AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 Roper du ut om: - klassen til barna dine blir for stor? - Om skolen kutter i spesialundervisningen? - Om det er ofte vikar? - Om det er mange ressurskrevende barn i klassen eller barnehagen? - Om ped.leder eller lærer ikke har godkjent utdanning? - Om skolen eller barnehagen forfaller? - Om barna ikke får oppdaterte lærebøker og annet utstyr? Hvem holder du ansvarlig om ting ikke funker? Læreren? Assistenten? Ped.leder? Styrer? Rektor? Eller snakker du med FAU og går sammen i foreldregruppa for å be om mer penger til skolen og barnehagen fra kommunalsjefer og politikere? Går dere felles ut i media og støtter fagfolka som utdanner barna deres og påpeker at de trenger mer ressurser og bedre bemanning? Jeg spør fordi jeg lurer på hvor foreldrene blir av i debatten om skoler og barnehager. Er man fornøyde med minimumsbemanning og billigst mulig drift? Tenker man at det holder å klage til lærer og rektor eller ped.leder og styrer om noe ikke funker og å håpe at de fikser det med rammene de har? Anonymkode: d54d1...078 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 Det er alltid to personer sin feil når «noe» ikke funker. Den første personen er deg. Ok, du er misfornøyd. Hva har du gjort med det? Er du misfornøyd med skoleveien? Hvorfor har du ikke etablert gåbuss, fulgt nabolagets unger til skoledøra, banket på dører og tilbudt deg å klippe hekker? Du er et menneske med muligheter for å handle. Dersom noe er viktig for deg så gjør du noe med det. Dersom svaret på «hva har du gjort med det?» er «ingenting» eller «klaget på nettet, i avisa, til naboene, til skolen eller til politikere»? Da tar ingen deg på alvor. Fordi du fremstår som en tulling. Den andre personen er deg. Vi, ts, er samfunnet. Funker det ikke? Gjør noe positivt for å bedre det. Og, du? Å klage på nett som en smårolling er ikke å gjøre noe med det. Det er å bidra til at vi fortsatt blir det oppgulp-samfunnet vi er nå. Anonymkode: 647b0...d77 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #3 Skrevet 16. juni 2021 Vi forsøkte streik for å vise hvor mange som mangler i skolen… Vi tjener dårlig, uten gode utsikter til å tjene bedre. Da blir skolen som den blir. Lærermangelen er stor og færre og færre vil jobbe i skole og barnehage. Dette er så bra som det blir tenker jeg. Anonymkode: c05d1...f6d 10
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #4 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi forsøkte streik for å vise hvor mange som mangler i skolen… Vi tjener dårlig, uten gode utsikter til å tjene bedre. Da blir skolen som den blir. Lærermangelen er stor og færre og færre vil jobbe i skole og barnehage. Dette er så bra som det blir tenker jeg. Anonymkode: c05d1...f6d Lærerne virker å være de eneste som bryr seg og sier ifra. Er foreldrene egentlig fornøyd…? Anonymkode: d54d1...078 2
Gud Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og, du? Å klage på nett som en smårolling er ikke å gjøre noe med det. Det er å bidra til at vi fortsatt blir det oppgulp-samfunnet vi er nå. Anonymkode: 647b0...d77
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #6 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er alltid to personer sin feil når «noe» ikke funker. Den første personen er deg. Ok, du er misfornøyd. Hva har du gjort med det? Er du misfornøyd med skoleveien? Hvorfor har du ikke etablert gåbuss, fulgt nabolagets unger til skoledøra, banket på dører og tilbudt deg å klippe hekker? Du er et menneske med muligheter for å handle. Dersom noe er viktig for deg så gjør du noe med det. Dersom svaret på «hva har du gjort med det?» er «ingenting» eller «klaget på nettet, i avisa, til naboene, til skolen eller til politikere»? Da tar ingen deg på alvor. Fordi du fremstår som en tulling. Den andre personen er deg. Vi, ts, er samfunnet. Funker det ikke? Gjør noe positivt for å bedre det. Og, du? Å klage på nett som en smårolling er ikke å gjøre noe med det. Det er å bidra til at vi fortsatt blir det oppgulp-samfunnet vi er nå. Anonymkode: 647b0...d77 Voldsomt Anonymkode: 297a1...cfa
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #7 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Roper du ut om: - klassen til barna dine blir for stor? - Om skolen kutter i spesialundervisningen? - Om det er ofte vikar? - Om det er mange ressurskrevende barn i klassen eller barnehagen? - Om ped.leder eller lærer ikke har godkjent utdanning? - Om skolen eller barnehagen forfaller? - Om barna ikke får oppdaterte lærebøker og annet utstyr? Hvem holder du ansvarlig om ting ikke funker? Læreren? Assistenten? Ped.leder? Styrer? Rektor? Eller snakker du med FAU og går sammen i foreldregruppa for å be om mer penger til skolen og barnehagen fra kommunalsjefer og politikere? Går dere felles ut i media og støtter fagfolka som utdanner barna deres og påpeker at de trenger mer ressurser og bedre bemanning? Jeg spør fordi jeg lurer på hvor foreldrene blir av i debatten om skoler og barnehager. Er man fornøyde med minimumsbemanning og billigst mulig drift? Tenker man at det holder å klage til lærer og rektor eller ped.leder og styrer om noe ikke funker og å håpe at de fikser det med rammene de har? Anonymkode: d54d1...078 Kommunen. Bryter kommunen loven, Statsforvalter. Anonymkode: 27268...b61 1
Rotemor Skrevet 17. juni 2021 #8 Skrevet 17. juni 2021 Klassestyrer rektor skolesjefen I den rekkefølgen. Og jeg kan gjerne stå på for prinsippsaker som går på dårlig prioritering av budsjett, ressursfordeling ol. Er det mer personlig, så vil jeg ha en god dialog med skolen/bhg Ikke gå ut som en furie på vegne av barnet mitt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #9 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Lærerne virker å være de eneste som bryr seg og sier ifra. Er foreldrene egentlig fornøyd…? Anonymkode: d54d1...078 Folk er i allefall ikke fornøyde med bhg her på KG, men bryr seg latterlig lite om #barnehageopproret Anonymkode: fa172...018 4
Thyra Skrevet 17. juni 2021 #10 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 16.6.2021 den 21.10): Roper du ut om: - klassen til barna dine blir for stor? - Om skolen kutter i spesialundervisningen? - Om det er ofte vikar? - Om det er mange ressurskrevende barn i klassen eller barnehagen? - Om ped.leder eller lærer ikke har godkjent utdanning? - Om skolen eller barnehagen forfaller? - Om barna ikke får oppdaterte lærebøker og annet utstyr? Hvem holder du ansvarlig om ting ikke funker? Læreren? Assistenten? Ped.leder? Styrer? Rektor? Eller snakker du med FAU og går sammen i foreldregruppa for å be om mer penger til skolen og barnehagen fra kommunalsjefer og politikere? Går dere felles ut i media og støtter fagfolka som utdanner barna deres og påpeker at de trenger mer ressurser og bedre bemanning? Jeg spør fordi jeg lurer på hvor foreldrene blir av i debatten om skoler og barnehager. Er man fornøyde med minimumsbemanning og billigst mulig drift? Tenker man at det holder å klage til lærer og rektor eller ped.leder og styrer om noe ikke funker og å håpe at de fikser det med rammene de har? Anonymkode: d54d1...078 Hva er alternativet? At det ikke settes inn vikar ved behov? 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Thyra skrev (På 17.6.2021 den 21.35): Hva er alternativet? At det ikke settes inn vikar ved behov? Vikar ved akutt sykdom er en ting, men ved planlagt fravær eller videreutdanning bør det ikke være ufaglærte 19-åringer som har undervisningen. Det er i så fall bare fordi skolen ikke er godt nok bemannet. Samme i barnehage. Om ped.leder er lenge borte så holder det ikke å ta inn en 19-åring og la denne sitte i måneder med ansvar for barnegruppen. Så forskjell på akutt bruk av vikar, og hyppig bruk av vikar fordi man har ikke nok faglærte ansatte i utgangspunktet slik at etvhert fravær fører til ufaglærte. Anonymkode: d54d1...078 1
Thyra Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vikar ved akutt sykdom er en ting, men ved planlagt fravær eller videreutdanning bør det ikke være ufaglærte 19-åringer som har undervisningen. Det er i så fall bare fordi skolen ikke er godt nok bemannet. Samme i barnehage. Om ped.leder er lenge borte så holder det ikke å ta inn en 19-åring og la denne sitte i måneder med ansvar for barnegruppen. Så forskjell på akutt bruk av vikar, og hyppig bruk av vikar fordi man har ikke nok faglærte ansatte i utgangspunktet slik at etvhert fravær fører til ufaglærte. Anonymkode: d54d1...078 Jeg vet ikke så mye om skolen, men i barnehagen vil vel en av de faste ansatte ta over pedlederansvaret ved lengre fravær og den ufaglærte 19-åringen fungere som assistent. Ved lengre sykefravær vet man jo ofte ikke på forhånd hvor lenge det blir, blir gjerne sykemeldt et par uker om gangen, og det er ikke bare å utlyse stillingen. I Oslo, og muligens andre steder også, er det ikke nok barnehagelærer. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 Jeg har jobbet som ped leder på disp i mange år, ser det er på listen. Har høyere relevant utdannelse i tillegg til fagbrev, kan og utfører jobben som det , likevel kommer det aldri til å bli godtatt. Barnehagelærere kan fult lovlig søke seg mot og jobbe innen det jeg opprinnelig er utdannet som, fult lovlig og ingen sier noe på det. Jeg synes det er merkelig, ikke minst urettferdig. Nå mister de en som er faglig dyktig og har store. evner til å ta andres og barns perspektiv, som har kunnskaper på også andre fagområder og som faktisk beriker barnegrupper og foreldre. Mens barnehagelærer helt lovlig søker på stillinger relatert til min opprinnelige utdannelse. Anonymkode: 61144...0c5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 Personlig er jeg veldig fornøyd med skolen barna mine går i. Gode og stabile lærere, godt klassemiljø, lærere og rektor som tar tak i ting med en gang, god informasjonsflyt og ungene trives mm. De små tingene som har vært har jeg tatt opp og det blir raskt gjort noe med. Har vært fornøyd med barnehagen også. Anonymkode: 58056...8af
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 Det er de nasjonale politikerne sitt overordnede ansvar at skolene og barnehagene har altfor mange oppgaver, men for lite ressurser øremerket til nettopp dette. De pålegger kommunene å trylle, og blir overrasket når de ikke får til. Jeg håper alle som bryr seg om skole og barnehage viser det med stemmeseddelen i september. Selv om det ikke er så enkelt - de fleste politiske partier har en elendig skolepolitikk i praksis, selv om de har store ord i partiprogrammet. Anonymkode: 17a36...ab9
Gidavmeg Skrevet 19. juni 2021 #16 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vikar ved akutt sykdom er en ting, men ved planlagt fravær eller videreutdanning bør det ikke være ufaglærte 19-åringer som har undervisningen. Det er i så fall bare fordi skolen ikke er godt nok bemannet. Samme i barnehage. Om ped.leder er lenge borte så holder det ikke å ta inn en 19-åring og la denne sitte i måneder med ansvar for barnegruppen. Så forskjell på akutt bruk av vikar, og hyppig bruk av vikar fordi man har ikke nok faglærte ansatte i utgangspunktet slik at etvhert fravær fører til ufaglærte. Anonymkode: d54d1...078 Det står ingen i kø for å være vikar på skolene her, selv ikke med planlagt fravær.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #17 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er de nasjonale politikerne sitt overordnede ansvar at skolene og barnehagene har altfor mange oppgaver, men for lite ressurser øremerket til nettopp dette. De pålegger kommunene å trylle, og blir overrasket når de ikke får til. Jeg håper alle som bryr seg om skole og barnehage viser det med stemmeseddelen i september. Selv om det ikke er så enkelt - de fleste politiske partier har en elendig skolepolitikk i praksis, selv om de har store ord i partiprogrammet. Anonymkode: 17a36...ab9 Hvilket parti har det beste programmet for skolen etter ditt syn? Problemet er gjerne at de må inngå kompromiss i praksis og det koster mange penger å endre og få inn flere ressurser, men om noen er villig til å satse på skolen vil det være viktig i vurdering på hvem jeg stemmer på. Anonymkode: 9d965...f4f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #18 Skrevet 19. juni 2021 On 6/17/2021 at 9:35 PM, Thyra said: Hva er alternativet? At det ikke settes inn vikar ved behov? Ofte vikar kan noen ganger tyde på at lærer er utbrent. Det skjer at lærere blir syke pga stress. Det sier jo litt om hvordan arbeidsforholdene til noen lærere kan være. Anonymkode: 94a87...fdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå