Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har laget et lignende innlegg tidligere, men følte ikke problemstillingen kom godt nok frem:  Jeg ønsker å flytte til Trondheimsområdet, men vil gjerne få litt "inside info" om hvor/hen en burde bo/ikke bo. Altså e ting er selve byen, hvor jeg har skjønt at "alt på østsiden av nidelven er bra" bortsett fra Lademoen (i realiteten området nært  Trondheim S. ) 

Helt konkret: Om en ikke vil bo i selve sentrum, men heller ikke i et område som er "som et bakgård" er det da best å flytte til Utkanten av Trondheim eller til en av nabo kommunene?

Konkrete alternativ: Melhus kontra Heimdal/Tiller og/eller Malvikområdet kontra Ranheim. 

Jeg er blant annet opptatt av  "fremkommelighet for de som ikke har egen bil" For eksempel:

Er Malvik det jeg ser for meg, en kommune hvor en egentlig bør ha bil, da alt er "spredt langs "Trondheims hovedinnfarts åre" (eller E6) ? Er det kun Hommelvik som har et reelt sentrum i Malvik? (og hele strekningen mot Trondheim sentrum, fram til den rundkjøringa som fører E6 vekk fra retningen Trondheim sentrum!?) 

Vurdere å flytte til Melhus, mest av alt grunnet en veldrevet kommune. Skulle derfor gjerne hatt litt "inside" info om hvordan det er å bo der, kontra Tromdheimsområdet (bortsett fra Sentrumsområdet/Midtbyen, som selvsagt har det meste.) Er det en plass folk liker å etablere seg? eller ønske folk egentlig seg "nærmere "storbyen" (bo sentralt i Trondheim)

Et området som ikke er nevnt er "Søndre Trondheim" Altså Heimdal/Tiller. Fordeler er kollektivtilbud og nærhet til et viss kjøpesenter med navn City Syd. Hvordan er det å bo der? Er det "mye som skjer" der, eller føles det bare "litt for langt unna sentrum? Evt, Hviss en ser bort fra City Syd og bybussen, hvordan er det å bo i Tillerområdet kontra Melhus (nabokommunen og konkret; Nord for Gaula!) 

En siste ting: Er det noen av de nevnte områdene som har mye "bråk" og "tull"? (jeg vil helst ikke bo i et område med mye bråk/rusproblematikk) Spør om dette, da jeg foretrekker steder som er litt "middelklasse" (og hvor det går an å være seg selv.)

Kort oppsummert: Din/Deres erfaringer (eller hva er best eller verst) ved områdene Øst for eller Sør for Trondheims sentrumsområde?

På forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stortrivdes med å bo i Melhus de årene jeg bodde der, kunne gjerne bodd der nå også. Har alt man trenger(både butikker, turmuligheter, treningssenter osv), kort vei til Tiller hvor de har enda mer. Men jeg ville ikke ha bodd der uten bil da(selv om kollektivtilbudet er ganske bra), men det er litt for at jeg alltid har hatt bil og det er lettvint. Tiller/Heimdal er jo litt mer «belastet» og mer befolket da. Men man har jo absolutt alt man trenger der(bortsett fra bra restauranter, da må man inn til sentrum). Bedre plass på bygda i Melhus.

Er ikke kjent på Malviksiden så den kan jeg ikke uttale meg om. 

Anonymkode: 0b16b...cf4

AnonymBruker
Skrevet

Er vokst opp i Malvik, veldig bra plass. Ytre malvik, ikke langt unna Trondheim kommune. Men for å få det til glatt med jobb, bør du nok kjøre bil.

nå bor jeg på Nardo med familie, elsker å ha gangavstand til sentrum, og svært god bussforbindelse hvis jeg ikke orker å gå. 

jeg har også kjenninger i Melhus. Der går det en buss i timen på kveldstid, siste buss går litt over 11. Kunne sikkert ha bodd der, men da ville jeg helst hajobbet i Melhus, eller hatt bil. Problemet er at svært mange arbeidsplasser i Trondheim har kuttet parkeringsplassene i det siste, noe som gjør det tungvint å pendle. Er glad for å bo i gangavstand til sentrum!

Anonymkode: 18de3...af1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd både på Moholt (3 år) og Nardo (7 mnd). Trivdes veldig godt på begge stedene, men skulle jeg flyttet tilbake til Trondheim - ville jeg valgt Nardo!

Har familie på Melhus, fint sted med kjøpesenter og grei avstand inn til byen med bil. Men har hørt at det er dyrt, i hvertfall hvis du skal kjøpe leilighet. Jeg personlig ville ikke ha bodd der, fordi jeg synes det blir for langt unna Trondheim sentrum.

Malvik og Hommelvik vet jeg ingenting om.

Anonymkode: bf849...e8c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god kjennskap til både Trondheim (kommune) og Melhus (kommune).

I Trondheim kommune ville jeg valgt Buran eller Strindheim/Persaunet, hvis du ønsker å bo nært sentrum og ha et godt kollektivtilbud. Det er nok ikke særlig billig i disse to områdene, men det har vel med at det er sentralt. Nardo er også et ålreit område å bo i. Jeg ville aldri bodd på Tiller, Heimdal, Flatåsen, Kolstad eller Byåsen, på grunn av at det blir for langt unna sentrum og andre urbane områder. Nå kommer det helt an på hvor du skal jobbe, og jeg tenker at man bør velge område utifra hvor arbeidsplassen ligger. Det er ingen områder man absolutt ikke bør i bo i, men "Sørsida" er nok det som er minst attraktivt. 

I Melhus kommune har man jo mange ulike steder, aller mest bygder. Hvis man tenker på selve tettstedet Melhus så er det et helt greit sted å bosette seg. Har det mest grunnleggende av butikker og offentlige tjenester, men det er ikke noe ekstraordinært bortsett fra det. Lite møteplasser og kulturelle tilbud for folk som ikke er barn eller eldre. Kollektivtilbudet i selve tettstedet Melhus er overraskende bra med tanke på at det ligger i en bygdekommune, og der finnes det bussavganger både til Stjørdal, Røros og Trondheim. Bussen fra Melhus til Stjørdal stopper innom svært mange steder, blant annet ulike plasser i Trondheim og Malvik, og det er jo ganske praktisk. Boligprisene i Melhus kommune er ganske høye, noe som gjelder særlig for leiligheter. Tettstedet Melhus er helt greit hvis man ønsker å bo i nærheten av Trondheim, men samtidig bo i en bygdekommune. Folkene der er ikke så inkluderende og hyggelige, og mange er opptatt av status og prestisje. 

Så jeg ville valgt Trondheim :)

Anonymkode: 8acd3...144

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er misbruk av hermetegn. Beklager at jeg ikke har svar på det du spør om. 

Anonymkode: e43dc...f6f

AnonymBruker
Skrevet

Både Malvik og Melhus krever at du har bil om du ønsker en smidig hverdag.

Anonymkode: d9701...5f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...