Rotemor Skrevet 17. juni 2021 #21 Skrevet 17. juni 2021 Almando skrev (7 minutter siden): Da så. Hvorfor må de gå på hormonmedisiner? Første gang jeg hører om dette. Du må ikke det.
Huldra-78 Skrevet 17. juni 2021 #22 Skrevet 17. juni 2021 Rotemor skrev (Akkurat nå): De har fjernet livmor e.l. Sterilisering fører ikke til hormonpreparater… Tipper eggstokkene er fjernet, side det er der kjønnshormonene produseres.
Rotemor Skrevet 17. juni 2021 #23 Skrevet 17. juni 2021 Huldra-78 skrev (10 minutter siden): Tipper eggstokkene er fjernet, side det er der kjønnshormonene produseres. Noe sånt😊
Muscae Skrevet 17. juni 2021 #24 Skrevet 17. juni 2021 Det er jo et drastisk valg. Mye mer drastisk enn kondom, for å si det sånn. Det er vel derfor man har valgt å sette en (flytende) "aldersgrense". Mennesker utvikler seg og forandrer seg veldig fra 20-40 år, og det vet du vel selv, at du ikke er den samme personen du var for 5-10 år siden. En kvinnelig sterilisering er vanskeligere å få omgjort, enn en mannlig sterilisering. Det er selvfølgelig feil å mene noe om frivillige barnløse, all den tid kvinner har selvbestemmelse over egen kropp, men vitenskap og statistikk tilsier at de som ALDRI kunne tenke seg barn, likevel ville ha det, når det var rett mann og rette omstendigheter. Så jeg forstår at de er restriktive når det kommer til unge barnløse. Når det er sagt så har jeg ei venninne som har fem barn (fikk tvillinger ung) med to ulike menn, og har fått avslag. Da synes jeg at det går litt langt. Fem barn er nok for de fleste. Tenker at sjansen er liten for at hun ombestemmer seg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #25 Skrevet 17. juni 2021 4 minutter siden, Muscae said: Så jeg forstår at de er restriktive når det kommer til unge barnløse. Når det er sagt så har jeg ei venninne som har fem barn (fikk tvillinger ung) med to ulike menn, og har fått avslag. Da synes jeg at det går litt langt. Fem barn er nok for de fleste. Tenker at sjansen er liten for at hun ombestemmer seg. Over 25 har de ikke noe med å være restriktive. Hvor gammel er din venninne? Anonymkode: 6482a...a3e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #26 Skrevet 17. juni 2021 Muscae skrev (7 minutter siden): Det er jo et drastisk valg. Mye mer drastisk enn kondom, for å si det sånn. Det er vel derfor man har valgt å sette en (flytende) "aldersgrense". Mennesker utvikler seg og forandrer seg veldig fra 20-40 år, og det vet du vel selv, at du ikke er den samme personen du var for 5-10 år siden. En kvinnelig sterilisering er vanskeligere å få omgjort, enn en mannlig sterilisering. Det er selvfølgelig feil å mene noe om frivillige barnløse, all den tid kvinner har selvbestemmelse over egen kropp, men vitenskap og statistikk tilsier at de som ALDRI kunne tenke seg barn, likevel ville ha det, når det var rett mann og rette omstendigheter. Så jeg forstår at de er restriktive når det kommer til unge barnløse. Når det er sagt så har jeg ei venninne som har fem barn (fikk tvillinger ung) med to ulike menn, og har fått avslag. Da synes jeg at det går litt langt. Fem barn er nok for de fleste. Tenker at sjansen er liten for at hun ombestemmer seg. Jeg tenker at det er verre å angre på barn enn å angre på at man ikke fikk barn, nettopp fordi at om man angrer på barn, så er det barna det går ut over. Angrer man på at man ikke fikk barn, går det kun utover deg selv. Det er også ganske dumt å tenke at kvinner over 18 år ikke er gamle nok til å bestemme over egen kropp, men gamle nok til å oppdra barn. Anonymkode: baadb...170 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #27 Skrevet 17. juni 2021 Muscae skrev (10 minutter siden): Når det er sagt så har jeg ei venninne som har fem barn (fikk tvillinger ung) med to ulike menn, og har fått avslag. Da synes jeg at det går litt langt. Fem barn er nok for de fleste. Tenker at sjansen er liten for at hun ombestemmer seg. Høres rart ut. Sikker på at din venninne ikke lyver for deg? Anonymkode: 3fa2b...d90 3
Rotemor Skrevet 17. juni 2021 #28 Skrevet 17. juni 2021 Muscae skrev (13 minutter siden): Når det er sagt så har jeg ei venninne som har fem barn (fikk tvillinger ung) med to ulike menn, og har fått avslag. Da synes jeg at det går litt langt. Fem barn er nok for de fleste. Tenker at sjansen er liten for at hun ombestemmer seg. Dette tror jeg ikke på. Hun har nok gitt feil informasjon. Du blir jo ikke nektet, men må betale egenandelen. Man kan fint betale selv. Tror det koster rundt 4000 e.l. Gjorde det for noen år siden. 3
Gjest Almando Skrevet 17. juni 2021 #29 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker at det er verre å angre på barn enn å angre på at man ikke fikk barn, nettopp fordi at om man angrer på barn, så er det barna det går ut over. Angrer man på at man ikke fikk barn, går det kun utover deg selv. Anonymkode: baadb...170 Nettopp. Jeg klarer heller ikke se for meg hvorfor jeg skulle angre på å ikke få barn.
Huldra-78 Skrevet 17. juni 2021 #30 Skrevet 17. juni 2021 Egenandel må man betale uansett @Rotemor Den ligger på 6000 kr...
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #31 Skrevet 17. juni 2021 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor noen skal legge seg borti valget til en voksen kvinne. Dersom hun angrer så går det jo bare ut over henne selv. Tviler på at det gjelder så mange at frislipp hadde gjort utslag på fødselstallene. Anonymkode: abd21...c0f 1
Rotemor Skrevet 17. juni 2021 #32 Skrevet 17. juni 2021 Huldra-78 skrev (7 minutter siden): Egenandel må man betale uansett @Rotemor Den ligger på 6000 kr... Ok😊Er noen år siden det var fire mao😬
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #33 Skrevet 17. juni 2021 Det er kikkhullsoperasjon og er ikke så avansert. Du kan dra hjem samme dag. De blåser inn en luftgass i magen slik at de kan komme til. Litt vondt i skuldrene etterpå pga av gassen slipper ut, men det er det. Små arr også. Så selve operasjonen må du ikke bekymre deg for. Anonymkode: 04160...da6
Gjest Almando Skrevet 17. juni 2021 #34 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er kikkhullsoperasjon og er ikke så avansert. Du kan dra hjem samme dag. De blåser inn en luftgass i magen slik at de kan komme til. Litt vondt i skuldrene etterpå pga av gassen slipper ut, men det er det. Små arr også. Så selve operasjonen må du ikke bekymre deg for. Anonymkode: 04160...da6 Har forstått det slik at man kommer inn fastende, legges i narkose, operasjonen er fort gjort og så kan man dra hjem etterpå. Prisen bryr jeg meg heller ikke om, det er verdt å betale tenker jeg. Huden min leger arr ganske fint også, så de vil nok knapt bli synlige.
Gjest Melise__87 Skrevet 17. juni 2021 #35 Skrevet 17. juni 2021 Muscae skrev (1 time siden): Det er jo et drastisk valg. Mye mer drastisk enn kondom, for å si det sånn. Det er vel derfor man har valgt å sette en (flytende) "aldersgrense". Mennesker utvikler seg og forandrer seg veldig fra 20-40 år, og det vet du vel selv, at du ikke er den samme personen du var for 5-10 år siden. En kvinnelig sterilisering er vanskeligere å få omgjort, enn en mannlig sterilisering. Det er selvfølgelig feil å mene noe om frivillige barnløse, all den tid kvinner har selvbestemmelse over egen kropp, men vitenskap og statistikk tilsier at de som ALDRI kunne tenke seg barn, likevel ville ha det, når det var rett mann og rette omstendigheter. Så jeg forstår at de er restriktive når det kommer til unge barnløse. Når det er sagt så har jeg ei venninne som har fem barn (fikk tvillinger ung) med to ulike menn, og har fått avslag. Da synes jeg at det går litt langt. Fem barn er nok for de fleste. Tenker at sjansen er liten for at hun ombestemmer seg. Har visst fra jeg var lita at jeg aldri skulle ha barn, aldri likt barn 😉 Ikke angret på steriliseringen.
Gjest Melise__87 Skrevet 17. juni 2021 #36 Skrevet 17. juni 2021 Huldra-78 skrev (52 minutter siden): Egenandel må man betale uansett @Rotemor Den ligger på 6000 kr... Fikk det dekket jeg 🙂 Betalte ingenting.
rosabanan Skrevet 17. juni 2021 #37 Skrevet 17. juni 2021 Steriliserte meg for 3 år siden, var da 27 år. Har ennå "tilgode" å bli gravid. Var sykemeldt i 2 uker, da jeg følte meg slapp og oppblåst etterpå. Tok litt tid for meg å få time for sterilisering, da min mannlige lege ville jeg skulle snakke med en gynekolog. Da jeg var hos gynekologen var hun litt nebbete, dessverre. Skjønte mellom linjene at hun mente at jeg var for ung, og hun sa regelrett at "om det var opp til meg hadde du ikke fått lov" - men jeg var klar i min sak. Dessverre så valgte denne gynekologen å ikke henvise meg til sykehuset direkte, så jeg måtte konfrontere min lege om det når jeg var hos han for noe annet, og så henviste han meg. Fikk time veldig kort tid etter å ha vært hos legen, men pga økonomi så utsatte jeg den et par måneder slik at alt var på stell.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #38 Skrevet 17. juni 2021 22 hours ago, Almando said: Jeg ønsker å sterilisere meg. Har tenkt på dette i et par år. Har ingen ønsker om et familieliv eller å reprodusere. Barn byr meg fullstendig imot. Jeg har en historie med dårlig psykisk helse og er på dette tidspunktet ikke psykisk frisk, betyr det at jeg ikke får sterilisere meg? Har skjønt det slik at det må sendes inn en søknad. Kan denne bli avslått? Er 26 år gammel. Vil gjerne høre andres erfaringer, spesielt fra dere som har vært unge når dere har sterilisert dere. Er kvinne. Jeg prøvde å sterilisere meg, men søknaden gikk til vurdering av fylkesnammen eller en annen etat. De brukte så sinnsykt lang tid at jeg tok saken i egne hender og betalte 6000kr for sterilisering hos Volvat. Selv da måtte jeg skrive under noen papirer, og de hadde visstnok også gjort vurderinger. Jeg var 37 og hadde vurdert dette i godt over 15 år. Ingen mengde argumenter hjalp for jeg hadde også en historikk med dårlig psykisk helse. Så du må nok betale for det ut av egen lomme for skal du få det gjennom det offentlige kommer det til å ta laaaang tid Anonymkode: 19273...832
S4050-R40B Skrevet 17. juni 2021 #39 Skrevet 17. juni 2021 (endret) Jeg steriliserte meg som 29åring, 2år siden nå. Hadde egentlig planer om det når jeg ble 25, men dårlig økonomi og vrang lege gjorde at jeg utsatte det. Har ikke barn, og vil aldri ha. Flyttet og fikk meg ny lege, sa i mars at jeg ville sterilisere meg, ikke noe problem med legen, par enkle spørsmål og så måtte jeg skrive under på en erklæring (? Husker ikke helt, men signerte på at jeg ville det), han sendte noe papirer. Ble kalt inn til gynekolog i april for sjekk og fikk innkalling til sterilisering i juni. Enkel operasjon, kikkhull, har to knøttsmå arr, ett i navlen og en i nedre del av magen/under kjønnshår. Hadde litt luftsmerter og ømhet etterpå og i ca 2uker, men var ikke sykemeldt. Stillesittende jobb uten noen tunge oppgaver. Ang. sykemelding så var det ikke noe problem skulle det være nødvendig. Egenandelen var på 6079,- Jeg angrer ikke en plass, beste avgjørelsen jeg har tatt. Eneste jeg angrer på er å ikke ha gjort det tidligere. Endret 17. juni 2021 av S4050-R40B 1
Gjest Almando Skrevet 17. juni 2021 #40 Skrevet 17. juni 2021 Takk for svar, alle sammen. Blir bare mer overbevist om at dette er noe jeg må gjøre, ganske snart.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå