Gå til innhold

Faren vår forskjellsbehandler oss økonomisk.......

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver dette i frykt for å virke utakknemlig, noe jeg ikke er. Er bare en ting som begynner å plage meg.

Gjennom oppveksten har min bror alltid blitt favoritsert av min far, foran min søster og meg. Min far har aldri helt «sagt nei til han», og om han har det har broren min på en eller annen måte alltid endt opp med å få det som han vil.

Han fikk hjelp til å komme inn i boligmarkedet noen år før meg, enda han er yngre.

Jeg fikk hjelp til å komme inn i boligmarkedet i Oslo for noen år siden, noe jeg er evig takknemlig for. Her var det snakk om at jeg fikk 1 million, noe som er veldig snillt av min hardtarbeidende far. Min bror fikk da 500.000 kr, men dette har han skrevet ned sånn at det skal bli likt for oss alle til slutt. (Han tjener helt vanlig inntekt, men er av typen som sitter og spiser fiskepinner og havregryn for å prioritere oss barna økonomisk, så han er ikke en rik mann....) Jeg bor nå fremdeles i 1-romsen, noe som er veldig trangt og jeg trives ikke.

Broren min flytter nå til en annen by og skal overta en leilighet som er verdt 6,5 millioner. En 3-roms. Han får 2,5-3 mill i lån i banken og har ca 1 million i egenkapital i tillegg til de 500.000 kr han skal få fordi jeg fikk mer enn han. Her ser det altså ut som han kanskje kan ende opp med å få et personlig lån av min far på 2 millioner.

Jeg kjenner veldig på dette, da jeg selv hadde gjort hva som helst for å komme meg ut av denne lille leiligheten uten soverom, men vet at dette ikke er realistisk før om tidligst tre år. Kjenner nok også litt ekstra på dette fordi han alltid har blitt favoritisert gjennom oppveksten, i tillegg til at jeg har ganske lav livskvalitet av å bo i en så liten leilighet som jeg nå gjør... Føler på en måte livet mitt ikke helt starter før jeg får meg eget soverom.

Jeg skriver dette i frykt for å virke bortskjemt, og vil bare poengtere igjen at jeg er takknemlig og vet at ikke alle får hjelp inn. Men, har jeg rett til å føle på at dette føles urettferdig?

Usikker på om jeg skal si noe, men synes det virker hinsides å få et privat lån på 2 millioner. Hadde selv priset meg lykkelig om jeg hadde hatt den muligheten. Ville dere sagt noe eller bare latt det gå? Vet jo at det skal bli rettferdig til slutt, er kun fordi jeg mistrives så mye i denne slitte, lille leiligheten min og jeg ikke får noe høyere lån av banken før om tidligst 3 år....

Mulig jeg er urimelig? Ville du ha følt på dette?

Anonymkode: ea9e5...9a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som kanskje sårer litt er at jeg med sikkerhet vet at han aldri hadde gjort det for meg. Han har tidligere vært klokkeklar på at han ikke ønsker å stå kausjonist, og mine muligheter for å kjøpe leilighet tidlig falt da bort. Fikk hjelp etter at min bror hadde fått hjelp.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du har FÅTT en million (!) av faren din, og nå er du sur fordi broren din KANSKJE skal LÅNE 2 millioner? 

Anonymkode: 4765c...73a

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Du syns det er hinsides å få et privat lån på 2 millioner, når du selv har fått 1 million? Ja vel

Anonymkode: bc398...1eb

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skriver dette i frykt for å virke utakknemlig, noe jeg ikke er. Er bare en ting som begynner å plage meg.

Gjennom oppveksten har min bror alltid blitt favoritsert av min far, foran min søster og meg. Min far har aldri helt «sagt nei til han», og om han har det har broren min på en eller annen måte alltid endt opp med å få det som han vil.

Han fikk hjelp til å komme inn i boligmarkedet noen år før meg, enda han er yngre.

Jeg fikk hjelp til å komme inn i boligmarkedet i Oslo for noen år siden, noe jeg er evig takknemlig for. Her var det snakk om at jeg fikk 1 million, noe som er veldig snillt av min hardtarbeidende far. Min bror fikk da 500.000 kr, men dette har han skrevet ned sånn at det skal bli likt for oss alle til slutt. (Han tjener helt vanlig inntekt, men er av typen som sitter og spiser fiskepinner og havregryn for å prioritere oss barna økonomisk, så han er ikke en rik mann....) Jeg bor nå fremdeles i 1-romsen, noe som er veldig trangt og jeg trives ikke.

Broren min flytter nå til en annen by og skal overta en leilighet som er verdt 6,5 millioner. En 3-roms. Han får 2,5-3 mill i lån i banken og har ca 1 million i egenkapital i tillegg til de 500.000 kr han skal få fordi jeg fikk mer enn han. Her ser det altså ut som han kanskje kan ende opp med å få et personlig lån av min far på 2 millioner.

Jeg kjenner veldig på dette, da jeg selv hadde gjort hva som helst for å komme meg ut av denne lille leiligheten uten soverom, men vet at dette ikke er realistisk før om tidligst tre år. Kjenner nok også litt ekstra på dette fordi han alltid har blitt favoritisert gjennom oppveksten, i tillegg til at jeg har ganske lav livskvalitet av å bo i en så liten leilighet som jeg nå gjør... Føler på en måte livet mitt ikke helt starter før jeg får meg eget soverom.

Jeg skriver dette i frykt for å virke bortskjemt, og vil bare poengtere igjen at jeg er takknemlig og vet at ikke alle får hjelp inn. Men, har jeg rett til å føle på at dette føles urettferdig?

Usikker på om jeg skal si noe, men synes det virker hinsides å få et privat lån på 2 millioner. Hadde selv priset meg lykkelig om jeg hadde hatt den muligheten. Ville dere sagt noe eller bare latt det gå? Vet jo at det skal bli rettferdig til slutt, er kun fordi jeg mistrives så mye i denne slitte, lille leiligheten min og jeg ikke får noe høyere lån av banken før om tidligst 3 år....

Mulig jeg er urimelig? Ville du ha følt på dette?

"Min bror fikk da 500.000 kr, men dette har han skrevet ned sånn at det skal bli likt for oss alle til slutt." 

Altså.. Din far har skrevet det ned, slik at dere skal få likt til slutt.. Nå er du litt urimelig

Anonymkode: fd43b...e26

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner følelsen godt. Jeg har også en lillebror som hele oppveksten har blitt favorisert både økonomisk og med involvering. Det handler ikke nødvendigvis om pengene i seg selv, men følelsen av å bli anerkjent og verdsatt på lik linje med søsken. 

Anonymkode: 52a29...3d0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du syns det er hinsides å få et privat lån på 2 millioner, når du selv har fått 1 million? Ja vel

Han får nå også 1 million selv i tillegg til 2 millioner i lån.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Les innlegget ordentlig. Begge har fått/får 1 million + han får 2 millioner i lån

• Liker 5
Skrevet

TS
Lånet blir et sted mellom 1,5 og 2 millioner.  Hva sa din far til deg da du ba om lån for å komme deg ut av "stærkassa" di?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forstått det om både du og din søster var "ferdige" med boligkjøp og klarte dere selv, men når to av tre barn trenger hjelp og man bare hjelper en..

Anonymkode: 6cab2...383

AnonymBruker
Skrevet

Du har fått en million av din far? 😳😳😳 Jøss du er utrolig heldig da. 
Du skrev at bror fikk 500.000 til bolig i første omgang, og du fikk en million? Kan jo hende du får låne mer senere du og da eller? 
For min del er det helt fjernt å få slike summer rett opp i hånda. Du skal bare vite hvor privilegert du er. 

Anonymkode: be189...b9d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Å sist men ikke minst er spørsmålet hvorfor er det urettferdig? Du har fått hjelp, han får hjelp… hva med søsteren din?

for å sette det i perspektiv til deg så kommer jeg ikke til å arve noe som helst, fordi foreldrene mine drev gård og all inntekt gikk inn i den, broren min kjøpte gården for gjelden som var der. Altså alt av verdi «fikk» han med dvs en gammel nedslitt gård uten drivingsgrunnlag… skal jeg synes det er urettferdig? For tilsynelatende ble han forfordelt fremfor oss andre søsken. Du vet at det er dyrt å ha lån eller? Det må betales?! 

Anonymkode: 1cddf...4ee

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (58 minutter siden):

TS
Lånet blir et sted mellom 1,5 og 2 millioner.  Hva sa din far til deg da du ba om lån for å komme deg ut av "stærkassa" di?

Jeg spurte aldri om lån, men han sa uoppfordret at han ikke ønsket å stille som kausjonist

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor gammel er du? Å sist men ikke minst er spørsmålet hvorfor er det urettferdig? Du har fått hjelp, han får hjelp… hva med søsteren din?

for å sette det i perspektiv til deg så kommer jeg ikke til å arve noe som helst, fordi foreldrene mine drev gård og all inntekt gikk inn i den, broren min kjøpte gården for gjelden som var der. Altså alt av verdi «fikk» han med dvs en gammel nedslitt gård uten drivingsgrunnlag… skal jeg synes det er urettferdig? For tilsynelatende ble han forfordelt fremfor oss andre søsken. Du vet at det er dyrt å ha lån eller? Det må betales?! 

Beklager at du ikke arver så mye. Litt usikker på hva du vil je mg skal svare spesielt når du er så nedlatende, du virker kanskje bare veldig bitter. Ikke ta det ut i en tråd som denne, ta dey med søsknene dine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg hadde forstått det om både du og din søster var "ferdige" med boligkjøp og klarte dere selv, men når to av tre barn trenger hjelp og man bare hjelper en..

Anonymkode: 6cab2...383

Vi har alle kjøpt leiligheter. Men, jeg og søsteren min bor i små leiligheter som er litt over halvparten av verdien til broren min (typiske førstegangskjøpere). Så er bare det som føles litt sårt, for føles liksom ikke tilfeldig at det er han som blir prioritert. Hadde nok ikke tenkt like mye på det hadde det vært min søster, siden hun ikke er «favoritten». Uansett tusen takk for forståelse!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge foreldrene dine har gitt dere en trygg og fin oppvekst til dere er 18 år har de gjort jobben sin. De kan bestemme selv hva de bruker penger på. Selv har jeg vært økonomisk uavhengig siden jeg var 17 år, og er veldig fornøyd med det. Dersom min søster hadde fått 500 000 - 1 000 000 kr av mine foreldre hadde jeg vært glad på hennes vegne, og tenkt at det er en sak mellom henne og mine foreldre. Jeg forventer ingenting av de rent økonomisk, og hvis jeg får 0 kr i arv er det også greit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår innlegget og hva du vil med det. 

Du har to søsken, og din bror (som er yngst?) oppleves av dere andre som "favoritten"? 

Han har FÅTT 500.000kr i støtte ved kjøp av leilighet av far. 
Deretter FIKK du 1.000.000kr i støtte til det samme, og valgte å kjøpe bitteliten leilighet i Oslo. 
Nå skal han kjøpe ny bolig, og trenger derfor mer. Først og fremst FÅR han 500.000kr til, så dere har fått likt. 
I tillegg spør han far om å få LÅNE 2.000.000kr. (Om dette er gunstig eller ikke, av andre grunner enn at det ikke krever kredittvurdering av bank, kommer vel an på hvilke betingelser de avtaler.) 
Far aksepterer å låne ut penger. 

Kunne du fått samme tilbud? (LÅNE penger av far?) 

Hva med søsteren deres? Har far nå råd til å GI henne 1.000.000kr OG gi henne et lån på 2.000.000kr på samme betingelser som bror? 

Og hvorfor har du kjøpt en leilighet du ikke er fornøyd med? Hva har du gjort etter kjøpet, som kunne bedret dine muligheter til å kjøpe noe større? (For de fleste er det viktigste å få foten innenfor på boligmarkedet, da går det greit å gå trappene oppover i størrelse videre uten mer hjelp.) 

Jeg er imponert over far, som med tilsynelatende dårlig råd selv, kommer opp med 4.000.000kr til barna som kan gis bort og lånes ut. (Og dersom det skal bli rettferdig, må komme opp med MINST 1.000.000kr til, til siste søsken.) 

Anonymkode: 3b541...20e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har fått en million av din far? 😳😳😳 Jøss du er utrolig heldig da. 
Du skrev at bror fikk 500.000 til bolig i første omgang, og du fikk en million? Kan jo hende du får låne mer senere du og da eller? 
For min del er det helt fjernt å få slike summer rett opp i hånda. Du skal bare vite hvor privilegert du er. 

Anonymkode: be189...b9d

Jeg tror nok jeg får låne mer senere, men føler det er nå i 20-årene jeg «trenger det». Er klar over at jeg høres bortskjemt ut, men for meg handler nok dette om litt mer enn bare penger

Broren min får også en halv million nå, så begge har fått 1 mill. Føler bare ikke jeg trenger pengene like mye når jeg er 30-40 år som nå i 20-årene..

Jeg er veldig takknemlig over at faren min prioriterer sparing og gir oss denne muligheten!

AnonymBruker
Skrevet

Huff da. 
Som uføretrygdet alenemor uten noen foreldre som noen gang kan hjelpe, så forstår jeg virkelig ikke problemet. Men urettferdighet er noe av det verste som finnes. Er enig med deg i det. 
Mitt råd må være å leve ditt liv som om du skal håndtere alt selv og uten hjelp fra andre. Kanskje vil det være en større takknemlighet ovenfor privilegiet det er å få økonomi støtte til noe som helst. 
Lykke til. 

Anonymkode: 5e0de...cfc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette har jo ikke noe med saken å gjøre. Den gården er jo bare dritt og et pengebruk, vær glad du slapp unna.

Greia her er at TS blir forskjellsbehandlet. Da spiller det ingen rolle om hun fikk 1 eller 100millioner eller hva faen. Så lenge broren får adskillig mye mer så er det prinsippet som sårer.

Du er ikke utakknemlig TS, du er rettferdig og du føler at din bror er mer verdt for din far enn deg. Noe din far jo bare understreker ved å handle som han gjør.

Det går an å være takknemlig for det man har fått og samtidig reagere på andre ting som skjer i familien.

Ha to tanker i hodet samtidig folkens.

Anonymkode: 5846e...7ea

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...