Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om dere som kostholdsregulerte svangerskapsdiabetesen kunne fortalt meg litt om hvilke kostholdsråd dere fikk? 

Jeg bor i Sverige der de ikke følger kravene for svangerskapsdiabetes, fordi da de senket terskelen viste det seg at det ble 5 ganger flere gravide med svangerskapsdiabetes, og det har de ikke kapasitet til i helsevesenet så derfor følger de ikke nye retningslinjer.....

Så jeg vil bare være så godt forberedt som mulig da jeg kan ende opp med å ha blodsukker som tilsier sv.dia., men ikke få oppfølging. Derfor ønsker jeg å ta imot deres beste KOSTHOLDSRELATERTE sv.dia.-tips!

Anonymkode: 51108...e14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å kutte så mye i karbohydrater som mulig. Spise mye grønnsaker, og kjøtt og egg er helt fint. Det er jo mye karbohydrater i lyst brød, mel, ris, poteter, pasta og ikke minst i sukkerholdige mat- og drikkevarer.

I løpet av en dag spiser jeg gjerne knekkebrød med så mye frø som mulig, det groveste brødet jeg finner, middag blir gjerne kjøtt og salat eller andre grønnsaker, og kanskje et knekkebrød også. Til kvelds prøvde jeg å spise sukkerfri yoghurt med granola, men jeg fikk forhøyet blodsukker av det, så det måtte jeg droppe. Noen reagerer på frukt, men det kan jeg heldigvis fortsatt spise en del av. Nøtter påvirker ikke blodsukkeret negativt, så jeg bruker det litt for å få i meg nok kalorier i løpet av dagen. Måtte slutte med juice. Jeg er en brusoholiker, så drikker sukkerfri brus som ikke påvirker blodsukkeret.

Ellers så har jeg lest at om du skal spise noe søtt, så er det bra å ta det sammen med et måltid, for da blir blodsukkeret mindre påvirket. Noen kan også tåle noe poteter og ris, men det er litt vanskelig å vite om du ikke måler blodsukkeret.

Det aller viktigste er nok å droppe sukker, men om du vil være på den sikre siden, så er det lurt å være forsiktig med alt av karbohydrater. Basically leve litt lavkarbo 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes

her er de nasjonale retningslinjene. 

De fleste får beskjed om å måle bs daglig i 2 uker. Dersom 3 målinger over grenseverdi så skal man snakkes igjen med legen og finne en videre plan utifra det, antar at det da fort kan bli insulin eller annen medikamentell behandling. Dersom målingene er ok skal man fortsatt måle x 2 per uke (morgen og middag..) frem til fødsel. 
+ at du gjerne blir henvist til en vekstkontroll rundt uke 36. 
+ at barnet vil bli ekstra observert inntil et døgn etter fødsel mtp blodsukker. 

Tror nok reglene vil endres i Norge også etterhvert , ikke hovedsaklig grunnet kapasitet men mtp kost / nytte , da indikasjon for å sette i gang med alt dette er EN enkelt blodprøve , det vil nok bli krav til en mer helhetlig vurdering slik der forøvrig er i all annen diagnostikk , slik at man heller fokuserer på de med virkelig behandlingsttrngende sv.diabetes. Det sa hvertfall gyn på sykehuset da jeg var på vekstkontroll og fastlegen min mente det samme

Anonymkode: b036d...2ad

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du skal måle blodsukkeret ditt hjemme anbefaler jeg å skrive kostholdsdagbok de to første ukene. Da ser du lett hva det er som gjør blodsukkeret ditt høyt og du kan redusere inntaket av den/de matvaren.

Man reagerer ulik, noen reagerer på mel, andre på meieriprodukter.

Hos meg var mel (både grovt og fint) og ris det som fikk blodskukkeret mitt til å skyte i været. Jeg måtte mer eller mindre kutte brød helt ut. Spiste mye knekkebrød, Sigdal Godt for deg har lite karbohydrat og ingen nøtter om en reagerer på det. Middag spiste jeg som normalt med mye grønnsaker.

Ofte en salat eller omelett til lunsj. Kvelds gjerne avokado og kokt egg, yoghurt naturell med frø og bær.

Anonymkode: 714ce...3e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes

her er de nasjonale retningslinjene. 

De fleste får beskjed om å måle bs daglig i 2 uker. Dersom 3 målinger over grenseverdi så skal man snakkes igjen med legen og finne en videre plan utifra det, antar at det da fort kan bli insulin eller annen medikamentell behandling. Dersom målingene er ok skal man fortsatt måle x 2 per uke (morgen og middag..) frem til fødsel. 
+ at du gjerne blir henvist til en vekstkontroll rundt uke 36. 
+ at barnet vil bli ekstra observert inntil et døgn etter fødsel mtp blodsukker. 

Tror nok reglene vil endres i Norge også etterhvert , ikke hovedsaklig grunnet kapasitet men mtp kost / nytte , da indikasjon for å sette i gang med alt dette er EN enkelt blodprøve , det vil nok bli krav til en mer helhetlig vurdering slik der forøvrig er i all annen diagnostikk , slik at man heller fokuserer på de med virkelig behandlingsttrngende sv.diabetes. Det sa hvertfall gyn på sykehuset da jeg var på vekstkontroll og fastlegen min mente det samme

Jeg spurte om kostholdsinformasjon :)

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom du skal måle blodsukkeret ditt hjemme anbefaler jeg å skrive kostholdsdagbok de to første ukene. Da ser du lett hva det er som gjør blodsukkeret ditt høyt og du kan redusere inntaket av den/de matvaren.

Man reagerer ulik, noen reagerer på mel, andre på meieriprodukter.

Hos meg var mel (både grovt og fint) og ris det som fikk blodskukkeret mitt til å skyte i været. Jeg måtte mer eller mindre kutte brød helt ut. Spiste mye knekkebrød, Sigdal Godt for deg har lite karbohydrat og ingen nøtter om en reagerer på det. Middag spiste jeg som normalt med mye grønnsaker.

Ofte en salat eller omelett til lunsj. Kvelds gjerne avokado og kokt egg, yoghurt naturell med frø og bær.

Anonymkode: 714ce...3e9

jaromei skrev (53 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om å kutte så mye i karbohydrater som mulig. Spise mye grønnsaker, og kjøtt og egg er helt fint. Det er jo mye karbohydrater i lyst brød, mel, ris, poteter, pasta og ikke minst i sukkerholdige mat- og drikkevarer.

I løpet av en dag spiser jeg gjerne knekkebrød med så mye frø som mulig, det groveste brødet jeg finner, middag blir gjerne kjøtt og salat eller andre grønnsaker, og kanskje et knekkebrød også. Til kvelds prøvde jeg å spise sukkerfri yoghurt med granola, men jeg fikk forhøyet blodsukker av det, så det måtte jeg droppe. Noen reagerer på frukt, men det kan jeg heldigvis fortsatt spise en del av. Nøtter påvirker ikke blodsukkeret negativt, så jeg bruker det litt for å få i meg nok kalorier i løpet av dagen. Måtte slutte med juice. Jeg er en brusoholiker, så drikker sukkerfri brus som ikke påvirker blodsukkeret.

Ellers så har jeg lest at om du skal spise noe søtt, så er det bra å ta det sammen med et måltid, for da blir blodsukkeret mindre påvirket. Noen kan også tåle noe poteter og ris, men det er litt vanskelig å vite om du ikke måler blodsukkeret.

Det aller viktigste er nok å droppe sukker, men om du vil være på den sikre siden, så er det lurt å være forsiktig med alt av karbohydrater. Basically leve litt lavkarbo 🙂

Takk for svar! Jeg kaster opp hver gang jeg prøver å ikke spise brød til frokost (f.eks. bare egg), så derfor jeg vil være litt mentalt forberedt og legge noen planer i tilfelle jeg må over på diabetes-kosthold for gravide :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spurte om kostholdsinformasjon :)

TS

I linken så får du all den info du trenger om tilrådet kosthold - fra norske myndigheter! Regner med det er godt nok - selv for deg(?)

Unnskyld ellers så meget !!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

I linken så får du all den info du trenger om tilrådet kosthold - fra norske myndigheter! Regner med det er godt nok - selv for deg(?)

Unnskyld ellers så meget !!

Du trenger ikke bli så fornærmet... jeg ønsket tips og råd fra andre brukere, bare.. skrev det tydelig i starten..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ikke bli så fornærmet... jeg ønsket tips og råd fra andre brukere, bare.. skrev det tydelig i starten..

Og du trenger ikke være så frekk og kravstor når folk setter av tid til å gi deg grundige svar. 
på noe du lett kunne funnet ut av selv egentlig 

• Liker 1
Skrevet

Generelt er rådene:

- holde seg mest mulig unna søte ting/raske karbohydrater, som feks sjokolade, kaker, boller, potetgull, brus osv.

- redusere mengden andre karbohydrater da dette inneholder stivelse. Feks brød, ris, pasta, poteter, mel. Noen burde ikke spise disse produktene i det hele tatt. 

- spis mye proteiner og grønnsaker 

- vær forsiktig med frukt, da dette også øker bs.

...

Men alt dette er individuelt. Noen kan feks tåle å spise ris, mens andre tåler det ikke. Det er derfor enn må måle bs for å finne ut hvordan maten enn spiser påvirker bs. Mål før du spiser, og så 2 t etterpå. Er det høy stigning etter maten (over 3 enheter) så bør du kanskje la være å spise det spiste, Evt redusere mengden på det. Det kan også være at du trenger hurtigvirkende insulin for at du ikke skal få så høy stigning.

Stort sett så setter dem deg på insulin i Norge om du har svangerskapsdiabetes, da det er meget vanskelig å få de bs målingene som kreves under et svangerskap, selv om du spiser alt/det meste riktig.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...