Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har man fastlønn er det normalt å bli trukket i lønn for de ukene man har ferie. Ofte blir fastlønnen trukket fra juni-lønningen samtidig som man får utbetalt feriepengene, uavhengig av når på året man tar ut ferien.

Har man timebetalt er det jo ingen timer å få betalt for når man tar ferie. 

Resultatet i begge tilfellene er at man ikke får lønn for de ukene man har ferie. For å kompensere for at man ikke får utbetalt lønn får man i stedet utbetalt feriepenger.

Som andre sier er det ikke skattefritt, men trekkfritt. 

Hvis du ønsker å gjøre desember helt trekkfri mot dagens halvt skattetrekk blir det mindre utbetalt i årets resterende 10 måneder siden den totale skatten du skal betale fortsatt er den samme uavhengig av hvordan forskuddstrekket organiseres. Det må da trekkes litt mer skatt resten av året. 

Om man ser det motsatt vei, hvis man avskaffet trekkfri juni-lønn og halv skatt i desember, så kunne man fått litt mer utbetalt resten av året siden skattetrekket da kan fordeles på 12 måneder i steden for 10,5 måneder slik det er i dag,

Anonymkode: ba318...33b

I dag betales skatt for 12 måneder.

Intensjonen min er å betale for 10 mnd.

Skrevet

Så det er bare tull å snakke om skattefritt i Juni. Det er ikke tilfelle. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Er du dum eller bare later du som? Man betaler ikke skatt for 10 eller 12 mnd, man betaler pr år. Det er den totale skatteprosenten som avgjør hvor mye skatt man må betale, ikke hvor mange måneder man betaler skatt. Om uføre skal betale mindre skatt er det skatteprosenten pr år som må settes ned for denne gruppen, ikke at noen måneder blir skattefrie. 

Anonymkode: 9f875...81d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (4 minutter siden):

Det gir ingen mening å snakke om å betale skatt for 10 eller 12 måneder. Skatten beregnes for hele året sett under ett.

Det du ønsker er å betale mindre skatt totalt? Det spiller ingen rolle for totalen om man fordeler trekket på 10 eller 12 måneder.

Anonymkode: ba318...33b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler ikke skatt i juni i allefall. Det skal sees på ufør sine feriepenger. Ha litt ekstra i sommer som andre. Jeg tror ikke det er vits i å sammenligne lønnsmottakere og uføre. 

Anonymkode: 1abd1...4a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg betaler ikke skatt i juni i allefall. Det skal sees på ufør sine feriepenger. Ha litt ekstra i sommer som andre. Jeg tror ikke det er vits i å sammenligne lønnsmottakere og uføre. 

Anonymkode: 1abd1...4a8

Du betaler skatt i juni også, det bare trekkes ikke da, men fordeles over resten av året.

Anonymkode: 9f875...81d

• Liker 4
Skrevet

Skattefri Juni er en illusjon av tvunget sparing de resterende 10.5 måneder, staten driver forbruk mot sommer og jul.

AnonymBruker
Skrevet

Pengene er kommet hos meg. 

Fikk 38.400 utbetalt. 

Deilig! 

Anonymkode: 77c9c...fe5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da har du en spesiell arbeidsgiver. De aller fleste av oss får ikke lønn i ferien. Feriepengene skal dekke inntektstapet.

Også uføre får trekkfri juni, så de får mer til ferien. Å lage egne skatteregler er unødvendig. Hvis de generelt får for lite får man øke stønaden.

Anonymkode: c1d48...202

Det er stor forskjell på størrelsen på feriepenger av lønn og en skattefri måned på uføretrygden. I dag får en minstepensjonist rundt 19 000-20 000 utbetalt i juni. En vanlig lønnsmottaker får 11% av årslønnen og får fra 40 000 og oppover i feriepenger. Det monner litt mer vil jeg tro.

Anonymkode: a087c...900

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Pengene er kommet hos meg. 

Fikk 38.400 utbetalt. 

Deilig! 

Får du så mye som ufør? De fleste får mye mindre. Så da er du heldig. Og så kommer skattepengene. 

• Liker 1
Skrevet
jaeols skrev (2 minutter siden):

Får du så mye som ufør? De fleste får mye mindre. Så da er du heldig. Og så kommer skattepengene. 

Noen uføre får sinnsykt mye, vi som har alderspensjon har ikke i nærheten av dette. Trygda er på ca. 20000 i måneden. Det er ikke mye. Men det er alltid noen som skor seg på andre. 

AnonymBruker
Skrevet
jaeols skrev (24 minutter siden):

Ja. Ligger på maks + uføreforsikring. Skattepengene fikk jeg i april.

jaeols skrev (20 minutter siden):

Noen uføre får sinnsykt mye, vi som har alderspensjon har ikke i nærheten av dette. Trygda er på ca. 20000 i måneden. Det er ikke mye. Men det er alltid noen som skor seg på andre. 

Du vet at du skrev til deg selv der? :) 

• Liker 3
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Uføretrygden blir beregnet av de fem siste års inntekter. Den høyeste uføretrygden du kan få er nå 399.378 kroner.
fordelt på 12 måneder er 33.281 brutto pr måned.  Om noen får mer utbetalt en måned uten skattetrekk, så kan resten være etterbetaling eller noe annet.  Annet kan f.eks være ektefellefordel om man er enke/enkemann eller forsikring

Trygden blir beregnet etter tidligere inntekt, men maksbeløpet er begrenset til 66% av 6 ganger grunnbeløpet.

Obs! Feil av meg, dette var fjorårets tall…

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

Den høyeste uføretrygden du kan få er nå 399.378 kroner.

Nei, den er 421.320 kroner nå etter G-reguleringen. Det blir en månedslønn på 35.111,-.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):
jaeols skrev (28 minutter siden):

Ja. Ligger på maks + uføreforsikring. Skattepengene fikk jeg i april.

jaeols skrev (23 minutter siden):

Du vet at du skrev til deg selv der? :) 

Ja det var en glipp. Skulle vært på et annet innlegg. Sorry. :)

Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, den er 421.320 kroner nå etter G-reguleringen. Det blir en månedslønn på 35.111,-.

Ok, googlet visst gamle satser, beklager masse.  Takk for rettelse.

Skrevet

Hvorfor har uføre myer mer en alderspensjonister? Det er ikke rett!

Skrevet

Og en alderspensjonist kan max få 600000 i året. Men de fleste er minstepensjonister, 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
jaeols skrev (2 timer siden):

Det er et annet beregningsgrunnlag.  Alderspensjon er etter hvor mange pensjonspoeng man har over lang tid, mens uføretrygden regnes etter de siste årene.

Det er bare slik politikken er dessverre. Men uføretrygd beskattes høyere enn alderspensjon da.

jeg har jobbet i over 40 år, og vil kunne få ca maks ved uføretrygd, men jeg tjente ikke like godt i alle de årene jeg jobbet. Startet jo i lavere stilling, fikk ansennitet og høyere stilling og tjente mer og mer.  Helt normalt.  Jeg kommer også til å få lavere beløp i alderspensjon fra nav og spk.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
jaeols skrev (Akkurat nå):

Jo, det er rett. Alderpensjonister er et helt annet velferdssystem. Du kan ikke sammenligne alderpensjon med trygd. Det blir som å sammenligne dagpenger med trygd. Det går heller ikke. 

Alderspensjon er noe du opparbeider deg gjennom yrkeslivet. Jo mer du tjener jo mer før du i alderpensjon. Havner du på "maks" alderpensjon så får du faktisk mye mer enn maks uføretrygd når du blir pensjonist. 

At du ikke ligger på det samme som en med maks uføretrygd henger med hva du har tjent opp i livet. Det skal lønne seg å jobbe, både på trygd og alderspensjon. Tjener du "ingenting" så får du minstesatser. Tjener du mye så blir du makset over hele linja. Slik er systemet bygd opp. Og du som ligger lavt kan på ingen måter sammenligne deg, og føle det er urettferdig, fordi du ligger langt unna folk på maks. Disse hadde et helt annet utgangspunkt enn deg inn i enten trygd eller alderspensjon.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...