Gå til innhold

Landhandel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter å leker med tanken på å starte en landhandel med økologiske matvarer i et lita bygd. Det finnes allerede et lokalt bakeri i området og jeg håper vi kan dra nytte av hverandre, byggene ligger et par km unna hverandre, ut av sentrum, men i samme retning/på samme vei. Åpningstid en gang i uken. Området har noe turisme, men ikke sånn kjempemye

Utgangspunktet for tanken er lokale varer og økologiske varer. Jeg kjenner til en slik landhandel fra før av, og skal spørre litt rundt der om hva det går mest av og slikt også, men fikk lyst til å spørre dere. Det finnes kun en coop i nærheten, og en bensinstasjon. Større sentrum en mil unna.

Hva ville du, som bor på bygda eller er turist, handlet hos en landhandel tror du?

Selv tenker jeg på lokal honning, saft/sirup, lokalt tillagd syltetøy. Økologiske tørrvarer som bønner, linser, pasta, salt, 80% sjokolade, tannkrem, shampoo, vaskemidler, tobakk.

Det kunne også vært et sted for lokalbefolkningen å ha marked en gang i måneden eller annenhver, og landhandelen kunne vært et utsalg for noe av dette også.

Men har dere noen forslag til hva ellers man kunne solgt som ikke er ferskvare? Spesielt lokal-lagde ting? Hva annet lages lokalt som kan stå på hylle en god stund?

Anonymkode: c8258...8e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes drift av sau, geit, ku, korn, litt fiske men ikke mye. Men om det ikke er tørket kjøtt så utgår jo dette kanskje. Usikker på om noen driver med ost, men hva ellers lager folk hjemme som kunne vært i butikk?

Kunne jo solgt lokal kunst og håndverk og, hmm...

AnonymBruker
Skrevet

For det første må jeg si at en gang i uka høres ut som et tapsprosjekt. Har du i det hele tatt regnet på kostnadene for å drive en liten landhandel?

Når det er sagt så er det en liten landhandel her jeg bor. Den er åpen 7 dager i uka på sommeren, og 6 dager hellers i året. De selger stort sett helt vanlige dagligvarer, i tillegg har de en liten kafé hvor en også bestille smørbrød og salater til å ta med eller spise der. De har også utkjøring av varer til en rimelig penge, noe som er fint for de eldre som ikke kommer seg til butikken for egen maskin. (Her må en ha bil for å komme seg rundt, det går ingen eller veldig få busser) 

De har også en liten bruktbutikk i sommerhalvåret. De selger også, fra tid til annen, forskjellig brukskunst og håndverk som er lokaltprodusert. 

Anonymkode: 2d50e...eff

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Om det bare er meg som er ansatt, og det bare er åpent en gang i uka, så ser jeg ikke for meg at det blir så kostbart å drive? Jeg trenger ukke ta full llnn en gang, vil drive for kosen skyld og for å ha mulighet til å finne økologiske varer på bygda. Ikke for pengene. Det må gjerne gå akkurat nok i overskudd til å være en buffer for tider med underskudd tenker jeg. Også må jeg passe meg for svinn. Må nok spørre litt mer hos den ene som driver på samme måte ja.. tenke mer på budsjett. Taker for at du drar frem den tanken. Jeg har annen jobb (hjemmefra) som ikke vil lide på grunn av de timene med åpningstid, lokalene vil være hjemme på småbruket, så det er jo kun varene og svinn som koster. Derav tanken om å ikke ha ferskvarer i det hele tatt. 

Dette er ikke en butikk som skal oppfylle dagligvarebehov, det ligger som sagt en vanlig coop-butikk ikke langt unna. Landhandelen er ment som et tilskudd for å kunne fremme lokale varer, og økologiske varer. 

Men å kombinere med en bruktbutikk er ikke så dumt! 

AnonymBruker
Skrevet

ikke* lønn* og takker* 

Skrivefeil på rekke og rad der. 

AnonymBruker
Skrevet

Smørbrød og salat kan jeg nok ikke selge, da må jeg konvertere uthuset til næringsbygg tror jeg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...