GjestSiden2006 Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 (endret) Vi kontaktet selger direkte og gav hemmelig bud som kun stod i noen timer etter privat visning noen dager før visning. Det budet er jo ikke gyldig etter det er utgått. Det budet gjentok eiendomsmegler på visningen foran en annen potensiell kjøper som ba om bekreftelse på det hemmelige budet. Er det god meglerskikk? Er ikke budet hemmelig i sum? Hvordan går vi frem nå? Vi stod i vantro å hørte megler svare på det spørsmålet. Vi trodde selger kunne oppgi til megler, men at megler ikke har lov å si det videre…tar vi feil i det? Endret 16. juni 2021 av GjestSiden2006
Pappi Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 Hvis selger ønsker åpenhet rundt det "hemmelige" budet så tror jeg at det er helt innafor. 3
AlfredoB Skrevet 16. juni 2021 #3 Skrevet 16. juni 2021 Hemmelig bud på kupping var ny for meg. Hadde det vært budrunde og dere tok det inn der til megler så hadde det ikke vært innafor, men via selger... Kan ikke se han bryter noen lover.. Etisk.. Tja... 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #4 Skrevet 16. juni 2021 Her er det jo ikke snakk om noen offisiell taushetsplikt, så jeg kan ikke sånn sett se at det er gjort noe galt. Det er klart det jo er i selgers beste interesse å la andre høre hvilket bud som har kommet inn og eventuelt blitt avslått? Anonymkode: ac97d...d18 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 Så lenge budet ble avslått, så trodde jeg man kunne si det? Litt sånn «det var et bud på 300 000 under prisantydning som ble avslått». Hemmelig bud bør vel være så nært opp til prisantydning som mulig, eller helst over for at det skal være noe poeng i det. Eks: får megler inn et hemmelig bud på prisantydning kan selger velge å godta eller avslå. Megler har ingen mulighet til å invitere inn flere budgivere i budrunden. Anonymkode: 00942...1f9 5
GjestSiden2006 Skrevet 16. juni 2021 Forfatter #6 Skrevet 16. juni 2021 (endret) Vi snakket ikke med megler. Vi snakket direkte med selger og budet var godt over prisantydning. Megler har ikke noe med dette å gjøre. Er dere sikker på at megler har lov å si dette høyt? Er ikke det i det miste brudd på god meglerskikk? Er det selger som kan si det er greit? For det avtalte ikke vi med selger direkte. Endret 16. juni 2021 av GjestSiden2006
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #7 Skrevet 16. juni 2021 Megler er kun bundet av hemmelige bud som er kommet gjennom han? Å gi hemmelige bud til selger er ikke noe som er regulert. Hvis jeg hadde overhørt en megler fortelle at selger hadde avslått et bud som var «godt over prisantydning», så hadde jeg ikke lagt inn bud på boligen. Anonymkode: 00942...1f9 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #8 Skrevet 16. juni 2021 Det er ikke noe som heter «hemmelig bud» til selger. Selger er ikke bundet av lovgivning. Megler derimot, er bundet av lovgivning og kan ikke fortelle om hemmelig bud til andre enn selger dersom budet ble presentert til/gjennom megler og ikke til selger. her har dere gjort feil og ikke satt dere inn i salgsprosessen. Anonymkode: 151fa...490 5
stan Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 Hvordan vet du at det er ditt hemmelige tilbud det ble snakket om? Kanskje det var flere hemmelige bud. Så lenge selger ikke har skrevet under på å holde budet hemmelig, så har selger ingen taushetsplikt. 4
GjestSiden2006 Skrevet 16. juni 2021 Forfatter #10 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis jeg hadde overhørt en megler fortelle at selger hadde avslått et bud som var «godt over prisantydning», så hadde jeg ikke lagt inn bud på boligen. Anonymkode: 00942...1f9 Vi gjorde ikke det, det var ikke noe vits. Det er nå i skrivende stund bud inne på godt over en mill over prisantydning og dette er det ikke verd, så vi la ikke inn noe bud etter den ordinære visningen, vi. Forstår dere, synes bare dette låter merkelig uansett.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #11 Skrevet 16. juni 2021 24 minutter siden, GjestSiden2006 said: Vi gjorde ikke det, det var ikke noe vits. Det er nå i skrivende stund bud inne på godt over en mill over prisantydning og dette er det ikke verd, så vi la ikke inn noe bud etter den ordinære visningen, vi. Forstår dere, synes bare dette låter merkelig uansett. Jeg regner med at selger selv forstod at en budrunde kunne øke prisen betraktelig og dermed ønsket at megler skulle nevne dette "hemmelige" budet. Som andre sier, en privatperson er jo ikke regulert på noen måte. Dere måtte eventuelt ha gått gjennom megler direkte dersom dere ønsket å klare på dårlig skikk eller brutt taushetsplikt etc. Det som skjer når megler på visning uttaler seg om at det er lagt inn et hemmelig bud på kroner XXX som står i X antall timer etter visning (sa han det i slik detalj?), så vil det føre til at de som ikke er sikre på om de er interessert, faller fra og tenker "fuck it". MEN, de som har en reell interesse vil bli stresset og hoppe i en budrunde raskere enn de hadde tenkt. Det går som regel i selgers fordel. Så jeg forstår jo godt at selger nevnte dette for megler.. Anonymkode: ac97d...d18 3
GjestSiden2006 Skrevet 16. juni 2021 Forfatter #12 Skrevet 16. juni 2021 (endret) Bare slik at jeg forklarer meg rett; vi var på privat visning alene med selger mange dager før den offisielle visningen. Den samme kvelden som vår private visning var la vi inn ett bud som kun var gyldig den kvelden. Selger godtok ikke budet, gikk for visning på det åpne markedet, som de står fritt til å velge. Merkelig at megler skal nevne vårt bud som gikk direkte til selger for flere dager siden som uansett ikke er gyldig på noen måte da budet var gitt rett til selger og kun noen timer for flere kvelder siden… Gjør meg opp en del tanker om praksisen her… Endret 16. juni 2021 av GjestSiden2006
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 GjestSiden2006 skrev (3 minutter siden): Bare slik at jeg forklarer meg rett; vi var på privat visning alene med selger mange dager før den offisielle visningen. Den samme kvelden som vår private visning var la vi inn ett bud som kun var gyldig den kvelden. Selger gikk for visning av boligen, som de står fritt til å velge. Merkelig at megler skal nevne vårt bud som gikk direkte til selger for flere dager siden som uansett ikke er gyldig på noen måte da budet som var gitt rett til selger og kun noen timer for flere kvelder siden… Gjør meg opp en del tanker om praksisen her… Da har dere lagt inn bud direkte til selger, ikke et hemmelig bud. Det er selvfølgelig helt i orden at megler deler at det har vært forsøkt kupping av leiligheten fordi det handler om interesse og sette igang prosess hos potensielle kjøpere. Anonymkode: efb61...fc1 11
Zwish Skrevet 16. juni 2021 #14 Skrevet 16. juni 2021 (endret) Men altså- megler er ansatt av selger, og meglers jobb er å få mest mulig i salget, og ivareta selgers interesser- altså eks få bud fra flere ved å skape blest 9m boligen som er forsøkt kuppet. Jeg ser ikke at megler har gjort noe tvilsomt. Veldig merkelig med «hemmlig bud» spør du meg. Hemmlighold er kun i en kjøpers interesser. Endret 16. juni 2021 av Zwish 3
GjestSiden2006 Skrevet 16. juni 2021 Forfatter #15 Skrevet 16. juni 2021 Synes synd på de som ruinerer seg, at de ikke vet hva motbudene var på fra selger 🥴
AlfredoB Skrevet 16. juni 2021 #16 Skrevet 16. juni 2021 Jeg har selv både tapt og kjøpt med hemmelig bud. Så lenge det er en del av spillet er det jo greit nok. Spør du meg burde både kupping og hemmelig bud ikke være lov når annonseringen er gjort med visning dato satt. Men til emnet :er jo ikke rart at megler forteller om forsøk på kupping. Er med å drive følelsen av at huset er ettertraktet. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #17 Skrevet 16. juni 2021 det har dere innmari godt av når dere kupper bolig! Anonymkode: 6b6b5...cac
Gjest Robin666 Skrevet 16. juni 2021 #18 Skrevet 16. juni 2021 Dere har aldri gitt noe hemmelig bud. Du har prøvd å kjøpe bolig ved å gi bud direkte til selger før visning. Det er ingen lover som hindrer en selger å fortell videre hva noen har prøvd å kjøpe boligen for.
Gjest Robin666 Skrevet 16. juni 2021 #19 Skrevet 16. juni 2021 (endret) GjestSiden2006 skrev (16 minutter siden): Merkelig at megler skal nevne vårt bud som gikk direkte til selger for flere dager siden som uansett ikke er gyldig på noen måte da budet var gitt rett til selger og kun noen timer for flere kvelder siden… Deg om det. Ikke noe merkelige å informere om hvor mye andre har forsøkt å kjøpe boligen for. Antar du er bitter som ikke hadde råd til boligen. Endret 16. juni 2021 av Robin666
Jeffe Skrevet 16. juni 2021 #20 Skrevet 16. juni 2021 GjestSiden2006 skrev (13 minutter siden): Bare slik at jeg forklarer meg rett; vi var på privat visning alene med selger mange dager før den offisielle visningen. Den samme kvelden som vår private visning var la vi inn ett bud som kun var gyldig den kvelden. Selger godtok ikke budet, gikk for visning på det åpne markedet, som de står fritt til å velge. Merkelig at megler skal nevne vårt bud som gikk direkte til selger for flere dager siden som uansett ikke er gyldig på noen måte da budet var gitt rett til selger og kun noen timer for flere kvelder siden… Gjør meg opp en del tanker om praksisen her… Dette er jo ikke noe hemmelig bud. Selger og Megler sier bare sannheten, det har vært et bud og det har blitt avslått. Mener du de bør lyve eller lukke gapet når noen spør om det har vært noen bud? Skal du levere hemmelig bud kan du skrive med usynlig blekk, da forsvinner teksten etter noen minutter og det blir umulig å bevise! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå