Gå til innhold

Hvorfor poster så mange med anonym?

grease80s

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hvemsomhelst
grease80s skrev (På 17.6.2021 den 0.38):

Ser ikke vitsen med det.

Ikke jeg heller egentlig, men når man ser seg rundt, er det veldig mye mobbing.  Den som har noe trist å fortelle, enten det er om helse og trygd, lite penger,  overvekt, klaging på bestemødre,  og andre - de tør ikke å stå frem pga mobben.  Mobben gjemmer seg bak en feig AB og spyr edder og galle over den som starter tråden.  Det er en trist utvikling, som jeg ikke trodde var tilfelle.  Slike tråder ødelegger utrolig mye for forumet.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er et litt følsomt tema, og man aldri kan vite hvordan folk vil svare, er det forståelig at noen poster som anonyme. Dessverre er det også de som misbruker AB for å slenge dritt og komme unna med det. Noe jeg dog ikke skjønner vitsen med, er når noen bruker AB for å fortelle hva slags "godtesnop" de skal kose seg med i helgen, f.eks. :P 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrankDrebin skrev (2 minutter siden):

Dersom det er et litt følsomt tema, og man aldri kan vite hvordan folk vil svare, er det forståelig at noen poster som anonyme. Dessverre er det også de som misbruker AB for å slenge dritt og komme unna med det. Noe jeg dog ikke skjønner vitsen med, er når noen bruker AB for å fortelle hva slags "godtesnop" de skal kose seg med i helgen, f.eks. :P 

Fordi jeg traff min kollega Anne til lunsj på jobb før helgen. Praten rundt bordet gikk i helgehandel og fredagskos, da nevnte hun at hun likte daim, men bare konfektbitene. 

Så fra godtesnop-tråden kan jeg klikke meg videre til alle de 4500 innleggene Anne har skrevet under egen bruker. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athene skrev (20 minutter siden):

Fordi jeg traff min kollega Anne til lunsj på jobb før helgen. Praten rundt bordet gikk i helgehandel og fredagskos, da nevnte hun at hun likte daim, men bare konfektbitene. 

Så fra godtesnop-tråden kan jeg klikke meg videre til alle de 4500 innleggene Anne har skrevet under egen bruker. 

Når det er såpass detaljert er det forståelig, men hadde hun sagt hun skulle kjøpe en viss type potetgull av de mest vanlige, hadde det ikke vært like enkelt å identifisere. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrankDrebin skrev (20 minutter siden):

Når det er såpass detaljert er det forståelig, men hadde hun sagt hun skulle kjøpe en viss type potetgull av de mest vanlige, hadde det ikke vært like enkelt å identifisere. :)

Det handler innimellom om hvordan man formulerer seg, små detaljer. 

En gang gjenkjente jeg en perifer bekjent basert på en game of thrones kommentar. To ord i det han sa som var helt likt noe jeg leste noen dager etterpå. 

Om man bare skriver "Maarud salt", greit nok. Men bare scroll gjennom siste side i tråden nå. Så ser du at nesten alle gir noen detaljer. Blant annet ditt eget innlegg 29.mai. Cola og troika hadde vært nok..det er ikke mange som velger seg troika lenger. 

Det drøyeste var ei jeg kjente igjen basert på at hun nevnte ribbe+steketermometer i en juletråd, noe veldig få styrer med. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør  det innimellom, når det er et spesifikt problem eller noe veldig personlig.  Og så føler jeg veldig ofte at ab-brukere får raskere svar og hjelp, enn de som skriver med vanlig nick. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athene skrev (16 minutter siden):

Det handler innimellom om hvordan man formulerer seg, små detaljer. 

En gang gjenkjente jeg en perifer bekjent basert på en game of thrones kommentar. To ord i det han sa som var helt likt noe jeg leste noen dager etterpå. 

Om man bare skriver "Maarud salt", greit nok. Men bare scroll gjennom siste side i tråden nå. Så ser du at nesten alle gir noen detaljer. Blant annet ditt eget innlegg 29.mai. Cola og troika hadde vært nok..det er ikke mange som velger seg troika lenger. 

Det drøyeste var ei jeg kjente igjen basert på at hun nevnte ribbe+steketermometer i en juletråd, noe veldig få styrer med. 

Det kan også ha sin virkning, selvsagt. Det er nok mulig at mine cola, troika og ostepop preferanser ville ha avslørt meg, ja. xD 

Jeg tenker mest på helt banale ting som hvem som helst kan finne på å like. Om de foretrekker gulost eller brunost på skiva, f.eks., men om de da fortsetter med hva slags brød, om det er Tine, Jarlsberg eller Greddost, mysost, geitost eller en annen type, om de varmer den i risteren først eller ikke, da blir det litt mer å gå på. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er jo anonyme her inne, det er ingen som har fullt navn og identitet her. Det er nå litt sært å prøve å identifisere folk her inne ved å henge seg opp i ulike detaljer i svar - da har du vært her inne litt for lenge. Om noen skulle gjengi noe fra KG nesten ordrett så er det ikke nødvendigvis den som har skrive det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjent igjen noen her, det var ingen jeg kjente personlig, men kjente til gjennom en kollega(!). Leste dagboken hennes og andre innlegg hun hadde, og så jo blant annet hva hun egentlig mente om min kollega og dennes familie 😉 

Jeg har også kjent igjen andre noen her og lest både bloggen og Instagram til denne personen. Og vet da ganske mye om f.eks sexlivet 🙂 

Jeg har ingen interesse av at noen skal kjenne meg igjen, eller sjekke innleggene mine og legge to og to sammen. For det er ganske lett. Alt du skriver på nett blir på nett. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (5 minutter siden):

Alle er jo anonyme her inne, det er ingen som har fullt navn og identitet her. Det er nå litt sært å prøve å identifisere folk her inne ved å henge seg opp i ulike detaljer i svar - da har du vært her inne litt for lenge. Om noen skulle gjengi noe fra KG nesten ordrett så er det ikke nødvendigvis den som har skrive det.

Noen av oss har relativt god hukommelse, og PRØVER ikke å huske alt vi har lest, men det fester seg likevel. Og sånn kan man fort kjenne igjen noen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (2 minutter siden):

Du har såvidt vært her, i alle fall under denne brukeren. Men hva når du har 4 000+ innlegg. Ville du da likt at svigerinna di, eller kollegaen din, fanget opp hvem du var, og leste i vei? Da er du ikke anonym lenger. 

Jeg er en slik person der detaljer fester seg. Formuleringer, dialektord, skaden til katten til naboen, hvordan de steker ribba... Så er man jo nysgjerrig på om man igjen tok rett. 2-3 innlegg til, så får man det bekreftet. Så slutter jeg alltid, for det er sikkert ting jeg ikke vil vite. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo gjerne gjort fordi noen av brukerne har stalkere her inne også.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig ofte når jeg poster med nick er det noen som klikker seg inn på profilen min for å lese. Synes det er ubehagelig, når de lett kan finne alle postene mine derifra, og sette sammen detaljer fra forskjellige poster for å finne ut mer om meg enn jeg ønsker at folk skal finne ut. Er også mange ting jeg ikke lengre står inne for, som kan bli plukket i stykker og brukt mot meg på en eller annen måte.

Spesielt ubehagelig er det når jeg får flere merknader om at noen har likt forskjellige poster fra forskjellige tider. Da har de åpenbart klikket seg gjennom flere av mine poster og likt forskjellige, en etter en.

Hadde nok skrevet mer under nick hvis funksjonen for å klikke seg inn og finne alle postene mine hadde blitt tatt bort. Synes det er en unødvendig funksjon. Ja, folk kan fortsatt manuelt søke meg opp hvis de virkelig vil, men det blir en ekstra jobb med det som jeg tenker de færreste orker.

Også er det det at jeg ikke vil bli gjenkjent. Hvis jeg snakket med noen tidligere i dag om hvor mye jeg elsker å spise X sammen med Y, fordi dette og dette, og jeg ønsker å si det samme i en tråd her inne, ønsker jeg ikke at personen jeg snakket med vil se nicket mitt og da kunne lese mer personlige ting om meg. Så da blir det anonymt, selv om det jeg sier der og da ikke er hemmelig eller flaut i seg selv.

Redigert: Hei, Jeffe, du er den eneste som har vært innom profilen min i det siste. Å gå gjennom postene mine og like 25 poster er et helt spesielt nivå av sykt, spesielt når folk sier de er ukomfortable med det. Du er som en av de mannfolka som fortsetter å plage kvinnfolk på bar, etter at de har sagt nei flere ganger. 👍

Endret av PaperFlower
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det ofte fordi jeg ikke vil at ting skal bli kobla opp mot nicket mitt, at jeg skal bli gjenkjent når jeg skriver med nick, slik at ikke kollegaer eller familiemedlemmer skal kunne si at de tror jeg er frkrosa, og at de da veit ting om meg som jeg ikke vil de skal vite om meg. 

(det ble rotete skrevet, jeg veit det🤦🏼‍♀️

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati

Fordi Norge er et lite land, og det skal nok mindre til å bli gjenkjent enn man skulle tro. Kvinneguiden begynner også bli ganske kjent blant folk flest. Er nok en del som leser her inne i ny og ne, selvom de ikke svarer selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Jeg er redd for å bli gjenkjent her inne. Er bare ekkelt om noen vet hvem jeg er. Skummelt liksom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SomeDude32

Leste om flere som sa at de kun valgte å kommentere anonymt fordi de ikke orket hat fra enkelte brukere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer med ab om jeg skal skrive noe som kan gjøre meg gjenkjennbar

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grease80s skrev (På 17.6.2021 den 0.38):

Ser ikke vitsen med det.

Det handler nok om at dette forumet er veldig preget av "meg og mine opplevelser"-tilnærming til diskusjoner, der brukere gjerne skriver mye om seg selv eller nære. Om en diskuterer på den måten vil det nok være en risiko for å bli identifisert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...