Gå til innhold

Toåring trøtt etter barnehagen - sovner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en toåring (snart 3) som er så trøtt etter bhg. Når vi kommer hjem sovner han på sofaen i 5 tida, gjerne med nesa i en bok, eller på fanget mitt og er bare gretten og sur ved vekking og våken, sur og vanskelig å legge kl 19. I dag sovnet han igjen, så jeg har akkurat båret han opp i senga for å se om han kanskje bare sover til i morgen tidlig. 

Han har sluttet med dupp i bhg, da han ikke lengre sover der. Alt for opptatt med å leke med de andre, og selv om han blir lagt i vogna, ligger han der med kulerunde øyne og bare venter på å få komme opp igjen. 

Han er forøvrig i bhg fra 8-15, og jeg har dessverre ikke mulighet til å gi han kortere dager. 

Fleire som har hatt barn i duppavslutningsfasen som har noen lure tips? 

Anonymkode: e9469...e65

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en rolig stund? 

Jeg juksa og hadde litt sukkerkick den tiden ungen ble trøtt. Sovnet som en stein da jeg la henne etterpå. 

Den vanlige metoden er vel at man avleder barna med å gå ut å leke litt eller finne på annet gøy. Man setter seg ikke ned og har rolig stund med en bok om du er redd ungen skal sovne 😅

Anonymkode: 82cae...059

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med en rolig stund? 

Jeg juksa og hadde litt sukkerkick den tiden ungen ble trøtt. Sovnet som en stein da jeg la henne etterpå. 

Den vanlige metoden er vel at man avleder barna med å gå ut å leke litt eller finne på annet gøy. Man setter seg ikke ned og har rolig stund med en bok om du er redd ungen skal sovne 😅

Nei det er vel kanskje sant 😂 er bare så skrekkelig vanskelig å lage middag når man må avlede så fælt. Prøvde bæresjal, men det funka jo selvfølgelig ikke (sovnet bare fortere enn noen gang).  Kanskje jeg bare skal ha en matpakke med litt brødskiver og småsnacks klar den nærmeste perioden, så får det være middagen til denne fasen går over.  Da kan vi herje og spise ute, også heller gå inn og legge litt tidligere... I 18-18.30tida.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

La 18.00 i den perioden. 

Anonymkode: 7e772...8cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

La 18.00 i den perioden. 

Anonymkode: 7e772...8cd

Hadde jeg klart å holde våken til kl 18 hadde det lett vært en løsning ja! Får prøve det jeg skrev over her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei det er vel kanskje sant 😂 er bare så skrekkelig vanskelig å lage middag når man må avlede så fælt. Prøvde bæresjal, men det funka jo selvfølgelig ikke (sovnet bare fortere enn noen gang).  Kanskje jeg bare skal ha en matpakke med litt brødskiver og småsnacks klar den nærmeste perioden, så får det være middagen til denne fasen går over.  Da kan vi herje og spise ute, også heller gå inn og legge litt tidligere... I 18-18.30tida.

Høres ut som en god ide😊 kanskje få barnet til å hjelpe til med middagen (typ lettvint og barnevennlig som tortilla pizza feks) hvis dere ikke går ut en dag 😊

• Liker 1
Skrevet

Middag kan man spise når som helst på ettermiddag/kveld. 
Hv med å legge dere litt sammen på sofaen umiddelbart nå dere kommer hjem. Sove i 30-40 minutter? Vil det fungere?

AnonymBruker
Skrevet

Om du har kuttet lur må du prøve å legge barnet kl 18 i en overgangsfase

Anonymkode: 6d743...9ef

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor barn ikke skal få sove når de vil i den alderen der. Mine sov på dagen i perioder til de var rundt fire.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke helt hvorfor barn ikke skal få sove når de vil i den alderen der. Mine sov på dagen i perioder til de var rundt fire.

Samme her , begge mine på 4 år sover enda på dagen 😁

Anonymkode: c158e...aae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme her , begge mine på 4 år sover enda på dagen 😁

Anonymkode: c158e...aae

Avslappende og deilig😊

Skrevet
Rotemor skrev (16 minutter siden):

Er ikke alle unger det fungerer for. De gangene min treåring sovner på dagtid påvirker det legging/nattesøvn veldig, så det totale antall timer søvn i døgnet blir vesentlig mindre (og mer tid går med på styrete legging og protester). Sånn har det vært ganske lenge, og ikke fordi jeg helst ønsker det slik for å si det sånn 😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (17 minutter siden):

Middag kan man spise når som helst på ettermiddag/kveld. 
Hv med å legge dere litt sammen på sofaen umiddelbart nå dere kommer hjem. Sove i 30-40 minutter? Vil det fungere?

Funker nok fint for toåringen, og hadde vært toppers for meg, men ikke så fint for seksåringen. (Og pappaen kommer ikke hjem før etter 18, så ingen hjelp å hente der).

Hadde han sovet noe ellers på dagen, hadde ikke det vært noe problem, men akkurat kl 17 ødelegger leggetiden.. evt at leggetiden rett og slett bare blir kl 17 som i dag... Litt spent på natta nå. 

• Liker 1
Skrevet
Sigyn skrev (Akkurat nå):

Er ikke alle unger det fungerer for. De gangene min treåring sovner på dagtid påvirker det legging/nattesøvn veldig, så det totale antall timer søvn i døgnet blir vesentlig mindre (og mer tid går med på styrete legging og protester). Sånn har det vært ganske lenge, og ikke fordi jeg helst ønsker det slik for å si det sånn 😅

Neida, jeg vet at det kan balle seg til litt. Men ofte synes jeg det skyldes regler foreldrene selv skaper. 
«Vi må ha middag 17 og barnet må legge seg 19». Tja. Kanskje ikke?🙅🏼‍♀️😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Funker nok fint for toåringen, og hadde vært toppers for meg, men ikke så fint for seksåringen. (Og pappaen kommer ikke hjem før etter 18, så ingen hjelp å hente der).

Hadde han sovet noe ellers på dagen, hadde ikke det vært noe problem, men akkurat kl 17 ødelegger leggetiden.. evt at leggetiden rett og slett bare blir kl 17 som i dag... Litt spent på natta nå. 

Det er ikke så lett, alltid. 😊

Annonse
Skrevet
Rotemor skrev (27 minutter siden):

Fordi barn og mennesker er helt ulike og noen klarer rett og slett ikke å sove om natten eller kvelden om de sover på dagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (7 minutter siden):

Neida, jeg vet at det kan balle seg til litt. Men ofte synes jeg det skyldes regler foreldrene selv skaper. 
«Vi må ha middag 17 og barnet må legge seg 19». Tja. Kanskje ikke?🙅🏼‍♀️😊

Tror du, ja. Når barnet vårt sov på dagen «spiste det» av timene på natten. Så barnet var stuptrøtt på morgenene frem til lur, fordi 9 timer søvn for en 1,5-2-åring ikke er nok. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (41 minutter siden):

Du hadde sikkert forstått det om du hadde blitt sittende med våken og sur unge til 22-23 på kvelden.. Og tilsvarende sur neste morgen når man må opp. Med min yngste er hele natta ødelagt om hun så bare dupper av et kvarter i bilen. Så det prøver vi unngå, ja. I går var en sånn dag, sovnet i vogna og natta har vært grusom. 

TS, det er gjerne en overgangsperiode man må stå i og prøve å holde de våkne frem til ihvertfall kl 18 😅 

Anonymkode: d1385...bf3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror du, ja. Når barnet vårt sov på dagen «spiste det» av timene på natten. Så barnet var stuptrøtt på morgenene frem til lur, fordi 9 timer søvn for en 1,5-2-åring ikke er nok. 

Hva er det jeg tror? At det kan være vanskelig iblant? Ja…

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du hadde sikkert forstått det om du hadde blitt sittende med våken og sur unge til 22-23 på kvelden.. Og tilsvarende sur neste morgen når man må opp. Med min yngste er hele natta ødelagt om hun så bare dupper av et kvarter i bilen. Så det prøver vi unngå, ja. I går var en sånn dag, sovnet i vogna og natta har vært grusom. 

TS, det er gjerne en overgangsperiode man må stå i og prøve å holde de våkne frem til ihvertfall kl 18 😅 

Anonymkode: d1385...bf3

Ja, som sagt er det ikke alltid lett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...