Gå til innhold

Forferdelig vanskelig dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg befinner meg i et vanskelig dilemma nå som trenger rask avklaring og trenger noen råd.

Datteren min har nå gjennomført et hardt studie i medisin som har kostet på alle måter. Om to uker skal det være seremoni og hun vil få utdelt diplom som lege i Slovakia. 

I utgangspunktet tenkte vi at vi ikke kunne reise, men nå er situasjonen endret -  det er blitt mindre smitte og karantene kan foretas hjemme. Datteren min ønsker veldig at vi kommer. Især fordi foreldrene til hennes tyske samboer reiser ned for å se henne. De er imidlertid vaksinerte og har ingen karanteneplikt når de kommer hjem. 

Vi er 2 voksne og en 13 år gammel gutt som eventuelt reiser. Vi er ikke fullvaksinerte, men vil ha fått 1 dose 13- 14 dager før avreise. Må da ta fly til Polen og deretter kjøre bil inn i Slovakia. Vi vil da være der i 3 dager til sammen. 

Vi har ikke alvorlig sykdom (jeg har kronisk elveblest av ukjente ting og han allergi). Vi er ellers normalvektige. Seremonien vil også bli sent direkte og virituelt. 

Etter mye overveielser og fraråding fra legen å reise, bestemte vi oss for å bli hjemme og heller ha en fin feiring når hun kommer hit for å jobbe etter seremonien. (Hun bor ellers i Tyskland). Jeg tilbudte henne å få pengene vi ellers hadde brukt på reisen og at vi har en fin feiring her med hele familien. Hun begynte da å gråte og sa at hun syns det var vanskelig at bare foreldrene hans kom. Ofte blir det til at de (et annet tyskt par fra en annen elev kommer også) snakker tysk sammen og hun utelates, noe hun opplever som vondt. Hun sa videre at vi ikke trengte å føle at vi måtte komme og at hennes reaksjon bare var i verste fall, og at det nok ville gå fint. 

Jeg kjenner på en ekstrem stor frykt i å reise, samtidig som jeg ønsker å dele denne store opplevelsen med henne og være sammen med henne der. Synes dette er svært vanskelig og håper på noen gode råd eller refleksjoner omkring dette 💗

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde reist. 

• Liker 9
Skrevet

Personlig hadde jeg dratt. Men vi er jo forskjellige.

Vi skulle egentlig ha vært i England på graduation i november, men det ble jo avlyst. Hadde det ikke blitt avlyst hadde vi dratt allikevel for det er noe helt spesielt å se barnet ditt motta diplomet. 

• Liker 8
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Hadde nok reist jeg også. 

Hvorfor fraråder legen dere å reise? 

Skrevet

Jeg hadde ikke reist. Kjenner flere som sliter med ettervirkninger fra korona fortsatt selv om det er mange måneder siden de var syke. Dessuten fraråder legen deres dere å reise. Å gå imot legens råd høres bare ikke lurt ut.

Det er mange som har gått glipp av større hendelser i livet enn dette, kanskje dere kan få til en feiring over sommeren når dere er fullvaksinerte. 

• Liker 3
Skrevet
Dævendøtte skrev (1 minutt siden):

Hadde nok reist jeg også. 

Hvorfor fraråder legen dere å reise? 

Fordi vi ikke er beskyttet mot corona. Vi er ikke vaksinerte. 

• Liker 2
Skrevet

Det virker som om det betyr mye for datteren din, så jeg hadde reist og ser ikke helt hvorfor dere ikke skal dra.

Skrevet
Rakel skrev (1 minutt siden):

Er det samme koronaviruset kan like gjerne få det i Norge.

Skrevet
Noname55 skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke reist. Kjenner flere som sliter med ettervirkninger fra korona fortsatt selv om det er mange måneder siden de var syke. Dessuten fraråder legen deres dere å reise. Å gå imot legens råd høres bare ikke lurt ut.

Det er mange som har gått glipp av større hendelser i livet enn dette, kanskje dere kan få til en feiring over sommeren når dere er fullvaksinerte. 

Vi har uansett planlagt å feire her hjemme med storfamilien 2 uker etterpå, i juli :)  Hun kommer hit for å jobbe like etter seremonien. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke reist og heller gjordt noe ekstra stort ut av feiringen når hun kommer til Norge. Gjør den festen minneverdig istedet så vil hun nok glemme skuffelsen etterhvert (da mener jeg å prøv å dra på med ekstra pynt og god stemning).

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Rakel skrev (1 minutt siden):

Leste etter jeg hadde svart at dere kun hadde fått den ene sprøyta. 

Jeg ombestemmer meg og gir legen rett. Hold dere hjemme og lag heller en fest når hun kommer hjem ❤️ 

Skrevet (endret)

Ville sett på en så stor hendelse i livet som en høyst nødvendig reise. Èn av foreldrene bør stille på en så stor dag ❤️  Alt i alt bør det være et spørsmål om prioritering, mer enn et dilemma. Håper dere får det til :klem1:

Endret av Tradegy
  • Liker 7
Skrevet

Kan ikke en av dere reise iallefall?

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke reist. Det er ikke verdt dwt. Hun er en voksen dame, og lege, hun skjønner jo dette.
Men jeg skjønte ikke hva du mente med normalvektig. Er det autokorrektur som har endret noe her?

• Liker 5
Skrevet
Rakel skrev (24 minutter siden):

Spør en annen lege. Jeg vet om en som sier det totalt motsatte. Leger er ikke Gud.

• Liker 4
Skrevet
Rotemor skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde ikke reist. Det er ikke verdt dwt. Hun er en voksen dame, og lege, hun skjønner jo dette.
Men jeg skjønte ikke hva du mente med normalvektig. Er det autokorrektur som har endret noe her?

Overvektige er i risikosonen. Sikkert derfor hun tok det med. 

• Liker 4
Skrevet
Sinsiew skrev (2 minutter siden):

Overvektige er i risikosonen. Sikkert derfor hun tok det med. 

Det er ikke i risikosonen for smitte, men for kraftigere reaksjon, ja. Ja, mulig det var set som var tanken. 

Skrevet

Men kan dere reise? Når er neste dose? Får dere neste dose selv om dere evt eri hjemmekarantene?

Skrevet

Jeg hadde ikke reist. Tenk på skyldfølelsen hun kommer til å kjenne på om en av dere blir smittet, og blir alvorlig syk! 

• Liker 3
  • Opprett ny...