Gå til innhold

Bruker du egg etter dato?

Million

Anbefalte innlegg

Jeg har en kartong med egg som har best-før-dato 28.05. Det er tre uker siden. Iflg faren min er det bare å spise, da egg kan holde seg i ett år etter utløpsdato, mener han, så lenge de er oppbevart kaldt. De har stått i kjøleskapet, selvfølgelig.

Er det noen som hadde tatt sjansen på dette og brukt egg tre uker etter datoen på kartongen? Eller er det bare å kaste de? Har ikke bruk for dem før på søndag, og da er det jo gått tre og en halv uke siden datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bruker egg som har gått ut på dato uansett hvor lenge siden det er. Det er bare å åpne de og dobbel sjekke når du skal bruke. Lukter de egg så er de fine. Man merker når egg er råtne. Det lukter man som regel uten å åpne de. 

Anonymkode: 41262...98e

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde definitivt brukt de.

Norske egg holder gjerne tre måneder eller mer etter holdbarhetsdato. Datoen er satt pga EU-krav, men kvaliteten på norske egg er så bra at de holder lenge etter. Jeg bruker egg flere måneder etter utløpsdato. Du merker veldig fort om det er dårlig. 

Anonymkode: a7fa5...e97

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan lett sjekke dette. Hvis egg flyter er de trygge. Synker de bør du ikke spise de. Ferske egg flyter med langsiden opp, litt eldre egg flyter med tuppen opp, og gamle egg synker. 

Anonymkode: 25a6b...c82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de holder fint. Jeg kjøper 100 i slengen rett fra bonde, så de står en god stund. 

Tipset er å kakke de i et glass, ett etter ett. Da ser/lukter du det umiddelbart om de er dårlige. 

Anonymkode: 4f175...8f2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, definitivt. Har brukt egg som er mer enn 3 måneder etter utgått dato. De var glemt i boden etter jul og helt fine.  Knekket ett og ett egg i en kopp før jeg hadde dem i kakerøren.  Da unngår jeg at et dårlig egg ødelegger hele bakverket. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 123 eller noe

Jeg var litt korttenkt og kakket 2 måneder utgåtte egg rett i steikepanna, det luktet som noen hadde gått på do med løs mage over hele huset, i timesvis etterpå selv med gjennomlufting :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (8 minutter siden):

Jeg har en kartong med egg som har best-før-dato 28.05. Det er tre uker siden. Iflg faren min er det bare å spise, da egg kan holde seg i ett år etter utløpsdato, mener han, så lenge de er oppbevart kaldt. De har stått i kjøleskapet, selvfølgelig.

Er det noen som hadde tatt sjansen på dette og brukt egg tre uker etter datoen på kartongen? Eller er det bare å kaste de? Har ikke bruk for dem før på søndag, og da er det jo gått tre og en halv uke siden datoen.

For å finne ut om eggene er gode tar du en f.eks vannkaraffel eller noe som er høyt. Så fyller du det med vann og slipper egget nedi uten å knuse det. Faller det rett til bunnen er det bra. Dabber det for mye opp og ned er det begynt å bli dårlig. Flyter det opp eller vil ikke ned til bunns så er det søppel.

Anonymkode: 1334e...8c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta ett og ett egg om gangen og fjern det forrige før du tester neste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan lett sjekke dette. Hvis egg flyter er de trygge. Synker de bør du ikke spise de. Ferske egg flyter med langsiden opp, litt eldre egg flyter med tuppen opp, og gamle egg synker. 

Dette er bare tull og overtro. Eggene flyter fordi de tørker litt inn når de blir eldre. Da blir den lille luftbobla i den butte enden litt større og egget flyter. Egget kan forsatt være helt fint å spise. Kun å knekke egget og sjekke som sier noe om egget er dårlig eller ikke. 

Anonymkode: 5b0af...f63

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg er veldig pysete når det gjelder utgått mat. Men akkurat egg holder LANGT over utløpsdato. 

Anonymkode: 62cb3...183

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

EGG SOM FLYTER OG EGG SOM SYNKER

Fra matprat
"Lurer du på om egget du har i kjøleskapet er ferskt eller ikke? Da kan du legge egget i en bolle med vann og se om det flyter eller om det synker. Helt ferske egg vil alltid synke. Det er fordi helt ferske egg nesten ikke har noe luft under eggeskallet og derfor flyter dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en annen skrev så er "best før" datoen et EU krav. Norske egg har i utgangspunktet et par månede lengre holdbarhet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, brukte senest i går egg som var gått ut på dato for én uke siden, ikke noe usmak på vaflene:) 

Anonymkode: fbe9a...68a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det er enstemmig at de eggene fint kan brukes. Da går de i munnen, ikke i søpla :)

Takk for svar, alle sammen!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Million skrev (25 minutter siden):

Egg, syrnede melkeprodukter og tørrvarer sjekker jeg sjelden datoen på. Du lukter om eggene er dårlige. Syrnede melkeprodukter er like gode så lenge det ikke er mugg. Tørrvarene kan tape seg litt i smak om de er gamle. Da tilsetter jeg mer krydder.

Datoene på eggene er satt pga Eu-regler. I realiteten er de holdbare i månedsvis her i Norge. Så slutt å vær hysterisk, lukt på eggene og spis dem. 

Anonymkode: cccaa...3ab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egg oppbevart i kjøleskapet bruker jeg fint en måned etter dato.

Anonymkode: 65fcc...9cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For å finne ut om eggene er gode tar du en f.eks vannkaraffel eller noe som er høyt. Så fyller du det med vann og slipper egget nedi uten å knuse det. Faller det rett til bunnen er det bra. Dabber det for mye opp og ned er det begynt å bli dårlig. Flyter det opp eller vil ikke ned til bunns så er det søppel.

Dere sier akkurat motsatt! Hva er riktig? 😄

Anonymkode: b1d86...b93

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ofte store parti egg i datodisken på butikken her, så jeg kjøper nesten bare egg som er passert best før-datoen. Har enda ikke opplevd et dårlig egg. 

Anonymkode: 39135...df0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...