miracle Skrevet 10. september 2005 #1 Skrevet 10. september 2005 heihei alle sammen spm mitt idag er følgende; har satt opp at jeg vil komme til å tjene 91500 for 2005. pr idag er jeg oppe i 69000 kroner. jeg har sagt opp min ene jobb, og får bare en liten lønn i oktober på kanskje 1000-2000 kroner. den andre jobben får jeg lønn på mitt bi skattekort på ca 1000 kroner. så i oktober mnd får jeg en lønn på ca 6000 kroner på det ordinære skattekortet mitt igjen.- samt 6000 i november og 6000i desember.. det går kanskje akkurat??? eller lønner det seg da for meg å høyne inntekten min litt, for det kan vel kanskje ikke gjøres i siste liten, som feks i november desember? har idag tabellkort, 7100, dersom jeg høyner det med 10 000 kropner, altså opp til 100 000 kroner, vil jeg fortsette med samme tabellkort? hvordan er dette? eller 36%? er ikke så økonomisk av meg jeg, så jeg trenger deres gode hjelp:) miracle
liv Skrevet 10. september 2005 #2 Skrevet 10. september 2005 Hva med å be sjefen trekke litt ekstra skatt? Sånn for sikkerhetskyld? Det eneste som eventuelt skjer da er at du får alt igjen når skattepengene kommer tilbake. Og det er jo greit å ha litt ekstra til ferien
Grooo Skrevet 11. september 2005 #3 Skrevet 11. september 2005 Jepp, det holder å gjøre som Liv foreslår. Bare be sjefen trekke litt ekstra, blir det for mye får du det jo igjen til sommeren.
Gjest Piper Skrevet 11. september 2005 #4 Skrevet 11. september 2005 Jeg syns det er bedre å trekke for mye enn for lite, for restskatt er ikke noe særlig. Jeg tjener ca 45000 i år, men trekker skatt som om jeg tjente 150 000.
Pasha Skrevet 11. september 2005 #5 Skrevet 11. september 2005 er alltid bedre å trekke for mye enn for lite... bytt skattekort..eller be sjefen trekke litt ekstra.. da får du heller penger tilbake enste år..fremfor å måtte betale restskatt
Gjest 7100 Skrevet 11. september 2005 #6 Skrevet 11. september 2005 Såvidt jeg vet er tabell 7100 den "hardeste" tabellen, den med høyest skattetrekk, tabellen for de som (nesten) ikke har fradrag på selvangivelsen, eller hvordan jeg skal si det. Jeg har hatt den tabellen i flere år, da inntekta mi lå på sånn cirka 300.000 og jeg ikke hadde lån eller barn. Fikk litt penger tilbake hvert år. Om du tjener mer enn beregnet skal ikke gjøre særlig utslag om du bruker tabellkort. Men for å være sikker så kan du gjøre en foreløpig skatteberegning på Skatteetaten sine nettsider. Evt. be arbeidsgiver trekke HEL skatt i desember i stedet for halv.
Gjest allium Skrevet 11. september 2005 #7 Skrevet 11. september 2005 Når du har tabellkort skal det ikke spille noen rolle om inntekten blir forskjellig fra den du oppgav. Tabellen tar høyde for det. Du må bare be om nytt skattekort hvis du får høyere fradrag, eller inntekt som skal beskattes, men som det ikke trekkes skatt av (renter på bankinnskudd, for eksempel).
Grooo Skrevet 11. september 2005 #8 Skrevet 11. september 2005 Tabellkort ja, leste vist litt for jeg og. Har du tabellkort har det ikke stort å si nei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå