AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Kjæresten min sier jeg ofte går i forsvarsposisjon, og spesielt de gangene vi krangler. Jeg var aldri klar over det før han begynte å påpeke det. Jeg har vært sånn så lenge jeg kan huske, og jeg er ikke klar over det før han sier "nå går du i forsvarsposisjon igjen". Er det en normal ting å gjøre? Det kommer automatisk, så hvordan kan jeg slutte å gå i forsvarsposisjon de gangene vi krangler? Hva kan det komme av? Føler det liksom "er en del av meg" hvis dere skjønner. Anonymkode: 88190...827
Rotemor Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 (endret) Jeg tror det er veldig vanlig. Føler du at du må unnskylde, forsvare deg eller går du til angrep tilbake? Eller forter du deg å benekte? Kanskje du kan øve litt på å lytte, stoppe og tenke og heller svare deretter? Kunstpauser heter kunstpauser fore en god grunn!😊 Endret 17. juni 2021 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 14 minutter siden, Rotemor said: Jeg tror det er veldig vanlig. Føler du at du må unnskylde, forsvare deg eller går du til angrep tilbake? Eller forter du deg å benekte? Kanskje du kan øve litt på å lytte, stoppe og tenke og heller svare deretter? Kunstpauser heter kunstpauser fore en Føler at jeg må både forsvare og forklare meg, men han stopper meg hele tiden og sier "du trenger ikke forklare deg". Hva ellers kan jeg gjøre? Trodde det var vanlig at folk forventer en forklaring når man krangler om ting man er uenig i og har forskjellige syn på en situasjon for eksempel. Jeg kan prøve på det, men er ikke alltid så lett når ingen av oss kommer noen vei med en krangel Anonymkode: 88190...827
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 Det er en veldig kjip ting, for å si det rett ut. Det er normalt når man har lav selvfølelse, er konfliktsky og unngår å ta ansvar for ting. Har selv måttet gjøre det slutt med noen som alltid gikk i forsvar. Typiske forsvarsstrategier er avbrytelser, innvendinger, himle med øynene, snøfte, gå sin vei, sende spørsmålene i retur («Hva med deg da?» «Jamen du gjør jo sånn!») Tenk deg at du selv har behov for å ta opp en ting med kjæresten din; - Du, vi må snakke om en ting X. - X er ikke mitt ansvar! Jeg er god på X! Du er jo like ille! Jeg visste ikke at vi måtte snakke om X! Du må snakke om X med noen andre! Da kommer du jo ingen vei med kommunikasjonen, fordi han bare stopper all form for kommunikasjon. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Føler at jeg må både forsvare og forklare meg, men han stopper meg hele tiden og sier "du trenger ikke forklare deg". Hva ellers kan jeg gjøre? Trodde det var vanlig at folk forventer en forklaring når man krangler om ting man er uenig i og har forskjellige syn på en situasjon for eksempel. Jeg kan prøve på det, men er ikke alltid så lett når ingen av oss kommer noen vei med en krangel Anonymkode: 88190...827 Men det er jo nettopp pga det du beskriver her, at dere ikke kommer noen vei. For at dere skal komme noen vei må begge - også du - tåle å høre at ting ikke er perfekt. Det du kan gjøre er å være helt stille og lytte til det kjæresten har å si. Følg med på det han sier. Forsøke å fange opp hva det er han føler, og tro på det, selv om det er ubehagelig for deg. Følelsene hans er IKKE noe man kan mene ulikt om. Det er KUN HAN som vet hva han føler. Anonymkode: c5ba1...507 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #5 Skrevet 17. juni 2021 Rotemor skrev (1 time siden): Jeg tror det er veldig vanlig. Føler du at du må unnskylde, forsvare deg eller går du til angrep tilbake? Eller forter du deg å benekte? Kanskje du kan øve litt på å lytte, stoppe og tenke og heller svare deretter? Kunstpauser heter kunstpauser fore en god grunn!😊 Enig i det meste, bortsett fra at jeg tror hun bør unngå å fokusere på å svare. Når noen tar opp e ting så kan man godt tenke og reflektere på det de har sagt, og så svare etter noen timer, kanskje til og med dager - alt etter hvor alvorlig dette er. Dermed behøver man ikke svare der og da, det viktigste er å lytte der og da. Anonymkode: c5ba1...507
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå