Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et, trodde jeg, moderne par, med barn. Jeg trodde forholdet skulle være et partnerskap men det har vist seg å være en ansvarlig voksen (meg) og 1 gratispassasjer (han). Jeg blir stadig sjokkert over hvor lite han føler han trenger å bidra praktisk og økonomisk. Hva er det som får menn som er født i moderne tid å oppføre seg så gammeldags?? Det er jo faen meg sjukt å tillate seg å leve så gammeldags og selvsentrert. Han er liksom en utdannet og oppegående mann. Spørs om vi varer så mye lenger med sånn atferd.... Men enn så lenge er jeg litt stuck pga små barn.

Anonymkode: 737b0...7b4

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare vurdere om du vil ta vare på ett eller to barn, og om det er verdt det.

Han var vel bortskjemt hos familien kanskje ?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Han er nok som meg? God oppdragelse men null ansvar hjemme under oppveksten, mor som ryddet etter og ordnet alt, kanskje? 

Anonymkode: 0316f...981

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tulling said:

Du får bare vurdere om du vil ta vare på ett eller to barn, og om det er verdt det.

Han var vel bortskjemt hos familien kanskje ?

Ja, det tror jeg han må ha vært. Det er ihvertfall tydelig at han ble ikke stilt mange krav til. Han stiller ikke mange krav til seg selv nå, ihvertfall. Jeg er lite materialistisk av meg, men litt ambisjoner må man ha når man har barn. Han ble arbeidsledig under korona og har overhodet ikke gjort noen innsats for å komme seg i jobb igjen. Livsnyter uten noen plikt eller ansvarsfølelse.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Han er nok som meg? God oppdragelse men null ansvar hjemme under oppveksten, mor som ryddet etter og ordnet alt, kanskje? 

Men, nå når du er voksen, tenker du fortsatt ikke at du må bidra? Jeg spør ikke for å anklage, men sliter med å forstå at voksne mennesker tillater seg å bidra minst mulig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men, nå når du er voksen, tenker du fortsatt ikke at du må bidra? Jeg spør ikke for å anklage, men sliter med å forstå at voksne mennesker tillater seg å bidra minst mulig. 

Det er det han er vant til tydeligvis. Hvis det ikke nytter å snakke med han om disse tingene, så er det opp til deg om dette er noe du orker i lengden.

Dere må snakke sammen, folk legger ikke om vaner uten videre, i hvert fall ikke når det er minste motstands vei, og ingen sier noe på det.

Ikke sikkert han har begrep på for mye tid og energi disse tingene tar.

Du kan jo si til han at hvis han vil ha 50' talls kone, så får han være 50'talls mann og kjøpe hus og bil og forsørge dere på en inntekt. (ikke at jeg antar at det er noe du vil, men det setter det kanskje litt i perspektiv)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Tulling said:

Det er det han er vant til tydeligvis. Hvis det ikke nytter å snakke med han om disse tingene, så er det opp til deg om dette er noe du orker i lengden.

Dere må snakke sammen, folk legger ikke om vaner uten videre, i hvert fall ikke når det er minste motstands vei, og ingen sier noe på det.

Ikke sikkert han har begrep på for mye tid og energi disse tingene tar.

Du kan jo si til han at hvis han vil ha 50' talls kone, så får han være 50'talls mann og kjøpe hus og bil og forsørge dere på en inntekt. (ikke at jeg antar at det er noe du vil, men det setter det kanskje litt i perspektiv)

Han har mista jobben og lever halvveis på meg... Han ønsker seg en 50-talls kone med 2021-inntekt.... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har mista jobben og lever halvveis på meg... Han ønsker seg en 50-talls kone med 2021-inntekt.... 

Du får sette hardt mot hardt da. Så lenge dere er gift er du ansvarlig for han. Har du kommunisert tydelig at det er uaktuelt at det fortsetter på denne måten ? Hvis han evt har andre problemer som gjør det vanskelig, må han ta tak i de.

Han har vel ikke middag på bordet heller når du kommer hjem.....

Så klart skal man hjelpe hverandre i tykt og tynt, men dette høres ikke rett ut. Svak/ingen innsats.

Uklart om du har tatt dette med han direkte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er en selvmotsigelse. 

Anonymkode: 399f9...70e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en selvmotsigelse. 

Ja, enig. Det er virkelig en motsigelse. Det må jo gi endel kjipe konsekvenser at man er såpass selvsentrert?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva er det som får menn som er født i moderne tid å oppføre seg så gammeldags?? Det er jo faen meg sjukt å tillate seg å leve så gammeldags og selvsentrert.

Altså, han hadde jo ikke kunnet gjøre det om det ikke var for at du var en naturlig motpart. Hadde ikke du vært ansvarlig voksen, så kunne ikke han vært gratispassasjer.

Vil man ha bort utøy må man fjerne livsgrunnlaget, så forsvinner det av seg selv. F.eks. vil man ha bort mugg så må man holde det tørt.

Det er lett å tenke at dette er bare den andre partens skyld. Men den andre parten hadde faktisk ikke oppført seg som de gjør, dersom ikke vi hadde tillatt det - på ett eller annet vis. Som den andre over her, som tror de har fått god oppdragelse, enda de ikke lærte ansvar.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, enig. Det er virkelig en motsigelse. Det må jo gi endel kjipe konsekvenser at man er såpass selvsentrert?

Nei, denne tråden er jo et eksempel på at mange får lov å fortsette sånn i voksen alder, uten at det får konsekvenser. Så menn går fra mødre som feier gulvet for de, og over til koner som feier gulvet for de - uten at de møter kjipe konsekvenser.

Så klarer de omsider å kaste fyren ut, men da finner han bare ny sånn dame.

Hvis man vil at det skal få kjipe konsekvenser, så må man stå for de kjipe konsekvensene selv. Man kan ikke overlate det til andre kvinner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hva med oss kvinner som ikke har lært å stå opp for oss selv, som lar oss behandle dårlig, inviterer gratispassasjerer inn i våre liv - har vi egentlig fått så god oppdragelse?

Burde vi ikke ha lært hvordan vi unngår å havne i slike klemmer, for at man skal kalle det god oppdragelse?

Dette blir mer på det filosofiske plan, for å snu litt på begrepet «god oppdragelse». God oppdragelse bør jo sikre at et barn ikke lar seg tråkke på. Ellers blir jo god oppdragelse kun en evfemisme for å være dørmatte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og hva med oss kvinner som ikke har lært å stå opp for oss selv, som lar oss behandle dårlig, inviterer gratispassasjerer inn i våre liv - har vi egentlig fått så god oppdragelse?

Burde vi ikke ha lært hvordan vi unngår å havne i slike klemmer, for at man skal kalle det god oppdragelse?

Dette blir mer på det filosofiske plan, for å snu litt på begrepet «god oppdragelse». God oppdragelse bør jo sikre at et barn ikke lar seg tråkke på. Ellers blir jo god oppdragelse kun en evfemisme for å være dørmatte. 

Ja, det er også noe å tenke på. For egen del vet jeg at jeg har tenkt før, med tidligere partnere, at jeg ikke kunne få bedre. At jeg liksom ikke skulle sette noen krav.... Ville aldri rådet datteren min til å ta så dårlige valg i menn!

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, det er også noe å tenke på. For egen del vet jeg at jeg har tenkt før, med tidligere partnere, at jeg ikke kunne få bedre. At jeg liksom ikke skulle sette noen krav.... Ville aldri rådet datteren min til å ta så dårlige valg i menn!

TS

Jeg kjenner meg igjen, altså, mener ikke å hevde at jeg har fasiten. Men jeg tror den finnes der ute. Selv har jeg valgt mann etter mann som starter bra, men som ender opp som det her, og så har jeg gått.

Per i dag tror jeg løsningen ligger mer i retning å lære å kreve i det daglige, fremfor å gi og gi og gi og til slutt gå. Men hvordan lærer man sånt?

Jeg har sett meg ut noen damer som virkelig fikser dette med likeverdighet, eventuelt at de går et skritt lengre og er dominante. Så bruker jeg disse som et slags ideal for hvordan jeg kan ta mer plass, kreve mer, på en smart måte.

Monica Geller i Friends er mitt nyeste idol. Før tenkte jeg på henne som bråkete og kjip, mens nå tenker jeg at hun er den eneste av damene i Friends, som virkelig fikser dette med å leve sammen. Hun er den minst dramatiske, det er aldri snakk om å bryte opp fordi han ikke vil gifte seg (Phoebe) eller gjøre det slutt tusen ganger og krangle (Rachel). I stedet klarer Monica å få seriens minst samlivs-egnede fyr til å bli en mann, bare ved små små triks. 

Det handler i grunn om en hel masse små ting som man kanskje ikke tenker så mye over, men som instinktivt viser de rundt at man finner seg ikke i tull. Og det virker for meg som om selv de mest surrete mannfolk ønsker å ha en dame de kan please. At de gjerne setter pris på henne, hvis hun bare vet å sette pris på seg selv.

Så mitt beste tips så langt er; Se Friends. Lær av Monica :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får flytte til asia da eller hente seg brud der. 

Anonymkode: e7343...140

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Generasjon 2000 barna er i dag 21 år. De ble oppvokst med curling foreldre og var prinser og prinsesser i rålekre barnerom. De ble kjørt i bhg som 9 mnd gamle babyer og plassert i en stol med skiven i hånda. Etter bhg ble det sfo fra 7-17. De ble hentet og kjørt, påkledt og med maten rett i hendene. De slapp unna å lære kle seg selv, smøre maten sin selv eller være med på husarbeid. Mødre i full jobb har vaskehjelp og de slipper unna rydding, vasking og evne til å bo. Mange unge i dag har ikke boevne. De roter, griser, er late og slepphendte. Dagens unge kvinner/menn vet ikke hvordan de koker ei potet. Lærere med skolekjøkken ser det selv. De kan ikke og vet ikke hvordan mat lages. Maten blir kjøpt i take away form. Og så rydder vaskehjelpen.

Hvordan tror dere menn og kvinner blir av dette fremover?? Jo, hjelpesløse og de offentlige må inn og HJELPE disse stakkars 2000 kull barna som fikk alt servert på gullfat. Flere og flere er deprimerte også....pga de gjør ingenting enn å bli dullet med! Dagens generasjon blir hjelpesløse og tafatte. De trenger spark i baken til å klare å ordne ting selv! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Generasjon 2000 barna er i dag 21 år. De ble oppvokst med curling foreldre og var prinser og prinsesser i rålekre barnerom. De ble kjørt i bhg som 9 mnd gamle babyer og plassert i en stol med skiven i hånda. Etter bhg ble det sfo fra 7-17.

Sfo er nprmalt.for barn fra 6-10 år. Hvis de går på sfo fra 10-17 år, er nok utviklinghemming et sentralt stikkord. Mens motsatt en 9 mnd baby som holder ei hel brødskive sjøl, har fantastiske evner. 

Anonymkode: 60ab1...302

Skrevet

Man må jo også si klart i fra. 

Nå har jeg, tilfeldig eller ikke, vært så heldig å velge med ryddige og ansvarlige partnere, men vi kommuniserer jo også åpent om hva vi forventer av hverandre. Alt fra vasking til betaling av regninger til barn. Man bør jo begynne med det tidlig i forholdet sånn at man ikke plutselig finner ut at man gjør alt selv. Personlig syntes jeg også det ga god pekepinn da vi var i datingfasen, å se hvor ordentlig han hadde det hos seg mens han bodde alene. Men igjen; vi snakker også sammen daglig om fordeling av arbeidsoppgaver, sånn at det ikke får bygd seg opp noe usagt irritasjon på det området. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er et, trodde jeg, moderne par, med barn. Jeg trodde forholdet skulle være et partnerskap men det har vist seg å være en ansvarlig voksen (meg) og 1 gratispassasjer (han). Jeg blir stadig sjokkert over hvor lite han føler han trenger å bidra praktisk og økonomisk. Hva er det som får menn som er født i moderne tid å oppføre seg så gammeldags?? Det er jo faen meg sjukt å tillate seg å leve så gammeldags og selvsentrert. Han er liksom en utdannet og oppegående mann. Spørs om vi varer så mye lenger med sånn atferd.... Men enn så lenge er jeg litt stuck pga små barn.

Gammeldags? Det er vel snarere tvert imot. Hadde han vært gammeldags hadde jo han vært nettopp den som sto for brorparten av det økonomiske bidraget, og også vært handy hjemme.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...