Gå til innhold

Nye tiltak i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet
Måneskinn skrev (13 timer siden):

Det er fantastisk fordi jeg mener det  er det ;)  Det du snakker om å "riskikere å bli smittet"   - ja men det MÅ man regne med så lenge vi har dette viruset. Vi kan altså ikke holde på tiltak som ikke står i forhold til smittetrykk. Nå har trenden vært synkende lenge, og den fortsetter å synke. Men andre varianter vil alltid være en trussel - men vi kan ikke leve nedstengt og med sånne tiltak for evig. På et eller annet tidspunkt MÅ man faktisk slippe opp litt.

Du kan føle deg så trygg du vil i butikken- for du kan selv velge når du vil gå dit. MÅ du gå  rushtiden?  Kanskje kan du gå tidlig på dagen eller sent på kvelden? Og du kan bruke munnbind om du vil. Bare fordi noen sier at du ikke trenger, så kan du selv velge.

Og din frykt er din - ikke dytt den over på andre.

Jeg er fullvaksinert og føler meg trygg. Men jeg kommer fortsatt til å buke munnbind på kollektiv, og jeg har det alltid i veska dersom jeg kommer til et sted med mye folk. Tro ikke at alle kommer til å gå helt bananas fordi det gjøres lettelser.  Det virker som om du tror at de fleste skal gjøre ting du ikke liker, men hey: folk er folk og du kan ikke kontrollere eller forandre folk. Men du kan gjøre noe med hvordan du selv reagrerer.

Å fjerne munnbind nå er ikke annet enn idiotisk. Det er jo et av de minst inngripende tiltakene som koster lite å gjennomføre, det spiller jo egentlig null rolle om man må ha det på butikken eller ikke. Å ta det vekk og risikere ny smitteoppblomsting er jo dumt, for det igjen kan medføre at man igjen må innføre de tiltakene som faktisk koster mye - bevegelsesfrihet og næringsforbud. 

Det blir også litt for enkelt å si at man bare kan beskytte seg selv. Munnbind beskytter i størst grad andre, så dersom det skal ha noen kollektiv effekt så må så mange som mulig bruke det. Det hjelper ikke om man som en av få personer bruker det. 

Folk går kanskje ikke helt bananas, men det er nå mye mer aktivitet rundt omkring enn bare for noen få uker siden. Det er jo fint og tyder på bedre tider, men å ta bort grunnleggende smittevern som munnbind og avstand, som ikke egentlig koster noe ekstra, blir for dumt når man ser på risikoen sett opp mot hvor mange uvaksinerte det fortsatt er. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, får dere økt tillitt til de ymse som utgjør FHI etter deres siste anbefalning? Får nesten litt vondt av de, de ville så gjerne være frampå med siste utspill. Er sommer og greier så da er det fint å slippe munnbund. Greit for meg, bor heldigvis på et lite befolket sted med lite folketrengsel. 

• Liker 1
Skrevet
Capt. Obvious skrev (47 minutter siden):

Å fjerne munnbind nå er ikke annet enn idiotisk. Det er jo et av de minst inngripende tiltakene som koster lite å gjennomføre, det spiller jo egentlig null rolle om man må ha det på butikken eller ikke. Å ta det vekk og risikere ny smitteoppblomsting er jo dumt, for det igjen kan medføre at man igjen må innføre de tiltakene som faktisk koster mye - bevegelsesfrihet og næringsforbud. 

Det blir også litt for enkelt å si at man bare kan beskytte seg selv. Munnbind beskytter i størst grad andre, så dersom det skal ha noen kollektiv effekt så må så mange som mulig bruke det. Det hjelper ikke om man som en av få personer bruker det. 

Folk går kanskje ikke helt bananas, men det er nå mye mer aktivitet rundt omkring enn bare for noen få uker siden. Det er jo fint og tyder på bedre tider, men å ta bort grunnleggende smittevern som munnbind og avstand, som ikke egentlig koster noe ekstra, blir for dumt når man ser på risikoen sett opp mot hvor mange uvaksinerte det fortsatt er. 

ja men det er jo ingenting i veien for fortsatt å bruke munnbind for de som vil og ønsker det!  Inge som sier at du MÅ slutte med det.  Men man kan. 

Her i Oslo dag ser jeg folk med munnbind overalt, også her på min jobb på helseinstitusjon der kravet har vært borte i flere uker allerede.  Folk bruker det konsekvent overalt, så det virker for meg som om mange har blitt så vant at de ikke kvitter seg med det, med det første.

Jeg tror det skal mye til før vi ser en storoppblomstring av smitte igjen.  

Skrevet (endret)
Capt. Obvious skrev (53 minutter siden):

Helt enig med deg her. Nå som vi endelig har åpnet opp Oslo er det grunnleggende smittevernet viktigere enn noen gang. Hvem ønsker en ny bølge og at det blir stengt ned ned enda en gang. Folk  tenker så kortsiktig her... Nå er tallene så lave så da trenger vi ikke smittevern liksom...Jo nå er det ekstra viktig med smittevernet sånn at samfunnet kan forbli åpent. Hvem gjør dette her unntatt Norge ( og Danmark) Ingen som finner på og fjerne smittevern før mange nok er vaksinert. Og det er vi ikke i Norge. Vi har ikke noen flokkimmunitet enda. Men likevel tror folk igjen at dette er over... Det er ikke over før vi har denne flokkimmuniteteten og inntil det burde vi ha et godt smittevern. Som du sier munnbind er jo lite inngripende i forhold til alt annet. 

Endret av J.E
  • Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet
Brud84 skrev (1 time siden):

Det var i grunn fasinerende hvor fort munnbindene forsvant kl 12😂 tok t-banen til byen i 11:30 tiden, og reagerte allerede da på hvor mange flere enn i går som reiste uten. Da jeg kom ned til byen litt over 12 var det flere uten enn med munnbind, og det er lenge siden! For ordens skyld: jeg beholdt mitt på både i butikken og kollektivtransporten… 

Det er jo litt spennende, for på kollektivtransport skal det fortsatt brukes. Tydelig at folk hører det de vil høre ("nå trenger vi ikke bruke munnbind lenger!"). 

Skrevet
akkurat passe skrev (20 timer siden):

Selv om kravet om munnbind i butikker er fjernet kommer jeg til å fortsette med munnbind i de situasjonene.

Nysgjerrig på hva dere andre kommer til å gjøre? Fortsette med munnbind i butikk eller droppe det?

Jeg fortsetter med munnbind.

• Liker 2
Skrevet
heavyheart skrev (43 minutter siden):

Ja, får dere økt tillitt til de ymse som utgjør FHI etter deres siste anbefalning? Får nesten litt vondt av de, de ville så gjerne være frampå med siste utspill. Er sommer og greier så da er det fint å slippe munnbund. Greit for meg, bor heldigvis på et lite befolket sted med lite folketrengsel. 

Tilfeldigvis er FHI alltid veldig langt unna faglig i forhold til de fleste andre eksperter vi har i landet... og ikke minst andre land sine folkehelse institutt. Nei når det gjelder pandemi håndteringen har jeg lite tillit til de dessverre. De er så bekymret for Delta og for de uvaksinerte. Virker ikke sånn da, når de uvaksinerte ikke trenger og beskyttes i det offentlige lenger... FHI sine råd har ført til at flere mennesker ble smittet på sykehus og døde. Så lite tillit til de....

• Liker 1
Skrevet
Måneskinn skrev (54 minutter siden):

ja men det er jo ingenting i veien for fortsatt å bruke munnbind for de som vil og ønsker det!  Inge som sier at du MÅ slutte med det.  Men man kan. 

Her i Oslo dag ser jeg folk med munnbind overalt, også her på min jobb på helseinstitusjon der kravet har vært borte i flere uker allerede.  Folk bruker det konsekvent overalt, så det virker for meg som om mange har blitt så vant at de ikke kvitter seg med det, med det første.

Jeg tror det skal mye til før vi ser en storoppblomstring av smitte igjen.  

Poenget mitt er at det ikke holder at kun de som ønsker å bruke det siden dette mange steder kan være veldig få. Hvis det ikke er mange som bruker det, så er det ingen vits. Den kollektive beskyttelsen i munnbind ligger i at et stort antall mennesker faktisk bruker det. Hvis det bare blir på frivillig basis, blir det fort sånn at det brukes for sporadisk etter en stund. 

Vel, vi får se. Flesteparten er fortsatt uvaksinert, og indisk variant står på dørkarmen. Vi får bare håpe på at det ikke skjer igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Var i matbutikk sentralt i Oslo idag og så og si alle jeg så der inne brukte munnbind😊

Skrevet

Jeg jobber på kjøpesenter og de fleste hadde munnbind på. De som ikke hadde det var folk som var pensjonerte :P resten trasket rundt med det. Var også på matbutikken kl 16.00 og de eneste som ikke hadde munnbind på var de ansatte 😂

Skrevet

Det er vel ingen grunn til å bruke munnbind når det er minimalt med smitte? Avstand er det beste uansett.

• Liker 1
Skrevet

Trenger man ikke å bruke munnbind i butikker å sentere lenger? Liker ikke munnbind, man tar jo på ansikte sitt mere da man har munnbind enn da man ikke hade det og bare spritet og vasket hendene, så greit hvis man ikke trenger å bruke det lenger da. 

• Liker 2
Skrevet
Bitten68 skrev (På 15.6.2021 den 18.28):

For å være sikker på at jeg har skjønt det - fra og med i morgen kan jeg gå på butikken uten munnbind - selv om det er mange mennesker og ikke nødvendigvis 1 meter avstand? 

En skal bruke munnbind om en ikke kan holde meteren. Les FHI sine sider!

• Liker 1
Skrevet
J.E skrev (2 timer siden):

https://www.aftenposten.no/verden/i/dlEV5z/sverige-har-egne-mottak-for-dem-som-sliter-etter-korona-legen-er-selv

Helt uproblematisk er det ikke nei. Da har du ikke fulgt med godt nok for og påstå det. Skal vi risikere en haug med langtidssykmeldte som må gå lenge på trygd og starte opp egne klinikker for postcovid pasienter... Vi skal være glad for at færrest mulig blir smittet i Norge. Nå vet jeg ikke hva du betegner som gammelt men FHI har satt alle over 45 år som økt risk. Det gjenstår mye vaksinasjon før vi kommer dit...

Da er det noe de har funnet på nå. Det har da hele tiden vært alder over 65 som er risiko

• Liker 1
Skrevet
havrekaffe skrev (19 minutter siden):

Folk kan ha underliggende sykdommer og hvis det blir påvist smitte på en arbeidsplass selv om den smittete ikke dør eller blir alvorlig syk så kan smittetilefellet i seg selv føre til at arbeidsplassen blir stengt i x-antall dager. Det kan bli et kjempeproblem for den rammede bedriften.

Det er i grunn derfor jeg blir provosert når folk gir blanke f i å bruke munnbind på kollektivtransport fordi de setter ikke bare folks helse i fare, men også arbeidsplasser.

Helt enig. Og hvis man slutter med munnbindene øker selvsagt risikoen for og smittes med andre typer virus også. Det fører til at mange smittes, må ta Corona testes og får fravær og det går garantert også da utover arbeidsplasser som du nevner. Så lenge ikke heller alle voksne som ønsker vaksine har blitt tilbudt vaksine, er det dumt og fjerne smittevernet. Det er ikke greit at folk smittes på kollektiv med Delta virus fordi andre er så lei av munnbind...

• Liker 1
Skrevet
J.E skrev (8 minutter siden):

Det har hele tiden blitt sagt alder 45 år. Det er derfor alle ned til 45 år prioriteres i vaksineprogrammet .Men det er grader av risiko selvfølgelig. Det øker jo med alderen. Men median  alder på norske sykehus har vært midten av 50 årene .Det er en vanlig misoppfatning at de aller eldste har tatt opp mest plass på norske sykehus. Hvis du ser på en oversikt over dette ser du at det slettes ikke er uvanlig at 30 og 40 åringer blir innlagt heller. Disse er fortsatt uvaksinerte. Og veldig mange 50 og 60 åringer er dessverre også fortsatt uvaksinerte.

Nei, folk ned til 45 år er ikke regnet som i risikogruppe! 

https://www.helsenorge.no/koronavirus/risikogrupper/

• Liker 1
Skrevet (endret)
rosemarin skrev (11 minutter siden):

Nei, folk ned til 45 år er ikke regnet som i risikogruppe! 

https://www.helsenorge.no/koronavirus/risikogrupper/

Nå er du litt pirkete synes jeg. De er ikke den største risikogruppen, og kan ikke sammenlignes med en 80 åring eller en med hjertesykdom. Men de har ØKT risk i forhold til en 20 åring og er derfor PRIORITERT for vaksine.  Hvorfor tror du ellers FHI har prioritert ned til 45 år, selv om det er 18 åringer som sprer mest smitte ...???De vaksinerer ned til 45 år før de ville begynne med friske 20 åringer. De har økt risk for alvorlig sykdom noe innleggelse tallene også viser.   Det har også helsemyndighetene sagt flere ganger. Vaksine planen var dynamisk . Men det var ufravikelig og plutselig vaksinere de yngste først. 50 åringer har opptatt flest plasser på norske sykehus. Så alle over 45 år vaksineres først for og holde innleggelser nede. 

Endret av J.E
  • Liker 1
Skrevet
havrekaffe skrev (På 15.6.2021 den 17.22):

og snart kommer det en ny bølge.

Nei det gjør det ikke, over halvparten av befolkningen er vaksinert. De som takker nei blir syke og det er det, de har valgt det selv. Bare å slappe av 😀

• Liker 2
Skrevet (endret)
J.E skrev (20 minutter siden):

Nå er du litt pirkete synes jeg. De er ikke den største risikogruppen, og kan ikke sammenlignes med en 80 åring eller en med hjertesykdom. Men de har ØKT risk i forhold til en 20 åring og er derfor PRIORITERT for vaksine.  Hvorfor tror du ellers FHI har prioritert ned til 45 år, selv om det er 18 åringer som sprer mest smitte ...???De vaksinerer ned til 45 år før de ville begynne med friske 20 åringer. De har økt risk for alvorlig sykdom noe innleggelse tallene også viser.   Det har også helsemyndighetene sagt flere ganger. Vaksine planen var dynamisk . Men det var ufravikelig og plutselig vaksinere de yngste først. 50 åringer har opptatt flest plasser på norske sykehus. Så alle over 45 år vaksineres først for og holde innleggelser nede. 

Pirkete? Det står jo svart på hvitt her hva som er regnet som risikogrupper. Du finner på ting for å svartmale situasjonen. 
Ang vaksiner så må man jo lage en viss prioritering for å få et system, det har ingenting med risikogruppe å gjøre når det gjelder de på 45.

Endret av rosemarin
  • Liker 1
Skrevet (endret)
rosemarin skrev (51 minutter siden):

Pirkete? Det står jo svart på hvitt her hva som er regnet som risikogrupper. Du finner på ting for å svartmale situasjonen. 
Ang vaksiner så må man jo lage en viss prioritering for å få et system, det har ingenting med risikogruppe å gjøre når det gjelder de på 45.

Risikogrupper og øket risk går ut på det samme, selv om det er grader med risk. Kan du vedkjenne at 50 åringer har økt risk når det er den aldersgruppen som har hatt flest innleggelser?  Dette er ikke forsøk på svartmaling men et faktum. Det er ikke noe og bagatellisere at den største gruppen med alvorlige syke i landet innlagt på sykehus har vært i 50 årene. Nei jeg finner ikke opp at 45 åringer har økt risk for alvorlig sykdom om de smittes. Du har sannelig ikke hørt mye på Nakstad og Stoltenberg eller fulgt med mye.  Det finnes risikogrupper som de aller eldste og de med alvorlig sykdom. Så finnes det folk med økt risk i forhold  til andre  andre og der inngår alle over 45 år!  Og det er nylig uttalt fra helsemyndigheter  at de vil vaksinere 40-44 samtidig med 18 åringer. Ikke la denne gruppen vente fordi de også har øket risk i forhold til yngre personer. 

Endret av J.E
  • Liker 1
  • Opprett ny...