AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 Jeg hadde er stort hull i en gjeksel (4 nerver) og fikk en midlertidig rotfylling hos tannlegen som skulle sitte en måned pluss-minus. Etter litt over en måned sprakk denne fyllingen, så jeg måtte tilbake til tannlegen for å få en ny midlertidig rotfylling. Jeg har en helseforsikring i utlandet, som gjør at jeg får dekket tannbehandling, så vil ikke ta selve rotfyllingen i Norge, spesielt med tanke på pris. Korona-situasjonen har gjort at jeg måtte utsette denne reisen litt. Etter at jeg fikk midlertidig rotfylling nummer to har jeg har mye smerter i tannen. Det er lette smerter hele tiden, og veldig vondt hvis jeg tygger på den, så må bare unngå å tygge på høyre side. Er det normalt? Har tannlegen gjort noe feil? Og: har jeg noe ¨klagerett¨ på grunn av smertene? Første gang var det helt smertefritt etterpå. Jeg er litt redd for å dra tilbake til tannlegen, og måtte betale enda mer. Den siste midlertidige rotfyllingen kostet 1800 kroner, og det var uten bedøvelse. Ganske stiv pris... Anonymkode: 9c50e...6f7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 Hvorfor valgte du å ta flere midlertidige rotfyllinger? Du kunne jo likesågodt betalt for en permanent for de pengene. Permanent rotfylling av jeksel koster rundt 4.000-7.500 kr. forteller internett meg. Da du tok den første fyllingen rundt begynnelsen av mai(?) visste du jo at det var svært stor sannsynlighet for at utenlandsreiser ikke ble mulig før om flere måneder. Kanskje du må ha enda flere 1-mnds lange midlertidige fyllinger. Om det er normalt med smerter etter flere midlertidige rotfyllinger eller ikke vet jeg ikke siden jeg ikke er tannlege. Ta kontakt med tannlegen og hør. Ta evt. kontakt med en annen tannlege. Anonymkode: a0638...302 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #3 Skrevet 16. juni 2021 Og så kan du stemme Rødt så de kan innføre gratis tannbehandling i Norge, så slipper du dette eller lignende problem i fremtiden Anonymkode: a0638...302 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #4 Skrevet 16. juni 2021 Var ikke meningen å høres dømmende ut forresten, beklager om det fremstår sånn. Anonymkode: a0638...302
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 Det gjør vondt pga betennelsen øker under tanna. Det er et ødem under rotkanalene, og denne verken har fyllt kanalene og vil helst komme ut. Derfor det sprenger, og kan kjennes at tanna er litt høyere enn de andre tennene. For hver gang det legges midlertidig fylling så skal det borres helt ned til der røttene begynner og de skal renses for puss og betennelse. Når dette gjøres skal munnen være dekket med en silikonmaske for å ikke få andre bakterier inn i røttene. Du bør gå tilbake til tannlegen, en slik betennelse kan potensielt bli dødelig, (endokarditt) om du bare lar den bygge seg opp og bli verre. Du kan uansett ikke bestemme selv når tanna skal rotfylles, det kommer helt ann på mengde betennelse og bakterier i røttene. Du kan få en antibiotikakur med seleksid, det tar betennelse i røttene ganske greit. Anonymkode: 2553c...220
Ingrid.tp Skrevet 16. juni 2021 #6 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor valgte du å ta flere midlertidige rotfyllinger? Du kunne jo likesågodt betalt for en permanent for de pengene. Permanent rotfylling av jeksel koster rundt 4.000-7.500 kr. forteller internett meg. Da du tok den første fyllingen rundt begynnelsen av mai(?) visste du jo at det var svært stor sannsynlighet for at utenlandsreiser ikke ble mulig før om flere måneder. Kanskje du må ha enda flere 1-mnds lange midlertidige fyllinger. Om det er normalt med smerter etter flere midlertidige rotfyllinger eller ikke vet jeg ikke siden jeg ikke er tannlege. Ta kontakt med tannlegen og hør. Ta evt. kontakt med en annen tannlege. Anonymkode: a0638...302 Det var såklart ikke helt ønskelig, men jeg må rotfylle hos spesialist, pluss krone, og dette blir 16.000 totalt. Jeg er fortiden student, og har rett og slett ikke nok penger til det nå. Derfor ventet jeg på at karantenehotellene skulle bli opphevet, slik som det nå har blitt, så det blir litt lettere å komme seg ut og inn av Norge. Ikke ideelt, men sånn ble det for meg.
Ingrid.tp Skrevet 16. juni 2021 #7 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det gjør vondt pga betennelsen øker under tanna. Det er et ødem under rotkanalene, og denne verken har fyllt kanalene og vil helst komme ut. Derfor det sprenger, og kan kjennes at tanna er litt høyere enn de andre tennene. For hver gang det legges midlertidig fylling så skal det borres helt ned til der røttene begynner og de skal renses for puss og betennelse. Når dette gjøres skal munnen være dekket med en silikonmaske for å ikke få andre bakterier inn i røttene. Du bør gå tilbake til tannlegen, en slik betennelse kan potensielt bli dødelig, (endokarditt) om du bare lar den bygge seg opp og bli verre. Du kan uansett ikke bestemme selv når tanna skal rotfylles, det kommer helt ann på mengde betennelse og bakterier i røttene. Du kan få en antibiotikakur med seleksid, det tar betennelse i røttene ganske greit. Anonymkode: 2553c...220 Takk for råd, vil ta kontakt med tannlegen angående dette. Håper at en antibiotika vil ta knekken på infeksjonen.
Ingrid.tp Skrevet 16. juni 2021 #8 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og så kan du stemme Rødt så de kan innføre gratis tannbehandling i Norge, så slipper du dette eller lignende problem i fremtiden Anonymkode: a0638...302 Hehe, det hadde vært noe, ja 😄
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og så kan du stemme Rødt så de kan innføre gratis tannbehandling i Norge, så slipper du dette eller lignende problem i fremtiden Anonymkode: a0638...302 Det finnes svært mange andre gode grunner til å la være å stemme Rødt. Anonymkode: e58d5...a10 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 Det kan være mange grunner til at du fortsatt har vondt. Har tannlegen funnet alle kanalene, er de renset til riktig lengde? Det kan også være en utett midlertidig fylling som gjør at bakterier fra munnen reinfiserer kanalene. Eller for høy midlertidig fylling. Høres ut som du burde tilbake til tannlegen og bekrefte riktige renselengder og skylle kanalene med antibakteriell væske igjen, nytt innlegg og en tett midlertidig på tannen. Anonymkode: 17d36...91f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 Og er egentlig 1800kr så mye for en slik prosedyre? Det kreves mye utdanning og erfaring for å gjøre noe slikt, hva koster rørlegger i en time? Hvem har dyreste utdanning og utstyr, har rørleggeren også en sekretær som må betales? videre er det slettes ikke sikkert at tannlegen har gjort noe feil, det kan være svært kompleks rotkanalanatomi, og det er ikke alltid mulig å fjerne tilstrekkelig infisert vev og bakterier til at behandlingen blir vellykket. Prognosen er rundt 80-90%. Anonymkode: 17d36...91f 2
Ingrid.tp Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan være mange grunner til at du fortsatt har vondt. Har tannlegen funnet alle kanalene, er de renset til riktig lengde? Det kan også være en utett midlertidig fylling som gjør at bakterier fra munnen reinfiserer kanalene. Eller for høy midlertidig fylling. Høres ut som du burde tilbake til tannlegen og bekrefte riktige renselengder og skylle kanalene med antibakteriell væske igjen, nytt innlegg og en tett midlertidig på tannen. Anonymkode: 17d36...91f Tusen takk for råd. Jeg vil forhøre meg med tannlegen.
Ingrid.tp Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og er egentlig 1800kr så mye for en slik prosedyre? Det kreves mye utdanning og erfaring for å gjøre noe slikt, hva koster rørlegger i en time? Hvem har dyreste utdanning og utstyr, har rørleggeren også en sekretær som må betales? videre er det slettes ikke sikkert at tannlegen har gjort noe feil, det kan være svært kompleks rotkanalanatomi, og det er ikke alltid mulig å fjerne tilstrekkelig infisert vev og bakterier til at behandlingen blir vellykket. Prognosen er rundt 80-90%. Anonymkode: 17d36...91f Det tok 18 minutter fra jeg kom inn døren, til jeg gikk ut, og hadde verken røntgen eller bedøvelse, ingen borring heller. Denne fyllingen kan bare sitte 4 uker. Det er lov å si at 1800 er dyrt, ja. En rørlegger bruker jo faktisk stort sett 60 minutter og har transportkostnader.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 Når jeg rotfylte ei tann så ble den renset og lagt midlertidig fylling. Noe med at kanalene måtte tørke? Husker ikke helt hvorfor. Etter 2 uker fikk jeg den permanente fyllingen. Aldri kjent smerte i noen av fyllingene. Så min tannlege er dyktig i sitt fag. Siden det tok 18 minutter for deg. føler jeg kansje det har gått litt fort i svingene? Hadde oppsøkt en annen tannlege og fått hjelp om jeg hadde vært deg. Det er ikke vanlig at en fylling skal sprekke etter 2 uker. Anonymkode: e5a6c...f5f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #15 Skrevet 20. juni 2021 Ingrid.tp skrev (På 19.6.2021 den 15.13): Det tok 18 minutter fra jeg kom inn døren, til jeg gikk ut, og hadde verken røntgen eller bedøvelse, ingen borring heller. Denne fyllingen kan bare sitte 4 uker. Det er lov å si at 1800 er dyrt, ja. En rørlegger bruker jo faktisk stort sett 60 minutter og har transportkostnader. Høres ut som du har fått en midlertidig fylling. Rotfylling forutsetter (dersom god praksis følges) røntgenbilde(r), bedøvelse og borring. Svært usannsynlig at tannlegen behandlet (lokalisert/instrumentert/irrigert) 4 kanaler på 18 minutter. Så jeg tviler på at tannlegen har renset ut alle kanaler ned til riktig lengde. Det er mer omfattende enn det du beskriver. Dette er nok en misforståelse. Det høres ut som du har fått en midlertidig fylling som akuttbehandling. Det er ofte nok til å hjelpe mot smerter, men ikke alltid. Anbefaler at du kontakter tannlegen så får du sikkert hjelp. Ikke nødvendig å bytte tannlege for dette. Men ring og forklar situasjonen så de får satt av skikkelig med tid til deg. Anonymkode: 17d36...91f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå