Gå til innhold

Hvordan bedre kommunikasjon? - Føler jeg også mangler respekt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette, håper noen forstår hva jeg snakker om. Vi er et voksent gift par som har vært sammen og gift lenge.

Jeg har en skjønn og snill partner. Men hun er også viljesterkt, setter gjerne grenser hjemme og forteller gjerne "hvor skapet skal stå"...om dere skjønner. Er vi uenig eller krangler, det er hennes følelser som er krenket og jeg er verdens verste. Det er oppleves som om det er hennes følelser som "er rett" og mine ikke. Jeg er den som oftest må gi meg.

I dag for eksempel hadde vi en liten uenighet og jeg sa vi begge kan snakke litt mer positivt om hverandre. Jeg sikter da til hennes behandling av meg, men også at jeg kan forbedre meg med å se henne på en mer positiv måte. Hun på sin side forteller at det er meg som må forandre meg først. 

Her om dagen hadde jeg vært litt sur og i dårlig humør. Det hadde ikke vært noe konflikt men jeg oppdaget senere på samme kveld at jeg hadde vært i dårlig humør og ba selvfølgelig om unnskyldning for det. Da blir det konflikt av min unnskyldning, og hun eskalerte situasjonen til en større krangel.

Problemet er også at jeg føler at jeg ikke blir respektert. Jeg kan gjerne bli kritisert eller få små kommentarer og "stikk" på dagligdagse ting, som for eksempel bilkjøring eller hvordan jeg gjør ting.   Når jeg svarer på spørsmål i samtaler får jeg høre at jeg ikke svarer på det jeg spør om, selv om jeg selv mener jeg har gode og relevante svar - hun krever andre og mer nøyaktige svar enn jeg gir. 

Vi har tydeligvis litt kommunikasjonsproblemer, noe som jeg har lyst å jobbe med og som skal bli bedre for oss begge. Så hvordan kan jeg bidra til en mer positiv og åpen kommunikasjon? Jeg savner også å bli respektert for meninger og den jeg er. 

Noen som har tips og innspill? 

Anonymkode: e2e1a...610

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres slitsom ut.

Hvorfor er det du som må endre deg først, om dere begge trenger å gjøre noe? Det er absurd.

Høres ikke ut som at hun er villig til å lytte til deg, og jeg tror dere kunne hatt godt av en ekstern person (parterapi) for å lære dere å kommunisere med hverandre. Du er villig, og hvis hun også er det så ligger dere godt an.

Anonymkode: 931e5...b08

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig umulig for oss å vite hvordan dere kommuniserer og hvem av dere som har selvinnsikt eller ikke. Parterapi hadde nok vært smart. Tenker nok at den uten selvinnsikt kommer til å nekte 😀 Det er lov til å gi opp før dere blir ødelagt

Anonymkode: 4ff2e...f9a

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Egentlig umulig for oss å vite hvordan dere kommuniserer og hvem av dere som har selvinnsikt eller ikke. Parterapi hadde nok vært smart. Tenker nok at den uten selvinnsikt kommer til å nekte 😀 Det er lov til å gi opp før dere blir ødelagt

Anonymkode: 4ff2e...f9a

Hvorfor er det gitt at en ikke har selvinnsikt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...