Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har opplevd å bli uplanlagt gravid etter at dere har ansett dere som ferdige? Også tatt abort? 

Vi har tre stykker. Sistemann er 6 mnd nå og var en stor overraskelse midt i master studiene. Det er 5 år mellom han og nr 2. Vi tenkte at dette får vi klare og jeg har fortsatt studiene mens far er i perm(nettbasert, så jeg har vært hjemme fysisk med de altså). Jeg har gått på prevensjon og mannen har bestilt time til sterilisering.  Men så viser det seg nå at jeg har klart å bli gravid igjen! Og jeg har mildt sagt grått mine modige tårer. Ser ikke hvordan det skal gå hverken med det ene eller det andre valget. Jeg vet jo hva som kommer ut, jeg vet han/hun vil ligne sine søsken og jeg kjenner det gror og spirer i magen. 

Masteren må jo avsluttes/utsettes. Dette barnet vil ha bli født mid februar 2022. Det vil da være midt i masterskrivingen som skal være ferdig til våren 2022. Fordi vi har valgt engangstønad (slik at far fikk lang perm), så skulle han være hjemme fra november i år og til juli 2022 med nr 3 så jeg kunne skrive masteren. Om dette barnet blir født så vil han jo miste mye av sin tid med nr 3 og jeg vil stå alene i februar med en på 14 mnd og en nyfødt. Sier seg selv at det ikke blir master. Men at jeg skal være så lenge uten inntekt går heller ikke, vi har strekt det ganske langt allerede når jeg skulle bli student, også når plutselig nr 3 skulle komme og nå ryker strikken totalt. Jeg ser ikke hvordan dette skal gå. 

Samtidig takler jeg ikke tanken på å ta abort. Har lest på Fhi og amathea om hvordan det foregår og det vet jeg ikke om jeg klarer. Er jo et lite hjerte der. 

Mannen er like fortvilt som meg. Han har gått gjennom en abort med en kjæreste han hadde i ungdomsårene, og han har hatt endel behov for å snakke om det i ettertid siden det var så fælt for han da. 

Men vi ser ingen utvei. Samtidig klarer vi ikke velge vei. Fant dette ut i går, så det er ennå litt tid igjen.

Anonymkode: 48215...535

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sto i en situasjon med to tette da jeg skulle utdanne meg og alt ble utsatt. Så midt i perm med siste så oppdager jeg at jeg er gravid igjen, på pilla til og med. Jeg syns egentlig det var et lett valg, for jeg valgte jo å prioritere de jeg allerede har satt til verden.

Ikke bare det da, jeg har hatt ekstremt tøffe svangerskap og vi sleit i forholdet. Så jeg var inne for å ta en abort da vi oppdager at det er tvillinger. Ikke søren om noen av oss hadde orket 4 barn på 4 år! Tenk om du får tvillinger denne gangen? Eller barn med utfordringer?

Du vet aldri hva du får, men du vet hva du har. 

Anonymkode: e5f36...fae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ferdig etter to barn, og ble gravid ved et uhell. Det ville blitt for økonomisk tøft og snudd for mye opp på hverdagen vår til at vi ville beholde. Angrer ikke på aborten. 

Anonymkode: ff5ab...932

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen som har opplevd å bli uplanlagt gravid etter at dere har ansett dere som ferdige? Også tatt abort? 

Vi har tre stykker. Sistemann er 6 mnd nå og var en stor overraskelse midt i master studiene. Det er 5 år mellom han og nr 2. Vi tenkte at dette får vi klare og jeg har fortsatt studiene mens far er i perm(nettbasert, så jeg har vært hjemme fysisk med de altså). Jeg har gått på prevensjon og mannen har bestilt time til sterilisering.  Men så viser det seg nå at jeg har klart å bli gravid igjen! Og jeg har mildt sagt grått mine modige tårer. Ser ikke hvordan det skal gå hverken med det ene eller det andre valget. Jeg vet jo hva som kommer ut, jeg vet han/hun vil ligne sine søsken og jeg kjenner det gror og spirer i magen. 

Masteren må jo avsluttes/utsettes. Dette barnet vil ha bli født mid februar 2022. Det vil da være midt i masterskrivingen som skal være ferdig til våren 2022. Fordi vi har valgt engangstønad (slik at far fikk lang perm), så skulle han være hjemme fra november i år og til juli 2022 med nr 3 så jeg kunne skrive masteren. Om dette barnet blir født så vil han jo miste mye av sin tid med nr 3 og jeg vil stå alene i februar med en på 14 mnd og en nyfødt. Sier seg selv at det ikke blir master. Men at jeg skal være så lenge uten inntekt går heller ikke, vi har strekt det ganske langt allerede når jeg skulle bli student, også når plutselig nr 3 skulle komme og nå ryker strikken totalt. Jeg ser ikke hvordan dette skal gå. 

Samtidig takler jeg ikke tanken på å ta abort. Har lest på Fhi og amathea om hvordan det foregår og det vet jeg ikke om jeg klarer. Er jo et lite hjerte der. 

Mannen er like fortvilt som meg. Han har gått gjennom en abort med en kjæreste han hadde i ungdomsårene, og han har hatt endel behov for å snakke om det i ettertid siden det var så fælt for han da. 

Men vi ser ingen utvei. Samtidig klarer vi ikke velge vei. Fant dette ut i går, så det er ennå litt tid igjen.

Huff ville bare sende en god klem❤️ For meg høres det ut som om dere egentlig ønsker å beholde. Selv om det ikke passer og blir tøft.

Prøv å tenk langsiktig, tenker ti år. Om ti år har alt løst seg og dere angrer iallfall ikke på å ev ha beholdt.

Et lite mirakel i magen og kanskje meningen?

Dette er til syvende og sist ditt valg, og jeg håper du finner ut av det❤️

Anonymkode: fdbca...046

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huff ville bare sende en god klem❤️ For meg høres det ut som om dere egentlig ønsker å beholde. Selv om det ikke passer og blir tøft.

Prøv å tenk langsiktig, tenker ti år. Om ti år har alt løst seg og dere angrer iallfall ikke på å ev ha beholdt.

Et lite mirakel i magen og kanskje meningen?

Dette er til syvende og sist ditt valg, og jeg håper du finner ut av det❤️

Vil legge til at jeg er i permisjon selv også. Ble gravid da mini var 4,5 mnd bare. Det blir mye på en gang, men vi gleder oss☺️

AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at jeg er i permisjon selv også. Ble gravid da mini var 4,5 mnd bare. Det blir mye på en gang, men vi gleder oss☺️

Ja altså hadde det bare blitt hektisk så hadde det ikke vært et problem. Vi er aktive voksne begge to. Men dette blir altså barn nr 4, og overraskelse nr 2 på kort tid. Mannen mister permen og jeg får ikke utdannet meg. Potensielt står jeg uten inntekt i 1,5 år fra nå pga dette. 

I tillegg har vi ikke stort nok hus for de tre vi har heller, og må tenke på å kjøpe nytt. Det må vi vente på til utdannelsen er ferdig. Med en ny baby blir ikke huset bare mindre, men vi må også bo her lengere. Vi må også kjøpe ny bil. 

Jeg vil så gjerne, og sjansen hadde vært større om ikke han hadde mistet sin perm når ny ble født. Da hadde jeg kunne fullført studier også. Men økonomisk klarer vi oss ikke, og vil nok kanskje akkurat ha karet oss opp om 10 år. Men vi har strekt oss langt 3 ganger nå. Ingen har begynt eller trenger å begynne i barnehage før de har vært 2 år. 

Hadde dette vært baby nr 2 så hadde det jo ikke gått utover så mange andre heller, men det er nr 4. Det er 3 andre barn som havner under fattigdomsgrensa i mange år.

AnonymBruker
Skrevet

Ja altså hadde det bare blitt hektisk så hadde det ikke vært et problem. Vi er aktive voksne begge to. Men dette blir altså barn nr 4, og overraskelse nr 2 på kort tid. Mannen mister permen og jeg får ikke utdannet meg. Potensielt står jeg uten inntekt i 1,5 år fra nå pga dette. 

I tillegg har vi ikke stort nok hus for de tre vi har heller, og må tenke på å kjøpe nytt. Det må vi vente på til utdannelsen er ferdig. Med en ny baby blir ikke huset bare mindre, men vi må også bo her lengere. Vi må også kjøpe ny bil. 

Jeg vil så gjerne, og sjansen hadde vært større om ikke han hadde mistet sin perm når ny ble født. Da hadde jeg kunne fullført studier også. Men økonomisk klarer vi oss ikke, og vil nok kanskje akkurat ha karet oss opp om 10 år. Men vi har strekt oss langt 3 ganger nå. Ingen har begynt eller trenger å begynne i barnehage før de har vært 2 år. 

Hadde dette vært baby nr 2 så hadde det jo ikke gått utover så mange andre heller, men det er nr 4. Det er 3 andre barn som havner under fattigdomsgrensa i mange år.

Dette er nok ikke det du trenge rå høre, men jo tidligere du tar avgjørelsen om abort jo lettere blir det, fysisk sett i hvertfall. 

Du virker reflektert nok som det er, og jeg skjønner at dette er en umulig situasjon. I dine sko hadde jeg tatt abort. 

Anonymkode: 3aaeb...655

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble gravid med nr fire da de tre vi har alle var begynt på skolen. Tok abort, og har ikke angret på det. Men tiden før valget var tatt var tøff, fordi jeg var så usikker!

Anonymkode: a8875...688

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I din situasjon hadde nok jeg tatt abort. Jeg hadde ikke taklet de økonomiske bekymringene og alle planene som måtte utsettes. Dere har jo en fin familie. Og jeg hadde ikke klart å tenke: "Men vi har det nok fint om ti år!" Hadde ikke orket stress og lite energi og dårlig økonomi frem til det. Men igjen: Dette er noe du må veie opp mot hverandre. 

Anonymkode: ff5ab...932

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at abort er vanskelig, men jeg ville valgt å prioritere de barna dere allerede har. Å leve med store økonomiske utfordringer, er ikke noe særlig, og fire barn skal følges opp også. Sier ikke at dere ikke ville klart det, men dere hadde jo egentlig sagt dere fornøyd med 2 (3). Så dere må tenke på hva dere har overskudd til, og hvordan dere ønsker å leve fremover (økonomisk). 

Lykke til med valget ❤️

Anonymkode: 6ea33...3d8

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok ikke det du trenge rå høre, men jo tidligere du tar avgjørelsen om abort jo lettere blir det, fysisk sett i hvertfall. 

Du virker reflektert nok som det er, og jeg skjønner at dette er en umulig situasjon. I dine sko hadde jeg tatt abort. 

Anonymkode: 3aaeb...655

Skriver under på denne. Jeg tok abort i uke 12. Fant det ikke ut før i uke 11, da jeg gikk på spiralen og ikke tenkte tanken på graviditet. Gjorde det kirurgisk, da jeg ikke klarte tanken på å gjøre det medisinsk. Hadde jeg vært 6 uker på vei, hadde det nok vært lettere å gjøre det medisinsk (som er den mest vanlige måten å gjøre det på - og som dem nærmest presser deg å gjøre det på. Jeg fikk kun innvilget kirurgisk fordi jeg slet veldig psykisk).

Anonymkode: 6ea33...3d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2021 den 12.51):

Er du sikker på at far mister permisjon når neste barn blir født? Kan han ikke ta permisjon for det nye barnet? 

Hvis du trenger noen å snakke med kan Amathea være et bra sted. 

Anonymkode: d59ee...607

AnonymBruker
Skrevet

Bare du vet hva som er best for deg og din familie. 

jeg sto i en lignende situasjon som deg, og jeg valgte abort. Fra før av hadde jeg aldri trodd jeg skulle klare å gjennomføre en abort, men det gikk fint. Med tre var. Fra før visste jeg at vi allerede var makset på hva vi klarte økonomisk og praktisk. Jeg tenker på det innimellom, men jeg står ved valget mitt. Vi hadde ikke klart et barn til.

Anonymkode: 868eb...f25

AnonymBruker
Skrevet

Far kan ta permisjon for det nye barnet om du fyller aktivitetskrav. 

Anonymkode: 2afac...101

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...