AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 Jeg er så sliten av å få en 3 åring til å spise mat, at dette påvirker på meg psykisk. Jeg føler irritasjon i det siste, og helt håpløsthet Morgen kl 09. Lager god frokost. Smaker, brekker, æææsj nei. Hva vil du ha? Spør jeg Ingenting! Gir han knekkebrød og yoghurt, æsj og går. kl 12. tilbyr han masse forskjellig, lager grøt, brødskive, frukt GUD vet hva. Spise som en mus, og går. NEKTER i tillegg å spise uten iPad. Tar jeg den fra han, får han raserianfall. Middag, fortsatt ikke. Må sitte med han og mate, og la han se på ipad. Ellers så spiser han ikke. Kvelden kommer, maser om is eller godteri, får raserianfall da han ikke får. Gir opp, og spiser en halv skive. Har vært hos legen, tatt blodprøver, ingenting påvist. Jeg blir gal av dette. Han skriker hvis han ikke får viljen sin, får raserianfall 100 ganger på en dag. Noen ganger får jeg lyst å løpe ut fra huset. Er dette så kalt «trassalder» eller han er monster barn??? Anonymkode: 7c135...53f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 Velkommen i klubben, hvis det er noen trøst😊 Eldstemann var sånn, begynner å se tendensen hos minsten også. Du må bare stå i det. Vi hadde en kamp på 3 måneder når vi kuttet pad til kveldsmaten. Han protesterte ved alle måltid. Spiste heldigvis i bhg. I helgene kom han gjerne i 14-15 tiden og ville ha noe å spise. De spiser når de blir sultne. Anonymkode: 07ed3...92f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #3 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Velkommen i klubben, hvis det er noen trøst😊 Eldstemann var sånn, begynner å se tendensen hos minsten også. Du må bare stå i det. Vi hadde en kamp på 3 måneder når vi kuttet pad til kveldsmaten. Han protesterte ved alle måltid. Spiste heldigvis i bhg. I helgene kom han gjerne i 14-15 tiden og ville ha noe å spise. De spiser når de blir sultne. Anonymkode: 07ed3...92f Hjalp det å kutte ut iPad? Holdt på å kaste den ut fra vinduet, etter han nektet å spise uten. Men måtte holde meg rolig.. Har gjemt den nå. Han har seriøst spist bare en sandwich is og drikke i dag Nå sitter han og sier at han har vokst i magen. Ikke rart det! Men vil fortsatt ikke ha noe, og veldig sint at jeg har gjemt iPad Anonymkode: 7c135...53f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #4 Skrevet 16. juni 2021 Trassalder! Han løsriver seg fra dine regler, og mat er noe han kan styre selv. Jeg vet det er dritirriterende når de ikke spiser, min treåring har sånne perioder selv, men det som aldri virker er mas og styr. Hos oss spiser vi brødskiver til frokost, så jeg dekker bordet med brød og pålegg. Spør hva han vil ha på og gir ham det han svarer. Svarer han ikke så gir jeg ham noe å drikke, smører en skive til meg selv og spiser den. Da spør han som regel om å få, eller han spør om å gå fra. Vil han gå fra, sier jeg at han kan leke i fem minutter og så kan han komme tilbake og se om han er sulten. Det er han nesten alltid, og da spiser han en halvskive (kanskje en hel om mirakelets time har kommet). Lunsj spiser han jo stort sett i barnehagen, og der spiser han alltid godt. Barn er kulere selskap ved bordet enn voksne.. i helgene er vi ofte på tur, og da spiser vi brødskive eller pølse på termos på benk. Det er det kuleste han vet om, så da spiser han ofte mer enn meg. Middag er vårt HATmåltid. Han liker bare grøt, pannekaker og tortellini med ost, og vil sjelden smake på noe annet. Det er ikke lov å kalle mat æsj hjemme hos oss, og det frustrerer ham. Som regel blir han sittende å skule på maten vi spiser lenge, men ender alltid opp med å se at det er noe på bordet som ser spennende ut. Jeg forsyner ham aldri før han har sagt hva han vil smake på, for har han for mye på tallerken smaker han ikke på noe. Lar ham også forsyne seg selv om han har lyst. Det er ofte stas. Til kveldsmat får han velge mellom yoghurt, frokostblanding/musli eller brød. Dette måltidet regulerer som regel middagen. Har han spist godt til middag vil han ofte ikke ha, og det er greit. Har han spist lite eller ingenting til middag, kan han spise to tallerkener med frokostblanding. Min (snevre) erfaring med barn er at de regulerer seg greit selv, og at mas aldri fører til noe annet enn stress og uro for alle. Så selv om man gjerne vil rive av seg håret, sette trakta i halsen på dem og tvinge i dem næring, så kommer det antagelig ingenting annet ut av det enn mer trøbbel. Bedre å ta seg ei skive, vurdere en kaffekopp og satse på at de spiser bedre som fireåringer 🤷♀️🤷♀️❤❤ Anonymkode: 46080...a3c 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 Tenker forøvrig at den ipaden må bort, koste hva det koste vil. Jeg skjønner at det er til å bli svett av, men jeg tror ikke den gjør noen av dere noe godt... Anonymkode: 46080...a3c 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #6 Skrevet 16. juni 2021 Dette er en treåring som tåler å spise det som blir servert. Hvorfor er ipad ved måltider introdusert? Den må bort sporenstreks, synes jeg! Han må kunne spise uten å kjede seg, og det må du lære ham. Lek med maten! Gi dæng i griseri, for han her trenger å begynne på scratch - åtte måneder gammel som spiser føde selv. Stapper, griser, kaster i veggen. Du skjønner? Noen må lære å leke med maten før de klarer å spise den. Det er ikke farlig å gå sulten. Vil han ikke ha mat, så neivel. Da får han vente til neste måltid, det gjør jo ikke noe. Du trenger jo ikke legge noe fokus på det, sier han æsj og går, så ok. Ikke gi ham is før han spiser! Blir litt satt ut, jeg. Det kan heller være dessert etter måltid. Is er det siste han trenger å spise. Anonymkode: 9029a...04c 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #8 Skrevet 16. juni 2021 Det høres ganske vanlig ut. Det er vanlig at barn er kresne, og det er en del som er ekstremt kresne på mat. Vår var sånn som elsket mat og spiste alt da hun var to år, og nå som hun er tre, er det virkelig mye som har blitt æsj. Som en annen bruker sier, vi kan ikke tvinge dem til å spise, og det føles godt å oppdage at man kan styre noe selv. Jeg tenker også litt at de spiser når de er sultne nok. Men vet at det er forskjell på barn her også. Det kan være bare en brødskive uten pålegg minus skorpene og et glass melk en dag her, men da spiser hun mer neste dag. Vi prøver å tilby og tilby, si at vi legger maten på tallerkenen, men hun trenger ikke spise den. Og satser på at det løsner etter hvert. Hun spiste nettopp paprika her en dag fordi hun fikk den på kjøkkenet og jeg latet som hun absolutt ikke fikk smake på noe som helst (hun ville egentlig smake på spagettien). Nevøen min spiste bare yoghurt en periode, men nå er han 5 år, og spiser helt greit. Det er litt lett å si prøv å ikke stresse maten, de kommer ikke til å sulte ihjel og det vil bli bedre. Jeg er litt farget av å ha vært et småspist barn og husker godt følelsen av at maten jeg måtte spise vokste i munnen. Jeg fikk egentlig et litt dårlig forhånd til mat og måltider av det. Men som sagt barn er forskjellige, så jeg skal ikke bastant ikke stress heller. Anonymkode: a8cdb...920 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 Har vært veldig bevisst på og ikke gjøre mat til en maktdemostrasjon fra dag 1 med barna. Dvs min oppgave er å servere maten, det som blir spist er spist, sier ungen at den er mett eller ferdig er det alltid greit. Mitt tips er å være likeglad SYNLIG , vis at du gir f i hva de velger å spise ut fra det du serverer. Men ikke server noe annet. Hvis du serverer kjøttkaker med brun saus , poteter og gulerøtter så ikke legg deg oppi hva som blir spist. Kan være vond og vende meg hadde gjort et forsøk 👍🏼 Anonymkode: 417fb...839 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #10 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er en treåring som tåler å spise det som blir servert. Hvorfor er ipad ved måltider introdusert? Den må bort sporenstreks, synes jeg! Han må kunne spise uten å kjede seg, og det må du lære ham. Lek med maten! Gi dæng i griseri, for han her trenger å begynne på scratch - åtte måneder gammel som spiser føde selv. Stapper, griser, kaster i veggen. Du skjønner? Noen må lære å leke med maten før de klarer å spise den. Det er ikke farlig å gå sulten. Vil han ikke ha mat, så neivel. Da får han vente til neste måltid, det gjør jo ikke noe. Du trenger jo ikke legge noe fokus på det, sier han æsj og går, så ok. Ikke gi ham is før han spiser! Blir litt satt ut, jeg. Det kan heller være dessert etter måltid. Is er det siste han trenger å spise. Anonymkode: 9029a...04c Han hadde kraftig forkjølelse da han var 2 år gammel, gikk ned i vekt og vi skulle bare ha det «koselig» og brukte iPad til han ble frisk. Og der begynte det! Siden nekter han å spise uten iPad, og jeg har gitt han det bare for at han spiser. Har ikke sagt at han spiser is på hverdager, skrev at han får raserianfall hver gang han spør, og jeg sier nei Anonymkode: 7c135...53f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #11 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Trassalder! Han løsriver seg fra dine regler, og mat er noe han kan styre selv. Jeg vet det er dritirriterende når de ikke spiser, min treåring har sånne perioder selv, men det som aldri virker er mas og styr. Hos oss spiser vi brødskiver til frokost, så jeg dekker bordet med brød og pålegg. Spør hva han vil ha på og gir ham det han svarer. Svarer han ikke så gir jeg ham noe å drikke, smører en skive til meg selv og spiser den. Da spør han som regel om å få, eller han spør om å gå fra. Vil han gå fra, sier jeg at han kan leke i fem minutter og så kan han komme tilbake og se om han er sulten. Det er han nesten alltid, og da spiser han en halvskive (kanskje en hel om mirakelets time har kommet). Lunsj spiser han jo stort sett i barnehagen, og der spiser han alltid godt. Barn er kulere selskap ved bordet enn voksne.. i helgene er vi ofte på tur, og da spiser vi brødskive eller pølse på termos på benk. Det er det kuleste han vet om, så da spiser han ofte mer enn meg. Middag er vårt HATmåltid. Han liker bare grøt, pannekaker og tortellini med ost, og vil sjelden smake på noe annet. Det er ikke lov å kalle mat æsj hjemme hos oss, og det frustrerer ham. Som regel blir han sittende å skule på maten vi spiser lenge, men ender alltid opp med å se at det er noe på bordet som ser spennende ut. Jeg forsyner ham aldri før han har sagt hva han vil smake på, for har han for mye på tallerken smaker han ikke på noe. Lar ham også forsyne seg selv om han har lyst. Det er ofte stas. Til kveldsmat får han velge mellom yoghurt, frokostblanding/musli eller brød. Dette måltidet regulerer som regel middagen. Har han spist godt til middag vil han ofte ikke ha, og det er greit. Har han spist lite eller ingenting til middag, kan han spise to tallerkener med frokostblanding. Min (snevre) erfaring med barn er at de regulerer seg greit selv, og at mas aldri fører til noe annet enn stress og uro for alle. Så selv om man gjerne vil rive av seg håret, sette trakta i halsen på dem og tvinge i dem næring, så kommer det antagelig ingenting annet ut av det enn mer trøbbel. Bedre å ta seg ei skive, vurdere en kaffekopp og satse på at de spiser bedre som fireåringer 🤷♀️🤷♀️❤❤ Anonymkode: 46080...a3c Åh så vanskelig dette her altså 🤧 Anonymkode: 7c135...53f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #12 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har vært veldig bevisst på og ikke gjøre mat til en maktdemostrasjon fra dag 1 med barna. Dvs min oppgave er å servere maten, det som blir spist er spist, sier ungen at den er mett eller ferdig er det alltid greit. Mitt tips er å være likeglad SYNLIG , vis at du gir f i hva de velger å spise ut fra det du serverer. Men ikke server noe annet. Hvis du serverer kjøttkaker med brun saus , poteter og gulerøtter så ikke legg deg oppi hva som blir spist. Kan være vond og vende meg hadde gjort et forsøk 👍🏼 Anonymkode: 417fb...839 Tror jeg skal gjøre det samme Anonymkode: 7c135...53f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 Vi Sier «nå er det middag» og hvis svaret er «jeg vil ikke» eller «jeg er ikke sulten» setter vi oss å spiser uten å mase noe med det. Vi svarer bare «ok, men vi vil ha middag så nå setter vi oss å spiser». Da kommer hun som regel å setter seg innen 10 min. Vi maser heller ikke om at hun må spise ditt og datt og så så mye. Bare lar hun spise det hun vil ha. Hvis det er noe nytt på tallerken kan vi snakke litt om hva det heter og hvor det kommer fra og sånn. Anonymkode: ddafc...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #14 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjalp det å kutte ut iPad? Holdt på å kaste den ut fra vinduet, etter han nektet å spise uten. Men måtte holde meg rolig.. Har gjemt den nå. Han har seriøst spist bare en sandwich is og drikke i dag Nå sitter han og sier at han har vokst i magen. Ikke rart det! Men vil fortsatt ikke ha noe, og veldig sint at jeg har gjemt iPad Anonymkode: 7c135...53f Ikke gi han is i hverdager. Og hvertfall ikke når han spiser! Hva lærer han da? Jeg trenger ikke spise mat, for til slutt gir mamma etter og gir meg en is.. Trodde min var småspist, men han spiser i det minste litt til de fleste måltid. Det frustrerer meg, så jeg skjønner at du blir frustrert! Spesielt med så mye raserianfall. Huff, du må bare holde ut, være konsekvent og stå i det. Det går over! Anonymkode: ff134...c31
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #15 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke gi han is i hverdager. Og hvertfall ikke når han spiser! Hva lærer han da? Jeg trenger ikke spise mat, for til slutt gir mamma etter og gir meg en is.. Trodde min var småspist, men han spiser i det minste litt til de fleste måltid. Det frustrerer meg, så jeg skjønner at du blir frustrert! Spesielt med så mye raserianfall. Huff, du må bare holde ut, være konsekvent og stå i det. Det går over! Anonymkode: ff134...c31 Når han ikke spiser* skal det selvfølgelig stå her Anonymkode: ff134...c31
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #16 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hjalp det å kutte ut iPad? Holdt på å kaste den ut fra vinduet, etter han nektet å spise uten. Men måtte holde meg rolig.. Har gjemt den nå. Han har seriøst spist bare en sandwich is og drikke i dag Nå sitter han og sier at han har vokst i magen. Ikke rart det! Men vil fortsatt ikke ha noe, og veldig sint at jeg har gjemt iPad Anonymkode: 7c135...53f Ja, det har hjulpet veldig. Nå spiser de gode måltider uten tull. Men det var en stor kamp å ta. Anonymkode: 07ed3...92f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå