Gå til innhold

Korona, hjemmekontor og mann i permisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi kan ikke være de eneste i denne situasjonen nå. Jeg har hjemmekontor på grunn av korona mens mannen er hjemme i permisjon med vår yngste. Da jeg var i permisjon holdt jeg meg unna han mens han var på jobb. Spurte kun om de aller nødvendigste ting. Mannen tror nå jeg er tilgjengelig for alt fordi jeg jobber hjemme. Bleieskift, gi baby mat, amme, skifte klær, sette på klesvask, rydde etter måltider.. Jeg prøver å si jeg er på jobb, men når han går etter meg vil selvfølgelig babyen kun være med meg. Hvordan løser vi dette? Jeg får overhodet ikke gjort jobben min. 

Anonymkode: 134bc...b9d

Videoannonse
Annonse
Gjest Ringhalelemur
Skrevet

Kanskje uaktuelt - men er det noen mulighet for at du kan få komme tilbake på kontoret? Vi har i hjemmekontorperioden hatt noen få ansatte som har fått bruke kontoret av "sosiale grunner". De sliter rett og slett med å få jobbet på en bra måte hjemme av ulike årsaker, og her har bedriften kunnet vært behjelpelig. Ikke sikkert det går an hos dere, men man kan kanskje spørre?

Ellers regner jeg med at dere har satt dere ned og hatt en skikkelig prat om dette? Du må forklare han i klartekst at mens du er på jobb så må du faktisk JOBBE, og det er "ulovlig" å komme til deg med mindre det er helt krise. Smør gjerne litt tykt på og si at du har fått kritikk på jobben eller at det har blitt lagt merke til at du er mer ineffektiv enn vanlig. Hva svarer han når du tar opp dette her? 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen skal snart ta over permisjonen her, og da skal jeg på hjemmekontor. Har allerede nevnt at han må oppføre seg som om jeg ikke er hjemme. Jeg kommer til å sitte på rommet vårt (der vi har skrivebord, pc osv), og der får ikke han komme inn rett og slett. Jeg har gitt tydelig beskjed om det. 

Han sier ingenting imot det, og sier at han også ønsker det slik. Han sier at dette er hans tid med babyen vår alene, og han vil gjøre ting på sin måte uten at jeg blander meg. 

Jeg kommer antagelig til å spise lunsj inne på rommet vårt i starten (det er en ekstremt hektisk periode med én gang jeg er tilbake på jobb, og på jobb ville jeg vanligvis spist foran PC-en fordi jeg må få ting gjort). 

Si til han at du ikke er tilgjengelig, enkelt og greit. Dette må han ordne selv, og han er nødt til å oppføre seg som om du ikke er der.

Anonymkode: c137d...72d

• Liker 1
Skrevet

Sett klare grenser «jeg ammer da og da» og ikke hjelp med annet enn ammingen. Vær tydelig.. 

AnonymBruker
Skrevet

Her må du sette klare grenser. Det er ingen mulighet for at du kan jobbe litt fra kontoret eller eventuelt et annet sted?

Anonymkode: 7c9a7...d7f

AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt hvorfor han gjør det? Og i samme slengen hvordan han hadde reagert om du hadde gjort det samme? 

Jeg hadde også hjemmekontor store deler av permisjonen til mannen min, men der løste vi det med at jeg stengte dørene til mitt hjemmekontor og ikke var mer ute av kontoret enn nødvendig. Det var ikke noe spørsmål om å hjelpe han ila dagen. Jeg ryddet etter meg selv, men holdt meg mest mulig unna der de var. 

Anonymkode: 09891...176

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hei. Vi kan ikke være de eneste i denne situasjonen nå. Jeg har hjemmekontor på grunn av korona mens mannen er hjemme i permisjon med vår yngste. Da jeg var i permisjon holdt jeg meg unna han mens han var på jobb. Spurte kun om de aller nødvendigste ting. Mannen tror nå jeg er tilgjengelig for alt fordi jeg jobber hjemme. Bleieskift, gi baby mat, amme, skifte klær, sette på klesvask, rydde etter måltider.. Jeg prøver å si jeg er på jobb, men når han går etter meg vil selvfølgelig babyen kun være med meg. Hvordan løser vi dette? Jeg får overhodet ikke gjort jobben min. 

Du må jo sette han ned og spørre om han forstår verdien i å ha barnet alene, slik at det knytter seg også til han. 
Og så må dere, sammen, lage en plan for avviklingen. Feks kan du låse døren til kontoret og ha på deg øreklokker. 
Klarer han overhodet ikke te seg så må du nesten finne deg et kontor. Lei et eller lån ett - masse tomme lokaler for tiden, og du har helt sikkert en venn med et tomt rom.

Anonymkode: c5e9d...9a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det sånn i for våres. Gjorde som de over at jeg «gikk på jobb» på rommet hvor vi har kontor, kom ut til felles lunsj og sa hadet før de dro på tur på ettermiddagen også var jeg ferdig på jobb når de var ferdig med tur/være ute. 

Baby var veldig mammadalt, så hadde ikke fungert om jeg satt midt i stuen eller gikk frem og tilbake. Og det syntes mannen min også. Var roligere for han å være alene med baby enn når jeg var der, for da ville hun mest til mamma.

Tror dere må sette dere ned å lage en avtale på hvordan arbeidsdagen din skal være!

Anonymkode: 2ce87...222

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode tips. Jeg har snakket med arbeidsgiver. Det er dessverre ikke mulighet til å jobbe på kontoret. Jeg sitter på eget rom, men han åpner døren med babyen på armen for å spørre om ditt og datt hele tiden, og da er det i gang. Jeg har sagt flere ganger på kvelden hvordan dette ødelegger dagen, men han hevder han ikke er innom så ofte jeg skal ha det til. I kveld skal jeg finne en nøkkel til døra. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for mange gode tips. Jeg har snakket med arbeidsgiver. Det er dessverre ikke mulighet til å jobbe på kontoret. Jeg sitter på eget rom, men han åpner døren med babyen på armen for å spørre om ditt og datt hele tiden, og da er det i gang. Jeg har sagt flere ganger på kvelden hvordan dette ødelegger dagen, men han hevder han ikke er innom så ofte jeg skal ha det til. I kveld skal jeg finne en nøkkel til døra. 

Du kan gjerne «logge» hvor mye tid som går med hver dag på at forstyrrer. Kan hende han faktisk tror han ikke forstyrrer så mye og trenger det svart på hvitt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lås døra. 
hvis dere ikke har nøkkel, hver gang han kommer sier du «nei!» og snur deg vekk. Evt gå å lukk døra foran han. Da bør han skjønne tegninga i løpet av en dag eller to. Ikke forklar, ikke svar på hva han spør om, bare nei, og snu deg/lukk døra. 

Anonymkode: 6ce17...9d4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...