AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 Dette med svangerskapspenger igjen. Jeg er bare vikar, men som ikke gravid er jeg tilnærmet garantert jobb så lenge jeg ønsker og til en fast stilling hadde dukket opp. Det er fullstendig normalt å være vikar i 2-3 år her. Men, som gravid er det etterhvert et par avdelinger jeg ikke kan være på grunnet støy, tunge løft eller kjemikalier. Det er derfor all grunn til å tro at når det kommer frem at jeg er gravid så vil vaktene min vei etterhvert stoppe opp, ettersom arbeidet jeg kan utføre minsker og det nok er lite ønskelig med tilpassing i form av å flytte faste ansatte fra "trygge" avdelinger, til den avdelingen jeg hovedsaklig er på, slik at jeg, vikar, kan fortsette. Selv om det er dette jeg ønsker og det er all grunn til å tro at jeg kan fortsette i jobb til permisjonsstart. Jeg er altså egentlig "fast" vikar ved en avdeling, som har både støy (krever hørselsvern), tunge løft og kjemikalier. Villigheten til tilrettelegging i form av å bytte avdeling vil nok si seg vanskelig. Er dette godkjent årsak til å søke svangerskapspenger, også om kontrakten utgår/ ikke fornyes før permisjonsstart? Hvis jeg mister vakter fordi jeg ikke kan jobbe der behovet er grunnet svangerskap/fare for fosterets liv, så lider jeg jo et økonomisk tap. Jeg kan absolutt søke andre jobber, men det er ikke en godt skjult hemmelighet at det er vanskelig å få seg ny jobb som gravid. Anonymkode: f9c01...79d
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 Kontakt lege eller jordmor. Jeg er sykemeldt og anbefalt å søke svangerskapspenger for langt mindre enn det der. Anonymkode: ef658...6dc
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kontakt lege eller jordmor. Jeg er sykemeldt og anbefalt å søke svangerskapspenger for langt mindre enn det der. Anonymkode: ef658...6dc Hvorfor? Det er ingen fare for fosteret på dette tidspunktet. Hvis jeg må slutte å jobbe nå kommer jeg til å gå fra vettet innen termin som ikke er før rundt nyttår. Anonymkode: f9c01...79d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 Arbeidsgiver er pålagt etter aml og tilrettelegge for gravide så de kan stå i Jobb lengst mulig, midlertidig omplassering skal skje dersom det er mulig. Er det ikke mulig, så er det svangerskapspenger som gjelder fra det tidspunktet legen sier at nå bør du ikke jobbe mer. Jeg gikk ut i permisjon fra og med 6. måned (jobber på båt der det er tunge løft, kjemikalier, definitivt støy 24/7 og fare for slag). Anonymkode: dad7a...dc0
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #5 Skrevet 17. juni 2021 Hvordan det løses avhenger av arbeidsgiver og hvordan de kan tilrettelegge. Om de kan endre arbeidsoppgavene dine slik at du kan jobbe fullt uten fare for fosteret, så er det det som skjer. Hvis ikke, så skriver de under noe skjema på at du bare kan jobbe så og så mye uten at det er fare for fosteret, og så får du svangerskapspenger for resten. Anonymkode: 9b3ed...68c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #6 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Arbeidsgiver er pålagt etter aml og tilrettelegge for gravide så de kan stå i Jobb lengst mulig, midlertidig omplassering skal skje dersom det er mulig. Er det ikke mulig, så er det svangerskapspenger som gjelder fra det tidspunktet legen sier at nå bør du ikke jobbe mer. Jeg gikk ut i permisjon fra og med 6. måned (jobber på båt der det er tunge løft, kjemikalier, definitivt støy 24/7 og fare for slag). Anonymkode: dad7a...dc0 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvordan det løses avhenger av arbeidsgiver og hvordan de kan tilrettelegge. Om de kan endre arbeidsoppgavene dine slik at du kan jobbe fullt uten fare for fosteret, så er det det som skjer. Hvis ikke, så skriver de under noe skjema på at du bare kan jobbe så og så mye uten at det er fare for fosteret, og så får du svangerskapspenger for resten. Anonymkode: 9b3ed...68c Dette er jeg klar over, problemet oppstår når kontrakten min utgår og de ikke ønsker å fornye den - ettersom jeg ikke kan jobbe der de ønsker meg... Anonymkode: f9c01...79d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #7 Skrevet 17. juni 2021 Hjelpe meg, for et arbeidsliv vi har fått 😨 Vi må tydeligvis ikke ta for gitt alt som ble fremforhandlet av fagforeningene fra etterkrigstiden av. Ja til et trygt og sikkert arbeidsliv med faste stillinger. Anonymkode: 4060c...3d6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #8 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hjelpe meg, for et arbeidsliv vi har fått 😨 Vi må tydeligvis ikke ta for gitt alt som ble fremforhandlet av fagforeningene fra etterkrigstiden av. Ja til et trygt og sikkert arbeidsliv med faste stillinger. Anonymkode: 4060c...3d6 Enig. Anonymkode: f9c01...79d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 Snakk med lege om dette. Blir du sykemeldt eller får svangerskapspenger vil de bli beregnet ut i fra gjennomsnittslønn. Jobben må selvsagt fornye vikariatet om du ønsker det uavhengig av graviditet og tilrettelegging. Noe annet ville vært diskriminering, som du bør være oppmerksom på. Anonymkode: b290f...acf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå