AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal møte svigermors behov for kontakt eller ikke kontakt. Hun har en jobb hvor hun jobber en del kvelder i uka, hun jobber også en del helg. Hun har likevel også fri helger og fra enkelte ukedager. Hun har også fri hele formiddagen dagene hun jobber kveld. Jeg synes barna ser henne for lite. De har nok pga dette begynt å distansert seg fra henne, sier f eks at mor er kjedelig,og ikke leker med oss. De har nå sluttet å etterspør henne. Vi har begynt å fokusere på relasjoner som ber oss, kontakter oss gjennom en måned og bryr seg om oss og barna, og vi er veldig takknemlig for å ha andre, men likevel skulle jeg ønske vi hadde mer kontakt med svigermor. Jeg har prøvd å invitere til lunch dagtid de dagene vi har fri. Evt jeg har barna hjemme. Nå er det jo snart sommerferie og vi er mye hjemme når hun er hjemme. Jeg har spurt om vi kan begynne å ringes litt mer, jeg vet hun snakker med andre i familien på telefonen. Hun svarer bare at hun ikke liker å snakke på telefon. Mannen får heller ingen meldinger av sin mor. Jeg spør om hun ikke kan sende han en melding å f eks ønske lykke til (noe han skulle), det gjør hun, også sier hun til meg at han vet nok at hun er glad i han. Jeg svarer at det vet jeg ikke, for han hører jo aldri noe fra henne. Jeg er der nå, at jeg har begynt å bli ganske sliten av å prøve. Jeg ønsker ikke fortsette å slite meg ut ved å prøve og å forvente, men synes det er synd å ikke møtes litt på halvveien med tanke på behovene for å ha kontakt. Jeg ønsker jo heller ikke slite morens mann ut, og vil gi henne rom for å ha fri alene eller sammen med andre venninner. Noen råd? Anonymkode: 4706a...599
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 Hun sier hun ikke orker se noen før jobb, og fridagene må hun slappe av. Hun kan en sjeldent gang, men da får jeg skyldfølelse om vi ikke kan. Vi kan jo ikke sitte hjemme uten noen form for avtaler tilfelle hun spør. Nå har vi f eks ikke sett eller hørt fra henne på over en mnd. Hun bor en kort biltur unna og i samme by. Anonymkode: 4706a...599
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 16. juni 2021 Slutt å jobbe så hardt for en person som ikke ser ut til å bry seg så mye. Det er hun som ødelegger relasjonen. Anonymkode: db1d1...fa4 69
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 16. juni 2021 Dette har jo ingenting med hennes behov å gjøre. Og egentlig ikke med mannen din sitt eller barna deres sitt behov heller. Det handler jo om dine ønsker og dine behov. Dette er ditt (ensidige) ønske om mer kontakt med svigermor. Muligens basert på andres forhold med sin svigermor. Det jeg tenker du skal gjøre, er at det er din manns ansvar å ha den kontakten han ønsker med sin familie. Det overlater du derfor til han. Og så har dere så mye kontakt med svigermor som det mannen og svigermor finner ut at er greit for dem. Mulig dette blir ingenting. Eller at det blir av og til, når svigermor har lyst. Men det er vel i så fall hennes tap om hun ikke får noe nært forhold til barna dine? Anonymkode: 9ee99...e62 69
TinaChristina Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 Man må investere i relasjoner og det gjør tydelig ikke hun. Dere kan bare holde på en begrenset antall tid før dere gir opp. Og da sitter hun alene og bitter. Og hun har kun seg selv å klandre. Høres ut som om du gjør det du kan hvertfall. 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #6 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette har jo ingenting med hennes behov å gjøre. Og egentlig ikke med mannen din sitt eller barna deres sitt behov heller. Det handler jo om dine ønsker og dine behov. Dette er ditt (ensidige) ønske om mer kontakt med svigermor. Muligens basert på andres forhold med sin svigermor. Det jeg tenker du skal gjøre, er at det er din manns ansvar å ha den kontakten han ønsker med sin familie. Det overlater du derfor til han. Og så har dere så mye kontakt med svigermor som det mannen og svigermor finner ut at er greit for dem. Mulig dette blir ingenting. Eller at det blir av og til, når svigermor har lyst. Men det er vel i så fall hennes tap om hun ikke får noe nært forhold til barna dine? Anonymkode: 9ee99...e62 Ja det vil jeg si. Jeg går å føler meg som svigerdatter fra helvete selv om jeg prøver og prøver og sender lange lister med ledige datoer. Anonymkode: 4706a...599
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #7 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det vil jeg si. Jeg går å føler meg som svigerdatter fra helvete selv om jeg prøver og prøver og sender lange lister med ledige datoer. Anonymkode: 4706a...599 Men slutt med det. Slutt å leve livet deres etter hva hun har tid til. Anonymkode: db1d1...fa4 36
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #8 Skrevet 16. juni 2021 Vil hun ikke møtes i frihelg heller? Anonymkode: 792d5...0f4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 Hvor mye kontakt ønsker mannen din å ha med henne? Hvilke forventninger har han til henne som bestemor? Jeg tenker at siden det er hans mor må han få bestemme hyppigheten av kontakt med henne. Anonymkode: c6b59...46c 20
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #10 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil hun ikke møtes i frihelg heller? Anonymkode: 792d5...0f4 Det er veldig sjeldent vi får det til for å være ærlig. Vi prøver, men det er jo ting vi og skal som vi ikke kan droppe fordi hun aldri kan sees utenom når det passer for henne hver gang. Vi vier både helger og andre dager. Anonymkode: 4706a...599
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #11 Skrevet 16. juni 2021 Og nå er det jo blitt sånn at hun ikke lenger kan være første prioritet Anonymkode: 4706a...599 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #12 Skrevet 16. juni 2021 Kanskje hun tar mer kontakt hvis du slutter å kontakte henne så mye. Anonymkode: a70f8...03b 14
got2go Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 Kan du ikke bare akseptere at hun ikke vil ha like mye kontakt? Hun liker sikkert å ha mye alenetid. 21
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #14 Skrevet 16. juni 2021 Hvis svigermor bor i samme by så skjønner jeg ikke helt hvorfor du sender liste over datoer når det passer? Har dere aldri ledig helg uten planer? Svigermor vil vel kanskje være mer spontan enn dere legger opp til, at hun vil i besøk når hun er opplagt. Turnusarbeid er tungt, så kan skjønne at hun kanskje ikke har kapasitet før kveldsjobb og når hun har helgevakt. Utover det er det jo litt rart at hun ikke savner barnebarna mer enn det det virker som i innlegget ditt. Anonymkode: 792d5...0f4 13
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #15 Skrevet 16. juni 2021 Jeg tenker også at du må slutte å prøve så mye. Spør en gang i ny og ne, og ellers si ja når det passer for dere. Foreslår hun en dag det ikke passer kan du foreslå en annen dag. Man har litt ulike behov for hvor ofte det er nødvendig å møtes. Siden hun er i jobb så har hun nok mindre overskudd til å møtes. Kanskje dine forsøk nå har blitt en litt stressfaktor for henne også? La det bli litt opp til mannen din, send en melding et par ganger i mnd om det passer å komme på middag to dager senere (men ikke skriv passer det å komme på middag 13.,14, 18,19, 24, 25 eller 26?. Det holder å skrive vil du komme til oss på torsdag). Jeg tenker at du stresser fordi du sikkert har et tett forhold til dine foreldre- og dere treffes ofte. Da tenker du gjerne at man må treffes ofte for å ha et godt forhold. Men for noen er det et godt forhold å treffes en gang i mnd. De trives med det. Og dine barn kan få er forhold til henne selv om dere ikke treffes så ofte. Og kanskje det endrer seg når hun blir pensjonist. Anonymkode: f5b7d...6d1 12
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #16 Skrevet 16. juni 2021 Er det ingen som har empati med fulltarbeidende bestemødre i 60-årene? Og hvor slitsomt det er å henge med barnebarn når man er i full jobb? Anonymkode: 1fa02...359 29
Mnjah Skrevet 16. juni 2021 #17 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun sier hun ikke orker se noen før jobb, og fridagene må hun slappe av. Hun kan en sjeldent gang, men da får jeg skyldfølelse om vi ikke kan. Vi kan jo ikke sitte hjemme uten noen form for avtaler tilfelle hun spør. Nå har vi f eks ikke sett eller hørt fra henne på over en mnd. Hun bor en kort biltur unna og i samme by. Anonymkode: 4706a...599 Høres ut som du overtenker relasjonen deres veldig. Hun har lagt premissene tydelig for deg: hun er sliten, hun jobber turnus. Før jobb må hun hvile - så da er de dagene utelukket. Fridagene må hun slappe av, turnus er tungt. Da forventer hun sikkert ikke at dere er ledige de gangene dere spør, det er jo bare du som har skyldfølelse. Bare la forholdet vokse av seg selv, det høres ut som du kveler det. Om jeg ikke kunne forutsett hvor sliten jeg blir av jobb, hadde en liste med ledige datoer stresset meg ihjel! Å ikke se eller høre fra noen på en måned er helt vanlig, folk har andre liv. Det blir annerledes når hun er pensjonist. 32
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #18 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ingen som har empati med fulltarbeidende bestemødre i 60-årene? Og hvor slitsomt det er å henge med barnebarn når man er i full jobb? Anonymkode: 1fa02...359 Hva har jeg sagt om hennes alder? Og er Det ikke gitt at man ønsker kontakt med barnebarn? Klart vi utover det har empati. Anonymkode: 4706a...599 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #19 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis svigermor bor i samme by så skjønner jeg ikke helt hvorfor du sender liste over datoer når det passer? Har dere aldri ledig helg uten planer? Svigermor vil vel kanskje være mer spontan enn dere legger opp til, at hun vil i besøk når hun er opplagt. Turnusarbeid er tungt, så kan skjønne at hun kanskje ikke har kapasitet før kveldsjobb og når hun har helgevakt. Utover det er det jo litt rart at hun ikke savner barnebarna mer enn det det virker som i innlegget ditt. Anonymkode: 792d5...0f4 Vi er aldri ledige i form at vi sitter inne en hel helg å venter på invitasjon eller spørsmål om å komme. Anonymkode: 4706a...599 3
Nooni Skrevet 16. juni 2021 #20 Skrevet 16. juni 2021 Hun må gjøre sine prioriteringer. Velger hun dere bort er det trist, men hennes valg. At barna distanserer seg er helt forståelig. Valg har alltid konsekvenser. Det du må fortelle dem er at det ikke har noe med DEM å gjøre. Det viktigste for barn deres er å ha folk rundt seg som bryr seg om dere/dem, ikke noen som "tvinges" til samvær. Man oppnår ingenting med å være sammen med mennesker som ikke ser glede i å være sammen, annet enn frustrasjon. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå