Gå til innhold

NHO spår at boligprisene vil øke med 17,2 prosent de neste 3 årene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Her jeg bor med foreldrene mine, så har boligprisen økt med 60% de siste 10 årene, som vil si 6% årlig. Det er jo helt sykt. BSU renten er ikke i nærheten og vi unge ønsker ikke å sette alle pengene i fond heller. Snart er det ikke mulig å komme inn på boligmarkedet, da må man ha kjæreste eller medstudent som ønsker å kjøpe med deg, men da eier man bare halvparten. Leie går jo hvertfall ikke, siden man ikke får spart nok egenkapital til å holde følge med økningen i boligmarkedet.

Vi er på vei mot stupet, og kanskje må alle leie i 2030 dersom det ikke staten griper inn. Det er snakk om dagens ungdom, fremtiden.

Her jeg bor så koster en liten leilighet 3,5 mill, men den går fort for 4 mill etter en het budrunde. La oss si at NHO spår rett. Dvs. 3,5 mill + 9,8% + 5,1% + 2,6% = 4,144 mill

La oss si at man tjener 500k. Da kan man låne 2,5 mill. I dag må man ha 1 mill i egenkapital på denne leiligheten, 1,5 mill om den går et stykke over prisantydning. Om tre år tjener man kanskje 530k (med forbehold om 2% årlig økning i lønn). Da får man låne 2,65 mill. Leiligheten koster nå 4,144 mill. Man må ha hele 1,494 mill i egenkapital, kanskje nærmere 2 mill om leiligheten er populær.

Man vil få tilstander slik vi ser i noen land hvor de bor hjemme til de er 30 år, ofte også med barn. Mange foreldre har verken råd til dette eller ønsker det.

Politikerne representerer folket. Flertallet er en gjeng med eldre mennesker som har bolig, ofte flere, og ønsker kjempevekst i boligprisene. Om staten griper inn blir det ramaskrik blant de som var flinke og nettopp kom inn.

Renten vil jo også øke, og med et kjempestort lån kan det bli stygt selv for de som kom inn.

Hva mener du staten bør gjøre? Evt. hva burde ungdommen gjøre, eller ikke gjøre, for å komme inn på boligmarkedet?

https://www.mn24.no/sistenytt/2021/06/15/NHO-Boligprisene-vil-%C3%B8ke-172-prosent-p%C3%A5-tre-%C3%A5r-24127294.ece

Endret av ?mynonA
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige i byene i utlandet er å leie. Jeg har sagt siden tidlig 2000 tall at vi er på vei dit også i Norge, og at vi har en god del igjen når det gjelder prisstigning i byene. 

Det eneste riktige er vel at myndighetene i Norge slutter å subsidiere de som klarer å eie i så stor grad, slik at de som må leie ikke blir dobbelt straffet. (selv om det ikke er til egen fordel..) 

Anonymkode: 91967...c5c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå mot et samfunn der de fleste leier ja, og at de aller fleste kjøpere er profesjonelle utleiere. Det spørs vel om det er mulig å reversere dette nå, for både borgerlige og rødgrønne regjeringer har begge stort sett vært for et ganske liberalt boligmarked siden det ble liberalisert på 80-tallet. 

Anbefaler de som kan å kjøpe seg inn nå for å si det sånn. 

Anonymkode: 44b22...846

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen bør jobbe og spare, i mange år, i stedet for å forvente å kjøpe noe eget i en alder av 22. 

Anonymkode: 886bb...c4d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bo øde og grisgrendt. Vinn-vinn for både folket og landet.

Dette vil vi se mer av fremover.

Anonymkode: 6a1de...5cc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ungdommen bør jobbe og spare, i mange år, i stedet for å forvente å kjøpe noe eget i en alder av 22. 

Det gjør mange også, men det hjelper lite når boligprisveksten er høyere enn lønnsveksten. De aller færreste jeg kjenner kunne uansett kjøpe noe som 22-åring, her var det snakk om rundt 30 eller mer før man kunne kjøpe sin første bolig. Det er faktisk mer enn det som var tilfelle for foreldregenerasjonen. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør mange også, men det hjelper lite når boligprisveksten er høyere enn lønnsveksten. De aller færreste jeg kjenner kunne uansett kjøpe noe som 22-åring, her var det snakk om rundt 30 eller mer før man kunne kjøpe sin første bolig. Det er faktisk mer enn det som var tilfelle for foreldregenerasjonen. 

30 eller mer, ja. Det er helt normalt. Mange av mine venner kjøpte egen leilighet da de var 32-35. Ei venninne kjøpte da hun var 28. 

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg ser det må kravet til egenkapital fjernes. Det du kan betjene av lån vil jo være det du leier for og det du sparer i måneden eller det du tjener fratrukket andre leveutgifter satt nøkternt.

Da vil det antagelig kunne bli bygget flere boliger og prisene vil gå ned. 

Stiger renta vil boligprisene gå ned og leieprisene opp og det vil bli dyrere å betjene lån.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror rett og slett flere må innse at de ikke kan kjøpe i sentrum av en storby. Jeg og kjæresten min skal kjøpe oss bolig de nærmeste månedene, og vi skal flytte et stykke unna byen og da kan vi kjøpe hus til ca 5 mill. 

Anonymkode: 9f918...5c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

30 eller mer, ja. Det er helt normalt. Mange av mine venner kjøpte egen leilighet da de var 32-35. Ei venninne kjøpte da hun var 28. 

Poenget er at det ikke var vanlig for svært mange i foreldregenerasjonen til de som er voksne nå. De som var unge på 60-80 tallet hadde helt andre muligheter til å komme seg inn i boligmarkedet. Jada, vi forstår at renten var veldig høy på et tidspunkt, men husbanken var likevel et tilbud til de aller fleste, og de aller fleste av den generasjonen har opplevd en eventyrlig verdistigning på boligene sine. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er rekordmage som kjøper første bolig for tida. Mange kommer seg inn tross høye priser. Hjelp fra foreldre øker.

Om det øker 17% de neste tre årene så skal nok det gå, for de fleste. Så får vi se hvordan de neste tre årene etter det blir og de neste tre årene etter det igjen. Innvandringen har sunket og etterhvert vil tilstrømningen til byer avta. Kanskje vi får andre lover, mer utbyggning. Jeg tror ikke denne ekstreme prisstigningen vil fortsette i tiår etter tiår.

Endret av Hanna!
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Poenget er at det ikke var vanlig for svært mange i foreldregenerasjonen til de som er voksne nå. De som var unge på 60-80 tallet hadde helt andre muligheter til å komme seg inn i boligmarkedet. Jada, vi forstår at renten var veldig høy på et tidspunkt, men husbanken var likevel et tilbud til de aller fleste, og de aller fleste av den generasjonen har opplevd en eventyrlig verdistigning på boligene sine. 

Pluss at en bolig på den tiden kostet 1-2 årslønner, ikke 5-10, sånn som nå.

Anonymkode: 0b472...252

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Hanna! skrev (Akkurat nå):

Det er rekordmage som kjøper første bolig for tida. Mange kommer seg inn tross høye priser. Hjelp fra foreldre øker.

Om det øker 17% de neste tre årene så skal nok det gå, for de fleste. Så får vi se hvordan de neste tre årene blir og de neste tre årene. Innvandringen har sunket og etterhvert vil tilstrømningen til byer avta. Kanskje vi får andre lover, mer utbyggning. Jeg tror ikke denne ekstreme prisstigningen vil fortsette i tiår etter tiår.

Ingeting stiger inn i himmelen, men i følge NHO er det fortsatt stort potensiale på oppsiden for større byer/tettsteder i Norge, og det er jeg enig i. Jeg har ingen vanskeligheter med å se for meg en dobling innen 10-20 år.

At innvandringen har sunket skyldes i stor grad koronasituasjonen, men om en 4-5 år, så vil det sannsynligvis være ganske over verden over, og man vil igjen får mer arbeidsinnvandring. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med ts..
I praksis er det håpløs politikk som føres her. MEN det er mulig å kjøpe billig, utenfor byene og da i særdeleshet Oslo.
Politikken som jeg mener bør føres er en der en kan se de økonomiske gevinstene i sentralisering, uten at det er likhetstegn mellom Oslo og sentralisering.
Bergen, Trondheim, Kristiansand, Tromsø, Bodø? Har ikke disse infrastruktur for å bli sentralisert funksjoner til seg?.. Det er så mye talenter rundt i landet. Hvorfor skal alle disse til Oslo?
For hva skjer? Ja, prisene skyter i været i Oslo, og mindre i andre byer.
Yngre kan ikke forvente bolig i byene da heller, men i forstaden? Ja, det bør gå.

Anonymkode: e496d...aa5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (3 minutter siden):

Slik jeg ser det må kravet til egenkapital fjernes. Det du kan betjene av lån vil jo være det du leier for og det du sparer i måneden eller det du tjener fratrukket andre leveutgifter satt nøkternt.

Stiger renta vil boligprisene gå ned og leieprisene opp og det vil bli dyrere å betjene lån.

Her bommer du. Det å eie innebærer en del mer enn å betale et fast beløp. Blant annet uforutsette kostnader. 

Første året som boligeiere kom det overraskende kostnader på 60 000. 

Bare i det siste har vi opplevd en lås som røk på kveldstid (6500), at garasjeportwaieren røk (11 000), og jeg mistenker at vaskemaskinen må byttes.  

Og så er de endringer i eiendomsskatt, kommunen pålegger rørfornying, og alt mulig annen drit... 

Hender jeg virkelig savner det å kunne betale et fast beløp i leie hvert år, flytte om naboen er idiot, og ringe huseieren om noe ryker. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig med ts..
I praksis er det håpløs politikk som føres her. MEN det er mulig å kjøpe billig, utenfor byene og da i særdeleshet Oslo.
Politikken som jeg mener bør føres er en der en kan se de økonomiske gevinstene i sentralisering, uten at det er likhetstegn mellom Oslo og sentralisering.
Bergen, Trondheim, Kristiansand, Tromsø, Bodø? Har ikke disse infrastruktur for å bli sentralisert funksjoner til seg?.. Det er så mye talenter rundt i landet. Hvorfor skal alle disse til Oslo?
For hva skjer? Ja, prisene skyter i været i Oslo, og mindre i andre byer.
Yngre kan ikke forvente bolig i byene da heller, men i forstaden? Ja, det bør gå.

Utfordringen er jo at det slett ikke bare gjelder Oslo. Oslo er som regel dyrest ja, men det begynner å bli temmelig dyrt i f. eks. Bergen og Trondheim også. Tromsø også, og Kristiansand kommer etter litt etter litt. 

Forstedene er hvert fall i Oslo også i ferd med å bli "brukt opp". Det begynner å bli temmelig dyrt også flere mil fra Oslo, så det er jo ikke slik at ingen tenker den tanken. Når yngre i større antall presses mot forstedene, så vil prisene uunngåelig øke der også. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (11 minutter siden):

Dette ville vært svært risikabelt. Folk vil risikere å sitte igjen med boliglån etter at de har solgt boligen. 

Anonymkode: 85044...642

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her bommer du. Det å eie innebærer en del mer enn å betale et fast beløp. Blant annet uforutsette kostnader. 

Første året som boligeiere kom det overraskende kostnader på 60 000. 

Bare i det siste har vi opplevd en lås som røk på kveldstid (6500), at garasjeportwaieren røk (11 000), og jeg mistenker at vaskemaskinen må byttes.  

Og så er de endringer i eiendomsskatt, kommunen pålegger rørfornying, og alt mulig annen drit... 

Hender jeg virkelig savner det å kunne betale et fast beløp i leie hvert år, flytte om naboen er idiot, og ringe huseieren om noe ryker. 

Det stemmer at det ikke akkurat er gratis å eie heller. Men selv om kostnader som det du beskriver er kjipe når de oppstår, er det en liten sum på veldig lang sikt. Det man sparer på leie + potensiell verdistigning overgår som regel utgifter til vedlikehold med en god del. 

Dessuten vil også en utleier søke sine vedlikeholdsutgifter dekket et sted, og det påslaget gjøres på utleieprisen, så man betaler disse utgiftene også som leietaker, om enn indirekte. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utfordringen er jo at det slett ikke bare gjelder Oslo. Oslo er som regel dyrest ja, men det begynner å bli temmelig dyrt i f. eks. Bergen og Trondheim også. Tromsø også, og Kristiansand kommer etter litt etter litt. 

Forstedene er hvert fall i Oslo også i ferd med å bli "brukt opp". Det begynner å bli temmelig dyrt også flere mil fra Oslo, så det er jo ikke slik at ingen tenker den tanken. Når yngre i større antall presses mot forstedene, så vil prisene uunngåelig øke der også. 

Jeg søkte nå på gjennomsnittsprisen i Oslo mot Tromsø. MIDT i Tromsø var kvm-prisen ca 20 k billigere enn forstedene i Oslo
Feks: en leilighet i utkanten av Bergen med ca 60 kvm og godt kollektivsystem i nærheten?(ca 20 min til sentrum?) Du kan se for deg ca ca 1,8 mill.  Se for deg prisen for det samme i Oslo.
Fordel jobbene rundt i landet så vil nok de stige rundt i landet, men synke i Oslo.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg søkte nå på gjennomsnittsprisen i Oslo mot Tromsø. MIDT i Tromsø var kvm-prisen ca 20 k billigere enn forstedene i Oslo
Feks: en leilighet i utkanten av Bergen med ca 60 kvm og godt kollektivsystem i nærheten?(ca 20 min til sentrum?) Du kan se for deg ca ca 1,8 mill.  Se for deg prisen for det samme i Oslo.
Fordel jobbene rundt i landet så vil nok de stige rundt i landet, men synke i Oslo.

Selvfølgelig er det forskjeller, men poenget er at prisene stiger raskere også i Tromsø, Trondheim, Bergen osv. med tiden. Hvor mye tror du det var for de samme boligene i alle byene for 10 år siden? De var vesentlig lavere. 

Det har allerede blitt forsøkt med en viss distribusjon av offentlige jobber utover landet, det påvirker ikke prisene nevneverdig i Oslo. I Oslo er det også svært mange private selskaper som har hovedkontorene sine der på grunn av tilgjengelighet mot utlandet osv. Oslo har også et betydelig antall jobber innenfor service/servering/kulturtilbud osv. som ikke kan underdrives, det fører igjen til ekstra trykk i Oslo. Men de andre byene har også noe av dette, derfor stiger prisene kraftigere der også, enn de gjør i mer landlige strøk. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...