AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 Er reiseforsikringen som følger med kredittkortet like bra som vanlige reiseforsikringer? Jeg vil nødig reise i den tro at jeg er dekket, men så viser det seg at det er et unntak på side 644 med liten skrift og tung juridisk formulering jeg ikke forstod korrekt. Anonymkode: 752c4...82d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 Jeg fikk tilbake alle penger fra Mastercard når en flyreise ble innstilt og flyselskapet brukte ekstremt lang tid på å betale tilbake pengene jeg hadde rett på. De svarte dårlig på henvendelser, og jeg fikk en følelse av at de gamblet på at jeg var en dun backpacker som ga opp. Men jeg var ikke verken dum eller backpacker og hadde betalt med Mastercard. De tok saken de og løste den trolig på en to tre ved å true med at de ikke lenger fikk ha betalingsløsninger for Mastercard 🥳 Anonymkode: f306a...90a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 For meg er det uaktuelt å ikke ha helårs reiseforsikring. Du må som regel betale minst halvparten av reisen med kortet. Fort gjort å glemme seg. F.eks man har kjøpt en billigbillett til utlandet til kr. 1 000,- og så tar man feil kort når man skal betale hotellet på kr. 1 500,-. På vei ut av hotellet blir man påkjørt av en sparkesykkel og havner på sykehus. Da er man i mange tilfelle uforsikret. Anonymkode: 4d435...2cc 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk tilbake alle penger fra Mastercard når en flyreise ble innstilt og flyselskapet brukte ekstremt lang tid på å betale tilbake pengene jeg hadde rett på. De svarte dårlig på henvendelser, og jeg fikk en følelse av at de gamblet på at jeg var en dun backpacker som ga opp. Men jeg var ikke verken dum eller backpacker og hadde betalt med Mastercard. De tok saken de og løste den trolig på en to tre ved å true med at de ikke lenger fikk ha betalingsløsninger for Mastercard 🥳 Anonymkode: f306a...90a Retten til å få refundert penger for en vare som ikke har blitt levert har ikke noe med reiseforsikringen å gjøre. Anonymkode: 760db...6ab
newman01 Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Er reiseforsikringen som følger med kredittkortet like bra som vanlige reiseforsikringer? Jeg vil nødig reise i den tro at jeg er dekket, men så viser det seg at det er et unntak på side 644 med liten skrift og tung juridisk formulering jeg ikke forstod korrekt. Anonymkode: 752c4...82d Reiseforsikringen i kredittkort fungerer stort sett bra når alle vilkår er oppfylt. Ulempen er at det er i mange tilfeller litt vanskelig å definere. Hva er reisekostnader, og hvordan regnes de 50% (som ofte er et krav). Om du bestiller en flytur til Krakow for 399kr på Mastercard, og tar buss fra leilighet til OsloS og Flytoget derifra. Dette betaler du med et annet bankkort (eller app på telefonen). Totalt har den reisen da kostet 399+204+38. Du er akkurat innafor. Men kanskje du kjøper en baguette på flyplassen. Det kan man kanskje tolke som "en del av reisen", og plutselig gjelder ikke lenger reiseforsikringen. Og om du planlegger bilferie og starter turen med full bensintank. Hvor langt ned i Europa klarer du å komme før du har fylt mer drivstoff på kredittkortet enn på den norske bensinstasjonen?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #6 Skrevet 16. juni 2021 Dekker den virkelig alt, eller bare selve reisen? For eksempel hjemreise ved sykdom/død, som i seg selv kan komme på millioner? Mange har jo ikke fått med seg at for eksempel helsetrygdekortet ikke dekker slikt, noe som kan bli en ekstremt dyr erfaring om man stoler på dette alene når man reiser i Europa. En annen fordel med reiseforsikring er jo også at den gjelder i egen by, og andre steder du reiser uten å ha betalt med kortet. Anonymkode: af023...8b0
newman01 Skrevet 16. juni 2021 #7 Skrevet 16. juni 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Dekker den virkelig alt, eller bare selve reisen? For eksempel hjemreise ved sykdom/død, som i seg selv kan komme på millioner? Mange har jo ikke fått med seg at for eksempel helsetrygdekortet ikke dekker slikt, noe som kan bli en ekstremt dyr erfaring om man stoler på dette alene når man reiser i Europa. En annen fordel med reiseforsikring er jo også at den gjelder i egen by, og andre steder du reiser uten å ha betalt med kortet. Anonymkode: af023...8b0 Litt usikker på hvem du spør, men en reiseforsikring dekker det meste når vilkårene er oppfylt. Inkludert syketransport hjem dersom lege mener det er forsvarlig. Når det gjelder gyldighet på en helårs reiseforsikring må du faktisk sjekke vilkårene for forsikringsselskapet. Noen har som vilkår at man må planlegge minst én overnatting eller være på en "faktisk reise", eller utenfor kommunen. Min reiseforsikring gjelder så fort jeg er utafor egen tomt, så om jeg sykler til butikken og blir skadet på veien er reiseforsikring gyldig.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #8 Skrevet 16. juni 2021 newman01 skrev (46 minutter siden): Litt usikker på hvem du spør, men en reiseforsikring dekker det meste når vilkårene er oppfylt. Inkludert syketransport hjem dersom lege mener det er forsvarlig. Når det gjelder gyldighet på en helårs reiseforsikring må du faktisk sjekke vilkårene for forsikringsselskapet. Noen har som vilkår at man må planlegge minst én overnatting eller være på en "faktisk reise", eller utenfor kommunen. Min reiseforsikring gjelder så fort jeg er utafor egen tomt, så om jeg sykler til butikken og blir skadet på veien er reiseforsikring gyldig. Jeg vet godt hva reiseforsikringen min dekker. Spørsmålet var til de som viste til at kredittkort ga lignende rettigheter. Anonymkode: af023...8b0
newman01 Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet godt hva reiseforsikringen min dekker. Spørsmålet var til de som viste til at kredittkort ga lignende rettigheter. Anonymkode: af023...8b0 Ser ut som de dekker hjemreise, ubegrenset kostnad. Og det meste annet dekkes også Reiseforsikring i Mastercard | SpareBank 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #10 Skrevet 16. juni 2021 Jeg betalte reisen gjennom norwegian, og da jeg ble akutt syk midt på natta i utlandet viste det seg at de bare var åpne på dagtid. Så det var enda godt jeg også hadde Europeiske som var åpen på natta. Anonymkode: c9f37...c18
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #11 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg betalte reisen gjennom norwegian, og da jeg ble akutt syk midt på natta i utlandet viste det seg at de bare var åpne på dagtid. Så det var enda godt jeg også hadde Europeiske som var åpen på natta. Anonymkode: c9f37...c18 Jeg reiser mye med Norwegian, på Bank Norwegian. Burde nevnt det først som siste i tråden. De er ikke enklere å få tak i når det gjelder dette, enn om det er endring av en flyreise... Enkelt sagt: ikke tilgjengelige. Så den ville jeg i alle fall aldri stolt på. I motsetning til Gjensidige som svarer og hjelper på minuttet. Anonymkode: af023...8b0
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #12 Skrevet 16. juni 2021 Det virker til å være såpass mye usikkerhet knyttet til forsikring gjennom kredittkortet at jeg dropper det. Da får jeg heller være "dum" og være dobbelforsikret. Men jeg får ikke sove når når det aldri er helt klart om jeg er dekket eller ikke. Anonymkode: 752c4...82d
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det virker til å være såpass mye usikkerhet knyttet til forsikring gjennom kredittkortet at jeg dropper det. Da får jeg heller være "dum" og være dobbelforsikret. Men jeg får ikke sove når når det aldri er helt klart om jeg er dekket eller ikke. Anonymkode: 752c4...82d Du må lese vilkårene i avtalen som du har med kredittkortselskapet, da dekningen vil variere fra selskap til selskap. Anonymkode: b6299...b1a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #14 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du må lese vilkårene i avtalen som du har med kredittkortselskapet, da dekningen vil variere fra selskap til selskap. Anonymkode: b6299...b1a Enig. Vi er dobbelt forsikret, koster lite uansett. Om uhellet er ute er det krise uten dekning. Anonymkode: be580...d22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå