AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #21 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hos oss var det ikke helsestasjonen som så tegnene. De ba oss om å vente. Vi hadde en dårlig magefølelse og ba fastlegen henvise oss til bup da barnet var 18 mnd som er det tidspunktet de tidligst tar imot henvisning. Det gjorde fastlegen og med en gang vi kom inn på bup så de det samme som oss. For oss har tidlig hjelp vært helt essensielt for at barnet har utviklet seg så positivt som hun har gjordt. Tidlig tiltak og støtte gjør virkelig en forskjell (som en balanse mot de som ber deg se det ann). Anonymkode: bd3d0...830 Absolutt alt helsepersonell han har vært i kontakt med i det siste har vært klar over mine bekymringer, men ingen ser det. Men fastlegen hans og min nøler ikke med å sende henvisning til utredning, men jeg må Jo uansett se an til rundt 18 måneder for at BUP skal ta imot. Så gir han en sjangse til å catche opp. Men magefølelsen min er så sterk, jeg bare vet han har autisme. Anonymkode: 0830f...97e 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #22 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Absolutt alt helsepersonell han har vært i kontakt med i det siste har vært klar over mine bekymringer, men ingen ser det. Men fastlegen hans og min nøler ikke med å sende henvisning til utredning, men jeg må Jo uansett se an til rundt 18 måneder for at BUP skal ta imot. Så gir han en sjangse til å catche opp. Men magefølelsen min er så sterk, jeg bare vet han har autisme. Anonymkode: 0830f...97e Det høres ut som en god plan. Gi han tid og se om magefølelsen blir bedre, og hvis du fortsatt tror det er noe ved 18 mnd så får du fastlegen til å henvise da. Lykke til ❤️ Anonymkode: bd3d0...830 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #23 Skrevet 3. august 2021 Høres veldig likt ut som vår situasjon. Vi har ei jente som snart er to, og vi er i gang med full utredning - ingen som har sagt det høyt til oss enda- men såfremt de ikke finner en genetisk årsak (syndrom)- så er jeg rimelig sikker på at vi ender på en autisme-diagnose. Jeg sier værtfall - følg magefølelsen din. Den kan være feil, men er du bekymra- så få det sjekket. Jo tidligere de får hjelp, om det skulle vise seg å være aktuelt, jo bedre. Jeg har hatt en følelse siden hun var bare noen måneder. Først pga motorisk sen utvikling, etterhvert fordi jeg merket at kommunikasjon og forståelse var langt (!) bak storebror når han var på samme alder. Ble møtt med "normalspekteret er stort" (det er det jo) av de fleste frem til hun var rundt 18mnd. Etter det rullet ballen- og nå er vi godt i gang med utredning- og hun får støtte i bhg fra i høst. Tegnene her er sen motorisk utvikling, lite lyder/babling, lite forsøk på å gjøre seg forstått, ingen peking - men gjør som du beskriver- tar tak i hånden min i stedet, dårlig forståelse- kan feks ikke be henne om å finne klærne sine i gangen, vansker med å forstå det å måtte vente, ikke normalt samspill med jevnaldrende- mester ikke lek på nivået med jevngamle, generelt lite interessert i andre leker enn det som kan trykkes på/lage lyd, begynt med noe "stimming", opphengt i TV. På den andre siden har vi alltid hatt øyekontakt og generelt god kontakt. Veldig glad i nærhet, elsker å leke med storesøster (storesøster som tuller med henne), motorikken har kommet seg veldig, hun lyder navnet sitt, forståelsen har kommet seg på hverdagslige ting. ++ Vi har som sagt ingen diagnose enda- men det blir nok. Det er en tøff tid- skal ikke påstå noe annet! Hun er krevende på et helt annet nivå enn storebror - men det er vel ikke så rart når verden sannsynligvis oppleves veldig uhåndterlig for henne foreløpig. Bekymrer meg for både hennes og familien sin fremtid. Håper ting blir enklere når vi får mer hjelp og hu forhåpentligvis får til kommunikasjon bedre enn i dag. Oppdater gjerne på hvordan det går med dere😊 og det er viktig å huske- normalspektetet ER stort, men du skal ikke gå rundt å bekymre deg unødig lenge ❤ Anonymkode: 05b61...2dc 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #24 Skrevet 4. august 2021 Uff jeg har lurt på det samme når det gjelder min sønn på snart 17 måneder. Han sier heller ikke ett ord og gjør som mange av dere beskrive. Han tar i hendene mine og vil at jeg skal gjøre ting, som feks klappe, vil ikke klappe selv. Han babler mye, men sier ingen ord. Peker ikke på ting. Men gjør seg forstått, ved å ta dra i oss, rope eller "hyle". Men han ler of smiler mye, elsker å høre på samme sang om og om igjen. Er glad i folk, og veldig nysgjerrig, veldig interessert i omgivelsene sine. Vi har kontaktet helsestasjonen og de har avfeid vår bekymring og sagt at vi bare skal vente på at det kommer. Så jeg synes det er rart at så mange har fått henvisning til bup allerede ved 18 måneder, her var det ikke snakk om dette før 2 år. Men vi fikk som sagt beskjed om å bare se an. Synes det er veldig vanskelig og jeg har selv tenkt autisme... Anonymkode: 1ecad...699
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #25 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uff jeg har lurt på det samme når det gjelder min sønn på snart 17 måneder. Han sier heller ikke ett ord og gjør som mange av dere beskrive. Han tar i hendene mine og vil at jeg skal gjøre ting, som feks klappe, vil ikke klappe selv. Han babler mye, men sier ingen ord. Peker ikke på ting. Men gjør seg forstått, ved å ta dra i oss, rope eller "hyle". Men han ler of smiler mye, elsker å høre på samme sang om og om igjen. Er glad i folk, og veldig nysgjerrig, veldig interessert i omgivelsene sine. Vi har kontaktet helsestasjonen og de har avfeid vår bekymring og sagt at vi bare skal vente på at det kommer. Så jeg synes det er rart at så mange har fått henvisning til bup allerede ved 18 måneder, her var det ikke snakk om dette før 2 år. Men vi fikk som sagt beskjed om å bare se an. Synes det er veldig vanskelig og jeg har selv tenkt autisme... Anonymkode: 1ecad...699 Kontakt fastlegen og få henvisning derfra! Jeg aner ikke om sønnen din har autisme eller ikke, men hvis det er noen avvik er tidlig intervensjon avgjørende for at han og dere skal få det så bra som mulig. Ikke vent. Anonymkode: cf0d7...493 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #26 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kontakt fastlegen og få henvisning derfra! Jeg aner ikke om sønnen din har autisme eller ikke, men hvis det er noen avvik er tidlig intervensjon avgjørende for at han og dere skal få det så bra som mulig. Ikke vent. Anonymkode: cf0d7...493 Dette. Jeg har vært i deres sko og kan helt ærlig si at jeg er drittlei av folk rundt omkring som skal avfeie foreldres bekymringer med at «man skal bare vente og se an». Det er en farlig tankegang og kan være med å ødelegge utviklingsmulighetene til barn som får en utredning og riktig hjelp altfor sent. Trådstarter, det er bra at du er så observant! Følg magefølelsen din og ikke la noen legge lokk på dine bekymringer!❤️ Anonymkode: c62aa...68e 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #27 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kontakt fastlegen og få henvisning derfra! Jeg aner ikke om sønnen din har autisme eller ikke, men hvis det er noen avvik er tidlig intervensjon avgjørende for at han og dere skal få det så bra som mulig. Ikke vent. Anonymkode: cf0d7...493 Jeg tok kontakt med fastlegen for en måned siden og hun ba meg vente til han ble 18 måneder. Ifølge henne var det ikke noe i veien med han. Anonymkode: 1ecad...699
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #28 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tok kontakt med fastlegen for en måned siden og hun ba meg vente til han ble 18 måneder. Ifølge henne var det ikke noe i veien med han. Anonymkode: 1ecad...699 Da ringer du den dagen han blir 18 måneder, presenterer problemstillingen på en god måte og ber om henvisning til habiliteringstjenesten for utredning😊 Anonymkode: cf0d7...493 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #29 Skrevet 4. august 2021 Min har høytfungerende autisme, en alarmbjelle ringer alltid hos meg når de ikke peker eller vinker hadet, se om han har ticks av noe slag. Anonymkode: 32e0c...fc3 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #30 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min har høytfungerende autisme, en alarmbjelle ringer alltid hos meg når de ikke peker eller vinker hadet, se om han har ticks av noe slag. Anonymkode: 32e0c...fc3 Hva mener du med tics? Hvordan så det ut hos din? Anonymkode: a9f61...015
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #31 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hva mener du med tics? Hvordan så det ut hos din? Anonymkode: a9f61...015 Les om det, vifting med armer. blunking med øyne, vokalske ticks, enkelte lyder.. Anonymkode: 32e0c...fc3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #32 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Les om det, vifting med armer. blunking med øyne, vokalske ticks, enkelte lyder.. Anonymkode: 32e0c...fc3 Har sett rulling med magen også Anonymkode: 32e0c...fc3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #33 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Les om det, vifting med armer. blunking med øyne, vokalske ticks, enkelte lyder.. Anonymkode: 32e0c...fc3 Ikke uvanlig hos ettåringer. Betyr ikke at det er noe galt Anonymkode: a9f61...015
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #34 Skrevet 5. august 2021 Hva skal vi med 6 års utdanning hos psykologer og 12 år som psykiater… når folk selv kan Google på seg diagnoser 😅 Anonymkode: 29ae6...fca
Gjest Innsikten Skrevet 5. august 2021 #35 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva skal vi med 6 års utdanning hos psykologer og 12 år som psykiater… når folk selv kan Google på seg diagnoser 😅 Anonymkode: 29ae6...fca Enig 😅 Føler det er mange spesialpedagoger og psykologer her, som har hele si utdanning fra en håndfull artikler på Google Det er greit å være bekymret og følge godt med. Men for guds skyld la nå fagfolk få sette diagnoser og ta vurderingene. Hvis dere er bekymret ta kontakt med fastlegen, barnehagen og helsestasjonen, ikke tilfeldige mennesker på nett. Mange av de tingene ts nevner er helt innenfor normalen, barnet er bare 13 måneder.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #36 Skrevet 5. august 2021 Innsikten skrev (1 time siden): Enig 😅 Føler det er mange spesialpedagoger og psykologer her, som har hele si utdanning fra en håndfull artikler på Google Det er greit å være bekymret og følge godt med. Men for guds skyld la nå fagfolk få sette diagnoser og ta vurderingene. Hvis dere er bekymret ta kontakt med fastlegen, barnehagen og helsestasjonen, ikke tilfeldige mennesker på nett. Mange av de tingene ts nevner er helt innenfor normalen, barnet er bare 13 måneder. Nå er det ingen her som har satt noen diagnoser. At man lufter sin bekymring for at det kan være det ene eller det andre er noe helt annet. Anonymkode: c62aa...68e 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #37 Skrevet 5. august 2021 Innsikten skrev (1 time siden): Enig 😅 Føler det er mange spesialpedagoger og psykologer her, som har hele si utdanning fra en håndfull artikler på Google Det er greit å være bekymret og følge godt med. Men for guds skyld la nå fagfolk få sette diagnoser og ta vurderingene. Hvis dere er bekymret ta kontakt med fastlegen, barnehagen og helsestasjonen, ikke tilfeldige mennesker på nett. Mange av de tingene ts nevner er helt innenfor normalen, barnet er bare 13 måneder. Jeg er utdannet bv pedagog, har en sønn med høytf autisme og har jobbet med barn og foreldre i over 20 år, også som leder. Enkelte utviklingstrekk vil alltid bekymre meg uansett hvem det er. Få det sjekket og vurdert. Anonymkode: 32e0c...fc3 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #38 Skrevet 5. august 2021 Innsikten skrev (3 timer siden): Enig 😅 Føler det er mange spesialpedagoger og psykologer her, som har hele si utdanning fra en håndfull artikler på Google Det er greit å være bekymret og følge godt med. Men for guds skyld la nå fagfolk få sette diagnoser og ta vurderingene. Hvis dere er bekymret ta kontakt med fastlegen, barnehagen og helsestasjonen, ikke tilfeldige mennesker på nett. Mange av de tingene ts nevner er helt innenfor normalen, barnet er bare 13 måneder. Det er helt riktig; det er imidlertid noen helt klare sosiale milepæler som skal nås innen en viss alder, og en av de mest sensitive prediktorene for autisme er manglende respons på eget navn ved 12 måneder. Det betyr ikke at barnet til ts HAR autisme (det krever svikt i utviklingen på flere områder sett under ett) og hun skriver ingenting om barnets evne til å vise felles oppmerksomhet, men akkurat det at hen ikke responderer på navnet sitt ved 13 måneder er et soleklart rødt flagg og gjør at jeg rådgir om å kontakte fastlege for henvisning - både til ØNH, og habiliteringstjenesten. Anonymkode: cf0d7...493 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #39 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ikke uvanlig hos ettåringer. Betyr ikke at det er noe galt Anonymkode: a9f61...015 Nei, men det KAN være noe galt. Anonymkode: c5a06...18b 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #40 Skrevet 6. august 2021 Oi her hadde det plutselig skjedd litt diskusjon ser jeg. Takk for tilbakemeldinger til dere som har gitt det! Dere andre som er så fornærmet over andre foreldres bekymringer kan åpenbart ingenting om hverken autisme eller utvikling. Jeg vet jeg observerer røde flagg for autisme og han skal utredes så fort han et gammel nok. Han er imidlertidig 15 måneder nå og akkurat begynt i barnehage. Felles oppmerksomhet og øyekontakt er vesentlig mye bedre enn det har vært og han hermer mer og er veldig flink. Det som bekymrer oss nå er manglende respons på navn og ingen Peking. Han er henvist til øre/nese/hals og alt skal tas opp med barnehagen så fort de har fått tid å bli kjent med han uten å være farget av mine bekymringer. Til dere andre som bekymrer dere for egne barn, det er en så vond fase og man vil bare ut av det. Jeg har slitt veldig med angst etter at disse bekymringene oppstod og sliter med å takle det å ikke vite. Stor klem til dere❤️ Anonymkode: 0830f...97e 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå