AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 Hei, For en mnd siden flyttet ex ut av felles boligen (jeg eier den helt selv, men blir fellesboligen da vi ikke har prenup) også har han meldt flytting på posten og folkeregisteret. Har ringt og ringt til Skatteetaten/folkeregisteret om adresse endringen han har blir gjennomført, men hver gang så sier de den er under behandling. Idag snakket jeg men en nedlatende, små frekk og utålmodig mann på tlf fra folkeregisteret. Som jeg ‘’forsto’’ det så sa han at endringen av adresse har blitt avslått fordi vi er fortsatt gift? Okayyyy, så selv om man har flyttet ut fra hverandre så bor man i samme adresse men kan få posten sin tilsendt til der man bor?! Jeg har søkt om separasjon men den er også under behandling. Mannen på tlf sa at de ikke kan gjøre endringen uten seperasjonbevillingen foreligger. jeg synes dette var merkelig, har noen fått set svaret? Eller jeg viste ikke det var sånn. Anonymkode: b1b97...b1d
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei, For en mnd siden flyttet ex ut av felles boligen (jeg eier den helt selv, men blir fellesboligen da vi ikke har prenup) også har han meldt flytting på posten og folkeregisteret. Har ringt og ringt til Skatteetaten/folkeregisteret om adresse endringen han har blir gjennomført, men hver gang så sier de den er under behandling. Idag snakket jeg men en nedlatende, små frekk og utålmodig mann på tlf fra folkeregisteret. Som jeg ‘’forsto’’ det så sa han at endringen av adresse har blitt avslått fordi vi er fortsatt gift? Okayyyy, så selv om man har flyttet ut fra hverandre så bor man i samme adresse men kan få posten sin tilsendt til der man bor?! Jeg har søkt om separasjon men den er også under behandling. Mannen på tlf sa at de ikke kan gjøre endringen uten seperasjonbevillingen foreligger. jeg synes dette var merkelig, har noen fått set svaret? Eller jeg viste ikke det var sånn. Anonymkode: b1b97...b1d Hæ? Man har da lov å endre adresse om man forsatt er gift🙈😅 Men vet at inntil hans nye adresse er registrert er det vanskelig å påvise at dere er separert mht når dere offisielt er separert og når skilsmissen kan gå igjennom. Men du sier du eier. Da er det ikke felleseie. Felleseie betyr imidlertid ikke at ektefellene eier tingen sammen, men er et begrep som gjelder formuesordningen mellom ektefeller. Den som eide tingen da ekteskapet ble inngått, eller anskaffet tingen under ekteskapet, er som regel eier av tingen. Ekteskap gir altså ikke en ektefelle eiendomsrett til det den andre eier. Dersom mannen eier en bil når han gifter seg, blir ikke kona eier av denne når de blir gift. Felleseie gir heller ikke en ektefelles kreditor rett til å ta utlegg i ting som den andre ektefellen eier. Konas kreditorer kan altså ikke ta pant i mannens bil. Det er først ved en skilsmisse eller ved død at felleseiet får betydning. Les mer om dette under punktet om deling av formuen etter ekteskapslovens regler. Endret 16. juni 2021 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #3 Skrevet 16. juni 2021 Bor du i Norge? Eide du huset selv før dere giftet dere eller kan du vise i banken at du har betalt alt på boligen så kan ikke din mann kreve så mye. Skjevdeling er noe som blir brukt ved at den som har betalt inn mest av penger i boligen får mest til seg selv. Har du arvet eller brukt oppsparte penger på boligen skal du ha alle desse pengen før eventuelt resten av positiv kapital blir delt på 2. Anonymkode: da403...047
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå