AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Hei. Jeg og kjæresten hadde en samtale i går angående bolig. Jeg eier bolig i Oslo og har gjort det i 2 år, har hatt en stor prisvekst på leiligheten. Han eier ikke bolig. Vi skal bli samboere nå til høsten og har da vært sammen i 3 år. Det er han jeg ønsker å dele livet mitt med. Jeg er skrudd samme på den måten at jeg nærmest alltid setter økonomi fremst i tankerekken. Nå har det oppstått en situasjon hvor min kjæreste har mulighet til å kjøpe seg inn i leiligheten min og har fått lån på 2,5mill, da eier han ca 45% av boligen. «Problemet» her er at jeg klarer helt fint å betjene lånet mitt selv og det føles kjipt å skulle gi fra meg en del av leiligheten når jeg sitter bedre økonomisk stilt ved å eie hele leiligheten selv. Av diverse årsaker kan jeg ikke selge leiligheten før om ett år, så å selge er ikke mulig for nå. når vi hadde denne samtalen følte jeg meg så utrolig gjerrig og at jeg ikke prioriterer fremtiden med min kjæreste. Men er det så naturlig å bare «selge» fra seg store deler av boligen når jeg uten problemer klarer å finansiere den selv? Likevel føler jeg at jeg ikke satser på vårt forhold hvis jeg ikke selger andeler av leiligheten til han. skal sies at jeg og kjæresten hadde en ærlig og fin samtale, trenger bare litt råd utenfra. Anonymkode: d2b57...687 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 Jeg forstår kjæresten din veldig godt, men hvorfor ikke selge og kjøpe noe større sammen i steden? Anonymkode: 2e391...47c 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 Forstår kjæresten din kjempegodt. Om dere ikke kan kjøpe en annen leilighet sammen, er det nok lurt å la han kjøpe seg inn, basert på en ny takst av leiligheten. Anonymkode: 5cd55...bf6 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 Hvis forholdet ryker om 1-2 år, så må du kjøpe ham ut, inkl prisvekst. Eventuelt blir det krangel om hvem skal sitte med leilighet. Jeg skjønner deg godt. Hva om dere bor sammen i din leilighet en stund, han betaler deler av renteutgiftene, og så ser dere hvordan det går? Han kan også kjøpe seg en leilighet som han leier ut. Anonymkode: 5dfdb...4e7 9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #5 Skrevet 17. juni 2021 Du må ikke la han kjøpe seg inn før dere har bodd sammen en stund! Det er jo kjempedumt, det er jo samboerskap som vil vise hvordan dere er sammen. Forslag: Behold leiligheten selv, han betaler halvparten av fellesutgifter, og halvparten av renteutgifter dette året. Dvs han vil jo da bo ekstremt billig og kan altså spare masse egenkapital, og du kan spare en del også. Så selger dere din leilighet om et år (da har jo dere bodd sammen i 9 måneder ca), og kjøper en felles leilighet. Da har dere testet å bo sammen før dere kjøper, og dere får startet på noe felles i stedet for at han flytter inn "hos deg". Pluss at du får et argument mot å la han kjøpe seg inn nå, fordi det er virkelig dyrt med dokumentavgift osv (2,5% av kjøpesum), og det er jo ikke lurt å betale det nå når dere uansett skal kjøpe noe felles om et år. Anonymkode: c6635...3c9 26
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juni 2021 #6 Skrevet 17. juni 2021 Jeg hadde ikke latt han kjøpe seg inn hvis målet likevel er å selge og kjøpe noe annet om et år. Finn ut hva som er markedsleie for boligen og la han betale en rabattert leie. Det er langt bedre å kjøpe noe sammen der dere kan eie 50 % hver fremfor å holde på med eierandeler under 50 % og måtte regne på alle kostnader ut fra en ulik andel.
newman01 Skrevet 17. juni 2021 #7 Skrevet 17. juni 2021 Om leiligheten er verdt 5,1mill blir det jo dok.avgift på nesten 64'000 på samboeren da. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #8 Skrevet 17. juni 2021 Ganske utrolig se enkelte av svarene her. Hadde det vært en kvinne som ikke fikk kjøpe seg inn i en manns bolig hadde det vært snakk om kvinnefelle/samboerfelle med en gang. Anonymkode: 43a69...a29 10
newman01 Skrevet 17. juni 2021 #10 Skrevet 17. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ganske utrolig se enkelte av svarene her. Hadde det vært en kvinne som ikke fikk kjøpe seg inn i en manns bolig hadde det vært snakk om kvinnefelle/samboerfelle med en gang. Anonymkode: 43a69...a29 Kommer litt an på hvordan man ser på det. Om det er snakk om en midlertidig løsning på ett år, som nevnt av noen oppi her, er det ikke et absolutt smarthetstrekk å kjøpe seg inn i en bolig. For det første er de ikke engang ferske samboere, de planlegger å bli det. Det er sjelden lurt at første felles bolig er kjøpt, siden 80-90% av alle forhold går til helvete. Løsningen med å la kjæreste bo der relativt billig mot at penger spart brukes på å bygge opp egenkapital slipper man unna både dok.avgift, løpende rentekostnader og en potensiell krig om det viser seg at det ikke er gøy å bo sammen med personen. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #11 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ganske utrolig se enkelte av svarene her. Hadde det vært en kvinne som ikke fikk kjøpe seg inn i en manns bolig hadde det vært snakk om kvinnefelle/samboerfelle med en gang. Anonymkode: 43a69...a29 Nei. Det er nok ikke mange som mener man skal kjøpe seg inn tidlig i forholdet, bare fordi. Om man har bodd sammen en stund, og VET at dette er den rette, så ja. Om man evt skal kjøpe noe større etterhvert, er det bedre at den ene parten sitter på leiligheten, mens den andre sparer egenkapital, og så kjøpe noe sammen. "Kvinnefelle" handler ikke bare om å kjøpe seg inn i leilighet tidlig, det handler om helheten. Anonymkode: 2bebc...956 5
DaddyDom Skrevet 17. juni 2021 #12 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ganske utrolig se enkelte av svarene her. Hadde det vært en kvinne som ikke fikk kjøpe seg inn i en manns bolig hadde det vært snakk om kvinnefelle/samboerfelle med en gang. Anonymkode: 43a69...a29 Helt enig i dette. Her svarer man utrolig fint. Jeg mener at dette burde er helt opplagt forventet i ett samboerskap. De pengene du får for salget kan du velge å kjøpe en leil nr 2 for som du leier ut så argumentet at du klarer helt fint å betjene ditt lån ser jeg ikke relevans i i diskusjonen. Her er det snakk om personen du deler livet sitt med skal ha tryggheten at du ikke kan kaste han på dør hvis noe skjærer seg. Hvis man ikke kan stå inne for det så bør man revurdere hele samboerskapet.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #13 Skrevet 17. juni 2021 Stopp!! Aldri la han kjøpe seg inn. Men la han leie hos deg, ikke godta noe annet. Galskap å selge for å kjøpe en bolig sammen. Forhold tar alltid slutt, bo hver for seg er beste rådet for at forholdet skal vare. Da kan dere besøke hverandre etter behov, alle trenger tid for seg. Jeg og min samboer endte opp med dette. Nå har vi hver vår bolig, 15min unna hverandre. Anonymkode: e8ede...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #14 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ganske utrolig se enkelte av svarene her. Hadde det vært en kvinne som ikke fikk kjøpe seg inn i en manns bolig hadde det vært snakk om kvinnefelle/samboerfelle med en gang. Anonymkode: 43a69...a29 Hvorfor kommer det alltid en eller annen inn fra sidelinja og bare må gjøre enhver tråd til generalisert kjønnskamp? Avsporing! Og utrolig irriterende. Ts: Nei, hadde ikke latt han kjøpe seg inn. Han kan kjøpe sin egen leilighet eller vente et år til dere (kanskje) kjøper noe sammen. Anonymkode: 63939...5a5 9
A-hunter Skrevet 17. juni 2021 #15 Skrevet 17. juni 2021 Ser ikke problemet. Det er kanskje ikke så dumt å høste gevinsten av to år med et sinnsykt godt marked. Her gjør du litt av begge deler, høster og blir med videre med 55% eksponering. Det lukter jo av å være et helt genialt økonomisk trekk. Poenget her er jo at du frigjør 2,5M i bytte mot 45% eierandel. Det finnes mange flere måter å forvalte formuen sin på enn å ha de plassert i egen bolig. Alternativ avkastning på fri egenkapital er ikke 0 slik du nok regner deg frem til. Redusert eierandel gir redusert månedlig kostnad som frigjør ytterligere midler til alternative investeringer (sparing). Du kan ikke se på boligen både som et hjem og en investering - som om det er den eneste investeringen du kan ha. 2,5M plassert i en riktig fondsstruktur gir mer avkastning enn en leilighet, selv i Oslo. Fri egenkapital etter nedbetaling av andel lån ihht brøk er nøkkelen her. Det viktige her er at dere tar utgangspunkt i dagens markedspris på boligen, ikke din inngangsverdi, for å sette hans brøkdel. Dette utløser 0 skatt for deg.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juni 2021 #16 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ganske utrolig se enkelte av svarene her. Hadde det vært en kvinne som ikke fikk kjøpe seg inn i en manns bolig hadde det vært snakk om kvinnefelle/samboerfelle med en gang. Anonymkode: 43a69...a29 Nix. Jeg hadde svart akkurat det samme. Her snakker vi ikke en tidshorisont på 10 år, men på ett år. Da er det helt tullete å sette et gigantisk apparat i gang for å skaffe han en eierandel på 45 %. Han skal dekke sine kostnader, men selvsagt ikke ting som bidrar til verdiøkning av hennes bolig.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #17 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg og kjæresten hadde en samtale i går angående bolig. Jeg eier bolig i Oslo og har gjort det i 2 år, har hatt en stor prisvekst på leiligheten. Han eier ikke bolig. Vi skal bli samboere nå til høsten og har da vært sammen i 3 år. Det er han jeg ønsker å dele livet mitt med. Jeg er skrudd samme på den måten at jeg nærmest alltid setter økonomi fremst i tankerekken. Nå har det oppstått en situasjon hvor min kjæreste har mulighet til å kjøpe seg inn i leiligheten min og har fått lån på 2,5mill, da eier han ca 45% av boligen. «Problemet» her er at jeg klarer helt fint å betjene lånet mitt selv og det føles kjipt å skulle gi fra meg en del av leiligheten når jeg sitter bedre økonomisk stilt ved å eie hele leiligheten selv. Av diverse årsaker kan jeg ikke selge leiligheten før om ett år, så å selge er ikke mulig for nå. når vi hadde denne samtalen følte jeg meg så utrolig gjerrig og at jeg ikke prioriterer fremtiden med min kjæreste. Men er det så naturlig å bare «selge» fra seg store deler av boligen når jeg uten problemer klarer å finansiere den selv? Likevel føler jeg at jeg ikke satser på vårt forhold hvis jeg ikke selger andeler av leiligheten til han. skal sies at jeg og kjæresten hadde en ærlig og fin samtale, trenger bare litt råd utenfra. Anonymkode: d2b57...687 Ikke la han kjøpe seg inn. Har du mulighet til å ta et litt høyere lån? Så kunne dere kjøpt en annen leilighet sammen? (Om ikke for å bo i - for å leie ut) Anonymkode: c67be...60e 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #18 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke la han kjøpe seg inn. Har du mulighet til å ta et litt høyere lån? Så kunne dere kjøpt en annen leilighet sammen? (Om ikke for å bo i - for å leie ut) Anonymkode: c67be...60e Og denne kan jo han eie 70% og du 30% eller noe i den duren? Anonymkode: c67be...60e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #19 Skrevet 17. juni 2021 Om dere har bodd sammen en stund ville jeg sagt ja. Men nå har dere aldri bodd sammen, og tro meg ting blir annerledes når man bor sammen. Sp nei, ikke la han kjøpe, men han kan betale deg noe. Han vill uansett bo billig, og kan da spare penger som dere da kan bruke til å kjøpe bolig sammen. Anonymkode: f4667...9a5 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #20 Skrevet 17. juni 2021 SKAL dere selge om 1 år, eller er det bare en mulighet som sannsynligvis ikke vil skje? Om dere skal flytte om et år, så skal jo samboeren tjene inn avgiften på 60k. Verdistigningen må altså være høyere enn det + andre kostnader. Om dere skal bo der i mange år, så syntes jeg det er rart å tenke så sterkt meg og mitt etter 3 år. Dere er jo et team nå, du er ikke lenger du, du er dere. De pengene som kommer begge til gode er bra for teamet. Om du vil investere, sett heller penger i aksjer. Anonymkode: 832bb...e53 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå