Gå til innhold

Andel vs selveier? Enebolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på boligjakt og har funnet en enebolig vi liker veldig godt. Men den er en del av et borettslag, flere hus i en gate.
Badet er gammelt og vi kunne tenke oss å pusse opp det. Har hørt om noen som pusset opp bad i borettslag, og etter hvert måttet rive det fordi borettslaget skal renovere alle badene. 

Noen som har erfaringer med andelsbolig? Fordeler og ulemper sammenlignet med selveier?

Anonymkode: dd16c...d9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare ulemper etter min mening. Har hatt andelsrekkehus i boligfelt med kun dette.

Eneste fordel for meg på tidspunktet jeg kjøpte - ikke dokumentavgift.

Ulemper:

-Et styre som bestemmer hva som kan gjøres eller ikke i slike eierformer. Vi MÅTTE male en spesifikk farge en sommer. Der røyk ferien for å si det sånn.

-Du må betale fellesavgift. Der er gjerne TV og internett inkludert, og du kan ikke velge leverandør du ønsker. Om noe går galt tar det, etter min erfaring, godt over en måned før noe byttes fordi leverandør vet du ikke kan bytte. Om du ikke bruker TV-kanaler må du også betale det uansett.

-Du blir gjerne underlagt rare regler som "ikke tørke klær synlig på veranda" og antall kjæledyr du har lov å ha.

-Plutselig blir fellesavgiftene dyrere fordi styret bestemmer seg for å ta opp et lån. Les alt av årsberetning, planer for de neste årene, og økonomidokumentene før du i det hele tatt vurderer å kjøpe, og selvsagt hva de krever av deg som andelseier (vedlikehold, dette med kjæledyrhold etc).

Aldri igjen for meg. Eller, kanskje når jeg er gammel og grå og bare vil ha en liten leilighet, men jeg liker ikke at andre skal bestemme over hvordan jeg lever livet mitt.

Og jo, enda en ulempe - det er ofte en slags makssum man får solgt disse boligene for. Om du legger mye penger i oppussing er du ikke garantert å få penger tilbake på samme måte som selveier. Dette kan variere, men der jeg bodde hadde boligene et tak de aldri gikk over, fordi det var andelsrekkehus.

Fordeler med selveier er at du bestemmer bokstavelig talt alt selv, og ingen kan si deg imot på slike små teite ting som irriterer mye i hverdagen. Jeg lever nå fint i enebolig, selveid, uten tv-kanaler, med valgfri internettleverandør, tørker klær hvor jeg vil utendørs og kan ha katten min ;) 

Anonymkode: a6085...4d4

AnonymBruker
Skrevet

Mens jeg er motsatt, syntes det er deilig å bo i rekkehus i et borettslag der ting er i orden :)

Det er null problem å pusse opp bad her i vårt borettslag og boligene er pusset opp og bygget ut på mange forskjellige måter slik at pris, stil og standard varierer veldig. 

Anonymkode: d4b92...4ae

Skrevet

Borettslag er hovedsaklig ansvarlig for utsiden i min erfaring. Du kan gjøre hva du vil inne. Har heller aldri opplevd noen rare krav. Når husene males så gjøres det av et firma og du betaler ikke ekstra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...