AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #41 Skrevet 17. juni 2021 Just now, Smeltemann said: Nå koster det vel ikke mere eller et dataprogram. Det handler om at de skal få mere i ferie måneden ikke fordelt på hele året. Det blir jo det samme når alt kommer til alt, så teknisk sett kan vi spare opp til det. Hvis du tenker at vi ikke skal få mer penger til uføre, men bare omfordelt hvilke utbetalinger som det trekkes skatt på? Anonymkode: 86e52...f7c
Gjest Smeltemann Skrevet 17. juni 2021 #42 Skrevet 17. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det blir jo det samme når alt kommer til alt, så teknisk sett kan vi spare opp til det. Hvis du tenker at vi ikke skal få mer penger til uføre, men bare omfordelt hvilke utbetalinger som det trekkes skatt på? Anonymkode: 86e52...f7c Det blir ingen omfordeling. Juni og desember er totalt skattefritt, trygdemottakere skatter 10 måneder i året. Endret 17. juni 2021 av Smeltemann
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #43 Skrevet 17. juni 2021 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Det blir ingen omfordeling. Juni og desember er totalt skattefritt, trygdemottakere skatter 10 måneder i året. Du har ikke peiling, du. Det er ingen måneder som er skattefrie, enten man har lønn eller uføretrygd. Anonymkode: c1d48...202 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #44 Skrevet 17. juni 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Det blir ingen omfordeling. Juni og desember er totalt skattefritt, trygdemottakere skatter 10 måneder i året. Det er feil. Det er ikke "totalt skattefritt" i de to månedene. Juni er trekkfri, og i desember trekkes det halv skatt. Den er ikke trekkfri (eller "skattefri" som du kaller det). Anonymkode: 8f776...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #45 Skrevet 17. juni 2021 Just now, Smeltemann said: Det blir ingen omfordeling. Juni og desember er totalt skattefritt, trygdemottakere skatter 10 måneder i året. Halvt skattetrekk i desember. Mulig har misforstått, jeg trodde du foreslo å gjøre om på noe. Men ja, fint å få noen tusenlapper ekstra enn vanlig i juni, fin ordning. Ikke akkurat noe å dra på ferie med, men kan gjøre noe utenom det vanlige med ungene likevel Anonymkode: 86e52...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #46 Skrevet 17. juni 2021 Smeltemann skrev (6 minutter siden): Nå koster det vel ikke mere eller et dataprogram. Det handler om at de skal få mere i ferie måneden ikke fordelt på hele året. Når ble dataprogram gratis? Jeg har jobbet som programmerer, det er ikke rett frem. Og ellers mener jeg at skattetrekket bør være likt hele året for alle. Jeg foretrekker å spare til ferien selv. Samlet skatt blir jo uansett den samme. Anonymkode: c1d48...202
Gjest Smeltemann Skrevet 17. juni 2021 #47 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har ikke peiling, du. Det er ingen måneder som er skattefrie, enten man har lønn eller uføretrygd. Anonymkode: c1d48...202 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er feil. Det er ikke "totalt skattefritt" i de to månedene. Juni er trekkfri, og i desember trekkes det halv skatt. Den er ikke trekkfri (eller "skattefri" som du kaller det). Anonymkode: 8f776...a5b Vær vennlig å les hva jeg har skrevet. Jeg kan gjenta sånn at dere to som har litt tungt for det skal forstå........ Trygdede betaler skatt 10 mnd i året, 2 måneder helt skattefrie. Altså NULL skatt de 2 månedene.
Gjest Smeltemann Skrevet 17. juni 2021 #48 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når ble dataprogram gratis? Jeg har jobbet som programmerer, det er ikke rett frem. Og ellers mener jeg at skattetrekket bør være likt hele året for alle. Jeg foretrekker å spare til ferien selv. Samlet skatt blir jo uansett den samme. Anonymkode: c1d48...202 De er ikke gratis,ingen ting er gratis.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #49 Skrevet 17. juni 2021 11 minutter siden, Smeltemann said: Vær vennlig å les hva jeg har skrevet. Jeg kan gjenta sånn at dere to som har litt tungt for det skal forstå........ Trygdede betaler skatt 10 mnd i året, 2 måneder helt skattefrie. Altså NULL skatt de 2 månedene. Det er noe du også har litt tungt for å forstå: 1. Man har skatt hele året, systemet gjøres opp basert på hele årsinntekten. 2. For uføre er desemberutbetalingen med HALVT skattetrekk. Anonymkode: 86e52...f7c 10
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #50 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er noe du også har litt tungt for å forstå: 1. Man har skatt hele året, systemet gjøres opp basert på hele årsinntekten. 2. For uføre er desemberutbetalingen med HALVT skattetrekk. Anonymkode: 86e52...f7c Og i praksis har det ingenting å bety. Men dere må gnåle om dette i hver jævla tråd skatt nevnes😂😂😂 Anonymkode: d2f25...26d 1
Gjest Smeltemann Skrevet 17. juni 2021 #51 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er noe du også har litt tungt for å forstå: 1. Man har skatt hele året, systemet gjøres opp basert på hele årsinntekten. 2. For uføre er desemberutbetalingen med HALVT skattetrekk. Anonymkode: 86e52...f7c 1. Ikke om en beregner skatt for 10 mnd i året. 2. Ja nå er det halv skatt. Ikke om det forandres. Trygd er så lite at om de får 2mnd uten skatt så hjelper det mye.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #52 Skrevet 17. juni 2021 https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd " Uføretrygd og skatt Uføretrygden blir skattlagt som lønnsinntekt. Det er ikke skattetrekk på utbetalingen av uføretrygd i juni og det er halvt skattetrekk i desember. NAV får skattekortet automatisk fra Skatteetaten." Anonymkode: 8f776...a5b 4
Vera Skrevet 17. juni 2021 #53 Skrevet 17. juni 2021 Jeg for min del skjønner ikke hva folk jubler over - nok en gang er det de med minst - som får minst. Jeg undrer meg over når man skal slutte med prosentvis økning (som gagner de med mest). Det burde være slik at uføre med minstesats - var de som ble hevet. Nå blir gapet enda større for dem med minst. Folk med minstesats ufør burde ikke betale skatt - for å utjevne forskjellene. Minstesats ufør er vel under fattigdomsgrensen i Europa om jeg ikke tar helt feil. Føler veldig med dere som må leve på den latterlige summen i mnd - og allikevel får hets. Det er en skam! 7
jaeols Skrevet 17. juni 2021 #54 Skrevet 17. juni 2021 grease80s skrev (7 timer siden): Nei, ikke en hetsetråd, siden jeg er ufør. Finnes det virkelig noen som hetser uføre? Da har de sunket lavt!! 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #55 Skrevet 17. juni 2021 Smeltemann skrev (44 minutter siden): Vær vennlig å les hva jeg har skrevet. Jeg kan gjenta sånn at dere to som har litt tungt for det skal forstå........ Trygdede betaler skatt 10 mnd i året, 2 måneder helt skattefrie. Altså NULL skatt de 2 månedene. Så dette er ditt forslag? Jeg tror vi alle har tolket det som beskrivelse av dagens situasjon. Uansett er jeg uenig. Mer penger får man ordne via høyere trygdebeløp. Anonymkode: c1d48...202 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #57 Skrevet 17. juni 2021 Smeltemann skrev (2 timer siden): Får vi ikke lønn i ferien? Jeg får vitterlig 12,noe % i ferie penger og lønn under ferien. Ferie pengene er lønn for mai,mailønna får jeg når jeg har ferie 😏 Bedre å lage egne skatteregler på den biten da de får ekstra i juni nettopp til feriepenger. Samt desember. Har man fastlønn er det normalt å bli trukket i lønn for de ukene man har ferie. Ofte blir fastlønnen trukket fra juni-lønningen samtidig som man får utbetalt feriepengene, uavhengig av når på året man tar ut ferien. Har man timebetalt er det jo ingen timer å få betalt for når man tar ferie. Resultatet i begge tilfellene er at man ikke får lønn for de ukene man har ferie. For å kompensere for at man ikke får utbetalt lønn får man i stedet utbetalt feriepenger. Smeltemann skrev (1 time siden): Vær vennlig å les hva jeg har skrevet. Jeg kan gjenta sånn at dere to som har litt tungt for det skal forstå........ Trygdede betaler skatt 10 mnd i året, 2 måneder helt skattefrie. Altså NULL skatt de 2 månedene. Som andre sier er det ikke skattefritt, men trekkfritt. Hvis du ønsker å gjøre desember helt trekkfri mot dagens halvt skattetrekk blir det mindre utbetalt i årets resterende 10 måneder siden den totale skatten du skal betale fortsatt er den samme uavhengig av hvordan forskuddstrekket organiseres. Det må da trekkes litt mer skatt resten av året. Om man ser det motsatt vei, hvis man avskaffet trekkfri juni-lønn og halv skatt i desember, så kunne man fått litt mer utbetalt resten av året siden skattetrekket da kan fordeles på 12 måneder i steden for 10,5 måneder slik det er i dag, Anonymkode: ba318...33b
jaeols Skrevet 17. juni 2021 #58 Skrevet 17. juni 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Vær vennlig å les hva jeg har skrevet. Jeg kan gjenta sånn at dere to som har litt tungt for det skal forstå........ Trygdede betaler skatt 10 mnd i året, 2 måneder helt skattefrie. Altså NULL skatt de 2 månedene. Det er ikke trekkfritt i Juni, betaler full skatt. Halv skatt i Desember.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #59 Skrevet 17. juni 2021 Jeg har fått det utbetalt i dag. Anonymkode: 1abd1...4a8
Gjest Smeltemann Skrevet 17. juni 2021 #60 Skrevet 17. juni 2021 jaeols skrev (1 time siden): Det er ikke trekkfritt i Juni, betaler full skatt. Halv skatt i Desember. Totalen blir full skatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå