Gå til innhold

Ha familie sovende på stua i flere uker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søskene mine pleier å komme på besøk  2-3 ganger i året. De bor mange mil unna, og sover da i stua hos oss, da de ikke har råd til å sjekke inn på hotell e.l. Problemet er bare at både jeg og samboer blir sliten av å ha flere folk så tett på oss såpass lenge (de blir gjerne 1-2 uker når de først kommer). Vi har også et barn på 3 år.

Den ene søsteren min har også fått seg type, så er alle her samtidig, er de tre stykker. I sommer kommer derimot den yngste søsteren min senere på sommeren, og den andre + typen tidligere på sommeren, slik at de (heldigvis) ikke blir mer enn to stk her samtidig. Mamma kan jeg liksom be sjekke inn på hotell eller noe, mens søskene mine, der den største er student og den yngste går på ungdomsskolen, har ikke penger til dette. 

Misforstå meg rett, jeg vil selvfølgelig tilbringe tid med søskene mine, og setter pris på at de kommer på besøk, men det blir bare veldig mye noen ganger. Jeg er en veldig introvert person, som tappes for energi av å være med mennesker hele tiden. I tillegg sliter jeg med depresjoner. Søskene mine er heller ikke flinke til å hjelpe til når de er her, så jeg føler ikke jeg gjør annet enn å rydde og ordne hele tiden. Men jeg har heller ikke hjerte til å si at de ikke kan bo her, for hvordan skal vi da få møttes…

Hva ville dere gjort om dere var i min situasjon? Er jeg kjip som føler det sånn her?

Anonymkode: 2a93b...d12

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åhhh hell nooo

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg skjønner ikke helt. Den yngste søsteren din går på ungdomsskolen, det er jo logisk at hun ikke har råd til hotell, men er ikke hun egentlig moren din sitt ansvar? 

Anonymkode: df74f...b7c

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke helt. Den yngste søsteren din går på ungdomsskolen, det er jo logisk at hun ikke har råd til hotell, men er ikke hun egentlig moren din sitt ansvar? 

Men mamma har ikke råd til å betale flere tusen i overnatting. Mamma er her sjeldent selv, og er hun her, er det for kort tid av gangen. Lettere å forvente at søskene mine kan sove her (som har vært hos oss hver sommer siden jeg flyttet hjemmefra for 5 år siden), enn hun og nye typen. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men mamma har ikke råd til å betale flere tusen i overnatting. Mamma er her sjeldent selv, og er hun her, er det for kort tid av gangen. Lettere å forvente at søskene mine kan sove her (som har vært hos oss hver sommer siden jeg flyttet hjemmefra for 5 år siden), enn hun og nye typen. 

Ts

Bor du i en leilighet eller hus? Er der bare et soverom der?

Kn du slå opp telt i hagen eller veranda?

Kan du låne en campingvogn og ha bak huset? 

Anonymkode: 3eb0c...a21

• Liker 3
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det er vanlig å bli sliten av folk i huset, uansett hvor glad man er i dem.  Jeg har en voksen datter langt borte, og bestiller alltid hotell om jeg reiser et par dager for å besøke.  Hun har sikkert en sofa, men likevel.

AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (4 minutter siden):

Det er vanlig å bli sliten av folk i huset, uansett hvor glad man er i dem.  Jeg har en voksen datter langt borte, og bestiller alltid hotell om jeg reiser et par dager for å besøke.  Hun har sikkert en sofa, men likevel.

Hvis man har mulighet til det er det jo greit, men ikke alle har råd til det. 

Blir selvsagt trangt om man ikke har så mange rom og må ligge på stua eller gangen.

Skrevet

Ville spurt de om de kunne ta en oppgave eller to her og der. "Kan ikke du gjøre x mens jeg gjør y" type ting. Tenker det er litt forskjell på å være vertskap for en kveld eller to, sammenlignet med å ha folk boende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dra på gjenvisitt like mye så ordner det seg etterhvert.

Anonymkode: 158ad...91e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier bare: Airbnb.

Finn et hus i nærheten, be dem leie det. Når de er så mange som spleiser, blir det sikkert ikke så mye på hver. Vil tro at de også synes det er OK med litt større plass, slippe å sove på stua,  når de skal være så lenge.

Anonymkode: fe40d...4fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Jeg forstår. Men da har de jo egentlig ikke råd 😊 si at du er litt sliten om dagen, så det passer ikke med besøk nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke sove på rom med treåringen? Må hun på ungdomsskolen sove på stua?

Anonymkode: 628f2...e83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har besøk 3-4 uker i strekk hvert år 😬

Er jo slitsomt, men det er familie 🤷🏼‍♀️
jeg hadde bare latt de komme, men droppet særlig bevertning. Hadde tatt 3åringen inn i vår seng, og lånt ut soverommet der. 

Anonymkode: a51af...3f1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bor du i en leilighet eller hus? Er der bare et soverom der?

Kn du slå opp telt i hagen eller veranda?

Kan du låne en campingvogn og ha bak huset? 

Bor i blokk. Ikke hage, stor nok veranda eller ekstra soverom. Har bare to soverom, det ene må sønnen vår ha, da vi ikke har plass til senga hans inne hos oss, og han ikke sover i samme seng som oss (har prøvd, funker ikke, han er for vant til å ligge alene på eget rom).

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dra på gjenvisitt like mye så ordner det seg etterhvert.

Anonymkode: 158ad...91e

Hehe, det orker jeg ikke, da søsteren min bor enda trangere.. 😅

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke sove på rom med treåringen? Må hun på ungdomsskolen sove på stua?

Anonymkode: 628f2...e83

Rommene her er små, så er ikke store plassen til ekstra madrass inne på rommene. Og barnet vårt er alt for vant til å sove alene. Våkner lett om noen kommer inn på rommet når han har sovnet, og våkner han først da, sovner han ikke igjen med en person liggende på madrass rett nedenfor senga hans. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg ikke orket familie eller ikke familie. Her har vi overnattingsgjester på den måten i 2-3 dager av gangen. Er helt utslitt hver gang. 

Anonymkode: 0841b...730

AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid lov å si nei :) Hvis 2 uker er alt for mye, så si at en uke holder. Og at dere trenger litt ro iblant, så det er greit om dere har en rolig kveld eller at dere trekker dere tilbake på soverommet. Gjester trenger ikke å underholdes hele tiden, hadde jeg måtte gjøre det hadde jeg blitt sprø.

Søsknene dine kan du be om å rydde og hjelpe til, hvis ikke kan de ikke overnatte. Enkelt og greit.

Når jeg får besøk en helg eller lengre, så gjør jeg det alltid klart at jeg er introvert og trenger litt stilletid, og at jeg trekker meg tilbake om jeg har behov. At de er velkomne til å bruke huset, men respekter litt stilletid iblant, hjelp til å rydde, og underholde seg selv litt. 

Anonymkode: 3e9de...751

AnonymBruker
Skrevet

Vi har besøk 3-4 uker i strekk hvert år 😬

Er jo slitsomt, men det er familie 🤷🏼‍♀️
jeg hadde bare latt de komme, men droppet særlig bevertning. Hadde tatt 3åringen inn i vår seng, og lånt ut soverommet der. 

Anonymkode: a51af...3f1

Men dere har kanskje større plass og kanskje? 😜 vi bor i en 55 kvm leilighet. 3-åringene sover dessverre ikke med oss. Tuller og herjer bare i senga der, og sover alt for lett til å skulle sove med oss, når han har sovet alene siden han var 6 mnd. Han er ikke så fleksibel på hvor han sover. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg veldig godt! Hvis det er en trøst då blir det bedre når/hvis dere får bedre plass en gang. 

hvis jeg leser deg riktig ønsker du jo å tilbringe tid med søsknene dine, så er jo et dilemma. Selv synes jeg det hadde blitt helt feil å be en i ungdomsskolealder ta inn på hotell alene, helt uavhengig av økonomi. 

jeg ser noen foreslå Airbnb. Bor du et sted det kunne vært aktuelt når hun som er student er på besøk m typen, eller når alle tre er der? F.eks si at det blir slitsomt å være så tett på så lenge, men at du har veldig lyst å tilbringe tid med dem, så kanskje de kan bo hos dere noen dager også spleiser dere på en Airbnb-leilighet resten hvis du har en økonomi som tillater det? Jeg mener ikke at det er ditt ansvar å betale for deres overnatting, så dkjønner at dette kan være helt uaktuelt. 

ellers tenker jeg at dere ikke trenger å være hotell. Sett dem i sving. De klarer å hjelpe til med litt matlaging, rydde bort tingene sine etter natta, kanskje ta med seg treåringen til en lekeplass slik at dere får leiligheten for dere selv litt midt på dagen?

Anonymkode: b24bc...36f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...