Gå til innhold

Fri vilje??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fysikere har jobbet lenge etter å finne den ene likningen eller ene teorien som beskriver verden. Om den finnes eller kan bevises er ikke spørsmålet her, men om den finnes så kan den ses på som koder i et program. Regler programmet ikke kan bryte. Så om du satte den likningen inn i en mye sterkere computer enn det vi har i dag ville vi kunne kjøre en simulering å få nøyaktig samme resultat som det vi ser i dag.

Kan det samme sies om mennesket? Vi er kodet med et DNA. Verden er kodet. Er det mulig at vi ville gjort det vi gjør nå uansett? Ville vi fått samme resultat om vi plasserte mennesker inn i simuleringen? 

Anonymkode: 8b009...5a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Vanlig" fysikk tilsier at alt har en årsak, at ting ikke skjer uten å forårsakes av noe, og da kan vi i prinsippet regne ut absolutt alt både forover og bakover i tid. Ting kunne ikke vært annerledes enn de er, fra politiske revolusjoner til hvordan saften blander seg med vann i glasset ditt, fordi forutsetningene er som de er. Spol tilbake tiden en million ganger og du vil få nøyaktig samme resultat hver gang.

Men det kan hende at fysikken tillater virkelig tilfeldige ting. Uten at jeg skal påstå at jeg forstår meg på det, er det det man ser i kvantefysikken, at partikler oppstår bokstavelig talt tilfeldig. Hvis det stemmer, ville vi kunne få forskjellig utfall hver gang vi skrudde tiden tilbake.

Men begge deler ekskluderer fri vilje. Hvis du definerer fri vilje som bare det at vi foretar valg, så har vi jo det. Men det er ingenting som tilsier at du kunne, eller ville, valgt annerledes om vi hadde skrudd tiden tilbake. Forutsetningene ville jo vært nøyaktig de samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...