AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 Hei! Det står i kontrakten at leiligheten har oppvaskmaskin, men en måned etter jeg flyttet hit så har vaskemaskinen vært defekt, noe den fortsatt etter 3 måneder. Med dette så har det påkostet meg penger for kjøp av vaskemaskinens, mye strøm og energi. Jeg fikk lov å bruke vaskemaskinen til huseieren, men opplever i tillegg mye ubehageligheter ved å ikke bli trodd når jeg sier den er defekt. Hver gang jeg ringer huseieren for å spørre om jeg kan låne vaskemaskinen blir jeg møtt med: "du har jo egen vaskemaskin" eller "din fungerer jo, jeg tror ikke på deg", "du gidder ikke å høre på rådene vi gir deg", og jeg føler meg ikke velkommen til å bruke vaskemaskinen hans i det hele tatt selv om de sier det er greit. Jeg har måttet sette på mange vasker med mange timer fordi tøyet ikke ble tilstrekkelig rent, og ikke en gang vått. Dessuten mente han at fordi han vasket _et_ plagg med vaskemaskinen, som ble rent, så lyver jeg og han stoler ikke på meg. Så han mener han at jeg skal vaske ett plagg av gangen, noe som ikke er normalt. Jeg har måttet bevise flere ganger, og sette samme vask på alle funksjonene vaskemaskinen har opptil flere ganger! Dette førte til en ganske stor strømregning hos meg, noe som også ble møtt med "du prøver bare å lure meg, denne strømregningen er ikke dyr". Dette er utrolig frustrerende. Jeg har spurt om å få trekk i husleien, noe som ble avslått av de fordi de mente at jeg ikke bruker strøm ved å vaske kjær 1-3 ganger i måneden. Jeg svarer med at det ikke er snakk om 3 ganger, men mange flere (jeg har ikke tellingen), og jeg er sikker på at det er grunnen til at vi fikk så høy strømregning... Så mitt spørsmål er: hvor mye kan jeg kreve å få trekk på i husleia? Og hva gjør jeg dersom de slår seg vrange og nekter å betale meg? strømregningen jeg fikk var på 1600 for to måneder, og jeg tenker kanskje at 500 inkludert maskinrensen jeg kjøpte er en ok sum. Er det noen som mener noe annet? Håper jeg har forklart godt nok. Anonymkode: 38c23...0f9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 Hvis oppvaskmaskin er kontraktfestet, så gir det deg jo ingen rettigheter i forhold til vaskemaskin? Den forstod jeg ikke. Anonymkode: c5c57...68a 6
Glowmustgoon Skrevet 16. juni 2021 #3 Skrevet 16. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis oppvaskmaskin er kontraktfestet, så gir det deg jo ingen rettigheter i forhold til vaskemaskin? Den forstod jeg ikke. Anonymkode: c5c57...68a oi beklager mente vaskemaskin!! blander alltid de to... Endret 16. juni 2021 av Glowmustgoon
Million Skrevet 16. juni 2021 #4 Skrevet 16. juni 2021 Kan du ikke kjøpe deg en egen vaskemaskin da? Den tar du selvsagt med deg når du flytter. Så kan huseiers vaskemaskin stå lagret i en kjeller eller noe så lenge. Det er helt normalt å eie sin egen vaskemaskin og ta den med seg rundt til steder man flytter til og bor. Jeg hadde blitt forbannet om huseier drev og sa "du lyver" til meg hver gang jeg klagde på noe, og sagt han i mot. 2
Glowmustgoon Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 Million skrev (Akkurat nå): Kan du ikke kjøpe deg en egen vaskemaskin da? Den tar du selvsagt med deg når du flytter. Så kan huseiers vaskemaskin stå lagret i en kjeller eller noe så lenge. Det er helt normalt å eie sin egen vaskemaskin og ta den med seg rundt til steder man flytter til og bor. Jeg hadde blitt forbannet om huseier drev og sa "du lyver" til meg hver gang jeg klagde på noe, og sagt han i mot. nei det kan jeg ikke, og har heller ikke lyst til. valgte denne leiligheten bevisst fordi den var fullt møblert, så da forventer jeg at alt skal være i god stand. skal love deg at jeg bli forbanna.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #6 Skrevet 16. juni 2021 Glowmustgoon skrev (1 minutt siden): nei det kan jeg ikke, og har heller ikke lyst til. valgte denne leiligheten bevisst fordi den var fullt møblert, så da forventer jeg at alt skal være i god stand. skal love deg at jeg bli forbanna. Da må du bare bli så irriterende at han fikser den for å bli kvitt deg. Vask klær i maskina hans flere ganger i uken. Og send meldinger. Anonymkode: 6d784...814
Glowmustgoon Skrevet 16. juni 2021 #7 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du bare bli så irriterende at han fikser den for å bli kvitt deg. Vask klær i maskina hans flere ganger i uken. Og send meldinger. Anonymkode: 6d784...814 jeg skal flytte ut den 1.august, men ønsker fortsatt å få erstatning. noe jeg har krav på.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #8 Skrevet 16. juni 2021 Da må du sette deg ned å føre opp et detaljert regnskap som du kan presentere. Anonymkode: 6d784...814
Million Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 Du får lese her https://jussformidlingen.no/tjenester/rettslig-info/husleierett/ "Dersom det foreligger en mangel kan leietaker kreve at mangelen blir rettet, holde tilbake husleie, kreve prisavslag eller kreve erstatning for eventuelt økonomisk tap. Slik erstatning kan ikke kreves dersom utleier godtgjør at forsinkelsen eller mangelen lå utenfor utleiers kontroll." Dette står under avsnittet Sanksjoner. Les videre der for å få med deg hele.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #10 Skrevet 16. juni 2021 Det koster i snitt ca 1 kr i strømbruk pr vaskemaskinrunde, så da får du gange det opp ned hvor mange vaskerunder du ca har hatt. Anonymkode: 17924...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #11 Skrevet 16. juni 2021 Her er det snakk om en 100 lapp i måneden. Det koster ikke så mye med strøm eller vann siden du mangler vaskemaskin. Greit å stå på krava sine, men dette blir for dumt. Anonymkode: fde67...8c4 3
Glowmustgoon Skrevet 16. juni 2021 #12 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er det snakk om en 100 lapp i måneden. Det koster ikke så mye med strøm eller vann siden du mangler vaskemaskin. Greit å stå på krava sine, men dette blir for dumt. Anonymkode: fde67...8c4 har du ikke lest det jeg skrev? som leietaker har jeg faktisk rettigheter. er møkklei utleiere som skal slippe unna med alt mulig og ha alt på sin måte, også skal leietakere bare finne seg i det. 2
Glowmustgoon Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 Glowmustgoon skrev (3 minutter siden): har du ikke lest det jeg skrev? som leietaker har jeg faktisk rettigheter. er møkklei utleiere som skal slippe unna med alt mulig og ha alt på sin måte, også skal leietakere bare finne seg i det. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er det snakk om en 100 lapp i måneden. Det koster ikke så mye med strøm eller vann siden du mangler vaskemaskin. Greit å stå på krava sine, men dette blir for dumt. Anonymkode: fde67...8c4 dessuten handler det ikke bare om hvor mye strøm det koster heller, men det at det står i kontrakten at leiligheten har vaskemaskin, også fungerer den ikke. så i det hele tatt leie av vaskemaskin er også en pris jeg er ute etter. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #14 Skrevet 16. juni 2021 Ts, hvis du skal flytte i august så tror jeg det egentlig er best å bare la dette gå. Bit tennene sammen og hold ut de siste ukene. Det er vanskelig å endre folk som det der når det har vært så mye frem og tilbake. Han har en forklaring og unnskyldning på alt. Det blir bare tull, han kommer ikke til å gi seg. Prøv heller å tenk på hvor deilig det blir å flytte vekk fra denne tosken. Anonymkode: d2b40...e4d 2
Glowmustgoon Skrevet 16. juni 2021 #15 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts, hvis du skal flytte i august så tror jeg det egentlig er best å bare la dette gå. Bit tennene sammen og hold ut de siste ukene. Det er vanskelig å endre folk som det der når det har vært så mye frem og tilbake. Han har en forklaring og unnskyldning på alt. Det blir bare tull, han kommer ikke til å gi seg. Prøv heller å tenk på hvor deilig det blir å flytte vekk fra denne tosken. Anonymkode: d2b40...e4d fikk nå høre at jeg skal få kompensasjon 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #16 Skrevet 16. juni 2021 Just now, Glowmustgoon said: fikk nå høre at jeg skal få kompensasjon Hva da? Får du med deg den defekte vaskemaskinen hans når du flytter videre? Anonymkode: d2b40...e4d
Glowmustgoon Skrevet 16. juni 2021 #17 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva da? Får du med deg den defekte vaskemaskinen hans når du flytter videre? Anonymkode: d2b40...e4d for vaskemaskinrens, strømbruk og leie av vaskemaskinen. har stram økonomi så da står jeg på kravene mine 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #18 Skrevet 16. juni 2021 Skjønner ikke hvordan du kan hevde at maskinen bruker strøm hvis den ikke virker? Hva er det som ikke virker med den? Anonymkode: 009bb...b21 1
Glowmustgoon Skrevet 16. juni 2021 #19 Skrevet 16. juni 2021 altså, den fungerer ikke optimalt. den vasker ikke klærne slik som den skal. etterlater det hvite tøyet med brune flekker så de blir ødelagt, og vasker ikke skikkelig. noe av tøyet blir ikke en gang vått, noe blir litt vått, og bunnen er klissvåt... så jeg har måttet sette på klesvask flere ganger fordi det ikke har blitt rent, og flere ganger fordi jeg har måttet bevise at den ikke fungerer. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #20 Skrevet 16. juni 2021 Glowmustgoon skrev (3 minutter siden): altså, den fungerer ikke optimalt. den vasker ikke klærne slik som den skal. etterlater det hvite tøyet med brune flekker så de blir ødelagt, og vasker ikke skikkelig. noe av tøyet blir ikke en gang vått, noe blir litt vått, og bunnen er klissvåt... så jeg har måttet sette på klesvask flere ganger fordi det ikke har blitt rent, og flere ganger fordi jeg har måttet bevise at den ikke fungerer. Går trommelen rundt? Hvor full er maskinen? Anonymkode: 009bb...b21 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå