Gå til innhold

Hvorfor er det lovlig med Rhododendron i hagen?!? BIEMORDER!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Så svaret på TS' spørsmål er: Rhododendron er lovlig fordi den ikke er farlig verken for bier eller (pr. nå) innfødte arter. Og jeg har den i hagen fordi den er vakker. Er den giftig? Javisst er den det, men om vi skal forby alt som er giftig hadde det ikke blitt store mangfoldet igjen i verken hagene våre eller norsk natur. 

Anonymkode: ccb8f...a19

Hva er det som spiser på rhododendron der gift er et problem? 

Anonymkode: 2c007...988

AnonymBruker
Skrevet

https://forskning.no/planteverden-botanikk-kronikk/kronikk-er-rhododendron-en-trussel-mot-norsk-natur/1161486

Ts her

Tror jeg misforsto litt. 😬

Den er fremdeles giftig, og en trussel mot norsk natur, men den er ikke like giftig den vi har i Norge som i skottland. Så den dreper ikke bier, slik jeg forsto det.

Men Rhododendron har begynt å spre seg i Bergen. Og er et problem. Spesielt med tanke på at klima begynner å bli varmere.

Anonymkode: 7188d...973

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine har flere store. Den ene skal bort neste sommer, men den ene skal stå. Dessverre ser jeg nå da.

Anonymkode: 799b9...382

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

https://forskning.no/planteverden-botanikk-kronikk/kronikk-er-rhododendron-en-trussel-mot-norsk-natur/1161486

Ts her

Tror jeg misforsto litt. 😬

Den er fremdeles giftig, og en trussel mot norsk natur, men den er ikke like giftig den vi har i Norge som i skottland. Så den dreper ikke bier, slik jeg forsto det.

Men Rhododendron har begynt å spre seg i Bergen. Og er et problem. Spesielt med tanke på at klima begynner å bli varmere.

Og sånn oppstår forvirring og falske rykter... Neste gang sjekker du faktaene dine før du starter tråder med overdramatiske overskrifter, og kildelegger de påstandene du kommer med. Dagens leksjon i kildekritikk for noen og enhver.

Anonymkode: 5690f...626

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Og sånn oppstår forvirring og falske rykter... Neste gang sjekker du faktaene dine før du starter tråder med overdramatiske overskrifter, og kildelegger de påstandene du kommer med. Dagens leksjon i kildekritikk for noen og enhver.

Anonymkode: 5690f...626

Det er uansett ikke en plante man bør ha i hagen. Når den feks i Bergen har klart å spre seg. 

Om den først klarer å spre seg er den utrolig vanskelig å bli kvitt. Og den dreper lokal fauna. I tillegg til at den er giftig for beitedyr, og også honningen blir giftig.

At den ikke er like giftig som den i skottland, gjør ikke at det er bra å ha i hagen.

AnonymBruker
Skrevet

Det var en spesiell type i england som drev å spredde seg, denne har vi ikke i norge. På aboretet på minde i bergen har rhododendron begynnt å spre seg, de er ikke sikker på hvilke typer ennå. Men jeg har vanskelig for å tro at den er så giftig for bier slik at de dør av det. Min farfar drev med birøkting og hadde en 20 meter lang rhododendron hekk like ved siden av. Selv har jeg mye rhododendron i hagen, de summer som et humlebol i hver eneste busk. Nå er det mest humler jeg ser, men der er også veps og bier.

Anonymkode: 646cc...a31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...