Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vera skrev (47 minutter siden):

Javel? 
Ved utgangen av mars 2021 var det 135200 minstepensjonister blant alderspensjonistene.  Det utgjør 13,7 prosent av alle alderspensjonister.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/pensjon-statistikk/alderspensjon

Du har hatt muligheten til å skaffe deg et yrke som gir deg bedre betalt - en ufør har ikke denne muligheten. Skjønner ikke hvordan dette kan være vanskelig å forstå. 

Og du skjønner ikke at det å være minstepensjonist er et helvete. Leve på under 200000 i året. Det er ikke lett. Men for deg er det vel greit.

Gjest laPistola
Skrevet
Smeltemann skrev (8 timer siden):

Er det etterbetalingen som er skattefritt? 

Nei

Skrevet

Poenget må være at nå har partier på Stortinget vedtatt å heve alderspensjon betraktelig. De får nå 1000 kroner mer i måneden, og det er da noe. Burde vært hevet ,med minst 3000 i måneden. Det hadde folk fortjent. 

Skrevet
jaeols skrev (3 minutter siden):

Og du skjønner ikke at det å være minstepensjonist er et helvete. Leve på under 200000 i året. Det er ikke lett. Men for deg er det vel greit.

En person med minstesats ufør har ikke mer enn deg! Men den uføre betaler mer skatt enn deg, og har sannsynligvis høyere utgifter enn deg! Ergo, DU har det bedre enn en ufør. 

Forøvrig; hvordan i all verden mener du at du vil få det bedre om en ufør får det verre?? Hvorfor ikke heller kjempe for dine egne rettigheter - og slutte å sparke nedover?? Det som er urettferdig her i landet er at noen har lønninger på 20-30 millioner i året, mens andre knapt har råd til mat! DET er urettferdig. Det er IKKE urettferdig at en syk person får til livsopphold og knapt det. 
Du har hatt helse til å faktisk opptjene pensjon, en ufør person har ikke det! 
Skammelig oppførsel å sparke nedover. 

Jeg mener dog det er helt feil at økningen i trygd foregår prosentvis - hvor de med høyest trygd får høyest økning. Det er en sinnsvak ordning. De med minst - får minst igjen.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samme fikk jeg i feriepenger....i FULL jobb. Hva faen skjer????

Anonymkode: ee255...d55

Ingenting skjer. Du tjener da langt under gjennomsnittet i Norge. Dét skjer. 

Anonymkode: 77c9c...fe5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (16 minutter siden):

Jeg mener dog det er helt feil at økningen i trygd foregår prosentvis - hvor de med høyest trygd får høyest økning. Det er en sinnsvak ordning. De med minst - får minst igjen.

Men dette er jo en problemstilling som går igjen overalt. 

De med høyest lønn får jo mer på samme prosent enn de med lav lønn. 
De med høyest trygd får jo mer på samme prosent enn de med lav trygd. 
Og pensjon. Og overalt, egentlig. 

Det finnes vel egentlig ingen god måte å løse dette på. Målet kan ikke være å tilslutt sidestille alle lønn, trygd og pensjon uavhengig av inntjening, utdannelse, stillingstittel, opptjening osv. 

Men vi alle kjenner jo på urettferdigheten på denne prosentvisøkningen. Jeg for min del ville ha tjent mye mye mer på 2,6% økning med lønnen jeg hadde i jobb enn 4,98% på trygd. 

En annen ting er jo at i arbeidslivet så har man eksterne lønnsforhandlinger, interne lønnsforhandlinger, individuelle lønnsforhandlinger, opprykk av ansiennitet, opprykk av stillingstittel, bonusordninger og mulighet for personlige ekstraordinære tillegg. Samme mulighet har ikke trygdede og pensjonister, som igjen skaper et større skille opp mot lønnsvekst. Er det rett? 

For å mimre litt rundt dette: Jeg jobbet i det offentlige. Fikk 2,5% lønnsøkning iht. lønnsregulering, fikk 2 lønnstrinn + lønnstillegg med tanke på stillingstittel iht. interne lønnsforhandlinger og økte 2 lønnstrinn til i forbindelse med ansiennitet.
Jeg gikk opp 70.000 i lønn dette året, som utgjorde rundt 12% økning i forhold til grunnlønna, selv om jeg egentlig fikk kun en lønnsøkning på 2,5% iht. omdømmet. 

Og neste år ble jeg automatisk framhevet til ny tittel... Og det gidder jeg ikke engang skrive om, for det ble mye ekstra :) 

Uansett. Poenget var jo at ingen slike muligheter har uføretrygdede og pensjonister. Burde det ha vært det? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kom i dag ja.   😀  fikk litt mer enn 43000.

Anonymkode: d4f54...4eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Wow, når jeg ser enkelte uttale seg her, fremstår dere nærmest som millionærer :Knegg:. Med minstesats, null mulighet for bostøtte og høy husleie, er det nesten befriende å lese at flesteparten slipper å leve så sparsommelig som meg. 

Heavy tilværelse, men som tidligere ansatt i lavtlønnet yrke, er det vel sånn at de som har tjent mest, får mest. 

Anonymkode: f56e1...630

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ufør og får bare rundt 16 tusen i mnd. I dag fikk jeg 27 tusen. Til å gråte av glede😩❤️😍 Det skal brukes på skjemme meg bort med nye klær og sko. Samt gå ut og spise ute. Det har jeg fortjent

Anonymkode: b75e7...0fd

Så kjekt, håper du har hatt en fin dag og fant mye fint. :hjerte::danse:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

27 000 her også.. helt satt ut av hvor mye.. Føles nesten litt galt ja. Og aldri klaget en dag i mitt liv over den økonomiske støtten i dette land. Så takknemlig. en uthulet sparekonto får seg nå litt innhold

Anonymkode: 94cf3...b48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kom i dag ja.   😀  fikk litt mer enn 43000.

Anonymkode: d4f54...4eb

Du leder foreløpig😂

Anonymkode: d2f25...26d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav burde i stedet for å betale de ut, holde de av til strømregning vinterstid 

Anonymkode: 9e0e6...4c9

AnonymBruker
Skrevet
jaeols skrev (3 timer siden):

Du burde hatt en skatt på 35%, det hadde vært rettferdig. Ser ut som du har en bra pensjon, til tross for ingen år i arbeidslivet. Det er godt gjort. 

Det vet du ingenting om. Jeg har ikke nevnt noen sum her inne engang. Trygd skulle vært trekkfritt jo. Da hadde man hatt råd til tannlege også.

Anonymkode: 09e7a...acd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er ufør og får bare rundt 16 tusen i mnd. I dag fikk jeg 27 tusen. Til å gråte av glede😩❤️😍 Det skal brukes på skjemme meg bort med nye klær og sko. Samt gå ut og spise ute. Det har jeg fortjent

Skatter du over 10 000 i måneden? Jeg fikk rundt 20 000 utbetalt, 16 000 til vanlig.

Anonymkode: a087c...900

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vet du ingenting om. Jeg har ikke nevnt noen sum her inne engang. Trygd skulle vært trekkfritt jo. Da hadde man hatt råd til tannlege også.

Ja, man skulle jo hatt alt og mer til.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/

Om du betaler 8-9k i skatt i måneden, er det nok i meste laget. Logg deg inn på skatteetaten og ta en kikk om det kan være en ide å endre skattekortet ditt. Jeg har relativt mer enn deg, men betaler ca 7,5k i skatt. Men har ett par fradrag som nok 'hjelper' på, som enslig forsørger og renter.

Anonymkode: c07e0...f97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, man skulle jo hatt alt og mer til.

Tannlege er viktig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg unner alle Norske uføretrygd.

Dette har alle fortjent :) 

Anonymkode: c8c66...220

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden):

Så kjekt, håper du har hatt en fin dag og fant mye fint. :hjerte::danse:

Tusen takk det har jeg :) Ignorerer den personen som sa jeg ikke hadde fortjent dette. Personen har det nok vondt med seg selv

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men dette er jo en problemstilling som går igjen overalt. 

De med høyest lønn får jo mer på samme prosent enn de med lav lønn. 
De med høyest trygd får jo mer på samme prosent enn de med lav trygd. 
Og pensjon. Og overalt, egentlig. 

Det finnes vel egentlig ingen god måte å løse dette på. Målet kan ikke være å tilslutt sidestille alle lønn, trygd og pensjon uavhengig av inntjening, utdannelse, stillingstittel, opptjening osv. 

Men vi alle kjenner jo på urettferdigheten på denne prosentvisøkningen. Jeg for min del ville ha tjent mye mye mer på 2,6% økning med lønnen jeg hadde i jobb enn 4,98% på trygd. 

En annen ting er jo at i arbeidslivet så har man eksterne lønnsforhandlinger, interne lønnsforhandlinger, individuelle lønnsforhandlinger, opprykk av ansiennitet, opprykk av stillingstittel, bonusordninger og mulighet for personlige ekstraordinære tillegg. Samme mulighet har ikke trygdede og pensjonister, som igjen skaper et større skille opp mot lønnsvekst. Er det rett? 

For å mimre litt rundt dette: Jeg jobbet i det offentlige. Fikk 2,5% lønnsøkning iht. lønnsregulering, fikk 2 lønnstrinn + lønnstillegg med tanke på stillingstittel iht. interne lønnsforhandlinger og økte 2 lønnstrinn til i forbindelse med ansiennitet.
Jeg gikk opp 70.000 i lønn dette året, som utgjorde rundt 12% økning i forhold til grunnlønna, selv om jeg egentlig fikk kun en lønnsøkning på 2,5% iht. omdømmet. 

Og neste år ble jeg automatisk framhevet til ny tittel... Og det gidder jeg ikke engang skrive om, for det ble mye ekstra :) 

Uansett. Poenget var jo at ingen slike muligheter har uføretrygdede og pensjonister. Burde det ha vært det? 

Veldig bra svar :)

Men, alt har en tendens til å kompliseres og bortforklares med hauger og lass av ord - så bortfaller handling i alle ordene. 

Vi VET at fattigdom er et økende problem i Norge. Vi VET at klasseskillet blir større og mer synlig. Vi VET at barnefattigdom er en realitet i Norge, og vi vet at minstesatsen for uføretrygd er under fattigdomsgrensen i Europa..det er et udiskutabelt faktum. Konsekvensen er store sosiale forskjeller.

Så hva skal man gjøre med disse problemene? For vi vet også at disse problemene vil føre til økt kriminalitet, økt grad av psykisk sykdom, økt grad av fysisk sykdom, utenforskap, ensomhet, økt grad av radikalisering, flere uføretrygdede osv osv. Så hva gjør man? Fortsetter å øke forskjellene, eller tar tak i problemene? For akkurat nå er det kun snakk og lite handling, og bortforklaringer i tonnevis. 

Det er ikke særlig vanskelig å øke beløpet på minstesatsen ved uføretrygd. Men man må tørre å dele inn i grupper, og tørre å se problemet i øynene. Å ha baller nok til å stå i mot buingen fra alle som mener seg urettferdig behandlet. 

Dessverre vet jeg kun om en politiker som tør dette i Norsk politikk - men han er visstnok kommunistisk :P Jeg er ikke for et kommunistisk styre, for all del, men grunnprinsippet om å senke forskjellene er bra! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...