Gå til innhold

Forloveren min er på en måte forhåndsvalgt for meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg trenger innspill. Jeg er ikke forlovet enda, så inntil videre er dette bare et tenkt scenario, men det er et scenario jeg virkelig frykter. Vi er en vennegjeng som har holdt sammen lenge, og vi har snakket om at vi bør ha en "forloverordning" som gjør at vi er forlovere for hverandre (at A er forlover for B, B er forlover for C, C er forlover for D osv). Nå kan det virke som at jeg blir en av de siste til å forlove og gifte meg, noe som betyr at mitt valg av forlover er mer eller mindre valgt for meg. Det er en person i gjengen, la oss kalle henne Tonje, som jeg nærmest frykter å få (dersom jeg ikke blir den siste til å forlove meg trenger jeg selvsagt ikke velge henne, men dersom jeg er sist "må" jeg jo ta til takke med henne). Tonje var den siste personen til å bli "en del av gjengen". Hun er et godt menneske og jeg synes hun er helt grei å henge med alene, men jeg opplever at gruppedynamikken har blitt veldig rar. I begynnelsen av vårt bekjentskap opplevde jeg henne som litt frekk og pirkete. Dette har blitt bedre med årene, så det ingen åpenbar klinsj mellom oss eller noe, men jeg synes hun tar veldig stor plass og skal på en måte tøffe seg/vise seg fram "hele tiden".  De andre vennene mine liker henne veldig godt, selv om noen av dem innrømmer å se litt av det samme som meg. Hadde det ikke vært for at det ville vært utrolig frekt og rart for alle, kunne jeg godt tenke meg å ikke ha henne i bryllupet i det hele tatt (jeg hadde ikke blitt . 

Derfor er jeg naturligvis veldig redd for at jeg blir "tildelt" Tonje som forlover. Det kommer til å føles helt feil at hun tar plassen som en av mine beste og nærmeste venninner burde ha, og selv om de andre vennene kommer til å være med på brudekjoleprøving og planlegging, får jo forloveren en litt spesiell rolle. Som tidligere nevnt: dette er bare et issue dersom jeg blir forlovet sist/ velger forlover sist, men dette er noe jeg har tenkt litt på i det siste så jeg vil lufte dette allerede nå.

Slik jeg ser det har jeg 5 muligheter:

1) Bite i det sure eplet og ha henne som forlover selv om det kommer til å føles feil. De andre vennene mine kommer jo til å være med på brudekjoleprøving og planlegging uansett og det er jo tross alt bare snakk om én dag pluss noen formaliteter...

2) Forklare situasjonen for hun andre som ikke er forlovet enda i håp om at hun velger Tonje som forlover. Jeg er egentlig ikke konfliktsky eller noe slikt, men akkurat dette ser jeg på som litt problematisk. Jeg synes det egentlig er ganske flaut at jeg ikke liker Tonje og har på en måte ikke lyst til å innrømme det for henne, selv om hun er en nær venn. Denne vennen har også innrømmet til meg om at hun synes Tonje kan bli litt mye og jeg ønsker ikke å sette henne i en vanskelig situasjon ettersom hun er et ja-menneske som ofrer seg selv alt for ofte.

3) Velge flere forlovere. Da er det er det jo forventet at Tonje blir "maid of honor", men da har jeg også en unnskyldning til å ikke måtte være så mye alene med henne og at hennes rolle på en måte blir litt mindre. Jeg har egentlig alltid sett for meg å kun ha én forlover og de andre vennene mine har kun har én forlover (uten at det trenger å ha noen betydning), men det er kanskje bedre enn alternativ 1.

4) Velge søsteren min som forlover i stedet. Dette er jo egentlig ikke et valg ettersom det kommer til å bli ansett som et svik mot hele gjengen. Jeg hadde blitt veldig såret om jeg var den som ikke hadde blitt valgt til forlover av noen av mine venner.

5) Bare være en skikkelig drittsekk og velge den personen jeg helst ville ha selv om hun har vært forlover tidligere. Skaper garantert dårlig stemning, så er egentlig ikke et alternativ.

Det er ikke et alternativ å fremskynde forlovelse for å kunne velge forlover først. Det er mange grunner til dette, så det er virkelig ikke et alternativ (dessverre).

Ser dere noen andre løsninger? Hva skal jeg gjøre? Har jeg blitt en bridezilla uten å en gang være en brud?

Ønsker forresten å legge til at jeg ikke tror det er noen spesiell grunn til at hun ikke har blitt valgt som forlover tidligere. Hun har hatt andre roller (toastmaster og sang) i noen og i ett av bryllupene var forloveren gift med forloveren til brudgommen.

PS: Ja, jeg innser hvor barnslig hele denne greia virker

Anonymkode: 26a97...9b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en merkelig ordning. Aldri hørt om noe slikt tidligere, og du var antagelig med i samtaler om dette, og burde sagt imot ordningen allerede da. 

Det er normalt å velge forlover fritt. 

Ta dette opp med gjengen igjen før ordningen er etablert enda mer, og si klart fra om at du kommer til å velge forlover etter hva du ønsker. 

Er du voksen nok til å tenke på bryllup er du voksen nok til å ta opp denne tåpelige ordningen. Mulig andre som synes den er vanskelig og dum også, for det er den.

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet

Herregud 😂

Anonymkode: 2dae8...629

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg er helt enig i at det er en merkelig ordning. Det kom litt naturlig i starten så det var aldri en ordentlig samtale. Det ble på en måte bare sånn og nå er det jo forventet at sirkelen sluttes. Jeg kjenner i alle fall veldig på den forventingen. 

Jeg har utrolig lyst til å ta det opp, men jeg føler at uansett hvordan jeg ordlegger kommer det til å virke som at det handler mer om å velge bort Tonje enn å velge en annen... ugh for en situasjon...

Anonymkode: 26a97...9b0

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe av det rareste... Jeg synes det Trolltunge foreslår er det eneste riktige å gjøre. Blir det dårlig stemning så får du heller stå i det. Må være utrolig kjipt å måtte ha en forlover du egentlig ikke liker noe særlig (så lite at du ville latt være å invitere henne i det hele tatt hvis du kunne). Du bør for din egen del kvinne deg opp og si at du kommer til å velge den du vil til å være forlover, hvis ikke er jeg helt sikker på at du kommer til å angre så sykt. 

Anonymkode: 9eab9...b8f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en ordning laget av 10-år gamle jentunger. Du velger selvsagt din beste venninne som forlover når den tid kommer. Helt latterlig hvis noen skulle bli sur for dette. Da er det jammen på tide å bryte ut av denne «vennegjengen». 

Anonymkode: 142e1...8e1

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig er det flere i gjengen som synes dette er en dårlig ordning. Som nevnt over her, dette bør du ta opp så fort som mulig før ordningen blir mer etablert. En gjeng som skal være hverandres forlovere tåler at du sier din ærlige mening om denne saken. Få det ut av verden, så slipper du å tenke så mye på det. Virker som dette er blitt en større sak i hodet ditt enn den er i virkeligheten. 

Anonymkode: 85063...909

• Liker 8
Skrevet

Ble denne ordningen avtalt i en pause i Detektivklubben da dere var 10-12 år gamle?

Gjør da for pokker hva du selv vil og velg den du vil som forlover. For alt vi vet så kan det jo komme noen nye medlemmer i denne klanen deres og da kan du velge en av de.

Merkeligste avtalen jeg har hørt 

• Liker 15
Skrevet

😁 hva sier den framtidige brudgommen om dette?

AnonymBruker
Skrevet

Å være forlover er mer styr enn stas synes jeg. Jeg skjønner at det skal være en ære, men jeg koser meg mer i bryllup når noen andre har ansvar for å temme brudekjoler og gjete besteforeldre. Jeg hadde ikke blitt fornærma om noen hoppet over meg 🤷‍♀️

Anonymkode: 1d549...972

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med de andre, dette er noe skikkelig tydelige greier og du må bare si ifra så tidlig som mulig. Jeg kan ikke fatte at noen av dere valgte å bli enige i denne løsningen in the first place? Høres utrolig spesielt ut, men nå hater jeg å være bundet til noen som helst forventninger og tar valg deretter..

Anonymkode: f4c19...202

AnonymBruker
Skrevet

Si fra nå når det ikke er bryllup på gang.

Anonymkode: 7fa76...a9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Å være forlover er mer styr enn stas synes jeg. Jeg skjønner at det skal være en ære, men jeg koser meg mer i bryllup når noen andre har ansvar for å temme brudekjoler og gjete besteforeldre. Jeg hadde ikke blitt fornærma om noen hoppet over meg 🤷‍♀️

Anonymkode: 1d549...972

Helt enig i denne! Mye gøyere å være «vanlig gjest» i bryllup

Anonymkode: 0710f...b62

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker disse problemene er noe du har oppkonstruert i hodet ditt. Ikke sikkert det blir slik du tenker i det hele tatt. Du sier ifra når du annonserer bryllupet hvem du ønsker som forlover. At dere hadde en en slags avtale om dette da dere var unge har ingenting å si. Det er ikke sikkert Tonje vil være forlover heller. Det er ditt liv, ditt bryllup og du skal ikke ha en forlover som er bestemt for deg, for å unngå det du tror blir dårlig stemning. Helt sykt opplegg. Jeg tenker du må øve på å stå opp for deg selv i livet, og denne forlover greia er en fin ting å øve seg på . Stå opp for deg selv, heller enn å krype. Tenk at hvis det er det som skal til for å skape dårlig stemning hos dere, er prisen for høy. Du er i din fulle rett til å velge forlover selv. Det er også det som er normen. Du vil ikke huske tilbake på bryllupet som den gangen du lot deg overkjøre i frykt for andres reaksjoner. 

• Liker 2
Skrevet

Veldig merkelig ordning. 
Mon tro om Tonje vil synes det er like greit...? Kunne ikke tenkt meg å vært forlover for noen andre enn min aller nærmeste venninne

AnonymBruker
Skrevet

Velg søstra di, svigersøstra di eller en kusine. Fortell venninnene at hele familien ble helt KNUST (eller opprørt, eller skikkelig sinte, eller truet med å gjøre deg arveløse, avhengig av hvor mye du må eskalere det) dersom du IKKE valgte søster/svigersøster/kusine/annet-nært-familiemedlem.  Ferdig med saken. 

Eventuelt kan dere jo gifte dere uten selskap, da trenger dere jo ikke forlovere heller. 

Anonymkode: dddd2...515

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Velg søstra di, svigersøstra di eller en kusine. Fortell venninnene at hele familien ble helt KNUST (eller opprørt, eller skikkelig sinte, eller truet med å gjøre deg arveløse, avhengig av hvor mye du må eskalere det) dersom du IKKE valgte søster/svigersøster/kusine/annet-nært-familiemedlem.  Ferdig med saken. 

Eventuelt kan dere jo gifte dere uten selskap, da trenger dere jo ikke forlovere heller. 

Anonymkode: dddd2...515

Kan da ikke gifte seg uten selskap bare for å unngå at ei venninne i flokken blir fornærma. Er du voksen nok til å gifte deg så er du voksen nok til å si ifra at du velger selv hvem du vil ha som forlover. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvem VIL være forlover, det er da mest styr? :P 

Velg hvem du vil TS, ærlig talt, for en rar ordning. Du får bare si neste gang det blir snakket om at du kommer til å velge den du selv ønsker. 

Har du flere gode venninner og de selv har lyst så har jeg i det siste sett folk som har 2 eller 3 forlovere. Det er jo ikke en beskyttet tittel akkurat så du velger jo selv hvordan du vil gjøre det. 

Anonymkode: a13c4...0e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var sykt mye å tenke på før man er forlovet en gang :P 

Dette er det rareste jeg har hørt. Når du blir forlovet hadde jeg tatt en prat om denne ordningen, og sagt at du ikke ønsker å delta på dette, og at du velger forlover selv. Klarer du ikke å si hvem du vil ha som forlover, så sier jeg som en annen her at da er du ikke voksen nok til å gifte deg.

Anonymkode: 156b8...6c1

• Liker 1
Gjest DramaTheLama
Skrevet

Da hadde jeg tatt søsteren, men begynt å snakke om det allerede nå så alle var forberedt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...