Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er det noen her som har søkt om høyere grunnstønad pga høye utgifter til klær og slikt? 

Jeg har ADHD og har høye utgifter til klær og slikt, men spesielt vedlikehold i den grad. Noen som har søkt om det? Hvor lang tid må det dokumenteres for, og hvor mye fikk du? Hva dokumenterte du?

Jeg er typisk adhd og er veldig distré til en viss grad. Det er virkelig slitsomt, daglig går jeg på vegger, dørkarmen eller kanter. Eller tryner og slår meg på tur. Det gjør at jeg veldig veldig ofte rakner opp noe av klær, slår hull på buksa eller genser hefter seg. Men det jeg sliter mest med er å søle på megselv. Det er flaut. Jeg er en voksen kvinne som ofte føler på meg, spesielt på topper i brystområdet, jeg treffer ikke alltid munnen når jeg spiser. Helt vanvittig. Men jeg må derfor ofte skifte og vasker mye tøy. 

Kunne utdype mer men ja. Noen i lik situasjon som har søkt om høyere grunnstønad i støtte fra nav, og faktisk fått dette innvilget  ? Hvor mye?

Anonymkode: 403c6...c89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg beklager, men har egentlig den klumsete atferden din noe med ADHD å gjøre? Jeg ville bekymret meg litt for om det kanskje var noe annet, var jeg deg, og bedt om time hos fastlegen. Kanskje legen kan henvise deg videre for å finne ut av hvorfor dette skjer, om det feiler deg noe? En nevrolog eller noe kanskje?

Jeg er mor til en voksen sønn som hadde ADHD i oppveksten, men han var aldri klumsete. Sølte ikke, ødela ikke klær og gikk ikke inn i dørkarmer og kanter osv. Jeg skjønner egentlig ikke at ADHD diagnosen kan ha noe med klumsete atferd og søling å gjøre. Det høres mer ut som en nevrologisk lidelse i muskler og sener?

Anonymkode: 84aef...0c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei,

Er det noen her som har søkt om høyere grunnstønad pga høye utgifter til klær og slikt? 

Jeg har ADHD og har høye utgifter til klær og slikt, men spesielt vedlikehold i den grad. Noen som har søkt om det? Hvor lang tid må det dokumenteres for, og hvor mye fikk du? Hva dokumenterte du?

Jeg er typisk adhd og er veldig distré til en viss grad. Det er virkelig slitsomt, daglig går jeg på vegger, dørkarmen eller kanter. Eller tryner og slår meg på tur. Det gjør at jeg veldig veldig ofte rakner opp noe av klær, slår hull på buksa eller genser hefter seg. Men det jeg sliter mest med er å søle på megselv. Det er flaut. Jeg er en voksen kvinne som ofte føler på meg, spesielt på topper i brystområdet, jeg treffer ikke alltid munnen når jeg spiser. Helt vanvittig. Men jeg må derfor ofte skifte og vasker mye tøy. 

Kunne utdype mer men ja. Noen i lik situasjon som har søkt om høyere grunnstønad i støtte fra nav, og faktisk fått dette innvilget  ? Hvor mye?

Anonymkode: 403c6...c89

Ville sjekket synet

Anonymkode: b58e2...afb

Skrevet

ADHD er en sykdom med mange symptomer. Bare fordi dere ikke har opplevd et symptom, betyr det ikke at det er likt for alle! 

Å være klumsete kan ha noe med motorikk og kroppskontroll å gjøre. Veldig gjenkjennelig!

En ADHD-diagnose gir automatisk grunnstønad. Grunnstønad har bare en sats, så kan ikke søke om forhøyet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har selv adhd (og Asperger og tourettes) og jeg kjenner igjen det med å gå på ting, sette seg fast og søling. Søling er det verste, er flaut å spise med andre da det noen ganger ser ut som en 3åring har spist der.. men om det er mulig å dokumentere at dette er følger av adhd vet jeg ikke.. 

Ved å ha adhd får man automatisk sats 1 som er rundt 600 kr. Det skal da være mulig å søke om høyere om man har høyere utgifter. Jeg fikk ikke, men har ikke så mye dokumentasjon på det, går liksom bare i hullete klær framfor å kjøpe nye. Skader ikke å prøve ihverfall, men generelt sett er de vanskelige på grunnstønad. 

Anonymkode: 78bd9...5fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...