Gå til innhold

Hvorfor poster så mange med anonym?

grease80s

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet synes jeg det er bra at man har en AB-funksjon slik at man kan skrive om temaer som man føler det sårbart å skrive om. Problemet er at det som i utgangspunktet er ment som en funksjon til hjelp, blir av mange tolket som at "Så lenge jeg skriver under AB, kan jeg skrive hva pokker jeg vil". Det er mye mobbing og rett og slett grusom oppførsel folk får seg til å gjøre og ha, så lenge de skriver anonymt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skriver ikke så veldig mye her inne, leser mest. Men grunnen til at jeg noen ganger bruker anonymfunksjonen er at jeg er redd for å bli gjenkjent. Noen ganger også redd for hets, selv om jeg selv aldri har opplevd det, men ser dessverre at mange har en hang til å angripe TS ...

Så oppdaget jeg at jeg glemte å klikke på anonymbruker i en tråd jeg startet 😄 Jaja, ikke noe farlig tema, men summa summarium så er noen detaljer nok til å bli gjenkjent :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khadira skrev (6 minutter siden):

I utgangspunktet synes jeg det er bra at man har en AB-funksjon slik at man kan skrive om temaer som man føler det sårbart å skrive om. Problemet er at det som i utgangspunktet er ment som en funksjon til hjelp, blir av mange tolket som at "Så lenge jeg skriver under AB, kan jeg skrive hva pokker jeg vil". Det er mye mobbing og rett og slett grusom oppførsel folk får seg til å gjøre og ha, så lenge de skriver anonymt. 

De mest sjokkerende tingene og ekleste svarene jeg har sett har ikke vært under AB. Tror ikke det spiller så stor rolle på det området, man er jo i grunnen ganske anonym med nick åså, så lenge man ikke har to "personligheter" da 😄 Tror du det er mer sånn? At man er snill på nick ok fæl som AB? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnAngel skrev (1 minutt siden):

Jeg skriver ikke så veldig mye her inne, leser mest. Men grunnen til at jeg noen ganger bruker anonymfunksjonen er at jeg er redd for å bli gjenkjent. Noen ganger også redd for hets, selv om jeg selv aldri har opplevd det, men ser dessverre at mange har en hang til å angripe TS ...

Så oppdaget jeg at jeg glemte å klikke på anonymbruker i en tråd jeg startet 😄 Jaja, ikke noe farlig tema, men summa summarium så er noen detaljer nok til å bli gjenkjent :) 

Jeg skjønner at du er redd for hets. Jeg har fått min dose med hets, men aller mest har jeg sett at andre har fått hets, dessverre. Jeg har gjort meg opp noen tanker om hvordan man kan unngå hets, og det er i stor grad å ikke be andre vurdere sensitive historier. Hvis man konstaterer at man har opplevd noe vondt, så godtar folk som regel det. For eksempel, "jeg har opplevd seksuelt overgrep". Da tar folk det for det det er. Spør man derimot om en hendelse var et overgrep eller ikke, så er hetsen i gang, "det der er ikke et overgrep, skjerp deg, du bør tåle såpass" osv.. Altså, sier man at man har opplevd noe vondt, uten å be om andres vurdering av hendelsen, så pleier det å være relativt trygt. Ellers ser jeg at mange får mye hets i tråder hvor de er i konflikt med kjæreste, ektefelle, barn, stebarn, venner osv. Jeg har generelt lite konflikter i relasjoner, men om jeg hadde hatt så hadde jeg unngått å be om råd på forum. Lynsjemobben har en tendens til å hetse ts uavhengig av problemstilling. Det er altså noen grep man selv kan ta for å unngå å bli utsatt for hets. 

- Ikke be om andres vurdering i sensitive saker.

- Ikke spør "Har jeg vært utsatt for overgrep?" hvis man er veldig sårbar, for eksempel.

- Ikke spør om ting man ikke tåler svar på. Folk er ikke nådige.

- Ikke legg ut om konflikter med venner og familie.

Det er i alle fall de observasjonene jeg har gjort meg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg forstår hvorfor folk bruker AB når det kommer til tematikk som helse, seksualitet og andre sensitive ting.

Jeg forstår ikke hvorfor folk bruker AB når de spør om tekniske ting eller forbrukerspørsmål. Om de er «redd for å bli gjenkjent», så bruker man for mye tid og er altfor utleverende på et nettforum.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cole skrev (4 timer siden):

Jeg forstår hvorfor folk bruker AB når det kommer til tematikk som helse, seksualitet og andre sensitive ting.

Jeg forstår ikke hvorfor folk bruker AB når de spør om tekniske ting eller forbrukerspørsmål. Om de er «redd for å bli gjenkjent», så bruker man for mye tid og er altfor utleverende på et nettforum.

Det er nok nettopp dette som er tilfelle. Diskuterer en et tema og forsøker å forholde seg noenlunde objektivt bør det ikke avsløre så mye, men på dette forumet er det veldig utbredt å legge ut om seg selv og egne erfaringer og følelser, selv når det tilfører tråden lite. Om en har en tendens til å "pludre om seg selv" kan jeg for så vidt forstå behovet, selv om jeg tror det ville vært mer nyttig å unngå pludringen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...