AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 hei:) jenta mi skal begynne i 3 klasse til høsten og vi vurderer å flytte henne over på steinerskolen på Hovseter hvor hun har blitt tilbudt skoleplass. jeg og sambo er veldig uenig med skolen hennes pedagogisk sett. hun har dysleksi og adhd og vi opplever at de tenker på situasjonen feil. de har en tanke om at hun er problemet og bør håndteres, og vi har blitt anbefalt at hun begynner på medisiner for adhd. vi er uenige i dette og mener at det er skolen som bør tilpasse seg, og se på hvordan de kan tilpasse skolen så hun får med seg mer. disse diskusjonene har pågått i 1,5 år nå og hun er langt bak klassen og vi og skolen kommer ikke til enighet. vi mistenker at steinerskolen sin pedagogikk og læringsmetoder kanskje ville fungert bedre for henne. tanker om dette og steinerskolen generelt? Anonymkode: b9c2f...30b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 Alt kan jo prøves om man er desperat nok tenker jeg. Men de jeg kjenner til som har hatt barn med utfordinger faglig har ikke vært fornøyd med steinerskolen, så de har byttet til ordinær skole igjen. Anonymkode: b5c21...bd5 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #3 Skrevet 16. juni 2021 Jeg kjenner flere som har byttet dit av samme grunn. Så har de byttet tilbake til offentlig skole etter et år eller to, fordi: det var langtifra noe bedre samarbeid der, og: de følte at barna gikk glipp av viktig kunnskap. To av dem jeg snakker om er nå på ungdomsskole, en er på videregående. Det går faktisk veldig fint med dem alle, både faglig og sosialt. De siste årene har vært i offentlig skole. De er altså mer fornøyd der enn med steiner. Anonymkode: 17df4...06c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #4 Skrevet 16. juni 2021 Vet du.. Vi har ei på 8 som skal opp i tredje nå.. Hun har hatt et kjipt, eller to kjipe skoleår pga elever i klassen som sliter med adhd o.l. Altså, det føles så jævlig ut at ens barn misstrives på skolen pga andre barn og deres spesielle behov som påvirker en hel klasse. Jeg håper at dere som foreldre engasjerer dere i barnet deres, mer enn det som er normalt med tanke på at det har diagnoser. Og ikke at dere forventer at læreren, som er der for 20 barn skal ha nødt til å bruke enorme resurser for deres. Dere selv må jo trø til der. Jeg som mor er så lei av at er det ikke den ene utagerende ungen i klassen som sa stygge ting den dagen så er det en av de andre. At en hel klasse må gå ut av klasserommet pga læreren ikke kan fysisk ta fra den ene eleven saksa han løper rundt i klasserommet med. Jeg er også lei av det å oppleve det at disse foreldrene ikke prater med barna sine, gir konsekvenser og ikke minst forteller hvilke forventninger drm har til ungene sine ang adferd. Altså, bølleringer jentungen med mob sin, så ta den i fra henne! Altså, jeg skjønner at det ikke er lett men det er hjerterått at enkelte skal få ødelegge så innmari mye for så mange andre. Min erfaring er at ett barn med adhd er ikke et dumt barn, tvert i mot. Det styres av impulsene og glemmer derfor lett reglene, men er man konsekvent og lærer barnet hvilke forventninger omverden har til en og hvorfor det er slik så er det kun en liten påminnelse som skal til for å stagge impulsene.. Ja, det er slitsomt fordi man må alltid være på hugget, men det er verdt det i lengden. For ellers er det stor sjangs for at barnet vil Skeie ut når det blir eldre. Anonymkode: 5ac5f...ca0 13
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet du.. Vi har ei på 8 som skal opp i tredje nå.. Hun har hatt et kjipt, eller to kjipe skoleår pga elever i klassen som sliter med adhd o.l. Altså, det føles så jævlig ut at ens barn misstrives på skolen pga andre barn og deres spesielle behov som påvirker en hel klasse. Jeg håper at dere som foreldre engasjerer dere i barnet deres, mer enn det som er normalt med tanke på at det har diagnoser. Og ikke at dere forventer at læreren, som er der for 20 barn skal ha nødt til å bruke enorme resurser for deres. Dere selv må jo trø til der. Jeg som mor er så lei av at er det ikke den ene utagerende ungen i klassen som sa stygge ting den dagen så er det en av de andre. At en hel klasse må gå ut av klasserommet pga læreren ikke kan fysisk ta fra den ene eleven saksa han løper rundt i klasserommet med. Jeg er også lei av det å oppleve det at disse foreldrene ikke prater med barna sine, gir konsekvenser og ikke minst forteller hvilke forventninger drm har til ungene sine ang adferd. Altså, bølleringer jentungen med mob sin, så ta den i fra henne! Altså, jeg skjønner at det ikke er lett men det er hjerterått at enkelte skal få ødelegge så innmari mye for så mange andre. Min erfaring er at ett barn med adhd er ikke et dumt barn, tvert i mot. Det styres av impulsene og glemmer derfor lett reglene, men er man konsekvent og lærer barnet hvilke forventninger omverden har til en og hvorfor det er slik så er det kun en liten påminnelse som skal til for å stagge impulsene.. Ja, det er slitsomt fordi man må alltid være på hugget, men det er verdt det i lengden. For ellers er det stor sjangs for at barnet vil Skeie ut når det blir eldre. Anonymkode: 5ac5f...ca0 hei:) ja jeg kan skjønne godt at du opplever det som irriterende. og de eksemplene du ga på oppførsel er selvfølgelig helt uakseptable, men det gjelder ikke vår jente. hun utagerer ikke, sier ikke slemme ting, vi snakker mye med henne og er konsekvent i forhold til oppførsel. problemet ligger mer i at hun ikke er i stand til å sitte stille og at hun ikke kan konsentrere seg på ting som ikke interesserer henne, i tillegg til at hun ikke kan lese, og dermed føler seg dum på skolen. jeg forstår at dette kanskje distraherer klassen, men jeg har et par ting å si om det. det første er at det ikke er hennes feil, hun kan ikke noe for det! og å si at hun gjør det med vilje tror jeg ikke er rettferdig. det andre er at jeg bryr meg om mitt barn og hva som er i hennes beste interesser, ikke klassen og læreren. andre foreldre og lærere snakker så mye om dette at det virker som om alle deres "løsninger" går på bekostning av mitt barn (medisinere for adhd, bytte klasse/skole, redusert tid på skolen), som jeg selvsagt er i mot. min jobb er å snakke for henne og hennes beste interesse, siden ingen andre tenker dette virker det som. og jo, jeg forventer at læreren bruker mer ressurser på henne. hun er jo et barn som trenger mer resurser for å lære, og når hun er på skolen er dette skolen sitt ansvar. det er læreren sin jobb å se alle elever. hva er din løsning da? når hun er på skolen hele dagen, skal vi bare tillate henne å sitte på skolebenken fem timer hver dag, uten å lære noe. bare sitte der i tortur og prøve å holde bena i ro mens hun føler seg dum. også skal vi ikke stille læreren til ansvar? skolen burde tilpasse seg elevene, ikke motsatt. Anonymkode: b9c2f...30b 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #6 Skrevet 16. juni 2021 Hva sier BUP om medisiner? Anonymkode: bd966...5ff 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #7 Skrevet 16. juni 2021 Får ikke barn som datteren din egen assistent, som fotfølger til ungen oppfører seg bra? Anonymkode: e7a5c...d78 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #8 Skrevet 16. juni 2021 Barn med utfordringer klarer seg sjeldent godt på Steinerskole... Anonymkode: e7a5c...d78 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 Steinerskolen kan være bra for barn som er litt annerledes. Annerledes på den riktige måten, vel å merke. De jeg har hørt om som har prøvd pga mobbing eller adhd er ikke så fornøyde. Anonymkode: ee625...61b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #10 Skrevet 16. juni 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: hei:) ja jeg kan skjønne godt at du opplever det som irriterende. og de eksemplene du ga på oppførsel er selvfølgelig helt uakseptable, men det gjelder ikke vår jente. hun utagerer ikke, sier ikke slemme ting, vi snakker mye med henne og er konsekvent i forhold til oppførsel. problemet ligger mer i at hun ikke er i stand til å sitte stille og at hun ikke kan konsentrere seg på ting som ikke interesserer henne, i tillegg til at hun ikke kan lese, og dermed føler seg dum på skolen. jeg forstår at dette kanskje distraherer klassen, men jeg har et par ting å si om det. det første er at det ikke er hennes feil, hun kan ikke noe for det! og å si at hun gjør det med vilje tror jeg ikke er rettferdig. det andre er at jeg bryr meg om mitt barn og hva som er i hennes beste interesser, ikke klassen og læreren. andre foreldre og lærere snakker så mye om dette at det virker som om alle deres "løsninger" går på bekostning av mitt barn (medisinere for adhd, bytte klasse/skole, redusert tid på skolen), som jeg selvsagt er i mot. min jobb er å snakke for henne og hennes beste interesse, siden ingen andre tenker dette virker det som. og jo, jeg forventer at læreren bruker mer ressurser på henne. hun er jo et barn som trenger mer resurser for å lære, og når hun er på skolen er dette skolen sitt ansvar. det er læreren sin jobb å se alle elever. hva er din løsning da? når hun er på skolen hele dagen, skal vi bare tillate henne å sitte på skolebenken fem timer hver dag, uten å lære noe. bare sitte der i tortur og prøve å holde bena i ro mens hun føler seg dum. også skal vi ikke stille læreren til ansvar? skolen burde tilpasse seg elevene, ikke motsatt. Anonymkode: b9c2f...30b Hei. Jeg antar din datter har en egen IOP med vedtak om timer for spesialundervisning med pedagog og/eller assistent? Her er rettighetene deres nedfelt og skolens ansvar synliggjort. Tid utover dette er urimelig å kreve da alle lærere har ansvar for den faglige utviklingen til mange barn. Om skolen følger opp IOP med spesialtilpasset undervisning og dere allikevel ikke er fornøyd er det kanskje lurt å drøfte medisinering med bup. De vil jo kunne råde dere til hva dere bør gjøre med tanke på dette. Vennlig hilsen lærer. Anonymkode: 96e7d...93f 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #11 Skrevet 16. juni 2021 Vet du, selv om barnet ditt er snilt og ikke gjør andre vondt, så er faktisk hun problemet. Som en annen skriver, så er det helt feil at en lærer med 20 andre elever skal sette deres barn først. Angående medisiner så vil jo dette gjøre hennes hverdag bedre, så her er dere egoistiske. «Hun kan ikke for de tingene hun gjør galt». Datteren din er 8 år, og må lære seg impulskontroll. Dette kan læres selv om barn har adhd. Ut i fra innlegget ditt opplever jeg at du motarbeider både din egen datter, og skolen hun går på. Begynn der. hilsen dame med adhd. Anonymkode: 14f41...3e3 13
Elskerkcinneforum Skrevet 16. juni 2021 #12 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Får ikke barn som datteren din egen assistent, som fotfølger til ungen oppfører seg bra? Anonymkode: e7a5c...d78 nei, fordi oppførsel er ikke et problem:) hun har bare veldig lite læringsutbytte
Elskerkcinneforum Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg antar din datter har en egen IOP med vedtak om timer for spesialundervisning med pedagog og/eller assistent? Her er rettighetene deres nedfelt og skolens ansvar synliggjort. Tid utover dette er urimelig å kreve da alle lærere har ansvar for den faglige utviklingen til mange barn. Om skolen følger opp IOP med spesialtilpasset undervisning og dere allikevel ikke er fornøyd er det kanskje lurt å drøfte medisinering med bup. De vil jo kunne råde dere til hva dere bør gjøre med tanke på dette. Vennlig hilsen lærer. Anonymkode: 96e7d...93f hei jeg kan forstår at lærere opplever det slik, men jeg er rett og slett uenig. "normalen" i skolen snevres inn mer og mer, og dette bør ikke ha plass systematisk eller juridisk i skolen. det starter med adhd og dysleksi, og ender med nivådelt undervisning som nå pågår på flere skoler i Oslo. skolen og klasserommene bør gå langt for å gjøre klasserommet til et sted der alle er godtatt og akseptert. å sende barna som ikke passer inn i hvordan skolen har bestemt at de skal være, og så kaller dem problembarn, ut av klassen er ikke rettferdig. hva skal hun gjøre da? ha alle timer med spesialpedagog? vi sender henne på skolen for sosialisering og felleskap også, ikke bare kunnskap. medisinering er ikke et alternativ. jeg ofter ikke mitt eget barn sin normale hjerneutvikling for "klassens beste". 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #14 Skrevet 16. juni 2021 Vil bare si at jeg støtter deg 100 prosent. Barn skal ikke proppes full av amfetamin med mindre det er absolutt siste løsning. Anonymkode: cde01...5c0 3
Elskerkcinneforum Skrevet 16. juni 2021 #15 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vet du, selv om barnet ditt er snilt og ikke gjør andre vondt, så er faktisk hun problemet. Som en annen skriver, så er det helt feil at en lærer med 20 andre elever skal sette deres barn først. Angående medisiner så vil jo dette gjøre hennes hverdag bedre, så her er dere egoistiske. «Hun kan ikke for de tingene hun gjør galt». Datteren din er 8 år, og må lære seg impulskontroll. Dette kan læres selv om barn har adhd. Ut i fra innlegget ditt opplever jeg at du motarbeider både din egen datter, og skolen hun går på. Begynn der. hilsen dame med adhd. Anonymkode: 14f41...3e3 hei:) her synes jeg at du skriver som om du kjenner henne eller vår situasjon. det gjør du ikke. jeg kan starte med å utdype mitt på det med medisiner. leger og lærere vil hevde at dette vil gjøre hverdagens hennes bedre. dette vet de ingenting om. de hevder at disse medisinene påvirker "denne spesifikt delen av hjernen". det er rett og slett løgn. jeg jobber som Psykologspesialist, i tillegg til at det er god vitenskapelig forståelse for at slike medisiner påvirker hjernen globalt, ikke spesifikt. vi referer til det som bivirkninger når barn på adhd medisin blir deprimerte (fordi medisiner forstyrrer normal dopamin produksjon). du skriver at du er en dame med adhd, vet du ikke da hvor sterke de medisinene er? er det ikke barnets valg når hun blir eldre om hun vil begynne på noe slikt? dette høres kanskje ut som en spissformulering, men jeg vil si at forskere vet mye om hva de medisinene gjør med en voksen hjerne. men de vet ingenting om hva det gjør med hjerner i utvikling. det er ikke blitt gjort nok forsking. på det du skriver om at "hun kan ikke noe for det hun gjør galt" ville jeg endret setningen til "hun kan ikke noe for at det hun gjør er galt". og ja det tror jeg. hun kan ikke noe for konsentrasjonsvanskene sine, hyperaktviteten eller mangel på impulskontroll (som er noe vi jobber med hver dag, men det er en prosess, ikke bare noe en bestemmer seg for, dessverre). dette er hennes naturlige væremåte, og den vil hun måtte endre for å passe inn i skolen og samfunnet. men medisiner er ikke svaret. man må respektere prosessen.det er ikke hennes feil at hennes naturlige væremåte er sett på som "gal" i vårt samfunn. 3
Elskerkcinneforum Skrevet 16. juni 2021 #16 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva sier BUP om medisiner? Anonymkode: bd966...5ff har ikke snakket med dem, vi er ikke interessert i medisiner. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #17 Skrevet 16. juni 2021 Elskerkcinneforum skrev (10 minutter siden): hei:) her synes jeg at du skriver som om du kjenner henne eller vår situasjon. det gjør du ikke. jeg kan starte med å utdype mitt på det med medisiner. leger og lærere vil hevde at dette vil gjøre hverdagens hennes bedre. dette vet de ingenting om. de hevder at disse medisinene påvirker "denne spesifikt delen av hjernen". det er rett og slett løgn. jeg jobber som Psykologspesialist, i tillegg til at det er god vitenskapelig forståelse for at slike medisiner påvirker hjernen globalt, ikke spesifikt. vi referer til det som bivirkninger når barn på adhd medisin blir deprimerte (fordi medisiner forstyrrer normal dopamin produksjon). du skriver at du er en dame med adhd, vet du ikke da hvor sterke de medisinene er? er det ikke barnets valg når hun blir eldre om hun vil begynne på noe slikt? dette høres kanskje ut som en spissformulering, men jeg vil si at forskere vet mye om hva de medisinene gjør med en voksen hjerne. men de vet ingenting om hva det gjør med hjerner i utvikling. det er ikke blitt gjort nok forsking. på det du skriver om at "hun kan ikke noe for det hun gjør galt" ville jeg endret setningen til "hun kan ikke noe for at det hun gjør er galt". og ja det tror jeg. hun kan ikke noe for konsentrasjonsvanskene sine, hyperaktviteten eller mangel på impulskontroll (som er noe vi jobber med hver dag, men det er en prosess, ikke bare noe en bestemmer seg for, dessverre). dette er hennes naturlige væremåte, og den vil hun måtte endre for å passe inn i skolen og samfunnet. men medisiner er ikke svaret. man må respektere prosessen.det er ikke hennes feil at hennes naturlige væremåte er sett på som "gal" i vårt samfunn. jeg må beklage tonen min i dette innlegget. var ikke meningen å være å agressiv. jeg kjenner bare et behov for å forsvare henne og begynner å bli rimelig lei av at hun beskrives som "problembarn". barn får med seg ting og det går inn på hennes selvfølelse. Anonymkode: b9c2f...30b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #18 Skrevet 16. juni 2021 Elskerkcinneforum skrev (9 minutter siden): hei:) her synes jeg at du skriver som om du kjenner henne eller vår situasjon. det gjør du ikke. jeg kan starte med å utdype mitt på det med medisiner. leger og lærere vil hevde at dette vil gjøre hverdagens hennes bedre. dette vet de ingenting om. de hevder at disse medisinene påvirker "denne spesifikt delen av hjernen". det er rett og slett løgn. jeg jobber som Psykologspesialist, i tillegg til at det er god vitenskapelig forståelse for at slike medisiner påvirker hjernen globalt, ikke spesifikt. vi referer til det som bivirkninger når barn på adhd medisin blir deprimerte (fordi medisiner forstyrrer normal dopamin produksjon). du skriver at du er en dame med adhd, vet du ikke da hvor sterke de medisinene er? er det ikke barnets valg når hun blir eldre om hun vil begynne på noe slikt? dette høres kanskje ut som en spissformulering, men jeg vil si at forskere vet mye om hva de medisinene gjør med en voksen hjerne. men de vet ingenting om hva det gjør med hjerner i utvikling. det er ikke blitt gjort nok forsking. på det du skriver om at "hun kan ikke noe for det hun gjør galt" ville jeg endret setningen til "hun kan ikke noe for at det hun gjør er galt". og ja det tror jeg. hun kan ikke noe for konsentrasjonsvanskene sine, hyperaktviteten eller mangel på impulskontroll (som er noe vi jobber med hver dag, men det er en prosess, ikke bare noe en bestemmer seg for, dessverre). dette er hennes naturlige væremåte, og den vil hun måtte endre for å passe inn i skolen og samfunnet. men medisiner er ikke svaret. man må respektere prosessen.det er ikke hennes feil at hennes naturlige væremåte er sett på som "gal" i vårt samfunn. Så dårlig som du skriver nekter jeg å tro du jobber som psykologspesialist, du klarer ikke starte setninger med stor bokstav en gang. Psykologer kan for øvrig ingen ting om medisiner, det er en grunn til at pasienter som trenger medisiner må ha kontakt med fastlege/psykiater. Det som er trist er at dere foreldre nekter barnet deres muligheten for medisinering som kan hjelpe henne å få en bedre hverdag, f.eks få ro nok til å lære seg å lese så hun kan henge med på skolen og i hverdagen. Hvis hun er ferdig med 2.klasse og ikke kan lese er hun allerede på god vei til å falle utenfor, det vil ikke hjelpe henne å flytte over til Steinerskole. En annen ting er at hun risikerer både mobbing og utestengelse blandt de andre elevene når hennes oppførsel skaper trøbbel for dem, og den opplevelsen er nok mye verre for en hjerne i utvikling enn kanskje å få bivirkning av medisiner. Som en annen skriver her skal læreren faktisk ta ansvar for at alle i en hel klasse får hjelp, da må dere foreldre gjøre deres del, og vil dere ikke forsøke medisiner så betyr det at dere må gjøre mer på hjemmebane. Anonymkode: 127d2...82d 13
baldrian Skrevet 16. juni 2021 #19 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Steinerskolen kan være bra for barn som er litt annerledes. Annerledes på den riktige måten, vel å merke. Nettopp. Steinerskolen (men det er store variasjoner mellom dem) kan være minst like rigide som den offentlige skolen mht. å kreve det samme av alle elevene og være lite fleksible når det gjelder f.eks. ferdigheter i forming / håndarbeid. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #20 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så dårlig som du skriver nekter jeg å tro du jobber som psykologspesialist, du klarer ikke starte setninger med stor bokstav en gang. Psykologer kan for øvrig ingen ting om medisiner, det er en grunn til at pasienter som trenger medisiner må ha kontakt med fastlege/psykiater. Det som er trist er at dere foreldre nekter barnet deres muligheten for medisinering som kan hjelpe henne å få en bedre hverdag, f.eks få ro nok til å lære seg å lese så hun kan henge med på skolen og i hverdagen. Hvis hun er ferdig med 2.klasse og ikke kan lese er hun allerede på god vei til å falle utenfor, det vil ikke hjelpe henne å flytte over til Steinerskole. En annen ting er at hun risikerer både mobbing og utestengelse blandt de andre elevene når hennes oppførsel skaper trøbbel for dem, og den opplevelsen er nok mye verre for en hjerne i utvikling enn kanskje å få bivirkning av medisiner. Som en annen skriver her skal læreren faktisk ta ansvar for at alle i en hel klasse får hjelp, da må dere foreldre gjøre deres del, og vil dere ikke forsøke medisiner så betyr det at dere må gjøre mer på hjemmebane. Anonymkode: 127d2...82d heihei:) Jeg vil starte med å si at jeg er en psykologspesialist. At jeg skriver dårlig er også sant, datteren min har arvet dysleksien fra meg, i hvertfall til en viss grad. Jeg ønsker gjerne å ta denne diskusjonen tilbake til det med steinerskolen. kan du utdype litt på dette? på steinerskolen lærer jo elevene å lese i andre klasse, som ville gjort at hun bare er ett år bakpå. I tillegg er hun ikke helt fjern. hun kan bokstavene, men har vansker for å sette dem sammen til setninger. Hva er dine tanker om steinerskolen? Anonymkode: b9c2f...30b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå