Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg vurderer å klage på standpunktkarakter i kjemi, Jeg har fått 4 i standpunkt. i løpet av året har vi hatt 5 kapitellprøver, 2 i førstetermin og 3 i andretermin. Jeg har hvert på alle kapitellprøvene untatt en som var i 2. termin. I første termin fikk jeg karakterene 4- og 4+ på kapitellprøvene, dermed fikk jeg karakter 4 på halvårsvurderingen, dette er jeg enig i. I termin 2 fikk jeg 6- på den første kapitellprøven i termin 2, jeg var borte fra kapitellprøven som vi hadde etter det. Men fikk 5- på den siste kapitellprøven. Jeg mener at jeg burde ha fått 5 men læreren min sier at jeg ikk kan få 5 i standpunkt fordi jeg var borte fra den ene kapitellprøven i termin 2. hun sier at jeg mangler vurdering på kompetansemålene i det ene kapitellet og derfor får jeg 4.  Jeg har ikke fått mulighet til å ta den prøven senere til tross for at jeg spurte læreren. er det riktig å trekke elever ned en hel karakter dersom de er borte fra en vurdering. 

Tenker dere at det er vits  å klage på  standpunktkarakteren?

Anonymkode: bea4a...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Ut fra det du har prestert så er 4 rett karakter. At du er borte fra en prøve gir deg ikke automatisk rett på en ny. 

Standpunkt er ikke et snitt av karakterene. Prøvene kan ha ulik vanskelighetsgrad og vektes ulikt. 

Ser ikke hvordan du kan få medhold på en slik klage. 

• Liker 3
Skrevet

Men jeg har jo utviklet med fra en 4 i første termin til en 5- og 6- i andre termin, burde jeg ikke få 5 da?

AnonymBruker
Skrevet

Å ha 6 på en prøve gjør deg ikke til sekserelev, det er heller ikke bare prøver som teller i vurderingen, men også innleveringer, deltakelse i timene og innsats. 

Anonymkode: 6becf...aa9

Skrevet (endret)

Jeg har deltatt i timene og vist bra innsats men jeg mener at jeg fortjener en 5 i standpunkt fordi jeg fikk to firere i første termin og fikk dermed fire på halvårsvurderingen, i andretermin fikk jeg en 5- og 6-. Dette viser jo at jeg har utviklet meg og ikke lenger ligger på karakter 4. 

Endret av Elevvgs1
Skrevet (endret)

..

Endret av Grapefruktjus
Feil
AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg litt enig med både deg og læreren. Jeg er enig med læreren i at du mangler vurderingsgrunnlag i enkelte kompetansemål, og slik sett trekker det ned.

Her er det allikevel et stort "men": Du skal jo selvsagt få muligheten til å prøve deg i disse kompetansemålene på nytt, hvis du var borte fra den aktuelle prøven. Du sier du har etterspurt dette, og da har du i hvert fall gjort ditt. Det er ikke sånn at man har én dag gjennom et helt semester til å vise hva man kan i et kompetansemål. Tvert i mot skal dere gjennom de samme kompetansemålene igjen og igjen i timene. Du har faktisk et vurderingsgrunnlag der også. Her straffer jo læreren din deg for å være syk. Fravær fra én prøve har ingenting med hvordan du har oppnådd kompetansemålene å gjøre.

Her har rett og slett ikke læreren gjort jobben sin! Han/hun skulle ha ordnet en ny prøve eller vurderingssituasjon til deg, i tillegg til at han/hun også burde gjort jobben sin med kontinuerlig vurdering i timene. Jeg er lærer selv, riktignok på ungdomskole, men du må gjerne bruke argumentene mine hvis du vil klage. På min jobb hadde eleven helt klart fått medhold i denne klagen, på grunnlag av at eleven ikke har fått mulighet til ny prøve og blir trukket i karakter for det. 

Anonymkode: c966b...6e8

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig sånn at en elev kan kreve å få en ny prøve hvis man var borte? Det må jo føre til vanvittige mengder ekstraarbeid?

Anonymkode: 5da27...dad

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er jeg litt enig med både deg og læreren. Jeg er enig med læreren i at du mangler vurderingsgrunnlag i enkelte kompetansemål, og slik sett trekker det ned.

Her er det allikevel et stort "men": Du skal jo selvsagt få muligheten til å prøve deg i disse kompetansemålene på nytt, hvis du var borte fra den aktuelle prøven. Du sier du har etterspurt dette, og da har du i hvert fall gjort ditt. Det er ikke sånn at man har én dag gjennom et helt semester til å vise hva man kan i et kompetansemål. Tvert i mot skal dere gjennom de samme kompetansemålene igjen og igjen i timene. Du har faktisk et vurderingsgrunnlag der også. Her straffer jo læreren din deg for å være syk. Fravær fra én prøve har ingenting med hvordan du har oppnådd kompetansemålene å gjøre.

Her har rett og slett ikke læreren gjort jobben sin! Han/hun skulle ha ordnet en ny prøve eller vurderingssituasjon til deg, i tillegg til at han/hun også burde gjort jobben sin med kontinuerlig vurdering i timene. Jeg er lærer selv, riktignok på ungdomskole, men du må gjerne bruke argumentene mine hvis du vil klage. På min jobb hadde eleven helt klart fått medhold i denne klagen, på grunnlag av at eleven ikke har fått mulighet til ny prøve og blir trukket i karakter for det. 

Begrunnelsen læreren ga er kanskje ikke god nok, og ville ikke holde om det var svaret på en klage. Å trekke ned på grunn av manglende vurdering er feil begrunnelse. Men med de karakterene som er oppnådd så er det rett karakter. Eleven er nært en 5er, en sterk 4, ut fra det som står i HI. 

En elev har ikke uten videre krav på utsatt eller ekstra prøve. 

Som lærer vet du at elevene og lærere oppfatter ganske ulikt, og vi har bare elevens versjon.

Lærer har jo også vurdert eleven i timene, som ikke framkommer som en egen karakter, men som utgjør vurdering for standpunkt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det virkelig sånn at en elev kan kreve å få en ny prøve hvis man var borte? Det må jo føre til vanvittige mengder ekstraarbeid?

Anonymkode: 5da27...dad

Såklart kan eleven kreve det. Faktisk er det lærerens jobb å sørge for å ha vurderingsgrunnlag på eleven. Tenker du at eleven skal straffes for å ha vært syk, eller nå i disse covid-tider, deltatt i dugnaden og holdt seg hjemme ved symptomer? Det er ikke en myte at lærere jobber mye og har jobber inn de ekstra feriene. Vi har stadig vekk slike ekstra-saker som dukker opp. Jeg har nesten aldri opplevd at samtlige elever er til stede under en prøve, og da er det mitt ansvar å ordne med ny prøve. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...