Gå til innhold

Bytte klokkebatteri selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det i det hele tatt mulig? Jeg får ikke av lokket. Hva kan jeg bruke, det sitter jo "limt" tett inntil. 

Anonymkode: 4e256...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det er mulig. Søk på YouTube.

Anonymkode: 8e62b...023

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger riktig utstyr. Lokk bak på klokke er enten snap-opp eller skrudd. Førstnevnte er den vanligste idag. 

Da trenger du en slik:

Snap-on-batteriverkt%C3%B8y-510x340.jpg

Om klokken din er vanntett er det ikke sikkert den er det etter batteribytte. Går du til en urmaker og bytter batteri trykktester de klokken før du går hjem

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (5 timer siden):

Du trenger riktig utstyr. Lokk bak på klokke er enten snap-opp eller skrudd. Førstnevnte er den vanligste idag. 

Da trenger du en slik:

Snap-on-batteriverkt%C3%B8y-510x340.jpg

Om klokken din er vanntett er det ikke sikkert den er det etter batteribytte. Går du til en urmaker og bytter batteri trykktester de klokken før du går hjem

Trykkteste?? Har aldri blitt gjort når jeg har skifta batteri i vanntett klokke, hos urmaker. Mye tull og vås som kommer her ja.

Anonymkode: c8919...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Trykkteste?? Har aldri blitt gjort når jeg har skifta batteri i vanntett klokke, hos urmaker. Mye tull og vås som kommer her ja.

Vel, på Rado-klokka mi byttes både pakninger og krone når batteri skal byttes. Pluss at den går gjennom trykktesting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verktøy for å åpne deksel bak på klokka får man ofte låne i info-disken hos Clas Ohlson. 

(I hvert fall når jeg jobba der for noen år siden. Vi åpna ikke klokkene for kunder, men lånte ut verktøy så de kunne bytte batteri selv). 

Anonymkode: 3c8f5...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjøpte et kit på ebey for flere år siden. Funke gullegodt og har bytta klokkebatteri og justert reimer for ganske mange :)

Anonymkode: 72a26...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (På 17.6.2021 den 14.19):

Vel, på Rado-klokka mi byttes både pakninger og krone når batteri skal byttes. Pluss at den går gjennom trykktesting

Uansett hva du sier om akkurat dèt, så må klokka åpnes for å kunne se om den virkelig er tett. For trykk innenfra går ikke, da er jo muligheten til stede for at den likevel vil lekke. Nei, dette er tull og vås fra ende til annen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte de trykktester klokker er ved å plassere klokke i et lukket volum delvis fylt med vann. Klokken holdes over vannet når trykket økes. Når trykket er på sitt høyeste senkes klokken ned i vannet og trykket reduseres. Eventuelle lekkasjer blir lett synlig når luften bobler ut av klokken. Dette gjøres for å identifisere lekkasjen. Så jo, det er fullt mulig å sjekke om en ting er luft/vanntett uten å åpne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...