AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 Enkelte steder er insektbestanden ned med 70%. Forskere frykter at bier skal bli utryddet, noe som vil gi store konsekvenser for oss mennesker, som hungersnød. Allikevel har folk rhododendron i nesten hver eneste hage! Nydelige morderiske rosa blomster over alt. Biene blir syke og dør, honningen er til og med giftig for oss mennesker. Humlene blir fortumlet, men klarer seg heldigvis. Men hvorfor er det lovlig med den planten??? Når den er et så stort problem? Og hvorfor har du den i hagen? Anonymkode: 7188d...973 1
Alan Smithee Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 Jeg har en stor, vakker rhododendron i hagen. Den ble plantet og tatt vare på av forrige eier. Jeg visste ikke at den var giftig, og iallefall ikke at den drepte insekter. Det spørs om dette blir dens siste sommer. 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 Synes dette er interessant: Biedøden er avlyst Til tross for dystre spådommer, er det flere honningbier i dag enn noen gang de siste 20 årene. Den mye omtalte bie-apokalypsen er en miljøbløff, mener agronom. https://www.dagbladet.no/nyheter/biedoden-er-avlyst/60401610 Anonymkode: 0f6d3...4fa 6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 Alan Smithee skrev (1 minutt siden): Jeg har en stor, vakker rhododendron i hagen. Den ble plantet og tatt vare på av forrige eier. Jeg visste ikke at den var giftig, og iallefall ikke at den drepte insekter. Det spørs om dette blir dens siste sommer. ❤️ Jeg visste det heller ikke inntil nylig. Var en biolog som hadde en lang tale om hvor forferdelig rhododendroen er. Og om vi finner en i det fri (altså en som vokser villt) ville han ha koordinatene. For er ikke bare insekter, da spesielt bier, den dreper, men den utkonkurerer lokal fauna. Klima vårt har inntil nylig hindret den i å spre seg. I Skottland har de store problemer med rhododendron. Anonymkode: 7188d...973
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Synes dette er interessant: Biedøden er avlyst Til tross for dystre spådommer, er det flere honningbier i dag enn noen gang de siste 20 årene. Den mye omtalte bie-apokalypsen er en miljøbløff, mener agronom. https://www.dagbladet.no/nyheter/biedoden-er-avlyst/60401610 Anonymkode: 0f6d3...4fa Artikkelen er bak betalingsmur og 5 år gammel. Anonymkode: 3a2b4...377
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 Har du dokumentasjon på dette? Anonymkode: a5394...bb5 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 rhododendron is a nice flower Anonymkode: d1a4c...67f 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Artikkelen er bak betalingsmur og 5 år gammel. Anonymkode: 3a2b4...377 Nei, den er ikke bak betalingsmur. Du må bare logge deg inn. Det hadde vært veldig rart om 70% av biene har dødd siden 2016, så dette må du isåfall vise kilder på. Anonymkode: 0f6d3...4fa 3
AnonymBruker 42 Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Synes dette er interessant: Leste ikke artikkel (siden DB) og mtp. sitat fra den later til å være noe slags "bakvendtland-premiss"... "Biedøden" handler om ALLE andre arter enn honningbier. Honningbier er faktisk en del av problemet. Endret 15. juni 2021 av Beeblebrox
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du dokumentasjon på dette? Anonymkode: a5394...bb5 Google "rhododendron" og "bier". Er ganske mye info om det. Anonymkode: 7188d...973
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #11 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, den er ikke bak betalingsmur. Du må bare logge deg inn. Det hadde vært veldig rart om 70% av biene har dødd siden 2016, så dette må du isåfall vise kilder på. Anonymkode: 0f6d3...4fa Ikke 70% av bier, men av insekter i enkelte områder. https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-antall-insekter-stupte-med-75-prosent-pa-under-30-ar-1.13741219 Jeg skriver det jeg lærte av biologen, har ikke googlet selv så mye 😅 https://www.nrk.no/norge/ny-stor-rapport_-insekter-utryddes-i-voldsom-fart-_-truer-hele-naturens-overlevelse-1.14427108 Anonymkode: 7188d...973
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #12 Skrevet 15. juni 2021 Beeblebrox skrev (4 minutter siden): Leste ikke artikkel (siden DB) og mtp. sitat fra den later til å være noe slags "bakvendtland-premiss"... "Biedøden" handler om ALLE andre arter enn honningbier. Honningbier er faktisk en del av problemet. Det jeg har lest om villbiene er at det er ekstremt lite data på hvordan det står til med dem rundt om i verden. Det er jo fordi det er ganske vanskelig å telle bier. Men om du kjenner til noen data på noen som har telt bier rundt om i verden de siste 100 årene (dette for å se om det faktisk er en nedgang) hadde det vært veldig interessant lesing Anonymkode: 0f6d3...4fa
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #13 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): rhododendron is a nice flower Anonymkode: d1a4c...67f Ja den er nydelig. Men giftig 😞 Spesielt i år har den masse fine blomster. Anonymkode: 7188d...973 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #14 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Google "rhododendron" og "bier". Er ganske mye info om det. Anonymkode: 7188d...973 Det er opp til den som kommer med en påstand å komme med støttende kilder. Hvorfor skal jeg gidde å undersøke om det du sier er sant? Hvis det er sant får du selv leite opp kilder. Frem til det er det KK sprøyt. Anonymkode: c0a7f...606 2
AnonymBruker 42 Skrevet 15. juni 2021 #15 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det jeg har lest om villbiene er at det er ekstremt lite data på hvordan det står til med dem rundt om i verden. Det er jo fordi det er ganske vanskelig å telle bier. Men om du kjenner til noen data på noen som har telt bier rundt om i verden de siste 100 årene (dette for å se om det faktisk er en nedgang) hadde det vært veldig interessant lesing Anonymkode: 0f6d3...4fa Hva som er "lite" og "mye" data kan ikke jeg uttale meg om, men du kan sikkert bruke resten av sommern og 2021 på å lese om dette, om du er interessert. Du kan f.eks gå inn på "sciencedirect" eller noe sånt og søke selv. DW hadde vel en dokumentar og flere innslag for ikke lenge siden også, og de legger vel ut alt på youtube (tror jeg)... Lykke til 🐝
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #16 Skrevet 15. juni 2021 Jeg kjenner flere birøktere, har spurt dem. Rhododendron dreper ikke bier, og det er så lite av den totale mengden honning som kommer fra rhododendron og andre giftige planter at det er null stress. Alle birøkterne jeg kjenner har rhododendron selv. Anonymkode: 14d1c...63c 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #17 Skrevet 15. juni 2021 Beeblebrox skrev (39 minutter siden): Hva som er "lite" og "mye" data kan ikke jeg uttale meg om, men du kan sikkert bruke resten av sommern og 2021 på å lese om dette, om du er interessert. Du kan f.eks gå inn på "sciencedirect" eller noe sånt og søke selv. DW hadde vel en dokumentar og flere innslag for ikke lenge siden også, og de legger vel ut alt på youtube (tror jeg)... Lykke til 🐝 Jeg er opptatt med min masteroppgave, så jeg har dessverre ikke tid til å lese om bier hele sommeren. Jeg tenkte bare at du sikkert hadde pålitelige kilder om dette med tanke på din uttalelse Men da forholder jeg meg til det jeg har lest om det fra tidligere; at det er svært lite data på området og at man faktisk dermed ikke vet hvordan det står til med bestanden. Anonymkode: 0f6d3...4fa
AnonymBruker 42 Skrevet 15. juni 2021 #18 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er opptatt med min masteroppgave, så jeg har dessverre ikke tid til å lese om bier hele sommeren. Jeg tenkte bare at du sikkert hadde pålitelige kilder om dette med tanke på din uttalelse Men da forholder jeg meg til det jeg har lest om det fra tidligere; at det er svært lite data på området og at man faktisk dermed ikke vet hvordan det står til med bestanden. Anonymkode: 0f6d3...4fa Er nok bedre å fokusere på skole, ja, og sikkert forholde deg til det du har lest også... (Forhåpentligvis ikke bare Dagbladet-relatert, men)
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #19 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): ❤️ Jeg visste det heller ikke inntil nylig. Var en biolog som hadde en lang tale om hvor forferdelig rhododendroen er. Og om vi finner en i det fri (altså en som vokser villt) ville han ha koordinatene. For er ikke bare insekter, da spesielt bier, den dreper, men den utkonkurerer lokal fauna. Klima vårt har inntil nylig hindret den i å spre seg. I Skottland har de store problemer med rhododendron. Anonymkode: 7188d...973 Men faren ligger vel ikke først og fremst i rhododendronene som står rundt i norske hager, men i arten Rhododendron ponticum. Det er den som er giftig for bier, og det er den de har så store problemer med i Storbritannia. Og det er den som sprer Phytophtora. Denne typen rhododendron selges ikke i Norge, og er heller ikke påvist her i følge fremmedartslista. Det betyr ikke at vi ikke bør holde et øye med utviklingen av rhododendronene i hagene våre. Som det står i artikkelen under; når klimaet endrer seg kan de begynne å spre seg mye lettere enn de gjør i dag og bli et problem. Men det er altså ikke holdepunkter for å påstå at vi som har rhododendron i hagen er biemordere, slik TS gjør. Kronikk: Er Rhododendron en trussel mot norsk natur? Så svaret på TS' spørsmål er: Rhododendron er lovlig fordi den ikke er farlig verken for bier eller (pr. nå) innfødte arter. Og jeg har den i hagen fordi den er vakker. Er den giftig? Javisst er den det, men om vi skal forby alt som er giftig hadde det ikke blitt store mangfoldet igjen i verken hagene våre eller norsk natur. Anonymkode: ccb8f...a19 1
SisteGang Skrevet 16. juni 2021 #20 Skrevet 16. juni 2021 Takk for info, ts. Holder på å planlegge hage, og nå skal jeg styre unna rhododendron 🙂🌷
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå