AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Del Skrevet 16. juni 2021 Jeg har kjøpt nytt hus jeg overtar 1. juli. Mitt gamle hus er solgt og nye eiere tar over 15. August. Hvordan gjør jeg det med adresseendring? Jeg kommer til å fortsatt bo i gamlehuset store deler av juli i flytte prosessen. Jeg må jo melde fra til folkeregisteret. Melder jeg da flytting fra 1.juli? Må jeg sende flyttemelding til skatteetaten og posten, eller går det automatisk? Hva med bank og forsikringselskap og andre steder? Usikker på hva som går automatisk fra folkeregisteret og hvor jeg evt må melde fra selv. Usikker også på hvilken dato jeg skal sette som flytting, om det må være den datoen jeg overtar det nye huset? Anonymkode: 40a07...99d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #2 Del Skrevet 16. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har kjøpt nytt hus jeg overtar 1. juli. Mitt gamle hus er solgt og nye eiere tar over 15. August. Hvordan gjør jeg det med adresseendring? Jeg kommer til å fortsatt bo i gamlehuset store deler av juli i flytte prosessen. Jeg må jo melde fra til folkeregisteret. Melder jeg da flytting fra 1.juli? Må jeg sende flyttemelding til skatteetaten og posten, eller går det automatisk? Hva med bank og forsikringselskap og andre steder? Usikker på hva som går automatisk fra folkeregisteret og hvor jeg evt må melde fra selv. Usikker også på hvilken dato jeg skal sette som flytting, om det må være den datoen jeg overtar det nye huset? Anonymkode: 40a07...99d Neida, det må selvfølgelig ikke være datoen du overtar. Du melder flytting når du flytter inn i nytt hus Eierforhold er Ike viktig, de vil bare vite hvor du er å finne Bare fint å ha litt overlapp. Du melder flytting til folkeregisteret og til posten. https://www.posten.no/adressetjenester/adresseendring https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/i-norge/ Mange instanser henter bare inn din folkeregistrerte adresse og da går det automatisk, men om du har lagt inn adresse manuelt må du også inn og endre manuelt også. Anonymkode: 6142d...f87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #3 Del Skrevet 16. juni 2021 Du må melde flytteendring til Skatteetaten/Folkeregisteret og Posten. Bank, forsikringsselskap osv benytter som regel seg av den folkeregistrerte adressen og vil be deg bekrefte når de oppdager forandring i systemene. MEN hvis du er lur så tar du kontakt med alle instanser og melder fra manuelt selv. Da har du en sak hvis de begynner å sende fakturaer osv til feil adresse. Bompengeselskap, mobiltelefonregninger osv... Kjipt om det blir sendt feil! Posten kan videresende gratis for deg i to mnd tror jeg. Det er en kjekk tjeneste Jeg har pleid å melde flytting når jeg har flyttet sengen min Der jeg sover er der jeg vil ha post! Da pleier det å bli enklere. Lykke til! Anonymkode: 29061...85f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #4 Del Skrevet 16. juni 2021 Takker for svar fra dere begge. Jeg har to barn som bor folkeregistrert hos meg. Pappaen bor på en annen adresse. Holder det at jeg melder flytting på de også, eller må han også melde flytting for de? Anonymkode: 40a07...99d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #5 Del Skrevet 16. juni 2021 Du venter med å sette flyttedato til den dagen du vet du kan hente posten enkelt på ny addresse Du bør sjekke adresse på forsirking osv at alt er riktig etterhvert. Ikke alt oppdateres med folkeadressen. Er generelt lurt å ha e-faktura hos de fleste. Selv får jeg aldri en eneste regning i posten. Til og med når jeg bestiller rørlegger e.l., så får jeg en e-post Anonymkode: c73cd...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #6 Del Skrevet 16. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Takker for svar fra dere begge. Jeg har to barn som bor folkeregistrert hos meg. Pappaen bor på en annen adresse. Holder det at jeg melder flytting på de også, eller må han også melde flytting for de? Anonymkode: 40a07...99d Dersom de er registrert på deg vil du få opp alternativet at de kan registrere de samtidig som deg selv når du går inn på posten.no og flytting. Jeg registrerte både meg og min samboer da vi flyttet Anonymkode: c73cd...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #7 Del Skrevet 16. juni 2021 Tusen takk for svar fra dere alle😊 Da er det vel i første omgang mest viktig at jeg kontakter forsikringselskapet for å tegne boligforsikring på det nye huset + strøm abonnement, så kan jeg ta det andre når jeg flytter sengen min, eller er det andre steder jeg også bør gi beskjed med en gang? Kommunen for kommunale avgifter, men de henter vel opp automatisk fra eierskifte? Anonymkode: 40a07...99d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #8 Del Skrevet 16. juni 2021 Forsikring fra datoen du overtar (så har du på to hus i en måneds tid, sykt irriterende om noe går galt), så melder du flytting når du enkelt kan hente posten på det nye stedet. Strøm går automatisk til deg når du overtar, du må bare bytte strømleverandør om du ikke vil ha det som står i kontrakten. Kommunale avgifter avregnes, og du og kjøper/selger må nok avtale dere i mellom. lik var det i alle fall i fjor høst, men vi får kvartalvis regning, annerledes om det er månedlig Anonymkode: 9f9a1...6ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå