Gå til innhold

Greit med fartsgrense 120 km/t i Norge?


120 km/t på norske veier?  

29 stemmer

  1. 1. Vil du ha 120-fartsgrense i Norge?

    • Ja, permanent (unntatt vinterføre kanskje)
      9
    • Ja, som en prøveordning på veier som passer
      12
    • Nei, vil ikke ha det slik veiene er nå
      7
    • Vet ikke
      0
    • Aner ikke
      1


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M3zgJo/flere-strekninger-kan-faa-120-fartsgrense-eksperter-advarer

For 120:

  • kommer fortere frem
  • blir morsommere å kjøre (for noen)
  • hvis Sverige og andre land har så må også Norge ha

Mot 120:

  • norske motorveier er uegnet? ikke brede nok, ikke rette nok
  • antall ulykker og alvorlighetsgraden øker med noen få prosent
  • er så få km det er aktuelt for at man like gjerne kan la være
  • er så få motorveier her at norske bilister er uerfarne på motorvei, da blir 120 for mye
  • norske bilister kan ikke en gang regelen om å ikke holde seg i venstre felt unntatt ved forbikjøring (ved lav og middels trafikk)
  • norske bilister blinker ikke (lenge nok) og bruker ikke speil før de skifter felt
  • mange norske bilister fikk ingen praktisk opplæring på kjøreskolen fordi det ikke fantes motorveier i nærheten
  • å blande trafikanter som holder vidt forskjellige hastigheter er ikke bra for sikkerheten
  • i Norge er det mye kjøring med campingvogner og tilhengere som uansett ikke har lov å  holde den farten
  • for mange gamle skranglekasser som uansett aldri vil kjøre 120
  • mer utslipp og bruker mer bensin pr km ved høyere hastigheter, er faktisk stor forskjell mellom 120 og 100, men ikke allverdens forskjell i tidsbruk
Endret av Charlie Amberson
Videoannonse
Annonse
Skrevet

E6 er en fin vei å ha 120 på. Den går rett frem, er bred og er en veldig fin vei. Men det er virkelig ikke mange andre veier her i norge som passer til en så høy fartsgrense! 

  • Liker 1
Skrevet

"

  • er så få motorveier her at norske bilister er uerfarne på motorvei, da blir 120 for mye"

  • Det er mange mennesker som kjører på motorvei hver eneste dag, så forstår ikke helt argumentasjonen her. Dessuten vil nok motorveier med 120 km/t ha 2filer, om du ikke vil kjøre i 120, så kan du kjøre i 110 som er nådagens kjappeste rfartsgrense, så kan andre kjøre forbi deg i den andre filen om du føler deg for uerfaren.
  • Liker 1
Skrevet

Viktigere enn 120 er det å øke antall strekninger med 110. Altfor mye motorvei ligger fortsatt med 90 og 100 uten at det finnes gode argumenter for akkurat det, noe snitthastigheten på disse strekningene også viser.

  • Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Anita. said:

E6 er en fin vei å ha 120 på. Den går rett frem, er bred og er en veldig fin vei. Men det er virkelig ikke mange andre veier her i norge som passer til en så høy fartsgrense! 

Spørs hvor. Kanskje noen få korte strekninger.

Selv Petter Solberg kunne fått problemer med 120 på E6 ved Mo i Rana:

953479659_Screenshotfrom2021-06-1613-30-51.png.1463f2435daa15fb75f8980ab019e102.png

 

 

  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Charlie Amberson said:

Spørs hvor. Kanskje noen få korte strekninger.

Selv Petter Solberg kunne fått problemer med 120 på E6 ved Mo i Rana:

953479659_Screenshotfrom2021-06-1613-30-51.png.1463f2435daa15fb75f8980ab019e102.png

 

 

Er vel ingen som foreslår å ha 120 i fartsgrense i en rundkjøring?

  • Liker 3
Skrevet
Charlie Amberson skrev (4 minutter siden):

Selv Petter Solberg kunne fått problemer med 120 på E6 ved Mo i Rana

Er jo nesten rett frem der. Oldemor i fotgjengerfeltet bør nok få på en liten turbo på rullatoren sin bare.

  • Liker 3
Skrevet

Jeg kjører daglig på en strekke med 110kmt gjennom gamle Østfold. Trafikken går ALDRI så fort som fartsgrensa, det er mange vogntog som fyller høyrefila og dermed må alle lomper også ut i venstre fil.

Trafikken går maks i 100, men som oftest 80-90kmt som er nøyaktig like fort som vogntogene i høyre fil.

Hadde ikke hjulpet om det var 1000kmt fartsgrense, det er så mange nisser på norske veier og total mangel på motorvei kultur.

  • Liker 2
Gjest Peanut
Skrevet

Hva er laveste hastighet man kan kjøre på motorveier?   
Mener å huske det er 60. Har man tilhenger uten bremser er det 60 og med bremser er maksfarten 80. Det må man ta høyde for når man kjører på en motorvei. 

Allerede nå i 90-110-sone er det folk som ligger i 110-150+km, hvor fort kan man da regne med i 120-sonen? 
(Jeg lå i 130 i venstre felt ved forbikjøring på en 110km motorvei og ble tutet på og gitt fingeren til av en fjott bak som føyk forbi som et olja lyn da jeg endelig kom meg tilbake i høyrefeltet og sakket ned. (Ja, jeg bryter fartsgrensen av og til på motorveien  :sjenert:)

Jeg tok for øvrig igjen fjotten 15 min senere i en bakke fordi han havnet bak en trailer, så om han kom seg så mye fortere frem ved å kjøre som en gris…neh  O_o

Skrevet
2 hours ago, Peanut said:

Hva er laveste hastighet man kan kjøre på motorveier?   
Mener å huske det er 60. Har man tilhenger uten bremser er det 60 og med bremser er maksfarten 80. Det må man ta høyde for når man kjører på en motorvei. 

Mener at traktor har lov på motorvei selv om de ikke går mer enn 40. Men er nok anbefalt å prøve å finne alternative ruter. Moped har ikke lov på motorvei selv om de kjører lovlig i opptil 45 (altså raskere enn mange traktorer), men det er pga vindtrykk fra store kjøretøy i høy fart.

Skrevet
Charlie Amberson skrev (På 16.6.2021 den 16.14):

Mener at traktor har lov på motorvei selv om de ikke går mer enn 40. Men er nok anbefalt å prøve å finne alternative ruter. Moped har ikke lov på motorvei selv om de kjører lovlig i opptil 45 (altså raskere enn mange traktorer), men det er pga vindtrykk fra store kjøretøy i høy fart.

Traktor må ha konstruktiv hastighet på minst 40 km/t.

Skrevet

Jeg stiller meg litt betenksom til forslaget. Ikke fordi jeg selv er ukomfortabel med å kjøre i 120 km/t, men fordi jeg observerer hvordan andre kjører på motorveiene i dag og mangelen på ordentlige motorveier i Norge.

I Vest-Europa har som regel motorveiene bredere felt, 2-3 felt i hver retning og et enda bredere havarifelt. I tillegg bygger man motorveiene ganske rette og med betydelig avstand mellom møtende trafikk. Da gjør det ikke noe om fartsgrensen er 120 eller 130.

I Norge derimot, bygger man selv i dag smale motorveier med et halvt havarifelt og maksimalt 2 felt i hver retning. Den aller beste motorveien vi har i Norge i dag er E6 mellom Oslo og Sverige, men selv den har trange broer og tuneller, krappe svinger med redusert hastighet, korte av og påkjøringsramper, samt ekstremt ujevn og humpete asfalt. Det virker ikke som veimyndighetene i Norge er skikket til å tenke trafikksikkerhet utover å ha lavest mulig fartsgrenser og fysisk skille mellom møtende trafikk. Det er litt luftig mellom ørene deres på omtrent alt annet som angår sikkerhet.

Legg til at omtrent annenhver elbil i småbilklassen (Leaf etc.) ligger langt under dagens fartsgrense og fartsdifferansen dermed blir større, folk ikke forstår grunnreglene i trafikken (hold til høyre) og vi nå skal gjøre det slutt på at eldre må bevise at de kan kjøre bil, så sitter vi nå og ser på en åpenbar utfordring knyttet til trafikksikkerhet.

Det jeg derimot ikke er redd for, er at de som kjører litt for fort skal øke hastigheten enda mer. Forskning tyder på det motsatte. Når fartsgrensen øker er det flere som følger den, fordi det går fort nok.

  • Liker 4
Skrevet

Synes det må gå an å ha 120 på en del strekninger langs feks E6 og E18. Liker ikke å kjøre så fort selv, men merker jo at mange kjører forbi selv når jeg kjører i 110.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...