Thomasine Skrevet 10. september 2005 #1 Skrevet 10. september 2005 (endret) Eldste lillegutt har startet på speideren!! Ja, jeg er virkelig glad han ønsket å begynne der. Her sakser jeg litt av innholdet i det første brevet han fikk derfra: "Det vi mener er viktigst er å være en god kamerat, å bruke og ta vare på naturen vår (ta vare på deg selv og sakene dine også) og å se at vi lever i en stor verden med mange forskjellige mennesker. Og at vi har det best når vi kan leve i fred med hverandre. Noen såkalte speiderferdigheter vil du også lære. Litt knuter, litt førstehjelp, litt naturkunnskap osv., men jeg skal ikke røpe alt her. Vi ønsker altså at du skal bli glad i å være ute, for vi har møte selv om det regner og blir kaldt. Senere på høsten samles vi på slutten av møtet og varmer oss i lavvuen vår med bål, sang og historier og kanskje en overraskelse. Derfor må du kle deg etter været og ha klær som tåler å være i kontakt med naturen." Liker disse verdiene godt, og ønsker at sønnen min skal "eie" dem også!! Så har vi alle dem (og det overrasket meg hvor mange... ) som iallefall IKKE skulle ha sine barn der; bare "Gud og sånn, jo!!" Joda, jeg leste vel noen bønner i heftet vi fikk derfra, men jeg er av den oppfatning at han ikke tar skade av å høre noen av dem - det må bli hans oppgave og valg og evnt. velge å ikke tro/høre på det. Hjemme fra får han ikke mulighet til å høre slikt, så helt greit at han får høre det der. At folk er så redde for at barna deres skal høre på noe fra bibelen eller liknende...??!! Da må man være usikre på egen rolle. .. Det er vel ikke vår oppgave som foreldre å påvirke barnet i den ene eller andre retningen innenfor tro?! Om mitt barn velger å tro på noe annet enn jeg og mine gjør - ja da er det ingens problem enn evt. hans! Bare han fortsatt er glad i mamma'n sin, så... Liten digresjon der, ble så irritert på mange av disse (spesielt mødrene... ) kommentarene... Uansett, liker holdningene lederen hadde, liker at lillegutt skal ut i skog og mark og lære seg om naturen og sikkert masse mere... Endret 10. september 2005 av Thomasine
Gjest gjesta Skrevet 10. september 2005 #2 Skrevet 10. september 2005 Jeg tok iallefall ikke "skade" av det lille religiøse hintet som var i min speidertropp.. Koste meg derimot veldig, og selv om jeg ikke nødvendigvis husker så mange knuter eller variasjoner av bålbygging så har jeg bare fine minner fra min tid som speiderjente, og er sikker på at din gutt også vil få det!
Gjest Yvette Skrevet 10. september 2005 #3 Skrevet 10. september 2005 (endret) Speideren har mistet endel status hos meg etter de mange pedofili-sakene. Mange mannlige speiderledere klarer ikke holde fingrene unna barna og mange pedofile oppsøker speiderleire ol. Endret 10. september 2005 av Yvette
Thomasine Skrevet 10. september 2005 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2005 Argh... innlegget mitt ble slettet... Uansett. Om jeg skulle tenke at noe slikt ville kunne skje kunne jeg ikke sendt barna til noen aktiviteter!! Hva med kirkene?! Mange pedofile der også. Og det at jeg ikke sender barna i kirken har ingenting med de pedofile gærningene å gjøre - gjør det ikke uansett. De har alltid med seg foreldre på overnattningsturene sine. Økonomien gjør at de er for få ansatte... Pedofile finnes dessverre OVERALT!!!
Gjest Sissi Skrevet 10. september 2005 #5 Skrevet 10. september 2005 Min sønn har gått i speidern over flere år, og stortrivdes. Bønn har det vært lite av, eneste er synging av speidersangen som nevner Gud. Og så pleier de å være med på gudstjeneste av og til. Det med pedofili er selvsagt et problem - samtidig som det er ille at DET skal være det første en tenker på dersom det er menn som leder en fritidsaktivitet for barn..... Ellers er jeg også helt enig med deg mht. litt bønn og evt. kristelige innslag - ungen tar neppe skade av det. Tross alt en del av norsk kultur og dersom vi mener at ungene skal velge fritt så må de også få lære noe om den kristne biten. Gled deg med gutten og overse "sure" kommentarer. Så lenge ungen trives er vel det det viktigste.
Gjest nevèsta Skrevet 10. september 2005 #6 Skrevet 10. september 2005 Speideren har mistet endel status hos meg etter de mange pedofili-sakene. Mange mannlige speiderledere klarer ikke holde fingrene unna barna og mange pedofile oppsøker speiderleire ol. ← Hvilke pedofilisaker? Jeg har vært speider i 18 år, hvorav speiderleder i 9, og har aldri opplevd dette som noe problem. Jeg sier ikke at det ikke finnes, for det finnes nok i alle organisasjoner med mange barn og mange voksne. Men ikke se på det som et problem for å begynne i speideren. Da syns jeg at du også burde være redd for fotballklubber med sine mannlige trenere og fotballeire, korps, turning der trenerne faktisk ofte kommer borti turnerne sine på unevnelige steder fordi de må sikre dem og hindre at de skader seg (har vært turntrener også, så vet om "problemet"), etc. En speidergruppe på tur har normalt med seg flere ledere, så skulle det skje noe vil det fattes mistanke. Vi som jobber med barn er så fullstendig klar over redselen for pedofili at vi faktisk har et øye åpent for slike ting. Et eksempel er da vi var på kretsleir i et område fullt av flått, og av sikkerhetshensyn måtte sjekke barna for bitt en del ganger i løpet av uka. Vi likte det ikke, foreldrene fikk beskjed om hva som hendte, og det var alltid flere ledere og flere barn tilstede, nettopp av sikkerhetshensyn - at ingenting annet enn et kjapt overblikk skulle skje... Selv i et sånt tilfelle der man helst bare vil forebygge mulig sykdom føler man selvfølgelig at man gjør noe galt. Og hvilken trygghet ligger det i at det er foreldre med på tur? En av disse kan like gjerne være pedofil... For øvrig syns jeg ikke at det er riktig å være redd for de mannlige lederne, da det i den senere tiden har kommet fram at også mange kvinner er overgripere.
Gjest nevèsta Skrevet 10. september 2005 #7 Skrevet 10. september 2005 De har alltid med seg foreldre på overnattningsturene sine. Økonomien gjør at de er for få ansatte... ← Ansatte? Speideren har ingen ansatte. Vi er der på frivillig basis for at andres barn skal kunne få et godt tilbud, og fordi vi liker speiding! Ingen ledere får betalt, de aller fleste betaler kontigent, skjorter, turer, etc på lik linje som "speiderbarna". I unntakstilfeller betaler gruppa kontigenten for lederne sine. Men som sagt - alt foregår på frivillig basis! (en liten oppklaring ) For få ledere forekommer da det ikke alltid er nok frivillige, at man kanskje ikke er flinke nok til å "kapre" nye ledere, og at de roverne som etterhvert kommer i lederalder forsvinner som følge av skolegang, etc.
Gjest nevèsta Skrevet 10. september 2005 #8 Skrevet 10. september 2005 Her skrev jeg enda et svar angående religion, men så oppsto det en feil, gitt... Det viktigste var vel at det er forskjellig hva gruppene fokuserer på, noen fokuserer mest på religionsdelen, andre på friluftsdelen, andre på noe annet igjen... Finn en gruppe som passer dere. Vi jobber likevel under samme rammer og formålsparagraf. Se på hensikten med religionen som det står i speiderloven - man skal være åpen for gud og hans ord. Slik jeg ser det betyr det å høre om religionen for så å kunne ta et standpunkt. For øvrig står det klart i formålsparagrafen at speidere med et annet gudssyn skal oppmuntres i forhold til dette, og det finnes faktisk speidere i muslimske land også Jeg syns det er flott at noen av dere er så positive til speideren. Her kan barna deres virkelig lære å bli selvstendige mennesker, gode ledere, utvikle gode evner til å klare seg selv, også ute i naturen, de kan lære å ta vare på hverandre og de kommer inn i en organisasjon der alle kan være med uansett. Lykke til med speiderarbeidet. Det gir utrolig mye! Og dere - ikke vær redde når barna etterhvert blir sendt ut på tur uten ledere. Det er dette de lærer mest av, og det er disse opplevelsene som man virkelig husker etterpå. Ingen blir sendt ut uten at ihvertfall patruljeføreren og assistenten (som er de eldste i patruljen) er i stand til det, og alle har vært med på noen turer. "En speider kjenner omsorg for seg selv og andre" Speiderhilsen Nevèsta
Thomasine Skrevet 10. september 2005 Forfatter #9 Skrevet 10. september 2005 Ansatte? Speideren har ingen ansatte. Vi er der på frivillig basis for at andres barn skal kunne få et godt tilbud, og fordi vi liker speiding! Ingen ledere får betalt, de aller fleste betaler kontigent, skjorter, turer, etc på lik linje som "speiderbarna". I unntakstilfeller betaler gruppa kontigenten for lederne sine. Men som sagt - alt foregår på frivillig basis! (en liten oppklaring ) For få ledere forekommer da det ikke alltid er nok frivillige, at man kanskje ikke er flinke nok til å "kapre" nye ledere, og at de roverne som etterhvert kommer i lederalder forsvinner som følge av skolegang, etc. ← Javel, det visste jeg ikke. Joda, jeg hørte at det var vanskelig å få en leder til, men antok bare at det var i speideren som "alle" andre steder - dårlig økonomi. Flott at noen har overskudd og engasjement til å ta på seg slike verv!! Min lillegutt gleder seg veldig til hver gang han skal til speideren!!!
Gjest Gjesta Skrevet 10. september 2005 #10 Skrevet 10. september 2005 Syns du skal være fornøyd med valget ditt jeg, Thomasine
Gjest gjest1 Skrevet 10. september 2005 #11 Skrevet 10. september 2005 Jeg gikk i speideren i nesten to år da jeg på begynnelsen av barneskolen, og tok absolutt ikke skade av at det var et kristent miljø. Derimot likte jeg ikke at det ble litt press om å få stjerner og merker, det var det som gjorde at jeg ikke ville fortsette husker jeg. Status-jag og "konkurranse", og vi var bare 8-9 år, helt utrolig. Klarte ikke alt jeg, og syntes derfor ikke det var noe gøy etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2005 #12 Skrevet 10. september 2005 Jeg ble kastet ut av speideren i første klasse jeg...
Gjest bentemor Skrevet 10. september 2005 #13 Skrevet 10. september 2005 Jeg selv gikk i speideren og mine barn. En flott plass for barn. Mine barn gikk der i mange år. Den ene ble leder selv til slutt. Kameratskap og verdier. Ikke alle blir flinke i fotball og ski. Flott at speideren finnes. De som har negative komentarer er vel de som ikke vet noe om det.
Thomasine Skrevet 11. september 2005 Forfatter #14 Skrevet 11. september 2005 Jeg ble kastet ut av speideren i første klasse jeg... ← ...what happened...??? *nysgjerrig*
Thomasine Skrevet 11. september 2005 Forfatter #15 Skrevet 11. september 2005 Syns du skal være fornøyd med valget ditt jeg, Thomasine ← Er det! Håper lillegutt fremdeles er det etterhvert også!!
monja Skrevet 11. september 2005 #16 Skrevet 11. september 2005 Jeg var også med i speideren da jeg gikk på barneskolen. Håper mine barn vil det en gang også. Godt valg, Thomasine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå