AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #1 Skrevet 15. juni 2021 Hva er det "riktige" for barn i barnehagen? Lest flere tråder her inne nå om hvor synd det er på barna som er lenge i barnehagen. Hva er lenge? Og hva er viktigst for barna? Jeg jobbet turnus før, hadde de hjemme en gang hver andre uke ca. Men så de ikke hver fjerde helg pga. jobben. Var også borte en til to kvelder i uka, hvor jeg var med de ett par timer på morningen i starten men så mente ped. lederne det var best de kom fra morgen av. Så de derfor lite på morningen de dagene jeg jobbet kveld. De hadde stort sett dager fra 8.30-15/15.30. Nå jobber jeg kun dag i hverdagene (pga. barna) og barna er i bhg fra ca. 8-16 hver dag, altså en time mer enn tidligere. Er dette for lenge for barna? Ped. Lederne mener ikke det (jeg har spurt flere ganger...). Jeg gjorde dette for barnas skyld, og familien sin del. Så vi fikk være mer sammen. Men blir usikker av alt jeg leser her inne og føler jeg driver med barnemishandling.. Anonymkode: 017fd...0d1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #2 Skrevet 15. juni 2021 I en ideell verden så hadde kanskje ca 6 timer vert passelig for de fleste barn. De blir slitne, barnehagene har ikke god nok bemanning og en barnehagedag kan faktisk sammenlignes med en arbeidsdag (uten pause). Mye positivt skjer i barnehagen; vennskap, turer, lek, de blir tatt gjennom ett formelt pedagogisk lærlingsløp, sosial kompetanse utvikles osv. Samtidig så er det desverre fullt kjør stort sett hele dagene; mange inntrykk, konflikter, støy og kanskje ikke så myke voksenkontakt som det burde være. Men verden er ikke perfekt og norske barn har det generelt veldig bra. Jeg jobber selv i barnehage og mine barn må noen ganger være i barnehagen 08.30-16.15. Vi har heldigvis mulighet til å gi de kortere dager en det som oftest. Vi som jobber i barnehage har full forståelse for at foreldre må jobbe, noen har lang reisevei og lite fleksibilitet i jobben. Vi ivaretar alle barn så godt vi kan og dømmer ingen på grunn av det (som det kan virke som i enkelte tråder her på kg). Anonymkode: ff4aa...754 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #3 Skrevet 15. juni 2021 For vår del er alt over 7 t for lenge , så vi hadde aldri full uke eller over 7 t Anonymkode: 2bdff...2c2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #4 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I en ideell verden så hadde kanskje ca 6 timer vert passelig for de fleste barn. De blir slitne, barnehagene har ikke god nok bemanning og en barnehagedag kan faktisk sammenlignes med en arbeidsdag (uten pause). Mye positivt skjer i barnehagen; vennskap, turer, lek, de blir tatt gjennom ett formelt pedagogisk lærlingsløp, sosial kompetanse utvikles osv. Samtidig så er det desverre fullt kjør stort sett hele dagene; mange inntrykk, konflikter, støy og kanskje ikke så myke voksenkontakt som det burde være. Men verden er ikke perfekt og norske barn har det generelt veldig bra. Jeg jobber selv i barnehage og mine barn må noen ganger være i barnehagen 08.30-16.15. Vi har heldigvis mulighet til å gi de kortere dager en det som oftest. Vi som jobber i barnehage har full forståelse for at foreldre må jobbe, noen har lang reisevei og lite fleksibilitet i jobben. Vi ivaretar alle barn så godt vi kan og dømmer ingen på grunn av det (som det kan virke som i enkelte tråder her på kg). Anonymkode: ff4aa...754 1-2/3 åringer er jeg enig med deg. Nå har jeg en på 3 som jeg gjerne forsøker å hente tidligere.. men ser at han da ofte vil være lenger i bhg, og når vi kommer hjem vil Han typisk ut å leke.. så kommer Kanskje litt an på alderen. Det skal sies at i perioder med mye regn og kulde og da de har vært mesteparten innendørs så har han blitt mye mer sliten.. men virker som det blir mindre støy og konflikter når de er mye ute Anonymkode: 73bdd...d55 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #5 Skrevet 15. juni 2021 Hva som er best for det enkelte barn er individuelt, men for de aller fleste er en hel dag (9t +) altfor lenge. De blir slitne og endel blir overstimulert. For de aller minste er det ideelt sett nok med noen få timer. Men så er nå verden dessverre slik at mange ikke har noe annet valg enn å ha lange dager. Anonymkode: c170d...508 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #6 Skrevet 15. juni 2021 Veldig mange foreldre har rett og slett ikke noe valg. Barnet må være i barnehagen 9-10 timer hver dag, fordi forelder er avhengig av å jobbe. Å kunne avspasere for å hente tidlig/levere sent er en luksus ikke alle kan ta seg. Jeg synes folk på dette forumet er veldig lite forståelige ovenfor dette. Anonymkode: f2307...4e8 9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #7 Skrevet 15. juni 2021 Vi har et barn på 18 mnd og hun er aldri mer enn 6 timer i barnehagen, det gjør at jeg noen kvelder i uka etter leggetid må jobbe, men det er verdt det - både for oss som får mer tid med henne, men også at hun slipper så lange dager. Jeg hadde ikke klart å levere henne og latt henne være der en full dag. Ja jeg tjener kanskje ikke maksimalt av det jeg hadde kunnet, men vel verdt det. Vi er to med 100% jobber. Jeg skal etterhvert over i ny jobb og er nå i forhandlinger for å få gode betingelser slik at vi kan fortsette dette. Forhandler heller om dette fremfor mer lønn. Hun er det viktigste i verden. Anonymkode: 73b47...a07
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #8 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Veldig mange foreldre har rett og slett ikke noe valg. Barnet må være i barnehagen 9-10 timer hver dag, fordi forelder er avhengig av å jobbe. Å kunne avspasere for å hente tidlig/levere sent er en luksus ikke alle kan ta seg. Jeg synes folk på dette forumet er veldig lite forståelige ovenfor dette. Anonymkode: f2307...4e8 De aller fleste har faktisk ett valg Anonymkode: 2bdff...2c2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #9 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi har et barn på 18 mnd og hun er aldri mer enn 6 timer i barnehagen, det gjør at jeg noen kvelder i uka etter leggetid må jobbe, men det er verdt det - både for oss som får mer tid med henne, men også at hun slipper så lange dager. Jeg hadde ikke klart å levere henne og latt henne være der en full dag. Ja jeg tjener kanskje ikke maksimalt av det jeg hadde kunnet, men vel verdt det. Vi er to med 100% jobber. Jeg skal etterhvert over i ny jobb og er nå i forhandlinger for å få gode betingelser slik at vi kan fortsette dette. Forhandler heller om dette fremfor mer lønn. Hun er det viktigste i verden. Anonymkode: 73b47...a07 Ikke alle jobber man har slike muligheter. tror du en sykepleier kan gå tidligere og ta igjen jobb på kveldstid? Anonymkode: 73bdd...d55 11
Gjest Lija Skrevet 15. juni 2021 #10 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Stol på de ansatte du:) Tenker det kommer litt an på ungen. Så lenge det ikke alltid er din unge som kommer først eller reiser sist ville jeg tenkt det var ok, når de sier det er det. Jeg jobbet en stund i bhg og da var det et barn som nesten alltid kom 06.45 og ble til 16.50, altså ble ungen veldig mye alene og det virket så trist. Nå jobber jeg turnus og unga blir da i bhg fra 07 til 15.45 når jeg jobber dag. Da er hu minste helt utslitt, mens han eldste takler det veldig fint. Noen klarer å regulere tempo gjennom dagen greit selv , andre ikke. Endret 15. juni 2021 av Lija
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #11 Skrevet 15. juni 2021 Vi har barnet kortere dager i barnehagen for at det ikke skal være noe ettermiddagsstyr hjemme, som jeg hører andre beskrive (sutrete unger, barn som sovner i bilen på vei hjem, trassanfall osv). De dagene som har vært lange i bhg merker vi at barnet ikke er helt seg selv og det er null harmoni hjemme. Skjønner dog at ikke alle har denne muligheten. Anonymkode: f2096...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #12 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke alle jobber man har slike muligheter. tror du en sykepleier kan gå tidligere og ta igjen jobb på kveldstid? Anonymkode: 73bdd...d55 Jeg er faktisk sykepleier, og når jeg jobbet i pleien så forhandlet jeg frem en avtale om at de dagene jeg gikk dagvakt fikk jeg gå 14:30 og heller jobbe en lørdag/søndag ekstra, om man vil sterkt nok og kan forhandle så får man det til. Anonymkode: 73b47...a07
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #13 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): De aller fleste har faktisk ett valg Anonymkode: 2bdff...2c2 Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har noe valg. Har søkt alle slags jobber i 8 mnd, og når jeg først fikk en så må barna være i barnehagen fra 07 til 17. Dette gjelder heldigvis bare annenhver mnd, da samboer jobber 4/4 turnus. Men vi har ikke råd til at jeg skal gå hjemme, og er avhengig av at jeg også har inntekt. Når jeg var hjemme leverte jeg 09.30 og hentet 14.30. Anonymkode: 640fe...7ec
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #14 Skrevet 15. juni 2021 Jeg tenker også at det kommer både an på barnet, barnehagen og hvordan barnet trives i barnehagen. Og også når det hadde vært ideelt med kortere eller færre dager, er det ikke dermed sagt at det er skadelig eller fælt for barnet at det må være som det er. Jeg er overrasket over hvor godt vår treåring trives i barnehagen. Jeg husker at jeg ikke trivdes så godt selv, jeg lengtet hjem og kikket mot porten for å se om det var mamma som kom. Vår eldste er mer sosial og aktiv enn meg, og hadde nok kjedet seg hjemme uten andre barn å leke med. Den yngste liker å pusle for seg selv og trekker seg unna hvis det er mye som skjer, i motsetning til storesøsteren. Hun har ikke begynt i barnehage enda, men jeg gjetter at hun vil bli mer sliten. Vi skal prøve så godt vi kan å få til kortere dager for henne. Anonymkode: 31cae...23a
CMHuser Skrevet 15. juni 2021 #15 Skrevet 15. juni 2021 Min spør meg ofte om lang dag 😊 I morgen skal han bli levert til frokost kl 8, blir hentet litt før 16. Skal sies at min begynner på skolen i august da 😅
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #16 Skrevet 15. juni 2021 Det forbauser meg hvor mange dårlige forslag til løsninger som kommer når noen har barn med lange barnehagedager. 1. barnehage nærmere jobben, ja, for det er jo mye bedre for barnet å sitte på en full buss med en sliten forelder enn å være litt ekstra i barnehagen… 2..skaffe en barnevakt som henter tidlig. Hvordan er ufaglærte barnevakter og varierende personer som passer barnet bedre enn en stabil, litt lengre barnehagedag? 3.redusert arbeidstid. Og så får man i neste omgang huden full fordi man ikke gidder å jobbe og forsørge barnet sitt. Anonymkode: f0a13...48a 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #17 Skrevet 16. juni 2021 Det er veldig forskjell fra barn til barn. Noen blir fort slitne, mens andre holder ut lenger. Oftest er 2 åringen og 5åringen våres i barnehagen fra 08:00, til 14:30, bare da er de veldig slitne 😅 hender de er der til 16:00 også, ikke like ofte, men da er de ferdige 🙈 Det er på fredager og da har man helga etter det, så det går helt fint 😊 Anonymkode: f1330...7b1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #18 Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): De aller fleste har faktisk ett valg Anonymkode: 2bdff...2c2 Nei, faktisk ikke. Ikke alle er like privilegerte som deg Anonymkode: 19320...f22
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #19 Skrevet 16. juni 2021 Det er forskjell på barn også. Moren min sier at jeg som barn elsket barnehagen, og ville ikke hjem når jeg ble hentet. Mens broren min ville helst være hjemme, og kunne ikke bli hentet tidlig nok. Anonymkode: f2307...4e8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #20 Skrevet 16. juni 2021 Husk på at det er forskjell på en 1 åring og en 5 åring. Lange dager er aller mest belastende for de minste. De kan heller ikke si fra hvordan de har det. 1 åringer med 9-10 timers dager er helt forkastelig. Anonymkode: c170d...508
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå