Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det så rart da?

Anonymkode: 2780f...0a0

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når uføre stort sett får dritt hele veien her inne så er det ikke rart jeg lurer! 

Anonymkode: 7a149...23b

Synes det danner grobunn for negativ stemning, og terskelen for å skrive noe dritt er kanskje litt lavere.

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet

Er det etterbetalingen som er skattefritt? 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Er det etterbetalingen som er skattefritt? 

Nei, den er trukket skatt fra hos meg. Det er selve uføretrygden som er trekkfri. Etterbetaling brutto 1400,- kr, og skatt trukket 400,- iflg det som står på Dine Utbetalinger hos NAV.

Som mange andre påpeker i slike tråder, er ikke utbetalingen egentlig "skattefri". Skatten betales og fordeles i stedet på årets andre 11 måneder. Det blir altså en "trekkfri" måned i juni for uføretrygdede (og folk på AAP muligens?)

Anonymkode: 8f776...a5b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan kan du se det da?

Anonymkode: d7130...5e8

I alle dager... Vet du ikke at du kan gå inn på nav.no og se hva du får utbetalt? En drøy uke før pengene kommer, så finner du oversikten der inne. 

Anonymkode: 4cea1...772

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, den er trukket skatt fra hos meg. Det er selve uføretrygden som er trekkfri. Etterbetaling brutto 1400,- kr, og skatt trukket 400,- iflg det som står på Dine Utbetalinger hos NAV.

Som mange andre påpeker i slike tråder, er ikke utbetalingen egentlig "skattefri". Skatten betales og fordeles i stedet på årets andre 11 måneder. Det blir altså en "trekkfri" måned i juni for uføretrygdede (og folk på AAP muligens?)

Tenkte på t det er mindre skatt i desember utbetalingen også.

Personlig synes jeg at uføretrygdede skulle skattet 10 mnd i året. Og 2 mnd helt skattefritt.

Vi som er i jobb får jo feriepenger,det gjør ikke de som har trygd. 

AnonymBruker
Skrevet

Den er trekkfri, ikke skattefri. Stor forskjell.

Anonymkode: 2e6d6...4d3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (3 minutter siden):

Personlig synes jeg at uføretrygdede skulle skattet 10 mnd i året. Og 2 mnd helt skattefritt.

De får ikke feriepenger, men de får «lønn» 12 måneder i året. Vi som jobber får jo ikke lønn i ferien. 
Det kan godt hende uføre burde få mer, det vet jeg lite om, men i så fall er det vel enklere å øke beløpet de får utbetalt, fremfor lage egne skatteregler.

Anonymkode: c1d48...202

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De får ikke feriepenger, men de får «lønn» 12 måneder i året. Vi som jobber får jo ikke lønn i ferien. 
Det kan godt hende uføre burde få mer, det vet jeg lite om, men i så fall er det vel enklere å øke beløpet de får utbetalt, fremfor lage egne skatteregler.

Får vi ikke lønn i ferien?  Jeg får vitterlig 12,noe % i ferie penger og lønn under ferien.  Ferie pengene er lønn for mai,mailønna får jeg når jeg har ferie 😏

Bedre å lage egne skatteregler på den biten da de får ekstra i juni nettopp til feriepenger. Samt desember. 

Endret av Smeltemann
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (7 minutter siden):

Får vi ikke lønn i ferien?  Jeg får vitterlig 12,noe % i ferie penger og lønn under ferien.  Ferie pengene er lønn for mai,mailønna får jeg når jeg har ferie 😏

Bedre å lage egne skatteregler på den biten da de får ekstra i juni nettopp til feriepenger. Samt desember. 

Da har du en spesiell arbeidsgiver. De aller fleste av oss får ikke lønn i ferien. Feriepengene skal dekke inntektstapet.

Også uføre får trekkfri juni, så de får mer til ferien. Å lage egne skatteregler er unødvendig. Hvis de generelt får for lite får man øke stønaden.

• Liker 6
Gjest Smeltemann
Skrevet

Da har du en spesiell arbeidsgiver. De aller fleste av oss får ikke lønn i ferien. Feriepengene skal dekke inntektstapet.

Også uføre får trekkfri juni, så de får mer til ferien. Å lage egne skatteregler er unødvendig. Hvis de generelt får for lite får man øke stønaden.

Ingen ting spesielt med det. Bare at jeg får trekt mai lønna,utbetalt feriepenger i stede, mai lønna går de dagene jeg har ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 2700 etterbetalt for noen dager siden og 24000 i dag

Anonymkode: 252da...135

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Ingen ting spesielt med det. Bare at jeg får trekt mai lønna,utbetalt feriepenger i stede, mai lønna går de dagene jeg har ferie.

Ja, men da sier du jo det samme som jeg sier. Du får trekk i lønna for ferien. Du får feriepenger istedenfor. Uføre får ikke feriepenger, men de får ikke trekk for ferie heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk 2700 etterbetalt for noen dager siden og 24000 i dag

Anonymkode: 252da...135

Synes det høres litt rart ut, de summene som nevnes i tråden. Det er så forskjellige utslag denne etterbetalingen utgjør?

Jeg fikk litt over 30 000 på konto (trekkfritt) i dag, men etterbetalingen min var likevel lavere enn din? Jeg fikk 1400 brutto og utbetalt 1000 etter skatt av etterbetalingen.

Hvorfor har du som har mindre brutto enn meg, fått så mye høyere etterbetaling? :klo:

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men da sier du jo det samme som jeg sier. Du får trekk i lønna for ferien. Du får feriepenger istedenfor. Uføre får ikke feriepenger, men de får ikke trekk for ferie heller.

Lønnsmottakere får vittelige litt over 12% i feriepenger.......

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Smeltemann said:

Det er ikke sånn skatt egentlig fungerer. Man kan fint velge å justere skattetrekket i løpet av året, men det er bunnlinja som teller når oppgjørets time kommer, om du skattet lite i mai for å ta det igjen i oktober har ingenting å si når det kommer til stykket.

Til trådens tema, jeg får rett over 17,000 etterpå (gradert ufør). 

Anonymkode: 86e52...f7c

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (3 minutter siden):

Så blir man også trukket for mer enn en måned hvis man har 12%. Det blir litt mer enn vanlig lønn, men ikke store beløp. Jeg ser ingen grunn til å gjøre uføreutbetalingene mer kompliserte, det vil koste i administrasjon, og siden det uansett ikke skal organiseres noe ferie ser jeg ikke poenget. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

2000 etterbetalt og 17000 vanlig utbetalt?Hvordan går det? Jeg har 18000 utbetalt og fikk 800 i etterbetaling. Det er kun etterbetaling for mai og grunnbeløpet gikk opp med ca 1000 kr i mnd - skatt, så skjønner ikke hvordan du får det? 

Anonymkode: b0479...256

Da har du minstesats da? Tallene var så kjente :P 

Anonymkode: 2780f...0a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Smeltemann said:

Enkelte får 10,2%.............

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Så blir man også trukket for mer enn en måned hvis man har 12%. Det blir litt mer enn vanlig lønn, men ikke store beløp. Jeg ser ingen grunn til å gjøre uføreutbetalingene mer kompliserte, det vil koste i administrasjon, og siden det uansett ikke skal organiseres noe ferie ser jeg ikke poenget. 

Nå koster det vel ikke mere eller et dataprogram.  Det handler om at de skal få mere i ferie måneden ikke fordelt på hele året.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enkelte får 10,2%.............

Da får dere forhandle om mere når dere forhandler lønn. Bruk fagforeningen du har til å forhandle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...