AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 kom over denne oppdragelsesfilosofien og lurer på om dere har hørt om den og om dere tror at den har de positive virkningene som de hevder. jeg tror på tilknytningsteorien og ønsker at barnet mitt skal ha en trygg tilknytning. og denne filosofien som går ut på at barnet bør vøre nær mor til alle tider, gjennom amming, samsoving og å bære barn i sjal, hevder å lede til trygg tilknytning. hva tenker dere? Anonymkode: 752f0...0c9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 Finnes så mye annet som gir trygg tilknytning, f.eks. responsive parenting - som er min filosofi. Anonymkode: 8470a...2f9 1
Gjest DislayName Skrevet 16. juni 2021 #3 Skrevet 16. juni 2021 (endret) ALLE foreldre burde tilstrebe god tilknytning. Men må man følge Dr. Sears for å oppnå det? Absolutt ikke. http://content.time.com/time/subscriber/article/0,33009,2114427,00.html Endret 16. juni 2021 av DislayName Link til seriøs artikkel som bekrefter poenget mitt
spegel Skrevet 16. juni 2021 #4 Skrevet 16. juni 2021 Tenker at kunnskap om tilknytning og tilknytningsatferd er godt å ha med seg som småbarnsforeldre. Om barnet /babyen skal henge på mor døgnet rundt, kommer også an på barnets behov tenker jeg. Om barnet sover godt i egen seng, for eksempel, så ville jeg aldri samovet for tilknytningens del. Ikke minst hva man orker som mor. Pauser fra baby er viktig for mange. Det er også viktig at far og annen nær familie får bli kjent med barnet. Konklusjonen min er vel at barn er ulike, og å henge seg opp i en bestemt teori er ikke nødvendigvis bare bra. Men jeg heier på foreldre som er nære og trygge. ❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 Min bestemor ER personifiseringen av tilknytningsomsorg. Og det uten å ha lest om det 😊 Anonymkode: 7bee9...813 2
spegel Skrevet 16. juni 2021 #6 Skrevet 16. juni 2021 Vil også føye til at de aller fleste barn utvikler trygg tilknytning til sine foreldre, selv om de ikke samsover, bæres i sjal osv. Altså trenger man normalt sett ikke gjøre særlige tiltak for å oppnå dette. Utrygge tilknytningsmønster oppstår bl.a som følge av at barnet ikke blir sett og svart når det gir utrykk for behov, eller ulike former for omsorgssvikt. 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #7 Skrevet 16. juni 2021 Man trenger ikke å drive med «tilknytningsomsorg» for å få trygg tilknytning. Anbefaler veldig høyt boken «strange situation» av Bethany Saltman som går dypt inni dette temaet. Anonymkode: c2d2f...f47
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #8 Skrevet 16. juni 2021 Dr Sears er forresten anti-vaxxer og konservativ kristen, så det er jo verdt å tenke over (han synes naturlig nok det er best at mamma er hjemme med barna hele tiden :))) Anonymkode: c2d2f...f47 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dr Sears er forresten anti-vaxxer og konservativ kristen, så det er jo verdt å tenke over (han synes naturlig nok det er best at mamma er hjemme med barna hele tiden :))) Anonymkode: c2d2f...f47 "Hater" sånne super-martyr-mammaer som tror det er omsorgssvikt å ikke følge alle Dr. Sears punkter 100%. Hallo. 60-70 % av mennesker har en trygg tilknytningsstil. Resten har det ikke omsorgssvikt og ubearbeidede greier hos omsorgsgivere. Der holder ikke å bære i sjal om man sliter med diverse ting man heller burde ta tak i enn å amme en evighet, samsove livet ut og alt det der. Anonymkode: 5e97d...47c 6
Elskerkcinneforum Skrevet 16. juni 2021 #10 Skrevet 16. juni 2021 (endret) DislayName skrev (4 timer siden): ALLE foreldre burde tilstrebe god tilknytning. Men må man følge Dr. Sears for å oppnå det? Absolutt ikke. http://content.time.com/time/subscriber/article/0,33009,2114427,00.html litt av en artikkel! men tittelen "ARE YOU MOM ENOUGH?" og det bilde som ikke viser nærheten og tryggheten som ligger i å amme... Endret 16. juni 2021 av Elskerkcinneforum
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #11 Skrevet 17. juni 2021 9 hours ago, Elskerkcinneforum said: litt av en artikkel! men tittelen "ARE YOU MOM ENOUGH?" og det bilde som ikke viser nærheten og tryggheten som ligger i å amme... Syns hele artikkelserien gir et balansert inntrykk av hele attachment parenting debatten. Hjalp meg da jeg satt med en nyfødt og innså at jeg HATA amming og samsoving. Ungen er velfungerende, trygg og sunn til tross for at jeg ga faen i mesteparten av Dr. Sears råd. Anonymkode: 5e97d...47c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå