Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Samboer har før vi møttes hatt en del forbruksgjeld. Han har snart nedbetalt alt, men det har vært et tilfelle hvor han måtte låne penger for å betale sin del av husleien i vinter. 

I går igjen fant jeg ut at han har lånt flere tusen av et familiemedlem for å betale regningene sine denne måneden. Dette fordi eksen hans tok kontakt og trengte penger for å betale uforutsette regninger i forhold til barna. De har to barn sammen. Men samboer betaler 5000 i barnebidrag i måneden fra før av. Han har nå gitt hun disse pengene, og har lånt penger av en annen for å betale sine regninger igjen. 

Jeg ble litt fortvilet da jeg fant ut av dette. Men var villig til å ta en skikkelig prat om det. Var ikke avvisende eller anklagende.

Derimot så ville ikke han snakke om det. Han ble helt rar i ansiktet og gikk og la seg. Han ble helt stum og han bruker ofte silent treatment hvis det oppstår noe. Det gjør meg stressa, lei meg og frustrert. Når jeg prøver å snakke, sier han ingenting. Så vi blir sittende der. 

Vi er begge på jobb og har ikke snakket samme siden. Hva er riktig å gjøre her og er det jeg som er vanskelig? Blir så usikker 😑

Anonymkode: cc764...41d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du forsørge han uten rett til forklaring?

Han er er økonomisk surrehue. Du går en økonomisk grav i vente. 
Selvsagt er økonom noe man må snakke om. Det er ikke urimelig å be om

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Han synes kanskje at du legger deg borti ting du ikke har noe med?

Ettersom han er litt "økonomisk ustabil" så må du ta dine forbehold for å sikre deg selv. Ikke eie ting sammen, kan være et tiltak. Slik at ansvaret han har overfor deg begrenser seg til å dekke sin del av felles utgifter, og eventuelt prosjekter dere blir enige om. Hvordan han disponerer sine penger utover det, er opp til ham. Om han gir barnemor 5000 av sine lommepenger, om han låner, det er hans sak. Du må ikke ta risiko på hans vegne, og ikke være "krykke" dvs betale hans utgifter for ham hvis han søler bort sine penger. Han må være ansvarlig og fri.

Anonymkode: a7483...3fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Tittelen var litt feil så jeg nå. Han har ikke lånt bort penger til eksen. Men gitt de til henne pga barna. Selv om han ikke egentlig har råd til dette. For ham måtte da spørre noen andre om å låne penger til å betale regningene sine. 

Jeg betaler ikke noe for han. Det har jeg vært tydelig på fra dag en. Det er ikke fordi jeg ikke vil hjelpe, men fordi jeg mener han må stå på egne bein og jeg vil ikke bli brukt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med å ha skutt gullfuglen da. Av alle ledige folk der ut valgte du denne friskusen av en krabat. Her blir livet en eviglang berg- og dalbane. Tut-Tut.

Anonymkode: a47d8...f61

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke orket. Her hadde jeg gjort det slutt.

Anonymkode: cebb0...5c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. 

Tittelen var litt feil så jeg nå. Han har ikke lånt bort penger til eksen. Men gitt de til henne pga barna. Selv om han ikke egentlig har råd til dette. For ham måtte da spørre noen andre om å låne penger til å betale regningene sine. 

Jeg betaler ikke noe for han. Det har jeg vært tydelig på fra dag en. Det er ikke fordi jeg ikke vil hjelpe, men fordi jeg mener han må stå på egne bein og jeg vil ikke bli brukt. 

Du fortsetter med dette uansett. Det er bra. Men da påvirker det vel deg lite når han gir bort sine egne penger?

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Derimot så ville ikke han snakke om det. Han ble helt rar i ansiktet og gikk og la seg. Han ble helt stum og han bruker ofte silent treatment hvis det oppstår noe. Det gjør meg stressa, lei meg og frustrert. Når jeg prøver å snakke, sier han ingenting. Så vi blir sittende der. 

En slik reaksjon er ikke så greit da. Men samtidig så har dere helt separat økonomi og dermed ikke noe å si hvordan den andre bruker sine egne penger.

Er dette noe du ikke vil leve med, vet du hva du må gjøre. Men å eie noe bolig bør du ikke gjøre med han. Slik jeg forstår det, så leier dere nå?

Anonymkode: df72f...196

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han synes kanskje at du legger deg borti ting du ikke har noe med?

Ettersom han er litt "økonomisk ustabil" så må du ta dine forbehold for å sikre deg selv. Ikke eie ting sammen, kan være et tiltak. Slik at ansvaret han har overfor deg begrenser seg til å dekke sin del av felles utgifter, og eventuelt prosjekter dere blir enige om. Hvordan han disponerer sine penger utover det, er opp til ham. Om han gir barnemor 5000 av sine lommepenger, om han låner, det er hans sak. Du må ikke ta risiko på hans vegne, og ikke være "krykke" dvs betale hans utgifter for ham hvis han søler bort sine penger. Han må være ansvarlig og fri.

Anonymkode: a7483...3fb

Ja, enig. Derfor betaler jeg ingenting av hans utgifter og vi eier ingenting sammen. Men vi deler jo leilighet, så har tenkt på å flytte. 

Ja, du har nok rett i at jeg kanskje blander meg for mye. Men det er en vanskelig balanse fordi jeg synes vi burde ha en åpen kommunikasjon angående hans pengesituasjon. Slik at jeg vet at leien blir betalt. Jeg uroer meg ofte for dette fordi han er så taus. Og hvis vi skal stå sammen om dette, trenger jeg at han er åpen. Men ser klarer han ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du fortsetter med dette uansett. Det er bra. Men da påvirker det vel deg lite når han gir bort sine egne penger?

En slik reaksjon er ikke så greit da. Men samtidig så har dere helt separat økonomi og dermed ikke noe å si hvordan den andre bruker sine egne penger.

Er dette noe du ikke vil leve med, vet du hva du må gjøre. Men å eie noe bolig bør du ikke gjøre med han. Slik jeg forstår det, så leier dere nå?

Anonymkode: df72f...196

Ja, det vil påvirke meg hvis han ikke klarer å betale sin del av husleien. Derfor ønsker jeg åpenhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ett normalt voksent menneske låner ikke penger til husleie, når de allerede er i minus.

Slike vil alltid dra deg ned.

Du vil aldri kunne stole på han.

I tillegg må det da være en gedigen turnoff å ha en mann uten normale økonomiske evner?

Anonymkode: 879a6...dde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette samme mannen som nettopp har flyttet inn og som ikke har et avklart forhold til eksen , og som lar seg styre av henne ? 

Anonymkode: d0b0f...9ff

AnonymBruker
Skrevet

Er dette samme mannen som nettopp har flyttet inn og som ikke har et avklart forhold til eksen , og som lar seg styre av henne ? 

Anonymkode: d0b0f...9ff

Nei. Har ikke skrevet om dette før. Og skriver svært sjelden her inne 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ett normalt voksent menneske låner ikke penger til husleie, når de allerede er i minus.

I tillegg må det da være en gedigen turnoff å ha en mann uten normale økonomiske evner?

Ts her. 

Ja det er ikke noe særlig. Men jeg er jo ikke perfekt jeg heller. Og han har mange andre gode sider🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts igjen. 

Ja, jeg også reagerte veldig på det. Han visste han kom i minus, men lånte likevel bort så mye 😱 Har vanskelig med å forstå dette altså. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts her. 

Ja?

Han gav bort penger til egne barn. 

Dere har ikke felles økonomi. Og dette skjer sjeldent, han har også betalt ned omtrent all gjeld.

Selvsagt betaler han bidrag? 🤷‍♀️

Anonymkode: 0fcb2...c1b

• Liker 4
Skrevet

Ts her. 

Ja det er ikke noe særlig. Men jeg er jo ikke perfekt jeg heller. Og han har mange andre gode sider🙂

Det er en god egenskap og ville hjelpe eksen pga barna! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har større sjanse til å få til en konstruktiv endring dersom du legger dette frem for ham som et problem som handler om kommunikasjon, fremfor å legge det frem som et problem om økonomi. Fokusér heller på hans unnvikende oppførsel, og forsøk å komme frem til en enighet om alternative måter å løse konflikter på. 
Spør ham hvorfor han velger silent treatment fremfor kommunikasjon. Er han generelt konfliktsky eller er det kun i møte med deg at dette mønsteret oppstår? Hva trenger han fra deg for å tørre å kommunisere? Har han forstått hvordan hans oppførsel påvirker deg, og forstår han hva du behøver fra ham? Snakk med ham om dette, og lytt til hva han sier. Lykke til. 

Anonymkode: ab013...fe8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja?

Han gav bort penger til egne barn. 

Dere har ikke felles økonomi. Og dette skjer sjeldent, han har også betalt ned omtrent all gjeld.

Selvsagt betaler han bidrag? 🤷‍♀️

Anonymkode: 0fcb2...c1b

Ja så klart skal han det, og det er viktig 👏👏 Var ikke det som var tema her🙂 Det var at han i tillegg til 5000 kr i barnebidrag (som han så klart skal og bør betale) har lagt ut 6000 kr til den samme måneden, men som han ikke egentlig hadde råd til. Og måtte låne penger av noen andre for å klare å betale husleie og mat 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja så klart skal han det, og det er viktig 👏👏 Var ikke det som var tema her🙂 Det var at han i tillegg til 5000 kr i barnebidrag (som han så klart skal og bør betale) har lagt ut 6000 kr til den samme måneden, men som han ikke egentlig hadde råd til. Og måtte låne penger av noen andre for å klare å betale husleie og mat 🙂 

Så han har gitt 5000 + 6000 til eksen den måneden hvis du skjønner 🙂 Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du har større sjanse til å få til en konstruktiv endring dersom du legger dette frem for ham som et problem som handler om kommunikasjon, fremfor å legge det frem som et problem om økonomi. Fokusér heller på hans unnvikende oppførsel, og forsøk å komme frem til en enighet om alternative måter å løse konflikter på. 
Spør ham hvorfor han velger silent treatment fremfor kommunikasjon. Er han generelt konfliktsky eller er det kun i møte med deg at dette mønsteret oppstår? Hva trenger han fra deg for å tørre å kommunisere? Har han forstått hvordan hans oppførsel påvirker deg, og forstår han hva du behøver fra ham? Snakk med ham om dette, og lytt til hva han sier. Lykke til. 

Anonymkode: ab013...fe8

Godt poeng, skal ta dette til meg. Tusen takk for fint svar. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...