Måneskinn Skrevet 15. juni 2021 #21 Del Skrevet 15. juni 2021 Syns det er helt fantastisk at de fjerner krav om munnbind. Man skal jo fortsatt bruke det på kollektivtransport, og det er helt greit syns jeg. Det skal jeg bruke, som jeg alltid har gjort. (bortsett fra de gangene jeg skal hjem fra kveldsjobb og jeg er alene på trikken 😄 ) Men tallene er tydelige, smitten går ned, flere og flere blir vaksinert og så lenge folk holder på de gode tiltakene så vil dette gå seg til. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 15. juni 2021 #22 Del Skrevet 15. juni 2021 akkurat passe skrev (43 minutter siden): Selv om kravet om munnbind i butikker er fjernet kommer jeg til å fortsette med munnbind i de situasjonene. Nysgjerrig på hva dere andre kommer til å gjøre? Fortsette med munnbind i butikk eller droppe det? Jeg er drittlei av munnbind og kommer til å droppe det der jeg kan. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bitten68 Skrevet 15. juni 2021 #23 Del Skrevet 15. juni 2021 Måneskinn skrev (2 minutter siden): Syns det er helt fantastisk at de fjerner krav om munnbind. Man skal jo fortsatt bruke det på kollektivtransport, og det er helt greit syns jeg. Det skal jeg bruke, som jeg alltid har gjort. (bortsett fra de gangene jeg skal hjem fra kveldsjobb og jeg er alene på trikken 😄 ) Men tallene er tydelige, smitten går ned, flere og flere blir vaksinert og så lenge folk holder på de gode tiltakene så vil dette gå seg til. For å være sikker på at jeg har skjønt det - fra og med i morgen kan jeg gå på butikken uten munnbind - selv om det er mange mennesker og ikke nødvendigvis 1 meter avstand? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 15. juni 2021 #24 Del Skrevet 15. juni 2021 (endret) NorthernLight skrev (11 minutter siden): Det er helt idiotisk å åpne så mye spør du meg. Man har Delta varianten som banker på døren og Pfizer/Moderna er bare rundt 30% effektiv etter første dose og når FHI sier at man regner med at alle er fullvaksinert i midten av oktober. Hvor mye kan man stole på FHI? De har regnet feil en drøss med ganger i pandemien, ikke tatt importsmitte på alvor , sagt munnbind ikke har effekt, gjorde ikke noe når flyene fra Italia/Østerrike landet under første bølge, og hva med den Engelske mutasjonen? Der gjorde de også en dårlig jobb osv osv... Ingen lærer av erfaring dessverre... Ikke FHI heller. I Norge vaksinerer vi minst enn de fleste land i Europa unntatt enkelte land i Øst Europa hvor det er stor vaksine motstand. Så mange er ubeskyttet men smittevernet fjernes og det åpnes for store samlinger av folk. Hva forventer de tro ... Et mirakel... Jeg tror med den forsinkelsen vi har med vaksinene gjør at vi kan få en ny bølge. Men det tar sikkert tid før den bygger seg opp. Slik som i fjor. Det går bra lenge og da åpnes det enda mer... Resultatene får vite i august / september. Endret 15. juni 2021 av J.E 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 15. juni 2021 #25 Del Skrevet 15. juni 2021 Bitten68 skrev (2 minutter siden): For å være sikker på at jeg har skjønt det - fra og med i morgen kan jeg gå på butikken uten munnbind - selv om det er mange mennesker og ikke nødvendigvis 1 meter avstand? Riktig. Men du må ha på munnbind når du tar bussen hjem.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 15. juni 2021 #26 Del Skrevet 15. juni 2021 Bitten68 skrev (3 minutter siden): For å være sikker på at jeg har skjønt det - fra og med i morgen kan jeg gå på butikken uten munnbind - selv om det er mange mennesker og ikke nødvendigvis 1 meter avstand? Ja hvis man har lyst til og bli smittet eller til og smitte andre på handleturen er man fra imorgen fri til og gjøre det😉 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bitten68 Skrevet 15. juni 2021 #27 Del Skrevet 15. juni 2021 Guile skrev (3 minutter siden): Riktig. Men du må ha på munnbind når du tar bussen hjem.. Herlig! Kanskje jeg ikke får brukt opp de 50 munnbindene jeg akkurat kjøpte. Det er helt greit! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bitten68 Skrevet 15. juni 2021 #28 Del Skrevet 15. juni 2021 J.E skrev (3 minutter siden): Ja hvis man har lyst til og bli smittet eller til og smitte andre på handleturen er man fra imorgen fri til og gjøre det😉 Jeg er fullvaksinert for flere uker siden og da er risikoen liten 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 15. juni 2021 #29 Del Skrevet 15. juni 2021 Bitten68 skrev (8 minutter siden): For å være sikker på at jeg har skjønt det - fra og med i morgen kan jeg gå på butikken uten munnbind - selv om det er mange mennesker og ikke nødvendigvis 1 meter avstand? Man må fortsatt forsøke å ha en meters avstand da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
akkurat passe Skrevet 15. juni 2021 #30 Del Skrevet 15. juni 2021 Måneskinn skrev (Akkurat nå): Syns det er helt fantastisk at de fjerner krav om munnbind. Man skal jo fortsatt bruke det på kollektivtransport, og det er helt greit syns jeg. Det skal jeg bruke, som jeg alltid har gjort. (bortsett fra de gangene jeg skal hjem fra kveldsjobb og jeg er alene på trikken 😄 ) Men tallene er tydelige, smitten går ned, flere og flere blir vaksinert og så lenge folk holder på de gode tiltakene så vil dette gå seg til. Men i butikker og på kjøpesentre så er det jo vanskelig å holde 1 meter, spesielt i travle perioder, så da vil jo folk bli gående og stående litt oppå hverandre, og uten munnbind har man liksom ingen sikkerhet lenger. Blir ekstra mye folk på sommeren også når alle er utenfor hjemmene sine. Vet at avstand gir bedre beskyttelse enn munnbind, men når avstand ikke er mulig så er det bedre med munnbind enn ingenting. Jeg kommer som sagt til å fortsette med munnbind, og det ble også sagt på pressekonferansen i dag at det fremdeles anbefales, selv om det ikke lenger er et krav. Det er jo ikke slik at det IKKE anbefales, eller frarådes. De som jobber i butikk hvor munnbind er en del av jobbhverdagen i 8 timer kan jeg forstå at det er tøft for, men andre som er innom butikk eller kjøpesenter i løpet av dagen, det kan vel ikke kalles spesielt slitsomt med munnbind da, med mindre det er medisinske årsaker til det som f.eks astma, kols etc. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 15. juni 2021 #31 Del Skrevet 15. juni 2021 Jeg har følt at det har vært meningsløst med munnbind på butikker og kafeer etc, da det overhodet ikke har vært mye folk eller problemer å holde avstand (ja i Oslo!) Så synes det er greit at det ikke blir påbudt. Men selvfølgelig er det sikkeet relevant at det har vært antallsbegrensninger, og Folk generelt ikke har vært så mye på farten. Så nå når ting slippes opp kan det jo hende det blir fullere rundtomkring og da blir det jo litt bakvendt å kutte munnbindet samtidig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 15. juni 2021 #32 Del Skrevet 15. juni 2021 Tenker at folk må jo ta ansvar selv. Selv om det nå lettes på avstandskrav og munnbind så trenger man kanskje ikke å dra på IKEA lørdag klokka 14. Er det smekkfullt med mennesker et sted så er det lov å tenke at man kommer tilbake litt senere. Slike ting. Men når jeg ser at det er fem timer kø over Svinesund fordi folk skal ha Pepsi Max så har jeg mine tvil om hvor mye fornuft det er igjen hos en del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 15. juni 2021 #33 Del Skrevet 15. juni 2021 Bor ikke i Oslo, men en av nabo kommunene så da kommer nok de nye reglene hit også. Dropper munnbindet med engang jeg kan, der jeg kan gjøre det. Er full vaksinert om en uke, og holder avstand til ukjente uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Værre Skrevet 15. juni 2021 #34 Del Skrevet 15. juni 2021 Sitat Reagerer på munnbind-nytt: - Viktigste virkemiddelet: Tirsdag kom nyheten om at Oslo kommune fjerner påbudet om bruk av munnbind flere steder, inkludert i butikker, kjøpesentre, treningssentre, cafeer og restauranter. Det får professor i mikrobiologi og smittevern, Jörn Klein, til å reagere. - Bruk av munnbind er et av de viktigste virkemidlene for å kontrollere spredningen av viruset. Det er et rimelig tiltak, selv om det ikke er spesielt hyggelig om sommeren. Vaksinerte mennesker er beskyttet mot alvorlig sykdomsprogresjon, men ikke mennesker uten immunitet eller uten fullstendig vaksinasjon. Dette handler først og fremst om tredjepartsbeskyttelse, sier han til Dagbladet. Han fortsetter: - Munnbind reduserer risikoen for infeksjon, selv om det ikke helt kan forhindre smitte. Generelt er infeksjonsfaren naturlig høyere i dårlig ventilert rom enn utenfor, så munnbind kan fremdeles være nyttige der, selv om de ikke lenger trenger å brukes utenfor. Hvor høy beskyttelseseffekten er, avhenger imidlertid av mange faktorer. Oslo har signert sin egen dødsdom. Det blir nedstengt I løpet første uka i juli. Delta overalt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
akkurat passe Skrevet 15. juni 2021 #35 Del Skrevet 15. juni 2021 Guile skrev (Akkurat nå): Tenker at folk må jo ta ansvar selv. Selv om det nå lettes på avstandskrav og munnbind så trenger man kanskje ikke å dra på IKEA lørdag klokka 14. Er det smekkfullt med mennesker et sted så er det lov å tenke at man kommer tilbake litt senere. Slike ting. Men når jeg ser at det er fem timer kø over Svinesund fordi folk skal ha Pepsi Max så har jeg mine tvil om hvor mye fornuft det er igjen hos en del. Ja, det er helt uforståelig for meg iallfall at folk gidder handletur over grensa når hjemturen tar 5 timer++. Men jeg tror mange er naive og tenker at det sikkert ikke er så galt, helt til de forstår at køen er reell og man er stucked 😛 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 15. juni 2021 #36 Del Skrevet 15. juni 2021 akkurat passe skrev (1 minutt siden): Ja, det er helt uforståelig for meg iallfall at folk gidder handletur over grensa når hjemturen tar 5 timer++. Men jeg tror mange er naive og tenker at det sikkert ikke er så galt, helt til de forstår at køen er reell og man er stucked 😛 Har mest sympati med yrkessjåførene som havnet oppi dette kaoset forårsaket av Pepsi, tobakk og løsgodis. Men nå ser jeg at det jobbes med løsninger for disse, mulig via gamlebroen. Myndighetene undervurderte visst Ola Dunks craving etter billig brus. Bad move. 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
akkurat passe Skrevet 15. juni 2021 #37 Del Skrevet 15. juni 2021 Guile skrev (1 minutt siden): Har mest sympati med yrkessjåførene som havnet oppi dette kaoset forårsaket av Pepsi, tobakk og løsgodis. Men nå ser jeg at det jobbes med løsninger for disse, mulig via gamlebroen. Myndighetene undervurderte visst Ola Dunks craving etter billig brus. Bad move. 😂 Ja, jeg føler også med de. Jeg blir utbrent bare av tanken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måneskinn Skrevet 15. juni 2021 #38 Del Skrevet 15. juni 2021 NorthernLight skrev (4 timer siden): Hvorfor er det fantastisk ??? Hvorfor skal andre som ikke er vaksinert eller delvis vaksinert risikere å bli smittet på butikken fordi en som er smittet av covid driter i å bruke munnbind hoster/nyser/ikke holder avstand og smitter vedkommende i butikken og den personen gir da smitten videre hjemme feks. Delta varianten er vesentlig mer smittsom enn den Britiske som også er meget smittsom.. Hvorfor pokker skal man ikke føle seg trygg i butikken for å kjøpe matvarer til seg selv og familien i en pandemi !? Det er fantastisk fordi jeg mener det er det Det du snakker om å "riskikere å bli smittet" - ja men det MÅ man regne med så lenge vi har dette viruset. Vi kan altså ikke holde på tiltak som ikke står i forhold til smittetrykk. Nå har trenden vært synkende lenge, og den fortsetter å synke. Men andre varianter vil alltid være en trussel - men vi kan ikke leve nedstengt og med sånne tiltak for evig. På et eller annet tidspunkt MÅ man faktisk slippe opp litt. Du kan føle deg så trygg du vil i butikken- for du kan selv velge når du vil gå dit. MÅ du gå rushtiden? Kanskje kan du gå tidlig på dagen eller sent på kvelden? Og du kan bruke munnbind om du vil. Bare fordi noen sier at du ikke trenger, så kan du selv velge. Og din frykt er din - ikke dytt den over på andre. Jeg er fullvaksinert og føler meg trygg. Men jeg kommer fortsatt til å buke munnbind på kollektiv, og jeg har det alltid i veska dersom jeg kommer til et sted med mye folk. Tro ikke at alle kommer til å gå helt bananas fordi det gjøres lettelser. Det virker som om du tror at de fleste skal gjøre ting du ikke liker, men hey: folk er folk og du kan ikke kontrollere eller forandre folk. Men du kan gjøre noe med hvordan du selv reagrerer. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brud84 Skrevet 16. juni 2021 #39 Del Skrevet 16. juni 2021 Det var i grunn fasinerende hvor fort munnbindene forsvant kl 12😂 tok t-banen til byen i 11:30 tiden, og reagerte allerede da på hvor mange flere enn i går som reiste uten. Da jeg kom ned til byen litt over 12 var det flere uten enn med munnbind, og det er lenge siden! For ordens skyld: jeg beholdt mitt på både i butikken og kollektivtransporten… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 16. juni 2021 #40 Del Skrevet 16. juni 2021 Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer. Lomvi, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg